תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

במקום ללמוד מכאן שהגריש"א לא ידע מה זה חילזון אתה משנה את המושג חילזון שזה לא מה שאנו מכירים?
במקום ללמוד מכאן שצריך מן המותר בפיך אתה מסיק שאתה יודע יותר טוב מהרב אלישיב מה זה חלזון???
 
גם בפטר חמור
כתב הרמ"א (שו"ע, סי' תקפ"ו סעיף א') דשופר של בהמה טמאה פסול. וביאר המגן אברהם (שם ס"ק ג') וז"ל "והטעם דאיתקש כל התורה לתפילין כדאיתא בקדושין דף ל"ה", עכ"ל, ועיי' מחצית השקל. ומבואר בדברי המג"א דלאו תפילין בלחוד, אלא כל התורה כולה הוקשה לתפילין, וה"נ לענין דין מן המותר בפיך קיום המצוות צריך שיהיה מדבר המותר בפיך.
כתב רבינו בחיי (שמות כ"ה ג') וז"ל "זהב וכסף ונחשת. הזכיר שלשה מיני מתכות, ושלשה מיני צמר, ולא מצינו משי בנדבת המשכן, לפי שהוא יוצא מגוף השרץ שהוא התולעת, ולא הוכשר למלאכת שמים אלא דבר טהור, וכענין שאמרו בתחש, וצבע תולעת השני אינו מגוף התולעת אלא מתוך גרגרים שהתולעת בתוכם", עכ"ל. ומפורש להדיא בדברי רבינו בחיי דלא הוכשר למלאכת שמים אלא דבר טהור, ואי"ז בתפילין בלבד אלא אף במלאכת המשכן [ולכאו' ה"ה לכל המצוות שהוקשו לתפילין וכמש"כ המג"א], ואי"ז בגוף הדבר בלבד אלא אפי' בצביעתו, ול"א דחזותא לאו מילתא היא, אלא קפדינן שיהיה מן המותר בפיך.

אני רואה שאתה יודע להתלוצץ על המגן אברהם ורבינו בחיי...
כל הכבוד...
בא נראה אם אתה יודע לענות לבד את התשובה.
 
דומה בכל הש"ס זה לא דומה ממש אלא מבחינה מסוימת. אני מקוה שאתה לא כופר בביהמ"ק כי הוא לא דומה כ"כ לארי ולא בא"י כי היא לא גבוהה מכל הארצות
אתה מביא דברי אגדה ובא לדמות לסימני זיהוי שנפסקו להלכה ברמב"ם???
ככה כותבים סימנים???
 
כתב הרמ"א (שו"ע, סי' תקפ"ו סעיף א') דשופר של בהמה טמאה פסול. וביאר המגן אברהם (שם ס"ק ג') וז"ל "והטעם דאיתקש כל התורה לתפילין כדאיתא בקדושין דף ל"ה", עכ"ל, ועיי' מחצית השקל. ומבואר בדברי המג"א דלאו תפילין בלחוד, אלא כל התורה כולה הוקשה לתפילין, וה"נ לענין דין מן המותר בפיך קיום המצוות צריך שיהיה מדבר המותר בפיך.
כתב רבינו בחיי (שמות כ"ה ג') וז"ל "זהב וכסף ונחשת. הזכיר שלשה מיני מתכות, ושלשה מיני צמר, ולא מצינו משי בנדבת המשכן, לפי שהוא יוצא מגוף השרץ שהוא התולעת, ולא הוכשר למלאכת שמים אלא דבר טהור, וכענין שאמרו בתחש, וצבע תולעת השני אינו מגוף התולעת אלא מתוך גרגרים שהתולעת בתוכם", עכ"ל. ומפורש להדיא בדברי רבינו בחיי דלא הוכשר למלאכת שמים אלא דבר טהור, ואי"ז בתפילין בלבד אלא אף במלאכת המשכן [ולכאו' ה"ה לכל המצוות שהוקשו לתפילין וכמש"כ המג"א], ואי"ז בגוף הדבר בלבד אלא אפי' בצביעתו, ול"א דחזותא לאו מילתא היא, אלא קפדינן שיהיה מן המותר בפיך.

אני רואה שאתה יודע להתלוצץ על המגן אברהם ורבינו בחיי...
כל הכבוד...
בא נראה אם אתה יודע לענות לבד את התשובה.
תענה לי אתה. הראשונים שאמרו שהוא תולעת, יש תולעת כשרה? וגם מי אמר שאסור לאכול את בלוטת הארס של החילזון? אך איני רוצה ליכנס לזה כי כל מי שאמר שצריך מותר בפיך, לא ידע מה זה חילזון ופשוט הוא. אין לא גמ' ולא ראשון אחד שאמר שחילזון הוא מותר בפיך
אתה מביא דברי אגדה ובא לדמות לסימני זיהוי שנפסקו להלכה ברמב"ם???
ככה כותבים סימנים???
איפה כתוב ברמב"ם שעולה אחת לשבעים שנה? הרי זה סימן. ורא"ש ורי"ף הביאו הל' תכלת ולא כתבו כלל את הסימנים הנ"ל כי זה לא דין
אתה כמו כל הכופרים שסוברים שהרמב"ם פוסק הלכות לפי הנדמה לו מספרי אריסטו.
בושה.
ד' פרקים ראשונים מיסודי התורה שלו הם כמעט העתק הדבק מאריסטו אתה חולק ע"ז?
אבל הדם-ההפרשה שיוצאת מהשלפוחית הוא בצבע שקוף לא כחול ולא שחור.
אם תסתכל על החילזון כשהוא חי תראה צבע שחור מעל הבלוטה
 
