תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

הרב ינקלביץ עצמו לא כתב כלל שזה ראיה לזיהוי המיורקס, והצדק איתו, כי בשנת 787 [ד"א תקמ"ז] כבר נגנזה התכלת
ודברי הכומרים ה"מלומדים" הנ"ל אינו אלא השערה שלהם, ואין כאן שום עדות איך נהגו היהודים
ועתה קיבלו משנה תוקף דברי הגר"א וייס שליט"א
1749407841716.png
ועוד יש להביא כן מה שכתב הרב יהושע ענבל בענין זה [במאמר קוציו של ארגמן]
1749407954819.png
1749407987621.png
1749408024900.png
 
נשלח לי דבריו -
הצג קובץ מצורף 5824
הרב ינקלביץ עצמו לא כתב כלל שזה ראיה לזיהוי המיורקס, והצדק איתו, כי בשנת 787 [ד"א תקמ"ז] כבר נגנזה התכלת
ודברי הכומרים ה"מלומדים" הנ"ל אינו אלא השערה שלהם, ואין כאן שום עדות איך נהגו היהודים
צינזרו לך הוא כותב שזה הראיה הגדולה ביותר לזיהוי
 
צינזרו לך הוא כותב שזה הראיה הגדולה ביותר לזיהוי
גם אם הוא סבור שזו ראיה, כבר ענו עליה בטוטו"ד.
ואדרבה, תביא את הקטע שבו הוא כותב שזו הראיה הגדולה ביותר לזיהוי.
 
גם אם הוא סבור שזו ראיה, כבר ענו עליה בטוטו"ד.
ואדרבה, תביא את הקטע שבו הוא כותב שזו הראיה הגדולה ביותר לזיהוי.
שהיהודים קוראים לזה פורפורא זה לא ראיה, שהגויים זה גם לא ראיה, מה שצריך זה שהחילזון יבוא לכאן ויצעק אני חילזון התכלת!!!
בעצם אני סומך עליך שתמצא תירוץ גם בכה"ג
 
שהיהודים קוראים לזה פורפורא זה לא ראיה שהגוים זה גם לא ראיה מה שצריך זה שהחילזון יבוא לכאן ויצעק אני חילזון התכלת!!! בעצם אני סומך עליך שתמצא תירוץ גם בכה"ג
מי אמר שמה שהם קראו פורפורא זהו פורפורא של ימינו?
לעיל הבאתי לך מאמר בענין ה'מסיח לפי תומו', ודאי אחרי שנגנזה התכלת עד כמה זה מידע אמין...
אם זה לא מתאים עם סימני חז"ל, ודאי אם יש קושיות עליו - לעת עתה שוללים את הזיהוי.
 
מי אמר שפיל זה פיל ומי אמר שקוף זה קוף. אין אף אחד בעולם שחולק ע"ז {גם המתנגדים} ור אשר שמחילה מכבודו לא יודע במה מדובר
גם אם נאמר שפורפורא שהם דיברו הוא מה שאנחנו מדברים, כנראה שעדיין לא קראת את המאמר לעיל על מקורות המסיחים לפי תומם.
עיין שם ותרווה נחת.
 
גם אם נאמר שפורפורא שהם דיברו הוא מה שאנחנו מדברים, כנראה שעדיין לא קראת את המאמר לעיל על מקורות המסיחים לפי תומם.
עיין שם ותרווה נחת.
גם החק יעקב שהחליט על החסה שהיא חזרת בגלל גוי אחד בלבד לא קרא את זה. וכ"ש כאן שאומות שלימות קוראות לזה פורפורא.
 
