לחצו כאן – תרומה לשמואל

תוכן דרשותיו של הרב יצחק יוסף שליט"א

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
דבר זה הוא ממש חבל שלא לקבל שיעורים במגוון נושאים מאחד שהוא אוצר בלום כמו הרב יצחק שליט"א, אולי צריך לעורר אותו לענין הזה, כנראה חושב שנהנים לשמוע על נושאים אלו דווקא.
אני מסתובב בבתי מדרש וכל הדיבורים של האנשים כל הזמן זה על מתי מברכים על הנרות שבת, האם יש לשמור על מנהגי מרוקו, האם עוגיות פפושדו מותרות. - הגיע הזמן להתקדם, ישנם מגוון הלכות ונושאים לוויכוח שהציבור לא מודע להם שאפשר להתפלפל, בענין בישולי גויים מרן והרמ"א, סוגיות שונות בהלכות ברכות (סתם הערה למה אף פעם לא מסר שיעור שלם על הבמבה מתוך הסוגיה עם כל המקורות - דבר שיכול להיות מענין מאד), דיני הבדלה, מה מותר לומר לגוי ומה אסור (מעבר לכל הפלפולים בטעמי האיסור של אמירה לגוי ומלא נפ"מ - הציבור צריך לדעת מתי מותר למעשה לומר לגוי ומתי אסור), הלכות ריבית שנכשלים בהם הרבה בבנקים, הלכות יחוד.
עוד דבר בעקבות כך, ששמתי לב בבתי כנסיות שיש את ההלכה יומית מתוך חוברת, גם שם ההלכות כל שנה כמעט חוזרים על עצמם באותם נושאים - גם בדבר זה צריך לשנות ולהתקדם לנושאים שהציבור לא מודע.
זה בדיוק מה שאמרתי, והותקפתי ע''י @אור תורה ו - @שמעון טרבלסי ועוד
 
האם עוגיות פפושדו מותרות.
אתה כותב סתם בלי לחשוב.
הראש"ל שליט"א לא דיבר בכלל על פפושדו.
ועל שאר דברים שאתה כותב.
אני עובר על העלון של השיעור השבועי יש בו כל פעם הרבה נושאים גם אם מדבר על ברכות מסתעף לנידונים רבים וגם הרבה השקפה וגם דרך הפסיקה.

זה השיעור, ורבבות אלפי ישראל נהנים מתורתו.

כבר כתבתי לך למעלה, שכנראה הוא מעדיף לדבר בשיעור בדברים שהוא עוסק בהם בכתיבה, גם אחיו הרב דוד שליט"א שנים רבות בשיעור של יום ראשון היה מוסר בנושאים שהיה כותב בהלכה ברורה באותו הזמן.
 
אתה כותב סתם בלי לחשוב.
הראש"ל שליט"א לא דיבר בכלל על פפושדו.
ועל שאר דברים שאתה כותב.
אני עובר על העלון של השיעור השבועי יש בו כל פעם הרבה נושאים גם אם מדבר על ברכות מסתעף לנידונים רבים וגם הרבה השקפה וגם דרך הפסיקה.
לא להגזים... נושא של ברכה לפני ההדלקה או אחרי זה הנושא שמדובר בספריו ובשיעוריו במידה שלא תמצא אצל כל מחבר אחר מאז משה רבינו. פפושדו זה נושא חשוב מאוד לרב ובעיקר לתלמידיו והרב הורה כמה וכמה פעמים שאף מי שלא מקפיד על שמורה יכול לאכול כיון דנפק מפומיה דמר מרן אביו - על אף שהוא לא מדבר על עניין זה באותה המידה.

כוונת הכותב שהציבור עצמו מוצא את עצמו מתפלפל בכמה נושאים "בוערים" בהשפעת העלונים וכו' כשהוא לא מודע שיש הרבה נושאים מעניינים שהרב יצחק ותלמידיו יכולים להחכים בהם את הציבור... להוכיח את ברכת הבמבה החל מגמרא והראשונים והפוסקים ומהצד הטכני זה משהו שהציבור בשל לדון בו... ויכול לעורר אצלו עניין רב (ולא רק לדון מה הגר"ע חשב בעניין הבוטנים שנקראים במבה ומדוע הגר"ד "חולק" על זה).
 
