מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 483
מחילה מכבוד בעל המנחת אשר שליט"א דבריו תמוהים ביותר! אדרבה אם התפא"י היה רואה שזה מוציא תכלת היה מודה רק היה בטוח שזה מוציא רק סגולכבר כתב הגר"א וייס שאין כאן טענה של ספק דאורייתא
הצג קובץ מצורף 6521
ועיין שם שהאריך בזה.
ובקשר למה שאתה חוזר ושונה שיש שכתבו פורפורא הוא התכלת, אני אצטט שוב מה שהבאתי בשמו לעיל
הצג קובץ מצורף 6522
חהצג קובץ מצורף 6523
אעתיק מ"ש בקונטרס "כולו הפך לבן טהור" בענין דברי התפא"י [וכל שיצא מן הכלל ללמד כו']אדרבה אם התפא"י היה רואה שזה מוציא תכלת היה מודה רק היה בטוח שזה מוציא רק סגול
קשקוש. קליפתו ירוקה וירוק הוא בכלל כחול כידועאעתיק מ"ש בקונטרס "כולו הפך לבן טהור" בענין דברי התפא"י [וכל שיצא מן הכלל ללמד כו']
ירוק אינו בכלל כחול, השם "ירוק" בלשון חז"ל כולל כחול ולא להיפך, וכ"ש ש"בלויא" בלעז אינו כולל ירוק ["גרין"]קשקוש. קליפתו ירוקה וירוק הוא בכלל כחול כידוע
תכלת דומה לעשביםירוק אינו בכלל כחול, השם "ירוק" בלשון חז"ל כולל כחול ולא להיפך, וכ"ש ש"בלויא" בלעז אינו כולל ירוק ["גרין"]
בימינו אין אף גוף או בעל סמכות המחייבים את כלל ישראל, ועל כל יהודי מוטל לברר את האמת ולהוציא דבר הלכה, כדרך רבותינו מקדמת דנא. [כמובן שא"א לברר את כל הסוגיות שבתורה, ובדיוק לכן יש רב, אך דבריו אינם "אורים ותומים" וניתן להכריע לכאן ולכאן]ר' משה שטרנבוך
ר' יוסף שלום אלישיב
גדולי הפוסקים בדור אומרים טענה ואתה אומר טענה מוזרה, אתה מוזר כשאתה אומר את זה [בלשון המעטה]
טענה מוזרה על האריז"ל....
על הספרי ???
אתה קצת מוזר, גם בזה שאתה לומד סוגיה וחולק על גדולי הפוסקים, [אולי בצנעה הייתי מבין אבל לספר את זה?]
כמו שתלך לאכול עוף בלי מסורת כך יוצא לפי דברי ר' משה שטרנבוך
כותב הגרי"ש אלישיב שע"פ הקבלה לא שייך תכלת כעת
אתה יכול לומר שאתה רוצה שזה יכנס לציבור ולנרמל את המוזרות הזאת
לך תשכנע את גדולי הפוסקים וגדולי ישראל, אולי הרב סלים או ר' משה הלל או ר' דוב לנדא.....
לא מבין מה האריכות. אם אתה רוצה כחול בהיר תוסיף מים ויצא לך בהיר כמו כל צבע. ועוד הרי הרמב"ם קורא לזה צבע המשחיר ולשיטתך אין קשר לשחור. וגם חבל שלא עברת על דברי יענקלביץ שמוכיח ברור שפתול {עירבוב} שבכוחל {שחור} זה הכוונה ברמב"ם. וכ"כ הרב קפאח.לכבוד ידידי היקר, הרב חיים פרידמן שליט"א,
קראתי בעיון את דבריך החשובים, ואתה נוגע בנקודות עדינות ויסודיות בליבון הגדרת צבע התכלת על פי מרן הרמב"ם ז"ל, והוא אכן מעיקרי הדיון. אשמח להרחיב ולהבהיר את הדברים, כפי העולה מן המקורות, למען תתלבן הסוגיא כדבעי.
אתה מעלה, למעשה, שלוש טענות מרכזיות:
א. שינוי הגרסה ברמב"ם, ללא המילים "לעין השמש".
ב. שיטת רש"י שהתכלת היא "כרקיע המשחיר".
ג. הגדרת "כוחל" כשחור, וממילא "פתוך שבכוחל" כגוון בהיר יותר של שחור.
