מה הכוונה?בענין זה דוקא מהגרי"ח סופר שליט"א
מה הכוונה?בענין זה דוקא מהגרי"ח סופר שליט"א
זה בדיוק מה שאמרתי, והותקפתי ע''י @אור תורה ו - @שמעון טרבלסי ועודדבר זה הוא ממש חבל שלא לקבל שיעורים במגוון נושאים מאחד שהוא אוצר בלום כמו הרב יצחק שליט"א, אולי צריך לעורר אותו לענין הזה, כנראה חושב שנהנים לשמוע על נושאים אלו דווקא.
אני מסתובב בבתי מדרש וכל הדיבורים של האנשים כל הזמן זה על מתי מברכים על הנרות שבת, האם יש לשמור על מנהגי מרוקו, האם עוגיות פפושדו מותרות. - הגיע הזמן להתקדם, ישנם מגוון הלכות ונושאים לוויכוח שהציבור לא מודע להם שאפשר להתפלפל, בענין בישולי גויים מרן והרמ"א, סוגיות שונות בהלכות ברכות (סתם הערה למה אף פעם לא מסר שיעור שלם על הבמבה מתוך הסוגיה עם כל המקורות - דבר שיכול להיות מענין מאד), דיני הבדלה, מה מותר לומר לגוי ומה אסור (מעבר לכל הפלפולים בטעמי האיסור של אמירה לגוי ומלא נפ"מ - הציבור צריך לדעת מתי מותר למעשה לומר לגוי ומתי אסור), הלכות ריבית שנכשלים בהם הרבה בבנקים, הלכות יחוד.
עוד דבר בעקבות כך, ששמתי לב בבתי כנסיות שיש את ההלכה יומית מתוך חוברת, גם שם ההלכות כל שנה כמעט חוזרים על עצמם באותם נושאים - גם בדבר זה צריך לשנות ולהתקדם לנושאים שהציבור לא מודע.
אתה כותב סתם בלי לחשוב.האם עוגיות פפושדו מותרות.
לא להגזים... נושא של ברכה לפני ההדלקה או אחרי זה הנושא שמדובר בספריו ובשיעוריו במידה שלא תמצא אצל כל מחבר אחר מאז משה רבינו. פפושדו זה נושא חשוב מאוד לרב ובעיקר לתלמידיו והרב הורה כמה וכמה פעמים שאף מי שלא מקפיד על שמורה יכול לאכול כיון דנפק מפומיה דמר מרן אביו - על אף שהוא לא מדבר על עניין זה באותה המידה.אתה כותב סתם בלי לחשוב.
הראש"ל שליט"א לא דיבר בכלל על פפושדו.
ועל שאר דברים שאתה כותב.
אני עובר על העלון של השיעור השבועי יש בו כל פעם הרבה נושאים גם אם מדבר על ברכות מסתעף לנידונים רבים וגם הרבה השקפה וגם דרך הפסיקה.
שני חילוקים בדבר.יש ראשי ישיבות ורמי"ם שחוזרים על המהלכים שלהם שנים רבות, בדוק ומנוסה.
שני חילוקים בדבר.
א. ראש ישיבה יש לו מהלך שלו שמסביר את הענין, לא אוסף "וכן כתב". מהלך שלך, אפשר לחזור עליו. [פעם במחזור, זה יוצא פעם בשבע שנים, לא פעמיים בשנה...
ב. ראש ישיבה מתווה דרך בלימוד, אז העיקר זה המהלך ולא התוכן. משא"כ פוסק הלכה, צריך להורות דעת העם בכל אשר יעשון, לא רק חוזר וניעור.
בגדול אתה צודק, אבל נראה דאיהו גופיה לא נרתע כלל משיעורים שלמים סביב פלפולים וחקירות ונפק"מ במוצ"ש, ומאידך לא נרתע כלל מחזרתיות על נושאים שלחלקם אין בהם גדר של שיעור הלכה מורכב לפני אברכים שכבר בד"כ מכירים את דעתו.4. וכמובן לא שייך הטענות שנטענו שצריך יותר "פלפולים" וכדו', כי בוודאי שרוב השומעים את השיעור הם מהמון העם שצריך לדבר אליהם בצורה השוה לכל נפש שיבינו אותה. וכמו השיעורים שמסר מרן הגרע"י זצוק"ל.
ואם היה מדבר בצורה יותר "פלפולית" הבעלי בתים היו מפסיקים לשמוע, וחבל על דאבדין.
אולי אומר 20 נפק"מ על נושא מסויים...דאיהו גופיה לא נרתע כלל משיעורים שלמים סביב פלפולים וחקירות ונפק"מ במוצ"ש,
חזרתיות על נושאים זה בדרך כלל יותר לבעלי בתים מאשר לאברכים.ומאידך לא נרתע כלל מחזרתיות על נושאים שלחלקם אין בהם גדר של שיעור הלכה מורכב לפני אברכים שכבר בד"כ מכירים את דעתו.