דבר מעניין מצאתי שכתב ר' יצחק גבי האם יש דין של "גדול הדור" אחר פטירה, ושאסור לחלוק על גדול הדור

והוא- בהסכמתו לספר של הר' מיארה על הל' טהרה [יצא לאחרונה] "מנחה טהורה"
ושם בהסכמה מאריך לבאר ש "גדול הדור" זה שונה ממרא דאתרא וכו' וכו'

ולכן אע"פ שיש קושייא על גדול הדור, אעפ"כ הלכה כמותו

והביא סימוכין לדבריו- מהרב יהודה צדקה שבאיזה נושא היה לו קושייא על הבא"ח ואעפ"כ לעניין מעשה לא חלק כי הבא"ח היה "גדול הדור"

וע"ז הוסיף ר' יצחק- שצריך לומר שכל הדין הזה של גדול הדור שלא חולקים עליו הוא רק בחיותו אך אחרי פטירתו אם יש קושייא על דבריו לא הולכים אחריו

המורם מדבריו של ר' יצחק- שכל מה שכותב שאביו הרב עובדיה זצ"ל הוא בגדר של גדול הדור ולכן צריך להיות הלכה כמותו, ואע"פ שיש קושיות על דבריו עדיין צריך לעניין מעשה להתבטל לגדול הדור
כל זה נכון- רק בימי חיותו, אך אחרי הפטירה, כבר אין דין של גדול הדור, ואזאי אם יש קושייא אדבריו לא אזלינן כוותיה

גדול הדור.JPG
 
יש ראשי ישיבות ורמי"ם שחוזרים על המהלכים שלהם שנים רבות, בדוק ומנוסה.
שני חילוקים בדבר.

א. ראש ישיבה יש לו מהלך שלו שמסביר את הענין, לא אוסף "וכן כתב". מהלך שלך, אפשר לחזור עליו. [פעם במחזור, זה יוצא פעם בשבע שנים, לא פעמיים בשנה...

ב. ראש ישיבה מתווה דרך בלימוד, אז העיקר זה המהלך ולא התוכן. משא"כ פוסק הלכה, צריך להורות דעת העם בכל אשר יעשון, לא רק חוזר וניעור.
 
קראתי את כל התגובות האחרונות בנושא, ויש לי כמה הערות והארות.

1. מי ששומע/עוקב אחרי השיעור השבועי "בקביעות" מוצא מגוון עצום של נושאים שמרן שליט"א מדבר עליו. נכון שיש נושאים "מסויימים" שחוזר עליהם כמה וכמה פעמים כדי להשריש את הדבר. אבל כמעט שאין שיעור שאים בו "חידוש" במשהו מסויים או הוספה מסויימת.

2. מי ששמע את השיעורים של מרן הגרע"י זצוק"ל, היה רואה שהוא היה חוזר על דברים בהרבה יותר ממה שמרן שליט"א חוזר (והדבר פשוט שרצה להשריש את ההלכות יותר בתחילת התקופה, ועכשיו פחות צריך לזה)

3. כמובן שעיקר התמקדות השיעורים הם ב"ברכות שבת ומועדים" שהם הדברים היותר מעשיים ונצרכים, ועל כן חוזר עליהם הרבה פעמים, ועדין אם כל זה משתדל מרן שליט"א לחדש דברים אפי' שחוזר על דבר כמה פעמים.

4. וכמובן לא שייך הטענות שנטענו שצריך יותר "פלפולים" וכדו', כי בוודאי שרוב השומעים את השיעור הם מהמון העם שצריך לדבר אליהם בצורה השוה לכל נפש שיבינו אותה. וכמו השיעורים שמסר מרן הגרע"י זצוק"ל.

ואם היה מדבר בצורה יותר "פלפולית" הבעלי בתים היו מפסיקים לשמוע, וחבל על דאבדין.
 
שני חילוקים בדבר.

א. ראש ישיבה יש לו מהלך שלו שמסביר את הענין, לא אוסף "וכן כתב". מהלך שלך, אפשר לחזור עליו. [פעם במחזור, זה יוצא פעם בשבע שנים, לא פעמיים בשנה...