גם החק יעקב שהחליט על החסה שהיא חזרת בגלל גוי אחד בלבד לא קרא את זה. וכ"ש כאן שאומות שלימות קוראות לזה פורפורא.
כבר הקשית כן לעיל,
ותירצתי לך לעיל.
ולטובת מי שלא הבין אני יענה שוב,
אין קושיות וראיות שהחסה היא לא חזרת, ועל כן אין בעיה לקבל נאמנות של גוי. אבל לגבי פורפורא, יש ראיות שהוא לא חלזון התכלת ולכן לא נאמין לגוי.
ועוד, הרי עכ"פ יוצאים יד"ח בכל ה' מיני מרור, ואף אם אין זה חזרת מ"מ ודאי שיוצאים בו יד"ח, משא"כ תכלת אם אינו חלזון התכלת יש בו משום קלא אילן.
ועוד, במרור שבזה"ז אינו אלא מדרבנן אפשר להאמין לגוי, לא כן בתכלת שהוא דאורייתא.
 
גם החק יעקב שהחליט על החסה שהיא חזרת בגלל גוי אחד בלבד לא קרא את זה. וכ"ש כאן שאומות שלימות קוראות לזה פורפורא.
ושוב אחר שעיינתי בחק יעקב סימן תע"ג מצאתי שאין דבריו קושיא לנידון כלל, וכתבת לדמות מילתא למילתא ללא עיון כלל.
שם בחק יעקב הביא ראיה מהגמ' בפסחים שהחזרת הוא חסה, והביא מהגמ' בברכות שחסה הוא כפול ועב, וכל מה שהביא עדות מגוי אחד הוא שבמדינותיהם מצוי חזרת שהוא כפול ועב, ואם נמצאו דברי הגוי מכוונים לסימנים שפירש רש"י, מפני מה שלא נאמין לו???
אך שהגוי יעיד על החזרת שהוא חסה, לא נתבאר בדברי החק יעקב שיאמינו לו, וראיה דאי לאו הכי מפני מה היה צריך החק יעקב לכל אריכות דבריו וראיותיו שם???
 
יש ראיות שהוא לא חלזון התכלת
אין אפילו גרגיר ראיה נגד
אין קושיות וראיות שהחסה היא לא חזרת,
יש שהיא לא מרה. אם היה כאלה טענות על התכלת הייתם במצב טוב
ואף אם אין זה חזרת מ"מ ודאי שיוצאים בו יד"ח,
חידוש שלך
ועוד, במרור שבזה"ז אינו אלא מדרבנן אפשר להאמין לגוי, לא כן בתכלת שהוא דאורייתא.
במסיח לפי תומו מאמינים גם בדאורייתא ידוע לך?
 
אין אפילו גרגיר ראיה נגד
יש לחלזון עצמות וגידים? דמו שחור כדיו? דמיו מרובים מפני שהוא עולה רק אחת לשבעים שנה? צובעים בדמו או בהפרשה שיש בשלפוחית שלו? האם הוא מן המותר בפיך? ועוד...
יש שהיא לא מרה. אם היה כאלה טענות על התכלת הייתם במצב טוב
כתוב להדיא בירושלמי שהמרור תחילתו מתוק וסופו מר, כמו השיעבוד במצרים. והחסה בתחילה היא מתוקה ואם משאירים אותה לצמוח עוד היא נעשית מרה.
חידוש שלך
כזכור לי יש ה' מינים שיוצאים יד"ח מרור, והחסה גם אם הוא לא חזרת הוא א' מה' המינים.
במסיח לפי תומו מאמינים גם בדאורייתא ידוע לך?
לא בתרגומים ממסיחים לפי תומם לפני מאות שנים, שהם לא ראו בעיניהם אלא מסרו ממה ששמעו.

אגב, יש לך תשובה על התגובה השניה שכתבתי?
 
נערך לאחרונה:
יש לחלזון עצמות וגידים?
לא צריך
מו שחור כדיו?
כן עם הסממנים
דמיו מרובים מפני שהוא עולה רק אחת לשבעים שנה?
כן ולכן צריך לצודו
צובעים בדמו או בהפרשה שיש בשלפוחית שלו?
מפקד פקיד וכר"ת
המותר בפיך? ועוד...
לא צריך ורק בתפילין כתוב בפיך
 
כזכור לי יש ה' מינים שיוצאים יד"ח מרור, והחסה גם אם הוא לא חזרת הוא א' מה' המינים.
חידוש שלך
לא בתרגומים ממסיחים לפי תומם לפני מאות שנים,
תרגום של שבעים זקנים שידעו היכן לשנות כדי שלא יהרגו אותם זה לא טוב בעיניך?
 