אדון בדברים אחד לאחד, בעזרת ה'.
א. משמעות המונחים "כוחל" ו"פתוך" בדברי הרמב"ם
זהו שורש העניין, ולכן נפתח בו. הטענה כי "כוחל" בלשון חז"ל והרמב"ם הוא שחור, וכי "פתוך שבכוחל" הוא רק שחור בהיר יותר, היא טענה שאין לה על מה שתסמוך, ואדרבה, עיון בדברי הרמב"ם עצמו במקומות אחרים מוכיח היפוכו הגמור.
הגדרת "פתוך": המילה "פתוך" אינה מילה סתומה. הרמב"ם עצמו מגדיר לנו את משמעותה בהלכות טומאת צרעת (פרק א' הלכה ב'): "והמראה הזה שהוא מעורב מלבנונית ומעט אודם הוא הנקרא פתוך ". הרי לנו הגדרה ברורה: "פתוך" משמעו תערובת של צבע בסיס עם צבע אחר, ובמקרה דנן, עם לבן. גם ה"ערוך" (ערך 'פתך') מבאר שמשמעותו תערובת.
אם כן, כאשר הרמב"ם כותב "כפתוך שבכוחל", כוונתו ברורה כשמש: צבע ה"כוחל" אשר עורבב ודולל (ככל הנראה עם לובן, בדומה להגדרתו בצרעת), וכך נוצר גוון בהיר יותר.
הגדרת "כוחל": האם "כוחל" הוא שחור? חלילה. "כוחל" הוא המקור לצבע הכחול (Blue). הוא יכול להיות כהה מאוד, עד כדי כך שניתן להמשילו לשחור, אך אין הוא שחור ממש. הראיה הברורה ביותר לכך היא מהלכות טריפות, שם מבחינים בין הריאות. על ריאה שנשתנה מראה, שנינו: "ככוחלא כשרה, כדיותא טרפה". כלומר, גוון הדומה לכחול כהה (כוחל) – כשר, אך גוון שחור ממש (דיו) – טרף.
כשהרמב"ם רוצה לתאר גוון כחול כהה מאוד, הנוטה לשחור, הוא משתמש בלשון מדויקת: "שחור ככוחלא" . כלומר, שחור הדומה לכוחל, אך לא כוחל עצמו. אך כאשר הוא כותב "כוחל" סתם, כוונתו לצבע הכחול (בלע"ז Blue), וכאשר הוא כותב "פתוך שבכוחל" כוונתו לכחול בהיר, המכונה בלשוננו "תכלת" (Light Blue).
ראיה נוספת ונפלאה מצאתי בדברי ה מהר"י קורקוס (על הרמב"ם, הלכות כלי המקדש), המבאר במפורש כי "כוחל" הוא כחול, ובלשון ספרד "אזוּל" – הוא צבע השמים.
אם כן, הפירוש הפשוט, הברור והמתחייב מדברי הרמב"ם עצמו הוא: לוקחים צבע בסיס כחול ("כוחל"), מערבבים ומדללים אותו ("פתוך"), עד שמקבלים גוון תכלת בהיר .
ב. משמעות "טהרו של רקיע" והגרסאות ברמב"ם
כאן אנו מגיעים לתיאור הציורי והמדויק של התוצאה הסופית.
"וזו היא דמות הרקיע הנראית לעין בטהרו של רקיע" .
אכן, ראיתי במהדורות מדעיות (כגון מהדורת פרנקל) שמציינים לכתבי יד שבהם המילים "לעין השמש" חסרות. אך גם אם נקבל גרסה זו, אין הדבר משנה את התמונה כלל ועיקר, ואולי אף מחזק אותה.
הביטוי "בטהרו של רקיע" הוא המפתח. מתי הרקיע נמצא "בטהרתו"? האם בשעת דמדומים, כאשר צללי ערב נוטים והשמים מקבלים גוון כחול-עמוק וכהה? ודאי שלא. "טהרה" משמעה צלילות, בהירות, ניקיון. זהו תיאור מדויק של הרקיע בצהרי יום בהיר, כאשר אין בו שמץ של עננות או קדרות.
הגע בעצמך, ידידי, אילו הרמב"ם היה מתכוון לגוון כחול-כהה (אינדיגו), מדוע היה לו צורך להדגיש "בטהרו של רקיע"? הרי גוון כזה נראה היטב גם כאשר הרקיע אינו בשיא טהרתו, ואף כשיש עננים פזורים. עצם ההדגשה על "טהרתו" באה לומר לנו שמדובר בגוון העדין והבהיר, זה שנראה רק כאשר השמים צלולים לחלוטין.
