לחצו כאן – תרומה לשמואל

תוכן דרשותיו של הרב יצחק יוסף שליט"א

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.

בפי ישרים

חבר חדש
הצטרף
4/7/25
הודעות
31
יש לי קושיא כבר הרבה מאד זמן: הרי מורינו הראש"ל ידיו רב לו בכל מקצועות התורה ובכל הלכותיה, ומי כמוהו שבכל בית כנסת לומדים הלכותיו מספריו הרבים. א"כ מדוע בשיעורו השבועי (וכן בשיעוריו במקומות אחרים) חוזר בד"כ על פחות או יותר אותם נושאים כבר כמה שנים (מבשל בורר, כיבוד אב ואם, תפילה) ולא מוסר על דברים שמעולם לא דיבר עליהם ברבים (הלכות מוקצה לפרטיהם הרבים, הלכות תרומות ומעשרות, חלה, מזוזה, סוחט, רפואה בשבת, תערובות, ועוד ועוד).
 
יש לי קושיא כבר הרבה מאד זמן: הרי מורינו הראש"ל ידיו רב לו בכל מקצועות התורה ובכל הלכותיה, ומי כמוהו שבכל בית כנסת לומדים הלכותיו מספריו הרבים. א"כ מדוע בשיעורו השבועי (וכן בשיעוריו במקומות אחרים) חוזר בד"כ על פחות או יותר אותם נושאים כבר כמה שנים (מבשל בורר, כיבוד אב ואם, תפילה) ולא מוסר על דברים שמעולם לא דיבר עליהם ברבים (הלכות מוקצה לפרטיהם הרבים, הלכות תרומות ומעשרות, חלה, מזוזה, סוחט, רפואה בשבת, תערובות, ועוד ועוד).
ראינו הרבה חכמים שחוזרים על דבריהם, והמטרה היא על מנת שהדברים יתקבלו, אחרי שחוזרים על הדברים אנשים יודעים טוב יותר.
וידוע שיש הרבה כללים שיודעים מחמת שהרב חוזר עליהם הרבה.
חוץ מזה לא הכול חוזר ממש אלא על הכללים, ויש הרבה הלכות שמי ששומע אותו שהוא מחדש.
 
אבל יש דברים שמעולם הוא לא דיבר עליהם, ואין ענין לכאורה לדבר פלפול בערב תשעה באב מה הגדר של האיסור ללמוד תורה, או בערב פסח אם החמץ איסורא בלע או היתר בלע, ובחנוכה האם בחורי ישיבות חייבים בהדלקה - איך נדע דעתו לענין תרומות ומעשרות, לענין שילוח הקן, בדיני בית כנסת, בהלכות קידוש, בהלכות סוחט, בהלכות רפואה ועוד.
 
יש לי קושיא כבר הרבה מאד זמן: הרי מורינו הראש"ל ידיו רב לו בכל מקצועות התורה ובכל הלכותיה, ומי כמוהו שבכל בית כנסת לומדים הלכותיו מספריו הרבים. א"כ מדוע בשיעורו השבועי (וכן בשיעוריו במקומות אחרים) חוזר בד"כ על פחות או יותר אותם נושאים כבר כמה שנים (מבשל בורר, כיבוד אב ואם, תפילה) ולא מוסר על דברים שמעולם לא דיבר עליהם ברבים (הלכות מוקצה לפרטיהם הרבים, הלכות תרומות ומעשרות, חלה, מזוזה, סוחט, רפואה בשבת, תערובות, ועוד ועוד).
כמנהג אביו.
רק שהוא מסתעף הרבה.
 
זה כל הזמן אותם נושאים; סב"ל, סב"ל נגד מנהג/מרן, ברכה על ההדלקה, ברכת המפיל, כיבוד הורים (3-4 שיעורים רק להסביר הלכה אחת שאין חיוב לשמוע להורים בענייני הלכה, ובפרט אם זה נגד מרן) מנהגי מרוקו, ובחנוכה בחורי ישיבות, בפורים פרשת זכור ומגילה, בספירת העומר קטן שהגדיל וכו' וחוזר חלילה. גם סגנון הספרים ילקוט יוסף דומה לזה קצת.
 