זה כבר החלטות שלו מה צריך "להשריש" יותר בציבור ומה לא, על מה לדבר יותר ועל מה פחות.יכול להיות שצורך הדור לדעתו שידעו כולם שלפי מרן אין צורך להחמיר חוזר וניעור או בבישול אחר בישול בתבשיל עם קצת רוטב? הרי בוודאי גם איהו גופיה מידע ידע שאלו נושאים שנויים במחלוקת ויש ראיות לכאן ולכאן ויש מנהגים של גדולי המזרח לכאן ולכאן, ודעת מרן לא ברורה, ואי אפשר לכוף את כולם על ידי ריבוי בשיעורים אז מה כל העניין להתעקש על זה. כמו כן אין צורך לצאת נגד מנהג קצת נשים שלא לשמוע מגילה ביום משום שאף אחד לא נוהג כן בימינו.
כבר הגבתי על זה לעיל.הנה כי כן זה ברור ע"י לו היה מדבר בכל שיעור על גברים שונים הרי הרווח היה לאין שיעור. והדברים פשוטים, וחבל שאין מי שיביא את זה לידיעתו
כבר דברתי עם הרב ע''ז לפני מס' שנים, אך כמדומה שלא הבין בכלל מה אני רוצה ממנו ...
1. מי ששומע/עוקב אחרי השיעור השבועי "בקביעות" מוצא מגוון עצום של נושאים שמרן שליט"א מדבר עליו. נכון שיש נושאים "מסויימים" שחוזר עליהם כמה וכמה פעמים כדי להשריש את הדבר. אבל כמעט שאין שיעור שאים בו "חידוש" במשהו מסויים או הוספה מסויימת.
3. כמובן שעיקר התמקדות השיעורים הם ב"ברכות שבת ומועדים" שהם הדברים היותר מעשיים ונצרכים, ועל כן חוזר עליהם הרבה פעמים, ועדין אם כל זה משתדל מרן שליט"א לחדש דברים אפי' שחוזר על דבר כמה פעמים.
אולי כל המסכנים שלא מחפשים "לקבל" מהשיעור אלא רק לחפש על מה להעיר, חושבים שזה הנושא היחידי.נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
אולי זה לא התוכן. אבל בתכל'ס זה המסר שיוצא משם, והרב יצחק מודה בזה בפה מלא.נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
זה היה מאוד מצחיק אם זה לא היה נכון, אבל כיון שזה נכון אזי זה מאוד מאוד מאוד עצוביצח(י)ק לומר ש"זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים"...
זה היה מאוד מצחיק אם זה לא היה נכון, אבל כיון שזה נכון אזי זה מאוד מאוד מאוד עצוב
לכל מי שבאמת רוצה לברר את תוכן השיעורים. יש את האשכול 'משא ומתן בעלון השבועי' שבו נראה בעין שחצי מהדברים ידועים לכל וחצי מהדברים לא נכונים, וכולנו תפילה שהגאון העצום שהעלה ותחזק את האשכול, ישוב לאיתנו לגלות האמת ללא פחד ומורה.נראה שהשיעור במוצאי שבת הוא בעצם סדרת שיעורים בנושא אחד:
שמרן הגרע"י הוא 'גדול הדורות', ושאין מונופול על התורה ומותר לחלוק עליו בשכל ובסברא ישרה ומתוך דרך ארץ, ושלמעשה כל מי שכן חולק עליו עושה את זה לא לפי הכללים שעל פיהם מותר לחלוק, ולכן בעצם אסור לו לחלוק עליו. ושקיבלנו הוראותיו, ושהוא מרא דארעא דישראל.
זה הנושא שעליו נמסרת סדרת השיעורים, אלא שבכל שבוע זה מתלבש בנושא אחר ובעניני דיומא.
ולכן זה לא ממש רלוונטי באיזה אופן זה יתלבש, השבוע, בשבוע הבא או בשבוע שאחריו.
הוא חולה (ל''ע) ?ישוב לאיתנו לגלות האמת ללא פחד ומורה.
מי שחוב שזה נכון כנראה הוא מהנ"ל,זה היה מאוד מצחיק אם זה לא היה נכון, אבל כיון שזה נכון
אולי כל המסכנים שלא מחפשים "לקבל" מהשיעור אלא רק לחפש על מה להעיר, חושבים שזה הנושא היחידי.
למה חצי?וחצי מהדברים לא נכונים,
נשמח גם אם מישהו יעיר בכבוד כראוי, וכמו שישנם כמה וכמה בפורום.וכולנו תפילה שהגאון העצום שהעלה ותחזק את האשכול, ישוב לאיתנו לגלות האמת ללא פחד ומורה.
מישהו ביקש להשוות!?אפשר בכלל להשוות זאת לשיעור השבועי.
מי שיש לו "בעיה" אם "הרמה הנמוכה" של השיעור