יתירה מכך, אילו כוונתו הייתה לגוון של הערב, כשיטת רש"י, היה לו לכתוב זאת במפורש: "כדמות הרקיע לעת ערב", או "בעת שקיעת החמה", או כל לשון דומה. הרמב"ם, הידוע בדקדוק לשונו שאין כמותו, בחר בתיאור החד-משמעי ביותר של צבע בהיר – "טהרו של רקיע".
ואם תאמר, שמא "טהרו" הוא רק "נקי מעננים"? הנה דברי הגמרא בברכות (נט ע"א) יוכיחו: "אמר רב חסדא: מיום שחרב בית המקדש לא נראית רקיע בטהרתה". וכי מיום החורבן לא היה יום אחד ללא עננים? ודאי שהיו. אלא הכוונה לזוך והבהירות המיוחדת, לאיכות הצבע והאור, היא שנפגמה. זוהי ה"טהרה" שעליה מדבר הרמב"ם.
ואם לא די בכל אלה, הנה בא בנו של הרמב"ם, רבינו אברהם , ומפרש את דברי אביו וכותב שמדובר ב" כחול זך ". כלום יש ביטוי ברור מזה? "זך" – נקי, צלול, בהיר. זהו תרגום מדויק ל"פתוך שבכוחל" ול"טהרו של רקיע".
ג. שיטת רש"י וההכרעה להלכה
אכן, דעת רש"י הקדוש (מנחות מג ע"א ד"ה התכלת) היא שהתכלת דומה "לרקיע המשחיר לעת ערב". אין חולק על גדלותו של רש"י, ושיטתו עומדת במקומה.
אולם, יש לזכור שני דברים יסודיים:
1. אנו דנים כעת האם זיהוי הארגמון תואם את שיטת הרמב"ם . אי אפשר ליצור "יצור כלאיים" הלכתי, ולקחת את החילזון המוצע, שצבעו מתאים (אולי) לשיטת רש"י, ולומר שאנו מקיימים בכך את מצוות התכלת לשיטת הרמב"ם, אשר פוסל במפורש גוון זה!
2. הרמב"ם אינו רק מתאר תיאור בעלמא. הוא פוסק הלכה ומסיים את דבריו במילים חותכות: "וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית" . כלומר, גם אם תמצא את החילזון הנכון, אך לא תצליח להפיק ממנו את הגוון המדויק של "טהרו של רקיע" – הצביעה פסולה. לאור פסיקה נחרצת זו, כיצד ניתן להכשיר צבע כחול-כהה, הנוגד את הגדרתו המפורשת?
סיכום הדברים
לסיכום, ידידי היקר, דברי הרמב"ם בנויים לתלפיות ומהווים מערכת משולשת של זיהוי שאין לזוז ממנה:
א. צבע הבסיס: "כוחל" – כחול.
ב. תהליך הבהרה: "פתוך" – דילול ותערובת עם לובן.
ג. התוצאה הסופית: "דמות הרקיע בטהרו", "כחול זך" – תכלת בהירה ושמימית.
הצבע המופק מחילזון הארגמון קהה הקוצים הוא כחול כהה, המתאים אולי לתיאורו של רש"י, אך הוא עומד בסתירה מוחלטת, חזיתית וישירה לכל שלושת המרכיבים בהגדרתו ההלכתית והפסקנית של הרמב"ם. משכך, המטיל צבע זה בבגדו, לא זו בלבד שאינו יכול לטעון שהוא מקיים את המצווה לשיטת הרמב"ם, אלא שהוא משתמש בצבע שהרמב"ם פוסלו במפורש.
אני מקווה שהדברים הובהרו כראוי, ונזכה כולנו שיאיר ה' עינינו בתורתו.
תביא גם את דבריו של הכותב שהגבת לו. תהיה ישרלכבוד ידידי היקר, הרב חיים פרידמן שליט"א,
קראתי בעיון את דבריך החשובים, ואתה נוגע בנקודות עדינות ויסודיות בליבון הגדרת צבע התכלת על פי מרן הרמב"ם ז"ל, והוא אכן מעיקרי הדיון. אשמח להרחיב ולהבהיר את הדברים, כפי העולה מן המקורות, למען תתלבן הסוגיא כדבעי.