יש דברים שמעולם הוא לא דיבר עליהם, ואין ענין לכאורה לדבר פלפול בערב תשעה באב מה הגדר של האיסור ללמוד תורה, או בערב פסח אם החמץ איסורא בלע או היתר בלע, ובחנוכה האם בחורי ישיבות חייבים בהדלקה - איך נדע דעתו לענין תרומות ומעשרות, לענין שילוח הקן, בדיני בית כנסת, בהלכות קידוש, בהלכות סוחט, בהלכות רפואה ועוד.
ידוע שמרן הרב עובדיה ענה בהרבה דברים שלא כתב בהם, ראה לדוגמא בכל כרכי 'מעין אומר' מאות שאלות, משא"כ הבן הרה"ר לשעבר שליט"א לפי מה ששאלתי תלמידים מחזון עובדיה, מעולם לא השיב בנושאים שלא כתב עליהם. אני חושב שזה אומר הרבה.
עוד משהו שאמר לי אברך חשוב מהכולל של הרב בוכבוט בישיבת השלום, שהגיע אליהם כמה פעמים לפני פסח, וכל פעם חזר וניעור הנידון של חוזר וניעור. אמר לי שבזמנו הם היו חסידים שלו, ומאוד נבוכו בזה, עד שהחכימו מעט, והבינו את העסק.
 
ידוע שמרן הרב עובדיה ענה בהרבה דברים שלא כתב בהם, ראה לדוגמא בכל כרכי 'מעין אומר' מאות שאלות, משא"כ הבן הרה"ר לשעבר שליט"א לפי מה ששאלתי תלמידים מחזון עובדיה, מעולם לא השיב בנושאים שלא כתב עליהם. אני חושב שזה אומר הרבה.
עוד משהו שאמר לי אברך חשוב מהכולל של הרב בוכבוט בישיבת השלום, שהגיע אליהם כמה פעמים לפני פסח, וכל פעם חזר וניעור הנידון של חוזר וניעור. אמר לי שבזמנו הם היו חסידים שלו, ומאוד נבוכו בזה, עד שהחכימו מעט, והבינו את העסק.
מה הכוונה שלא כתב עליהם?
בסדרת ילקו"י?
א"ע צא וראה בשו"ת הראש"ל ובעוד עשרות או מאות תשובות שהשיב לשואליו, שאינם בנושאים שכתב עליהם בספריו.
 
מהשערה, כנראה מעדיף לדבר במה שהוא עסוק בו וכותב, וידוע שהוא מתעסק עכשיו בהלכות ברכות.

אגב, יש ראשי ישיבות ורמי"ם שחוזרים על המהלכים שלהם שנים רבות, בדוק ומנוסה.

זכור לי שאברך מופלג אחד דיבר עם בחור צעיר שלומד בישיבה שהוא, האברך, למד. והבחור אמר לו איזה מהלך מהשיעור הכללי, והאברך אמר לו שהוא זוכר את השיעור הזה לפני למעלה מ10 שנים.

כן, ראשי ישיבות ורמי"ם חוזרים על אותם שיעורים, אבל עליהם אין לך שום תמיהה... זה לא מתמיה אותך באמת...
 
תתפלא שגם בשיעורים יש תלמידים חדשים, להוי ידוע שיש ילדים שעם הגיל נעשים בחורים ביש"ק וביש"ג, וישנם בחורים שלא מקשיבים לשיעור ורק אחרי החתונה ההלכות יותר נצרכות להם, ורואים בכל יום ראשון את הדיונים בכולל על מה שנאמר בשיעור.

וכבר נהג מרן זצ"ל לחזור כל שנה על רוב הדברים, ואפילו על אותו חידוש על פרשת שבוע (במאמר מוסגר, בזכות שמרן זצ"ל חזר על אותו חידוש, ישנם כאלו שבלי להכין חידוש, יש להם על המוכן). כי ראה שעי"ז הדברים נחקקים יותר ויותר, ומי אנו שניתן עצות ורעיונות לגדולי ישראל.
 
תתפלא שגם בשיעורים יש תלמידים חדשים, להוי ידוע שיש ילדים שעם הגיל נעשים בחורים ביש"ק וביש"ג, וישנם בחורים שלא מקשיבים לשיעור ורק אחרי החתונה ההלכות יותר נצרכות להם, ורואים בכל יום ראשון את הדיונים בכולל על מה שנאמר בשיעור.