תענה לי אתה. הראשונים שאמרו שהוא תולעת, יש תולעת כשרה?
אסקופה הנדרסת ענה לך לעיל בהרחבה שהכוונה דג קטן, ולכן כינו אותו תולעת [וכתבו כן כמה מהאחרונים].
וגם מי אמר שאסור לאכול את בלוטת הארס של החילזון?
כל היוצא מן הטמא טמא [מי אמר שאסור לאכול קצת חלב של חזיר...].
אך איני רוצה ליכנס לזה כי כל מי שאמר שצריך מותר בפיך, לא ידע מה זה חילזון ופשוט הוא.
רבינו בחיי, מג"א והרב אלישיב לא יודעים. רק אתה יודע.
[אגב לעיל איסקופה הנדרסת השיב לך בהרחבה שחלזון אינו כולל רק מה שאתה חושב, עיין שם].
אין לא גמ' ולא ראשון אחד שאמר שחילזון הוא מותר בפיך
אם כל התורה הוקשה לתפילין, צריך מן המותר בפיך. אגב הנודע ביהודה האריך לדון בזה, אך הכרעת פוסק הדור הגריש"א שצריך בחלזון מן המותר בפיך.
אבל זה לא רלוונטי כי אתה יותר חכם, והרב אלישיב לא היה בגן ולא לימדו אותו מה זה חילזון.
איפה כתוב ברמב"ם שעולה אחת לשבעים שנה?
זה כתוב בגמרא.
ורא"ש ורי"ף הביאו הל' תכלת ולא כתבו כלל את הסימנים הנ"ל כי זה לא דין
זה לא דין, כמו שאין דין שלולב יהיה לולב, פשוט אם זה לא לולב אז זה לא לולב, בלי דין שלולב צריך שיהיה לולב. וה"ה הכא אי"ז דין אלא נתינת סימנים. והרמב"ם כתבם בהלכות ציצית.
אם תסתכל על החילזון כשהוא חי תראה צבע שחור מעל הבלוטה
צבע שחור מעל הבלוטה, אבל הנוזל עצמו בצבע שקוף, והרמב"ם כתב "דמו שחור כדיו".
 
השל"ג "רמש הים שנקרא "פורפור שנעקא" הוא חילזון התכלת. ורמש הים אסור בפיך
ויש חולקים, רבינו בחיי, מג"א, הגריש"א, וכ"כ להדיא בשו"ת דברי יוסף ובספר תועפות ראם, מצו"ב.
שו"ת דברי יוסף -
1749654513933.png
תועפות ראם (על היראים) -
1749654573680.png

וכבר הזכרתי לעיל שכן הוא בהערות הגריש"א עמ"ס שבת כ"ז ב' (אינו תחת ידי).

ואף השל"ג, לא ברור שכתב כן הלכה למעשה, אלא שכן שמע על פי חכמי אומות העולם, אך לא הנהיג כן לדינא.
וראה מה שכתב בזה הגאון בעל מנחת אשר -
1749656296320.png
1749656317175.png
 
אם כל התורה הוקשה לתפילין, צריך מן המותר בפיך. אגב הנודע ביהודה האריך לדון בזה, אך הכרעת פוסק הדור הגריש"א שצריך בחלזון מן המותר בפיך.
אבל זה לא רלוונטי כי אתה יותר חכם, והרב אלישיב לא היה בגן ולא לימדו אותו מה זה חילזון.
ואתה יותר חכם מכל החכמים בזמן ראדזין שאף אחד לא דחה אותו בשני ידיים בגלל "מותר בפיך" כולל הבה"ל אבל אתה החכם הגדול. הגריש"א לא הכריע כך אל תעליל עלילות שוא אלא אמר שאולי צריך מותר בפיך. אם היה סובר כך לא היה טוען עוד טענות שכבר היה לעולמים וכו
 
ואתה יותר חכם מכל החכמים בזמן ראדזין שאף אחד לא דחה אותו בשני ידיים בגלל "מותר בפיך" כולל הבה"ל אבל אתה החכם הגדול. הגריש"א לא הכריע כך אל תעליל עלילות שוא אלא אמר שאולי צריך מותר בפיך. אם היה סובר כך לא היה טוען עוד טענות שכבר היה לעולמים וכו
הגרי"ש לא כתב אולי, אלא הכרעה. עיין שם.
מה שטענו בזמן ראדזין הוא שהנידון כלל לא מתחיל ולא רלוונטי כיון שאין מסורת ובמדרש כתוב שנגנז, ובאר"י כתוב שאינו בזמן חורבן.
לא נכנסו כלל לנידונים הלכתיים, כי סברו שזה פשוט לא רלוונטי. והוא הדין בזמנינו.
 
הגרי"ש לא כתב אולי, אלא הכרעה. עיין שם.
מה שטענו בזמן ראדזין הוא שהנידון כלל לא מתחיל ולא רלוונטי כיון שאין מסורת ובמדרש כתוב שנגנז, ובאר"י כתוב שאינו בזמן חורבן.
לא נכנסו כלל לנידונים הלכתיים, כי סברו שזה פשוט לא רלוונטי. והוא הדין בזמנינו.
ר"ן וריטב"א בשבת "כחלזונות הללו המצויין באשפתות שגופן אטום ללא איברים" זה בדיוק מה שאנו קוראים חילזון
 
ראשי תחתית