לחצו כאן – תרומה לשמואל

כללי הפסיקה של הגר"ע יוסף זצ"ל

אלישמע

חבר קבוע
הצטרף
10/4/25
הודעות
534
[מפוצל מאשכול אחר]

יש בעיה עם קו הפסיקה הבלתי ברור של חכם עובדיה מתי קבלנו ומתי לא.
אתה יכול להעמיס תירוצים ודוחקים וחילוקים כמה שאתה רוצה, אבל זה לא יהפוך את שיטתו לברורה יותר מכל פוסק ספרדי אחר שמצד אחד אומר "קבלנו הוראות מרן" ומצד שני חולק עליו.
וכשהשאלה צועקת אז צועקים אותה.
וכמו שכשאתה (וחבריך) אומרים זאת על מאה פוסקים אחרים וזה לא נחשב לזלזול אלא רק לביקורת הוגנת, וכך אתם מסבירם למה אתם באמת פוסקים כמו חכם עובדיה ולא כמו כל הפוסקים האחרים, אז ה"ה הכא.
אתם לא יכולים להחביא את הביקורת ולהתחמק מתשובה כל פעם ע"י שתהפכו אותה (את אותה ביקורת שאתם בעצמיכם מעלים) לזלזול.
זה לא מייקר אתכם, וד"ל.
 
במקום לדבר גבוהה גבוהה, כדאי שתלמד עוד קצת יבי"א ותבין את הדרך ואת המהלך של הדברים של קבלת הוראת מרן, יש בזה אריכות דברים, וא"א שתכתוב דברים מבהילים, "יש פה בעיה עם קו הפסיקה הבלתי ברור" וכו'.

אתה לא מתבייש, גדולי הרבנים כמו הגר"ש משאש הגר"מ מזוז הגרש"מ עמר הגר"מ לוי הגר"ש בן שמעון ועוד ועוד וכל גדולי הרבנים והדיינים לא ראו את הבעיה של קו הפסיקה?, הם חלקו ודנו בדבריו בדברים מסוימים אבל הם אמרו שיש בעיה עם קו הפסיקה?. תראה את השתוממות גדולי הדור הקודם מספרי יבי"א ושו"ת חזו"ע מכל העדות והחוגים שבחוהו ואמרו שלא ראו כבושם הזה והדברים ידועים

רק אתה אלישמע מצאת את הבעיה הגדולה בקו הפסיקה, די לך שתראה את ההקדמה ליבי"א בח"א ובח"ד

והפלא על המתוק מדבש שכותב כל פעם על מרן זצ"ל רוח אפינו גאון עוזינו, וכאן הוא חותם על דברי ההבל הללו.
 
חבל על המקלדת,
תגיב לענין.
אף אחד לא מבטל את הידע המקיף שיש ביבי"א, רק מסבירים לך למה חולקים עליו (גם מאלו שהזכרת).
 
במקום לדבר גבוהה גבוהה, כדאי שתלמד עוד קצת יבי"א ותבין את הדרך ואת המהלך של הדברים של קבלת הוראת מרן, יש בזה אריכות דברים, וא"א שתכתוב דברים מבהילים ," יש פה בעיה עם קו הפסיקה הבלתי ברור וכו"
הבעיה היא שלמדתי את היביע אומר וכל פעם אתה נתקל במשהו אחר

דוגמא קטנה אציין לך

עיין כאן מה שכתבתי

ותראה ותיווכח שהיביע אומר משנה את הכלל לפי העניין שיסתדר לו

כך שאיני יודע מתי הכלל הוא כך ומתי הוא אחרת.

עוד דוגמא אתה רוצה?

עיין גם מה שכתבתי כאן על דברי העין יצחק, שבעצם מה שכתב שם העין יצחק המקור שלו זה אביו בטהרת הבית

ושם יראה, שהביאו את החיד"א בשינוי לשון כדי להורות כדבריהם, אך בחיד"א כתוב בדיוק הפוך.

כך שהכללים לא ברורים מתי א' ומתי ב'
 
@כאחד העם דבר אל הסלע ויצאו ממנו מים,
חבל על זמנך, הם לא עניינים.
החיד"א הבא"ח הכה"ח האורל"צ, כולם בעייתיים ולא ידעו שקבלנו הוראות מרן, עד בא חכם עובדיה ולימד אותנו זאת.
עליהם יש ספרים שלימים להפריך את כל תורתם ולהקשות עליה, וזה בסדר.
אבל על חכם עובדיה אין שאלות, אצלו הכל ברור ומסודר, ומי שמקשה עליו הוא "כי לא יחפוץ כסיל בבינה",
או לפי העריכה הלשונית "הוא מחפש לקנטר".
עזוב, חבל על האנרגיות, מהם לא תשמע תשובה עניינית, רק התבכיינות, וחלילה שום דברי קינטורים - רק ה"הם" מקנטרים.
 
ולא פחות חמור, שבמקום להתמודד עם קושיות ובעיות [כמו שכל גדולי הדורות התמודדו] ממציאים כללים חדשים תוכ"ד תנועה, וכשמגלים שהכללים סותרים למאות מקומות אחרים, אז ממציאים עוד כללים וכללי כללים.
ואח"כ מתלוננים על שלא שומרים על כבודו וכו', והרודף הופך לנרדף.

עד היום לא מצאתי מקום אחד שמרן הגרע"י זצוק"ל "סותר" את הכללים של הפסיקה שלו.
 
בשמחה...
אפשר מקורות?

לא, אתה תכתוב מה הם הכללים (עם מקורות כמובן),
ואז אוכל לכתוב לך איך הוא לא מסתדר.
ואז אתה תראה בעיניך איך שהכללים משתדרגים לאט לאט, ונוצרים כללים חדשים כדי שהכל יסתדר.
 
@כאחד העם לא נראה לי התכוין שצריך ללכת דוקא אחר פסיקותיו, אלא לאפוקי ממי שאמר שהוא אינו לספרדים
אצל הספרדים אכן לא נתקבל באופן גורף המשנה ברורה, אבל ברור שיש משקל כבד מאוד לדעה שלו, יותר מאחרונים פחות מוכרים,
נתקבל ונתקבל
 
גם השו"ע נתקבל ונתקבל, ובכ"ז לא הולכים תמיד כמותו.
ולאידך, גם במ"ב יש דברים שאינו כספרדים, אך אין זה אומר שהוא לא לספרדים,
הדא אמרן התקבל והתקבל. (לאפוקי ממי שמבין שבכל מקום שהוא דלא כהילקו"י הוא לא התקבל, וד"ל).
 
לא, אתה תכתוב מהם הכללים (עם מקורות כמובן),
ואז אוכל לכתוב לך איך הוא לא מסתדר.
ואז אתה תראה בעיניך איך שהכללים משתדרגים לאט לאט, ונוצרים כללים חדשים כדי שהכל יסתדר.
- קיבלנו הוראות מרן השו"ע מתורת וודאי היכא שמרן השו"ע מיקל. (אולם שמחמיר הוי מתורת ספק)

- עבדינן ס"ס נגד מרן השו"ע אא"כ גילה דעתו בשתי הספיקות ביחד.

- אומרים סב"ל אפי' נגד השו"ע, אא"כ יש ס"ס לברך ודעת מרן השו"ע לברך שלא אומרים סב"ל.

- מנהג קדום לפני השו"ע אזלינן כוותיה אפי' נגד השו"ע ואפי' נגד סב"ל.