וכבר נהג מרן זצ"ל לחזור כל שנה על רוב הדברים, ואפילו על אותו חידוש על פרשת שבוע (במאמר מוסגר, בזכות שמרן זצ"ל חזר על אותו חידוש, ישנם כאלו שבלי להכין חידוש, יש להם על המוכן). כי ראה שעי"ז הדברים נחקקים יותר ויותר, ומי אנו שניתן עצות ורעיונות לגדולי ישראל.
במחילה אבל לכב' כנראה חסר בתורת החילוק ובהבנת הנקרא.
לא שאלתי אם אין תלמידים 'חדשים', שאלתי אם 'מתחלפים' התלמידים.
וההבדל בזה הוא גדול עצום ורב.
ומה צריך להאריך בדברים פשוטים לכל בר דעת.
 
נשים לב שגם אחיו הראש"ל הגר"ד יוסף גם חוזר על סבב מסויים של הלכות, ואמנם יש לו מאגר אחר משל אחיו, והרבה גם מוסיף שיעורים חדשים כגון בהלכות מוקצה שעוסק בהם, אך למשל בדרשות שלו מוסר דברים חדשים למדי.
אחיו הגאון הרב יעקב יוסף זצ"ל מסר שיעורים לתלמידיו בכל התורה כולה (כיעוין בקול הלשון), ארבעת המינים לפרטיהם וכיו"ב עוד רבות.
 
גם סגנון הספרים ילקוט יוסף דומה לזה קצת.
אכן.
גם בילקוט יוסף אנו מוצאים חזרה על הרבה נושאים הלכתיים ייחודיים שאינם מוכרים משום ספר אחר, החל מהקדמות ועבור לכל הספר - העתקות והדבקות מילה במילה של עמודים שלמים (אגב, מצאתי בילקוט טהרה חידוש, שאחרי שהעתיק והדביק הרבה בעניין מנהגי מרוקו קטעים שלמים ועצומים שנמצאים בכרכי ילקוט יוסף, עין יצחק, בני מרוקו והליכותיהם וכו' הוא הביא מכתב מרבנים מרוקאים שעליהם לקבל את פסקי הילקוט, מעניין אם כבוד הרב חוזר על זה בכל הכרכים החדשים). כך גם בהסכמות לרוב, בשו"ת הראשון לציון - העתקות והדבקות של עמודים שלמים לרוב.
 
לגוף הטענה, שום תשובה לא תספק אותך.
ולגוף התשובה, מהשערה, כנראה מעדיף לדבר במה שהוא עסוק בו וכותב, וידוע שהוא מתעסק עכשיו בהלכות ברכות.

אגב, יש ראשי ישיבות ורמי"ם שחוזרים על המהלכים שלהם שנים רבות, בדוק ומנוסה.
נכון מאוד, רק שלא דיברנו עליהם עכשיו.
לדוגמא אחיו ר' יעקב זצ''ל היה מוסר שיעורים בכל חלקי השו''ע כולל אבן העזר וחו''מ. יש המון הלכות למעשה בחו''מ ואבן העזר. תאמין לי, מי שהולך אחרי הרב יצחק שליט''א, לא צריך שיחזרו לו על כל הלכה חמישים פעם, פעם-פעמיים מספיק, וגם אם תהיה לו שאלה, יפתח את הספר 'ילקוט יוסף'. ומי שלא הולך אחריו, גם אם תביא לו את כל הראיות שבעולם ו1500000 פוסקים וכו', לא ישתכנע.
כן, ראשי ישיבות ורמי"ם חוזרים על אותם שיעורים, אבל עליהם אין לך שום תמיהה... זה לא מתמיה אותך באמת...
עיין לעיל.
וחוץ מזה, אינו דומה, כי הרמי''ם לא חוזרים אותם שיעורים באותה שנה-שנתיים עם אותו מחזור, אלא פעם ב-10 שנים, כשהמחזור הקודם ששמע את אותם שיעורים כבר מזמן אינו בישיבה.
צריך ללמוד לדמות בין מילתא למילתא.
 