ב. ראש ישיבה מתווה דרך בלימוד, אז העיקר זה המהלך ולא התוכן. משא"כ פוסק הלכה, צריך להורות דעת העם בכל אשר יעשון, לא רק חוזר וניעור.

נכון ראש ישיבה לא צריך להגיע לוכן כתב. אבל פוסק הלכה, צריך גם צריך לחזק את הפסק שלו.

יש הרבה פסקים שחדרו לאנשים רק בגלל שמרן רבינו הגר"ע זצ"ל ובנו מרן הראש"ל שליט"א חזרו ודשו מידי שנה בשנה. אם יש לך בעיה עם זה, אז הבעיה היא רק שלך, וכמו שבארתי למעלה.

גדולי הפוסקים כדוגמת השבט הלוי ועוד לא חיפשו רייד בספרים שלהם, רק להגיע לחקר ההלכה

בשיעור כללי של הראישיבה צריך רייד... ואם זה חוזר כל כמה שנים לשיטתך, חסר ברייד.... ובכ"ז ראשי הישיבות והרמים חוזרים על רוב המהלכים שלהם.
 
4. וכמובן לא שייך הטענות שנטענו שצריך יותר "פלפולים" וכדו', כי בוודאי שרוב השומעים את השיעור הם מהמון העם שצריך לדבר אליהם בצורה השוה לכל נפש שיבינו אותה. וכמו השיעורים שמסר מרן הגרע"י זצוק"ל.

ואם היה מדבר בצורה יותר "פלפולית" הבעלי בתים היו מפסיקים לשמוע, וחבל על דאבדין.
בגדול אתה צודק, אבל נראה דאיהו גופיה לא נרתע כלל משיעורים שלמים סביב פלפולים וחקירות ונפק"מ במוצ"ש, ומאידך לא נרתע כלל מחזרתיות על נושאים שלחלקם אין בהם גדר של שיעור הלכה מורכב לפני אברכים שכבר בד"כ מכירים את דעתו.

יכול להיות שצורך הדור לדעתו שידעו כולם שלפי מרן אין צורך להחמיר חוזר וניעור או בבישול אחר בישול בתבשיל עם קצת רוטב? הרי בוודאי גם איהו גופיה מידע ידע שאלו נושאים שנויים במחלוקת ויש ראיות לכאן ולכאן ויש מנהגים של גדולי המזרח לכאן ולכאן, ודעת מרן לא ברורה, ואי אפשר לכוף את כולם על ידי ריבוי בשיעורים אז מה כל העניין להתעקש על זה. כמו כן אין צורך לצאת נגד מנהג קצת נשים שלא לשמוע מגילה ביום משום שאף אחד לא נוהג כן בימינו.
 
דאיהו גופיה לא נרתע כלל משיעורים שלמים סביב פלפולים וחקירות ונפק"מ במוצ"ש,
אולי אומר 20 נפק"מ על נושא מסויים...
אבל עדין אומר זאת בצורה קלה וברורה מבלי להכנס יותר מידי "בעיון".
וגם שאומר "חקירה" וכדו' אומר זאת בצורה המתאימה לבעלי בתים.
ומאידך לא נרתע כלל מחזרתיות על נושאים שלחלקם אין בהם גדר של שיעור הלכה מורכב לפני אברכים שכבר בד"כ מכירים את דעתו.
חזרתיות על נושאים זה בדרך כלל יותר לבעלי בתים מאשר לאברכים.
(וכבר כתבתי לעיל, שגם שחוזר משתדל "לחדש" דברים חדשים)
יכול להיות שצורך הדור לדעתו שידעו כולם שלפי מרן אין צורך להחמיר חוזר וניעור או בבישול אחר בישול בתבשיל עם קצת רוטב? הרי בוודאי גם איהו גופיה מידע ידע שאלו נושאים שנויים במחלוקת ויש ראיות לכאן ולכאן ויש מנהגים של גדולי המזרח לכאן ולכאן, ודעת מרן לא ברורה, ואי אפשר לכוף את כולם על ידי ריבוי בשיעורים אז מה כל העניין להתעקש על זה. כמו כן אין צורך לצאת נגד מנהג קצת נשים שלא לשמוע מגילה ביום משום שאף אחד לא נוהג כן בימינו.
זה כבר החלטות שלו מה צריך "להשריש" יותר בציבור ומה לא, על מה לדבר יותר ועל מה פחות.
 