- מנהג אחר דורו של מרן לא אזלינן כוותיה אא"כ רוב ככל האחרונים קיבלו אותו והנהיגו אותו. (כדוגמת "אתה חוננתנו" ועוד)


זה חלק מהכללים שאני זוכר... אם יש לך סתירה עליהם אשמח לשמוע...
(כמובן לא "סתירה" שמרן זצוק"ל סבר שזה לא היה המנהג, וחלק סוברים שזה כן המנהג, אלא סתירה שפסק "נגד הכללים")
 
גם השו"ע נתקבל ונתקבל, ובכ"ז לא הולכים תמיד כמותו.
ולאידך, גם במ"ב יש דברים שאינו כספרדים, אך אין זה אומר שהוא לא לספרדים,
הדא אמרן התקבל והתקבל.
אבל לא שמת לב ש @עת שערי רצון אמר שיש "משקל כבד לדעה שלו יותר מאחרונים פחות מוכרים"... (אפי' שאמר ש"לא נתקבל"...)
ו @כאחד העם הוסיף על דבריו ש"נתקבל"...

(אדרבה, אם הרב @כאחד העם יאמר פה שאין בדבריו של המ"ב יותר משאר הכרעת האחרונים הכל יבוא על מקומו בשלום... אבל אני כך הבנתי ממנו)
 
אבל לא שמת לב ש @עת שערי רצון אמר שיש "משקל כבד לדעה שלו יותר מאחרונים פחות מוכרים"... (אפי' שאמר ש"לא נתקבל"...)
ו @כאחד העם הוסיף על דבריו ש"נתקבל"...

(אדרבה, אם הרב @כאחד העם יאמר פה שאין בדבריו של המ"ב יותר משאר הכרעת האחרונים הכל יבוא על מקומו בשלום... אבל אני כך הבנתי ממנו)

השאלה למי אתה קורא אחרונים, אם לרב עובדיה או לילקו"י, (או לפוסקי קו ההלכה) אז לא.
אבל אם הכוונה למכלול של הפוסקים מחד, ומבלי לשייך את העדתיות לעצם ההכרעה מאידך, אז כן.
 
- קיבלנו הוראות מרן השו"ע מתורת וודאי היכא שמרן השו"ע מיקל. (אולם שמחמיר הוי מתורת ספק)

- לא עבדינן ס"ס נגד מרן השו"ע אא"כ לא גילה דעתו בשתי הספיקות ביחד.

- אומרים סב"ל אפי' נגד השו"ע, אא"כ יש ס"ס לברך ודעת מרן השו"ע לברך שלא אומרים סב"ל.

- מנהג קדום לפני השו"ע אזלינן כוותיה אפי' נגד השו"ע ואפי' נגד סב"ל.

- מנהג אחר דורו של מרן לא אזלינן כוותיה אא"כ רוב ככל האחרונים קיבלו אותו והנהיגו אותו. (כדוגמת "אתה חוננתנו" ועוד)


זה חלק מהכללים שאני זוכר... אם יש לך סתירה עליהם אשמח לשמוע...
(כמובן לא "סתירה" שמרן זצוק"ל סבר שזה לא היה המנהג, וחלק סוברים שזה כן המנהג, אלא סתירה שפסק "נגד הכללים")

בלי מקורות לא אוכל לצטט כלום,
הכללים הללו כבר משודרגים בעצמם.
 
בלי מקורות לא אוכל לצטט כלום,
הכללים הללו כבר משודרגים בעצמם.
הכללים האלה פשוטים וברורים לכל מי שבקיא בתורת מרן הגרע"י זצוק"ל.
- אם קשה לך מקור מסויים אני יכול להביא לך, אבל אין לי כרגע פנאי לחפש את הכל עם מקורות.
 
הכללים האלה פשוטים וברורים לכל מי שבקיא בתורת מרן הגרע"י זצוק"ל.
- אם קשה לך מקור מסויים אני יכול להביא לך, אבל אין לי כרגע פנאי לחפש את הכל עם מקורות.
לי לא קשה כלום, יש לי דעה מגובשת בנושא.
ועכ"פ איני מעוניין לשאת ולתת בלי מקורות.
 
אתה תגיד את הכלל, אני אגיד את הסתירה.
(תחילה אשא ואתן איתך בכלל, כדי להגדיר אותו בדיוק, ולהבין על מה הוא מבוסס, ואח"כ נתקדם - ככל והפנאי יאפשר).
 
ראשי תחתית