אתה מעלה, למעשה, שלוש טענות מרכזיות:
א. שינוי הגרסה ברמב"ם, ללא המילים "לעין השמש".
ב. שיטת רש"י שהתכלת היא "כרקיע המשחיר".
ג. הגדרת "כוחל" כשחור, וממילא "פתוך שבכוחל" כגוון בהיר יותר של שחור.
אדון בדברים אחד לאחד, בעזרת ה'.
א. משמעות המונחים "כוחל" ו"פתוך" בדברי הרמב"ם
זהו שורש העניין, ולכן נפתח בו. הטענה כי "כוחל" בלשון חז"ל והרמב"ם הוא שחור, וכי "פתוך שבכוחל" הוא רק שחור בהיר יותר, היא טענה שאין לה על מה שתסמוך, ואדרבה, עיון בדברי הרמב"ם עצמו במקומות אחרים מוכיח היפוכו הגמור.
הגדרת "פתוך": המילה "פתוך" אינה מילה סתומה. הרמב"ם עצמו מגדיר לנו את משמעותה בהלכות טומאת צרעת (פרק א' הלכה ב'): "והמראה הזה שהוא מעורב מלבנונית ומעט אודם הוא הנקרא פתוך ". הרי לנו הגדרה ברורה: "פתוך" משמעו תערובת של צבע בסיס עם צבע אחר, ובמקרה דנן, עם לבן. גם ה"ערוך" (ערך 'פתך') מבאר שמשמעותו תערובת.
אם כן, כאשר הרמב"ם כותב "כפתוך שבכוחל", כוונתו ברורה כשמש: צבע ה"כוחל" אשר עורבב ודולל (ככל הנראה עם לובן, בדומה להגדרתו בצרעת), וכך נוצר גוון בהיר יותר.
הגדרת "כוחל": האם "כוחל" הוא שחור? חלילה. "כוחל" הוא המקור לצבע הכחול (Blue). הוא יכול להיות כהה מאוד, עד כדי כך שניתן להמשילו לשחור, אך אין הוא שחור ממש. הראיה הברורה ביותר לכך היא מהלכות טריפות, שם מבחינים בין הריאות. על ריאה שנשתנה מראה, שנינו: "ככוחלא כשרה, כדיותא טרפה". כלומר, גוון הדומה לכחול כהה (כוחל) – כשר, אך גוון שחור ממש (דיו) – טרף.
כשהרמב"ם רוצה לתאר גוון כחול כהה מאוד, הנוטה לשחור, הוא משתמש בלשון מדויקת: "שחור ככוחלא" . כלומר, שחור הדומה לכוחל, אך לא כוחל עצמו. אך כאשר הוא כותב "כוחל" סתם, כוונתו לצבע הכחול (בלע"ז Blue), וכאשר הוא כותב "פתוך שבכוחל" כוונתו לכחול בהיר, המכונה בלשוננו "תכלת" (Light Blue).
ראיה נוספת ונפלאה מצאתי בדברי ה מהר"י קורקוס (על הרמב"ם, הלכות כלי המקדש), המבאר במפורש כי "כוחל" הוא כחול, ובלשון ספרד "אזוּל" – הוא צבע השמים.
אם כן, הפירוש הפשוט, הברור והמתחייב מדברי הרמב"ם עצמו הוא: לוקחים צבע בסיס כחול ("כוחל"), מערבבים ומדללים אותו ("פתוך"), עד שמקבלים גוון תכלת בהיר .
ב. משמעות "טהרו של רקיע" והגרסאות ברמב"ם
כאן אנו מגיעים לתיאור הציורי והמדויק של התוצאה הסופית.
"וזו היא דמות הרקיע הנראית לעין בטהרו של רקיע" .
אכן, ראיתי במהדורות מדעיות (כגון מהדורת פרנקל) שמציינים לכתבי יד שבהם המילים "לעין השמש" חסרות. אך גם אם נקבל גרסה זו, אין הדבר משנה את התמונה כלל ועיקר, ואולי אף מחזק אותה.
הביטוי "בטהרו של רקיע" הוא המפתח. מתי הרקיע נמצא "בטהרתו"? האם בשעת דמדומים, כאשר צללי ערב נוטים והשמים מקבלים גוון כחול-עמוק וכהה? ודאי שלא. "טהרה" משמעה צלילות, בהירות, ניקיון. זהו תיאור מדויק של הרקיע בצהרי יום בהיר, כאשר אין בו שמץ של עננות או קדרות.
הגע בעצמך, ידידי, אילו הרמב"ם היה מתכוון לגוון כחול-כהה (אינדיגו), מדוע היה לו צורך להדגיש "בטהרו של רקיע"? הרי גוון כזה נראה היטב גם כאשר הרקיע אינו בשיא טהרתו, ואף כשיש עננים פזורים. עצם ההדגשה על "טהרתו" באה לומר לנו שמדובר בגוון העדין והבהיר, זה שנראה רק כאשר השמים צלולים לחלוטין.
יתירה מכך, אילו כוונתו הייתה לגוון של הערב, כשיטת רש"י, היה לו לכתוב זאת במפורש: "כדמות הרקיע לעת ערב", או "בעת שקיעת החמה", או כל לשון דומה. הרמב"ם, הידוע בדקדוק לשונו שאין כמותו, בחר בתיאור החד-משמעי ביותר של צבע בהיר – "טהרו של רקיע".
ואם תאמר, שמא "טהרו" הוא רק "נקי מעננים"? הנה דברי הגמרא בברכות (נט ע"א) יוכיחו: "אמר רב חסדא: מיום שחרב בית המקדש לא נראית רקיע בטהרתה". וכי מיום החורבן לא היה יום אחד ללא עננים? ודאי שהיו. אלא הכוונה לזוך והבהירות המיוחדת, לאיכות הצבע והאור, היא שנפגמה. זוהי ה"טהרה" שעליה מדבר הרמב"ם.
ואם לא די בכל אלה, הנה בא בנו של הרמב"ם, רבינו אברהם , ומפרש את דברי אביו וכותב שמדובר ב" כחול זך ". כלום יש ביטוי ברור מזה? "זך" – נקי, צלול, בהיר. זהו תרגום מדויק ל"פתוך שבכוחל" ול"טהרו של רקיע".
ג. שיטת רש"י וההכרעה להלכה
אכן, דעת רש"י הקדוש (מנחות מג ע"א ד"ה התכלת) היא שהתכלת דומה "לרקיע המשחיר לעת ערב". אין חולק על גדלותו של רש"י, ושיטתו עומדת במקומה.
אולם, יש לזכור שני דברים יסודיים:
1. אנו דנים כעת האם זיהוי הארגמון תואם את שיטת הרמב"ם . אי אפשר ליצור "יצור כלאיים" הלכתי, ולקחת את החילזון המוצע, שצבעו מתאים (אולי) לשיטת רש"י, ולומר שאנו מקיימים בכך את מצוות התכלת לשיטת הרמב"ם, אשר פוסל במפורש גוון זה!
2. הרמב"ם אינו רק מתאר תיאור בעלמא. הוא פוסק הלכה ומסיים את דבריו במילים חותכות: "וכל שלא נצבע באותה צביעה פסול לציצית" . כלומר, גם אם תמצא את החילזון הנכון, אך לא תצליח להפיק ממנו את הגוון המדויק של "טהרו של רקיע" – הצביעה פסולה. לאור פסיקה נחרצת זו, כיצד ניתן להכשיר צבע כחול-כהה, הנוגד את הגדרתו המפורשת?
סיכום הדברים
לסיכום, ידידי היקר, דברי הרמב"ם בנויים לתלפיות ומהווים מערכת משולשת של זיהוי שאין לזוז ממנה:
א. צבע הבסיס: "כוחל" – כחול.
ב. תהליך הבהרה: "פתוך" – דילול ותערובת עם לובן.
ג. התוצאה הסופית: "דמות הרקיע בטהרו", "כחול זך" – תכלת בהירה ושמימית.
הצבע המופק מחילזון הארגמון קהה הקוצים הוא כחול כהה, המתאים אולי לתיאורו של רש"י, אך הוא עומד בסתירה מוחלטת, חזיתית וישירה לכל שלושת המרכיבים בהגדרתו ההלכתית והפסקנית של הרמב"ם. משכך, המטיל צבע זה בבגדו, לא זו בלבד שאינו יכול לטעון שהוא מקיים את המצווה לשיטת הרמב"ם, אלא שהוא משתמש בצבע שהרמב"ם פוסלו במפורש.
אני מקווה שהדברים הובהרו כראוי, ונזכה כולנו שיאיר ה' עינינו בתורתו.
רק שאלה אחת קטנה למה הרמב"ם קורא לזה "אם צבע בצבע אחר משחיר פסול"- הארגמון קהה קוצים: מפיק צבע כהה , אינדיגו, המתאים ל"רקיע המשחיר" של רש"י, אך נפסל במפורש על ידי הרמב"ם.
אבקש רק מקורות חדשים, או סברות מוצקות.
גישות שונות או התקפות, וכו'. נא להשאיר לכותבים אחרים, אני אשתדל לא לענות על כגון דא.
לא מבין מה האריכות. אם אתה רוצה כחול בהיר תוסיף מים ויצא לך בהיר כמו כל צבע. ועוד הרי הרמב"ם קורא לזה צבע המשחיר ולשיטתך אין קשר לשחור. וגם חבל שלא עברת על דברי יענקלביץ שמוכיח ברור שפתול {עירבוב} שבכוחל {שחור} זה הכוונה ברמב"ם. וכ"כ הרב קפאח
תביא גם את דבריו של הכותב שהגבת לו. תהיה ישר
אקוה שכת"ר ישמח גם בהערות קטנות, שאינם נוגעים כי אם לשיפור הכתיבהאני כעת עסוק בכתיבת תשובה מקיפה בנושא. אשמח שהחברים יעירו ויאירו. אולם אבקש רק מקורות חדשים, או סברות מוצקות.
גישות שונות או התקפות, וכו'. נא להשאיר לכותבים אחרים, אני אשתדל לא לענות על כגון דא.
כדאי להבהיר שע"פ פשט האיסור הוא רק כשמרמה אנשים אחרים (עי' תוס' רא"ש ושטמ"ק על אתר), אמנם ע"פ קבלה ישש חשש בכל אופן, וכמ"ש בבן יהוידע, וכ"כ מהר"י צמח בשם האר"י ז"ל שהלובש קל"א הוא כאילו עובד ע"ז ח"ו (זוהר הרקיע פ' ויחי דף רל"ז ע"ב, נגיד ומצוה דף ו' ע"א, זר זהב סי' ח' וסי' י"ט [ובספר תורת נתן למהר"ן שפירא (דפוס ווארשא דף ח"י ע"ב) הביא דברים אלו בשם "הרח"ו ז"ל מכת"י עצמו של האר"י ז"ל"])כל סטייה מן התיאורים הללו מעוררת חשש כבד, שמא אין זה החילזון המקורי, ואנו עלולים להיכשל חלילה באיסור החמור של "קלא אילן" (צבע אינדיגו ממקור צמחי) שאמרו עליו חז"ל (בבא מציעא סא ע"ב) שהמטילו בבגדו ואומר תכלת הוא – הקב"ה עתיד ליפרע ממנו.
"עינו" פירושו צבעו, כמו "ועינו כעין הבדולח" "כעין תרשיש"כך פירש הרמב"ם (הלכות ציצית פ"ב ה"ב): "מביאין דם חילזון והוא דג שדומה עינו לעין התכלת". 'עינו' של החילזון היא קונכייתו החיצונית.
כך אכן רגילין לצבוע, אבל כמדומה ששייך לצבוע איתו גם כחול בהיר הרבה יותרהסתירה מהארגמון: הצבע המופק מחילזון הארגמון הוא כחול-כהה, אינדיגו עמוק .
זוהי עדות חשובה, וייש"כהעמידות: הרמב"ם דורש "צביעה ידועה שעומדת ביופיה ולא תשתנה". והנה, כפי שציינתי, ידיד נאמן שבדק בעצמו את התכלת מהארגמון במבחן מי הרגלים של ארבעים יום (כמפורט בגמרא וברמב"ם), מצא שהצבע דהה באופן ניכר.
למען הדיוק, אלו לא דברי הר"ד עראמה, כי אם גליון בספר החתום, וכת"ר טעה בזה מחמת חוסר בהירות ברמב"ם פרנקלהבאתי את תרגומו של ר' דוד עראמה, מגדולי מפרשי הרמב"ם הקדמונים, אשר דבריו מובאים בכסף משנה.
כוונתי עינו הוא צבעו של הקונכייה החיצונית. אתקן זאת. ויישר כח."עינו" פירושו צבעו, כמו "ועינו כעין הבדולח" "כעין תרשיש"