הנה כי כן זה ברור ע"י לו היה מדבר בכל שיעור על דברים שונים הרי הרווח היה לאין שיעור. והדברים פשוטים, וחבל שאין מי שיביא את זה לידיעתו
 
נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
 
הנה כי כן זה ברור ע"י לו היה מדבר בכל שיעור על גברים שונים הרי הרווח היה לאין שיעור. והדברים פשוטים, וחבל שאין מי שיביא את זה לידיעתו
כבר דברתי עם הרב ע''ז לפני מס' שנים, אך כמדומה שלא הבין בכלל מה אני רוצה ממנו ...
כבר הגבתי על זה לעיל.
1. מי ששומע/עוקב אחרי השיעור השבועי "בקביעות" מוצא מגוון עצום של נושאים שמרן שליט"א מדבר עליו. נכון שיש נושאים "מסויימים" שחוזר עליהם כמה וכמה פעמים כדי להשריש את הדבר. אבל כמעט שאין שיעור שאים בו "חידוש" במשהו מסויים או הוספה מסויימת.
3. כמובן שעיקר התמקדות השיעורים הם ב"ברכות שבת ומועדים" שהם הדברים היותר מעשיים ונצרכים, ועל כן חוזר עליהם הרבה פעמים, ועדין אם כל זה משתדל מרן שליט"א לחדש דברים אפי' שחוזר על דבר כמה פעמים.

נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
אולי כל המסכנים שלא מחפשים "לקבל" מהשיעור אלא רק לחפש על מה להעיר, חושבים שזה הנושא היחידי.

- כל מי שעוקב אחרי השיעור בקביעות, רואה שהדברים הנ"ל (שכרגיל מוציאים אותם מהקשרם ושמים אותו ללעג וקלס. ואכ"מ) אפי' לא מתקרבים לעשירית האחוז מנושא השיעורים, ומצחיק לומר ש"זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים"...
 
נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
אולי זה לא התוכן. אבל בתכל'ס זה המסר שיוצא משם, והרב יצחק מודה בזה בפה מלא.
 
זה היה מאוד מצחיק אם זה לא היה נכון, אבל כיון שזה נכון אזי זה מאוד מאוד מאוד עצוב
נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
לכל מי שבאמת רוצה לברר את תוכן השיעורים. יש את האשכול 'משא ומתן בעלון השבועי' שבו נראה בעין שחצי מהדברים ידועים לכל וחצי מהדברים לא נכונים, וכולנו תפילה שהגאון העצום שהעלה ותחזק את האשכול, ישוב לאיתנו לגלות האמת ללא פחד ומורה.
ולעצם הנושאים, קחו לדוגמא את המערכה בפרשה של ידידנו הרב @מחשבות טובות, כל שבוע נושא חדש מהיקף מצד לצד בעומק ורוחב, עם דיון מעמיק ועימות ואימות הצד הנוכחי מול הצד הנגדי. אפשר בכלל להשוות זאת לשיעור השבועי.
 
זה היה מאוד מצחיק אם זה לא היה נכון, אבל כיון שזה נכון
מי שחוב שזה נכון כנראה הוא מהנ"ל,
אולי כל המסכנים שלא מחפשים "לקבל" מהשיעור אלא רק לחפש על מה להעיר, חושבים שזה הנושא היחידי.

וחצי מהדברים לא נכונים,
למה חצי?
אולי כל הדברים שלו לא נכונים...
וכולנו תפילה שהגאון העצום שהעלה ותחזק את האשכול, ישוב לאיתנו לגלות האמת ללא פחד ומורה.
נשמח גם אם מישהו יעיר בכבוד כראוי, וכמו שישנם כמה וכמה בפורום.
אפשר בכלל להשוות זאת לשיעור השבועי.
מישהו ביקש להשוות!?
השיעור במוצ"ש נועד בעיקרו לבעלי בתים וכך הוא ממשיך!!!

מי שיש לו "בעיה" אם "הרמה הנמוכה" של השיעור שמרן שליט"א צריך לדבר לכל הציבור ולא רק לת"ח שבינינו, לא חייב לשמוע.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית