פתיחת וסגירת מכסה הניקוז של האמבטיה - פסק תמוה מאוד.
בתחלת השיעור ביום שישי כ"ה באייר תשפ"ה פתח את שידורו ברדיו ואמר שעיין בסוגיא זו [ולא בשליפה] ופסק בסכינא חריפא שאפילו עם בית אחיזה אסור, ואפילו שעשוי לפתיחה וסגירה תדירה ג"כ אסור, והביא את דברי הפמ"ג במש"ז ש"ח סק"י שהובא במ"ב בס"ק מ': אבל בפמ"ג כתב דשאני התם דהוא כיסוי בעלמא אבל הכא דיש
ציר להדלת חמיר טפי ואפילו כשיש בית אחיזה להדלת אסור ע"כ.
ואמר: תמצית הדברים של הפמ"ג שכיסוי בור ודות הוא לא כיסוי אורגינאלי, כגון חתיכת עץ בעלמא, ובזה אם יש בית אחיזה מותר,
אבל אם הוא כיסוי אורגינאלי ונפתח בכוח ועוצמה והוא חלק אורגינאלי מהריצפה - לא יעזור בית אחיזה,
וזה איסור תורה של בונה וסותר, ולכן אין שום היתר לפתוח פתח ביקורת בשביל לגרוף מים, ואף כאשר נוהגים לעשות כן בימות החול הדבר אסור כי הולכים אחר מנהג בני אדם שלא פותחים את פתח הביקורת אלא כאשר יש סתימה, ואם לא - לא פותחים מעולם, וזה נקרא חלק אורגינאלי מהריצפה. ובפרט שהוא נדבק לריצפה בחוזקה וצריך לפעמים פטיש או מברג בשביל להוציאו ולהכניסו, וזה נקרא 'תקיעה' וחייב, ולכן אינני רואה שום היתר בדבר הזה בשבת.
ובהמשך השידור עלתה אשה שכבר נבהלה מאיסור זה ושאלה שהיא רגילה לפתוח בכל שבוע, ואמר לה שזה לא עוזר ועדיין זה אסור וכנ"ל.
אולם פסק זה טעות גמורה היא, ומצוה לפרסם זאת, שאין שום קשר בין הפמ"ג לבין הפתח הנ"ל, דהפמ"ג דיבר ב'ציר' שהוא 'מחובר ממש' לריצפה, ורוצה להסיר אותו לגמרי, כמו להסיר חלון או דלת, שבזה אסור אפילו שדרכו בכך, אבל דבר שרק 'מונח' ללא ציר, אף שהוא מתוקן לכך - אין שום איסור אם עשוי לזה, ולא כמו שהבין הוא שהחילוק הוא בין כיסוי אורגינאלי או לא. וכך נקטו בפשיטות כל חכמי דורנו, אף שפסקו כדעת המ"ב שאסר בציר, וכדעת הפמ"ג.
ילקוט יוסף שבת ב הערות סימן שח סעיף ו - דיני מוקצה מחמת גופו אות יט
ועל כל פנים לדינא יש לתפוס דכל היכא שיש בית אחיזה לצינור - הניקוז שבבית, מותר לפותחו ולסוגרו בשבת ואין בזה גם משום מוקצה. [ועיין בכף החיים אות פו, פז]. ועיין בשמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק כג הערה כח), שהוסיף שאם חקוק במכסה צורה מיוחדת כדי לאחוז בה, יש לומר דהוי דומיא דבית אחיזה דשרי.
וכן השיב לי מרן אאמו"ר שליט"א.
פסקי תשובות אורח חיים סימן שח אות כז
לענין המכסים של פתחי ניקוז למיניהן בבית וברחוב, וכן המכסים של קופסאות החשמל והטלפון שבכתלי הבית, אלו שאין רגילין לפתוח ולסגור תדיר
260 אסור
261 לפותחן ולסוגרם בשבת ויו"ט, משום איסור 'בונה וסותר', ולכן אם נשמטו ונפלו, אסור להרימן ואסור לטלטלם ממקום למקום, כי מוקצים הם, אא"כ יש חשש
262 נזק לציבור.
וכל זה אפילו יש להם בית אחיזה (ידית, טבעת, בליטות או נקבים וכיוצב"ז בשביל תפיסת היד), ורק אם מחובר בצירים וכדומה, כדלתות וחלונות, מותר
263 לפותחם ולסוגרם, ואפילו אין רגילין בכך.
ואותם מכסים של פתחי ניקוז שרגילים לפתוח ולסגור תדיר בעת שטיפת הבית וכדו', אם יש להם בית אחיזה מותר לפתוח ולסגור, ואם אין להם בית אחיזה, אסרו חכמים לפותחן
264 ולסוגרן, כי דומה
265 לבונה וסותר, ויש
266 הכותבים שמכסים שלנו כיון שיש להם שפה בולטת סביב העשוי בשביל לתופסו שם ולהקל על הפתיחה, הרי זה כעין בית אחיזה ומותר לפותחן ולסוגרן, וכמו כן פקק נקב ההשקה שבמקוה כשעשוי באופן שבולט החוצה בשביל תפיסת היד להוציאו ולהחזירו.
260 . והיינו בתדירות של פעם בשבוע ולכל הפחות פעם בחודש, עיין סי' שי"ג אות א'.
261 . וכמבואר בסי' שי"ג סעי' א' לענין פקק החלון. ולכן אותם שפותחין פתח ניקוז שברחוב בראש השנה על מנת לומר 'תשליך', שלא כדין עושים, ואפילו יש לו בית אחיזה, איסור יש בידם.
262 . וכדלעיל אות כ"ב שהתירו חכמים איסורים מדבריהם במקום נזק לרבים (עיין שם דלענין מוקצה י"א שהתירו גם בחשש נזק ליחיד), אמנם יש להדגיש, דכשמְכַסֶה היטב ובאופן מושלם הר"ז איסור דאורייתא, ולכן יש להקפיד ולא לכסות היטב, ויעשה היכר חוצה לו שלא יפלו בו בני אדם (שו"ת שבט הלוי ח"ה סי' מ'), או יכסה באיזה כיסוי אחר כגון קורת עץ או אבן גדולה (אף על פי שהם מוקצים, התירו מוקצה במקום נזק, וכנ"ל), ורק אם יש חשש (אפילו רחוק) של סכנת חיים (כגון בור ניקוז ברחובה של עיר שנפתח, ואם לא יכסוהו היטב, יש חשש שמא ימעדו פנימה גדולים או קטנים, וסתימתו בכיסוי אחר, אינה מסלקת לגמרי חשש זה), מותר לכסותו היטב וכרגיל ואפילו כרוך הדבר באיסור תורה, ואם אפשר יעשו על ידי גוי.
263 . כמבואר בסי' שי"ג אות א'.
264 . ואם נפתחו או נשמטו ממקומם אסורים אפילו בטלטול בעלמא, כי מוקצים הם, כמבואר במשנ"ב סקמ"ב.
265 . ואינו בונה וסותר ממש, כיון שעשוי לפתוח ולסגור תדיר, אך מ"מ איסור דרבנן איכא, ואף שמשתמש בהם תמיד (כמבואר במשנ"ב בתחילת דבריו), מכל מקום כיון שאינו נראה ומוכח על המכסה שעומד לכך אסרוהו, משא"כ כשיש לו בית אחיזה אזי מוכח לכל שעשוי לפתוח ולסגור ושוב אינו דומה לבונה וסותר, אם אכן פותחו וסוגרו תדיר, וכנ"ל.
266 .
שש"כ פכ"ג הערה ל"א והערה קמ"ו.