אין אפילו גרגיר ראיה נגד
בפורום האחר הביאו ראיה שאם המיורקס הוא החלזון, כשחז"ל באו לתאר את החלזון היו צריכים לומר ש-
  • גופו אינו דומה לים
  • ברייתו אינו דומה לדג
  • אינו עולה א' לשבעים שנה
  • אין דמו שחור כדיו
  • דרך צביעתו אינו רק ע"י נתינה ליורה עם סממנים
  • הוא לא נמצא רק בין צור לחיפה
  • אין צריך להוציא את דמו בעודו חי
  • לא צדין אותו ברשתות
אילו חז"ל היו אומרים כן, זה אכן היה מתאים להמיורקס...
במסיח לפי תומו מאמינים גם בדאורייתא ידוע לך?
דוקא היכא שברור שאינו אומר בדדמי [ואגב, מסיח לפי תומו אינו נאמן בדאורייתא, רק בעדות אשה, וכדאמרי' להדיא ב"ק קי"ד ע"ב]
כן עם הסממנים
מאיפה המצאת את זה?
עם הסממנים צבעו צהוב, וכמ"ש בחותם של זהב [ועוד] -
167095_19.jpg
כן ולכן צריך לצודו
???
לא צריך ורק בתפילין כתוב בפיך
קיי"ל דבכל המצוות צריך
תרגום של שבעים זקנים שידעו היכן לשנות כדי שלא יהרגו אותם זה לא טוב בעיניך?
על סמכות "תרגום השבעים" שבידינו יש מקום להאריך טובא, ועי' במכלול
ולע"ע אציין רק שא' התנאים, ושמו עקילס, 'משום מה' לא היה מרוצה מתרגום זה שהיה נפוץ בימיו, וחזר ותרגם את כל התורה ליוונית
חז"ל הביאו מתרגום זה עשרות פעמים, ואילו מ'תרגום השבעים' לא הביאו אפילו פעם אחת
 
נערך לאחרונה:
בירושלמי וברמב"ן מבואר שיש לו עצמות וגידים
כן עם הסממנים
דמו שחור כדיו, לא דמו עם הסממנים. ולהזכירך, אחרי שנתנו את הסממנים הוא כחול ולא שחור.
כן ולכן צריך לצודו
אבל הסיבה שבימינו דמיו יקרים כיון שיש בכל חלזון קצת, ולא בגלל שאין החלזונות מצויים, וזה לא מתאים עם דברי רש"י.
מפקד פקיד וכר"ת
גם אם מפקד פקיד, צריך שיהיה דם, ובשלפוחית הנ"ל אין דם אלא הפרשה בעלמא.
לא צריך ורק בתפילין כתוב בפיך
המג"א בהלכות שופר כתב שהוקש לכל התורה, ורבינו בחיי כתב להדיא שאפילו בצבע צריך מן המותר בפיך, ועפי"ז כתב מרן הגרי"ש אלישיב ז"ל (הערות עמ"ס שבת כ"ז ב') לדחות את זיהוי הפורפורא כתכלת.
 
המג"א בהלכות שופר כתב שהוקש לכל התורה, ורבינו בחיי כתב להדיא שאפילו בצבע צריך מן המותר בפיך, ועפי"ז כתב מרן הגרי"ש אלישיב ז"ל (הערות עמ"ס שבת כ"ז ב') לדחות את זיהוי הפורפורא כתכלת.
במקום ללמוד מכאן שהגריש"א לא ידע מה זה חילזון אתה משנה את המושג חילזון שזה לא מה שאנו מכירים?
 
ראשי תחתית