תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

תסביר אתה

אם אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שההלכה הוכרעה בתורת ודאי, אז ממילא הדעה הדחוייה היא בטלה כדברי ב"ש אצל ב"ה שאינן משנה.
ורק מחמת שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שכל ההכרעות שלנו (לפחות מחתימת התלמוד ואילך) הן מחמת הספק, יש מקום להחמיר.
ומשכך בעצם, רוב ככל הדעות (חוץ מטעות ודאית, המוגדרת "טועה בדבר משנה"), הן בגדר ספק.
ועכשיו יבוא השואל וישאל, אם כך נקיים כל הדאורייתות מספק, או לחילופין נקל בכל הדרבננים מספק ?
והתשובה, שגם לנו יש כח הכרעה למדוד במשקל את השיטות, איזו חמורה יותר ואיזו קלה יותר.
ולכן רש"י מניחים עם ברכה למרות שהוא ספק, ור"ת לא מניחים אלא מי שרגיל בחסידות (הגם שהוא ספק) רק בלי ברכה בגלל שהוא ספק.
והרבה הלכות בתפילין כתוב שהם פסולים, ולאידך מי שאין לו תפילין אלא אלו יניח בלי ברכה.
קשה מאד לאמוד את רמת החומרא, מתי היא מחייבת ומתי פחות ומתי רק ע"ד החומרא ומתי גם זה לא.
מה גם שהדבר נתון בהחלט לשיקול הדעת של הפוסק מחד, ולמציאות בשטח (כוונתי המנהג הרווח) מאידך.
נושא התכלת הוא דבר שהתעורר בדור האחרון, מעולם לא עסקו בו, ואין לנו עליו כלים למדוד אותו איזו חומרא לתת לו.
לאידך, גם הגילוי נעשה בשלבים איטיים שכללו התנגדויות (ראדז'ין, ג'נטין, מורקס), שהוכיחו שהגדולים לא בהכרח ראו בזה חומרא גדולה כ"כ, וגם אלו שלבשו לא הורו זה באופן גורף, וגם הם לא בהכרח הקפידו ע"ז כאילו מבטלים פה מ"ע דאו'.
ובהצטרף השאלות שעדיין קיימות במורקס מחד (הסוגיות עדיין פתוחות וניתנות לליבון, מי אמר שזה זה, מי אמר שמפיקים הצבע המדוייק ובצורה הנכונה וכו' וכו'), לצד החששות העולות לאידך (אולי יתירו מחר שעטנז בציצית, ואנחנו מכירים את הקנאים המתלהבים מחידושים).
לצד הגישה ההשקפתית, אני לא אומר שהיא המניע המרכזי (אולי בפועל כן, אבל בתכלס לא), והוא מה שהנהיג החת"ס "החדש אסור מן התורה", והיינו שלא לשנות יותר מדאי. - כלומר, לשים ברקסים לפני שממהרים להחליט בדבר חדש.
כל זה מלמד אותי, שעדיין אין זה בבחינת "ספיקא דאורייתא לחומרא" במובן שכל מי שלומד הסוגיא ומסתפק בה חייב ללבוש.
 
ב"ש גזרו שלא להטיל תכלת בבגד פשתן, גזרה שמא ילבשנו בלילה ולילה לאו זמן צצית ויעבור על שעטנז.
והלכה כב"ש.
אינו נכון לב"ש אין היתר כלל של שעטנז בציצית ואין הלכה כן רק בכ"ז מי שנוהג כב"ה הוא מתמיה שמא ילבש בלילה
 
לב"ש זה כלאיים דאורייתא ואין הלכה כן. ומהתורה מותר עד כאן מובן?
דומני שזה מח' רש"י ותוס' - ואני הבאתי ע"פ דברי הר"ן בברכות
 
נערך לאחרונה:
היה לו מסורת שלחילזון התכלת קוראים פורפורא
שטויות, הוא הסתמך על השערת החוקרים
מי שמדמה חילזון לדיונון לא יודע מה זה חילזון
או שאתה לא יודע מה זה חילזון
ייש"כ
הגריש"א לא אמר שנגנז וזהו אלא סברות אחרות
אסור להזכיר עוד סברות?
וגם הגריש"א והגרח"ק לא ראו
הם לא היו צריכים כדי לפסוק בזה
 
שטויות, הוא הסתמך על השערת החוקרים
ואם הוא סמך עליהם איך אתה חולק עליו?
או שאתה לא יודע מה זה חילזון
בערבית פרסית ועברית קוראים לו חילזון. כולם לא יודעים! מדהים
אסור להזכיר עוד סברות?
למה הבה"ל לא טען שנגנז ודיו?
הם לא היו צריכים כדי לפסוק בזה
ורק החו"י לא יודע לפסוק בלי לראות. אתה שומע את עצמך? מנין הכח לזלזל בגדולי האחרונים כהיעב"ץ והחו"י ושלה"ג? יש בדורנו מישהו שהוא בר פלוגתא איתם?
 
קצת קשה הרי חכמים גזרו לא ללבוש שעטנז בציצית גזירה משום כסות לילה. אז איך אומר שאם היה ודאי היינו יכולים ללבוש שעטנז?
אולי מתכוון לולי הגזירה, שמעיקר הדין היינו יכולים, דהיינו לומר שבטוח בזה במאת האחוזים
 
קטונתי מלהבין לאחר שמספר שמצאו בור צביעה מבית שני שצבעו בו מפורפורא {שלידו נמצאו קונכיות החילזון} למה זה לא ודאי
מצאו בו ציציות?
או מצאו שצובעים ממנו.

והאם בודאי בתכלת?
ועיין כאן ביחס לממצאים מעמוד פז והלאה
 

קבצים מצורפים

נערך לאחרונה:
קצת קשה הרי חכמים גזרו לא ללבוש שעטנז בציצית גזירה משום כסות לילה. אז איך אומר שאם היה ודאי היינו יכולים ללבוש שעטנז?
לדעת השו''ע מעיקר הדין אין לחוש לגזירה הנ''ל, כמבואר בשו''ע סימן ט' סעיף ו'
 
לדעת השו''ע מעיקר הדין אין לחוש לגזירה הנ''ל, כמבואר בשו''ע סימן ט' סעיף ו'

שו"ע אורח חיים - סימן ט
(ו) י"א שאין לעשות טלית של פשתן, אע"פ שאין הלכה כן, ירא שמים יצא את כולם ועושה טלית של צמר רחלים שהוא חייב בציצית מן התורה בלי פקפוק: הגה - ומיהו אם אי אפשר רק בטלית של פשתן, מוטב שיעשה טלית של פשתן וציצית של פשתן, משיתבטל ממצות ציצית (תשובת הרא"ש כלל ב'):

לא מבואר כאן היתר של טלית פשתן עם חוטי צמר.
 
ראשי תחתית