(אגב, מצאתי בילקוט טהרה חידוש, שאחרי שהעתיק והדביק הרבה בעניין מנהגי מרוקו קטעים שלמים ועצומים שנמצאים בכרכי ילקוט יוסף, עין יצחק, בני מרוקו והליכותיהם וכו' הוא הביא מכתב מרבנים מרוקאים שעליהם לקבל את פסקי הילקוט, מעניין אם כבוד הרב חוזר על זה בכל הכרכים החדשים
חוזר.
 
יש כאלו שואלים שאלות והמטרה ידועה מראש, גם אם תאמר להם שאביו מרן זצ"ל כך נהג שחזר כל שנה על אותם הלכות כדי להחדיר את ההלכה ובפרט בהלכות שהיה לו ענין שינהגו כדעת מרן השו"ע. הם יחפשו קושיות ותמיהות,
אכן. מה שנראה שהשיעור מיועד לחדד את כללי הפסיקה ולחזק את פסקי אביו מרן זצ"ל. למי שיש בעיה עם זה יכול לא לשמוע או למסור שיעור באותה שעה, הכל טוב.
לרב עובדיה היה עניין שינהגו כדעת מרן אבל עיקר עניינו היה שקודם כל ידעו מה זה בורר או מבשל... המצב היה שונה... אצל הרב יצחק זה שונה וכפי שהסברת, זה לא שיעור להעברת ההלכות המצויות בצורה מסודרת, אלא חיזוק בדקי הבניין של אביו, כגון, מעמד הספר אור לציון, איך לפסוק ואיך לא, מעמדם של מנהגים וכו'.
 
אכן.
גם בילקוט יוסף אנו מוצאים חזרה על הרבה נושאים הלכתיים ייחודיים שאינם מוכרים משום ספר אחר, החל מהקדמות ועבור לכל הספר - העתקות והדבקות מילה במילה של עמודים שלמים (אגב, מצאתי בילקוט טהרה חידוש, שאחרי שהעתיק והדביק הרבה בעניין מנהגי מרוקו קטעים שלמים ועצומים שנמצאים בכרכי ילקוט יוסף, עין יצחק, בני מרוקו והליכותיהם וכו' הוא הביא מכתב מרבנים מרוקאים שעליהם לקבל את פסקי הילקוט, מעניין אם כבוד הרב חוזר על זה בכל הכרכים החדשים). כך גם בהסכמות לרוב, בשו"ת הראשון לציון - העתקות והדבקות של עמודים שלמים לרוב.
כמדומה שהוא הושפע בענין זה דוקא מהגרי"ח סופר שליט"א
 
דבר זה הוא ממש חבל שלא לקבל שיעורים במגוון נושאים מאחד שהוא אוצר בלום כמו הרב יצחק שליט"א, אולי צריך לעורר אותו לענין הזה, כנראה חושב שנהנים לשמוע על נושאים אלו דווקא.
אני מסתובב בבתי מדרש וכל הדיבורים של האנשים כל הזמן זה על מתי מברכים על הנרות שבת, האם יש לשמור על מנהגי מרוקו, האם עוגיות פפושדו מותרות. - הגיע הזמן להתקדם, ישנם מגוון הלכות ונושאים לוויכוח שהציבור לא מודע להם שאפשר להתפלפל, בענין בישולי גויים מרן והרמ"א, סוגיות שונות בהלכות ברכות (סתם הערה למה אף פעם לא מסר שיעור שלם על הבמבה מתוך הסוגיה עם כל המקורות - דבר שיכול להיות מענין מאד), דיני הבדלה, מה מותר לומר לגוי ומה אסור (מעבר לכל הפלפולים בטעמי האיסור של אמירה לגוי ומלא נפ"מ - הציבור צריך לדעת מתי מותר למעשה לומר לגוי ומתי אסור), הלכות ריבית שנכשלים בהם הרבה בבנקים, הלכות יחוד.
עוד דבר בעקבות כך, ששמתי לב בבתי כנסיות שיש את ההלכה יומית מתוך חוברת, גם שם ההלכות כל שנה כמעט חוזרים על עצמם באותם נושאים - גם בדבר זה צריך לשנות ולהתקדם לנושאים שהציבור לא מודע.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית