לחצו כאן – תרומה לשמואל

תורת רבי בן ציון מוצפי שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
וחוץ מזה תקרא את התשובה באול''צ ח''א ותראה שהוא מחזק את השלט''ג שהתיר לנשואה
ולכן מי שהמציא שזה היה גבי אלמנה אלו שטויות בעלמא, וכמדומה שגם הרב שרגא לא אמר כן
ויבוא הרה''ג @משיב כהלכה ויעשה כאן סדר
 
הוראה להרבה יחידים, היות ואני לא היחיד שהוא אמר לו כך
הסיבה שהוא לא הורה כן לרבים היתה רק בגלל שלא רצה לחלוק בגלוי על הגרע''י זצ''ל...
מצויין, אז לא רצה לחלוק בגלוי על הגרע"י, ובספרו כתבו דברים שלא רצה שיתגלו. הוא אשר אמרתי שלא הוא כתב זאת.
 
מצויין, אז לא רצה לחלוק בגלוי על הגרע"י, ובספרו כתבו דברים שלא רצה שיתגלו. הוא אשר אמרתי שלא הוא כתב זאת.
אני סומך יותר על הרב זעפראני, מאשר עליך, במחילה מכבוד תורתך ...
הרב זעפראני העיד שהרב זצ''ל ראה את כל חלק ב' כולל ההערות, אותי זה מספק
 
שלא רצה לפרסם ופירסם.
הוא לא 'פירסם' בקול רעש גדול, בסה''כ כתב תשובה קצרה ובתוכה גם ענין דת יהודית בגרושה ואלמנה שאינו קשור בגרוש לפאה, ומ''מ עירבב כאן 2 נושאים מלכתחילה שלא יהיה 'בולט' מדי, ונתן מקום לטועים לטעות ...
 
הוא לא 'פירסם' בקול רעש גדול, בסה''כ כתב תשובה קצרה ובתוכה גם ענין דת יהודית בגרושה ואלמנה שאינו קשור בגרוש לפאה, ומ''מ עירבב כאן 2 נושאים מלכתחילה שלא יהיה 'בולט' מדי, ונתן מקום לטועים לטעות ...
לא הורה לרבים, אבל כתב בספרו?!
 
אולי הוא כן הורה לרבים ...
הוראה להרבה יחידים, היות ואני לא היחיד שהוא אמר לו כך
הסיבה שהוא לא הורה כן לרבים היתה רק בגלל שלא רצה לחלוק בגלוי על הגרע''י זצ''ל...
אם מענין אותך ליישב את הסתירה בדבריך...
עכ"פ אני בסה"כ באתי לומר שאין ראיה ממה שהורה בהוראות פרטיות כך, כי היו לו גם הרבה הוראות פרטיות לא כך, וכפי שביאר תלמידו הרב ברוך שרגא, והצטרפו לדבריו תלמידים רבים.
 
אם מענין אותך ליישב את הסתירה בדבריך...
עכ"פ אני בסה"כ באתי לומר שאין ראיה ממה שהורה בהוראות פרטיות כך, כי היו לו גם הרבה הוראות פרטיות לא כך, וכפי שביאר תלמידו הרב ברוך שרגא, והצטרפו לדבריו תלמידים רבים.
אני לא יודע מה הוא הורה לאחרים
אבל אחרים טוענים שהוא אמר להם הפוך ממה שאמר לי ולעוד רבים
א''כ יש סתירה בדעתו
ברור שכוונתי ש''לא הורה כן לרבים'' היתה:
בקיצור: לא עשה רעש מהנושא לכאן ולכאן, כמו שהגרע''י עשה כאן, בנושא זה או לחילופין בעוד נושאים ודי בזה.
וכמובן, אתה מעתיק חצאי דברים, ומקשה קושיא, כדרך ...
 
אני לא יודע מה הוא הורה לאחרים
אבל אחרים טוענים שהוא אמר להם הפוך ממה שאמר לי ולעוד רבים
א''כ יש סתירה בדעתו
ברור שכוונתי ש''לא הורה כן לרבים'' היתה:

וכמובן, אתה מעתיק חצאי דברים, ומקשה קושיא, כדרך ...
כתבת שהיתה לו סיבה למה לא לפרסם.
ופתאום הסיבה נעלמה.
 
ותלמידים רבים שלו סוברים אחרת.
אין הכי נמי, ולכן ההסבר היחיד הוא כמו שכתבתי ולא שהוא אסר הוא התיר לאלמנות, דברים שאין להם שחר ...
אני שאלתיו בתור בחור בן 20-21 לפני יציאה לשידוכים, והוא ענה לי ממש בקצרה, גם כי היה מאוד חלש, ולא היתה כאן שום '''''הוראת היתר''''' לשיטתכם
 
וטענות ענייניות יש לך ??
יש כאן דברים מאוד מאוד תמוהים בלשון המעטה ...

ככל וטענות ענייניות אינן נחשבות זלזול,
אז בואו נדון ברצינות מי כתב את החזו"ע, הרי הסתירות שיש שם בין הכתוב למעלה לכתוב בהערות לא נופלות מ"הקושיות" שיש על האול"צ.
ויש גם את עדותו של אחד הבנים (הרשל"צ הגר"ד יוסף), שהסתירות האלו זה לא אשמתו, זה לא הוא! וכנשאל "זה אברכים עורכים את זה" ? השיב
"יש בזה גם! זה לא פשוט, זה לא אשמתו. הוא משנתו סדורה מאד מאד".

וכמובן בואו נשאל שאלה עניינית מי עורך את הילקוט יוסף? הרי התמיהות שיש שם מעמידות בצל את "הקושיות" שיש על האול"צ (יש אינספור דוגמאות כידוע).
 
דברים שנכתבו ונאמרו ע"י רבים מתלמידיו.
(רק לענין פא"נ יש מכתב של כמנין מתלמידיו החתומים על הסכמתו של הרב ברוך שרגא לספר דבר ה' נסיר בבירור דעת האול"צ דלא כמו שכתבו בשמו באול"צ. וכפי שאומר הרב שרגא פעמים רבות, שבאול"צ ח"א כתוב בכותרת דין אלמנה וגרושה בכיסוי ראש, ובח"ב העורכים הרחיבו היתר זה לכל אשה).

דוקא בהסכמתו של הרב ברוך שרגא מופיעים דברים שהם ההיפך הגמור ממה שכתב בספרו, שפאה לא רק מותרת אלא עדיפה ממטפחת מצויה (היינו מטפחת שלא מצליחה לכסות היטב את כל השערות, ובתמידות).

והמחבר הרגיש במבוכה הזו, וניסה לתרץ תירוצים מביכים עוד יותר, ע"ש.

אבל בכל אופן אין שום ענין במנין תלמידים לכאן או לכאן (בוודאי שיש יותר ממנין שמעידים שהתיר להם, ורב אחד מפורסם העיד שפעם אחת התיר לו ופעם אחת אסר לו).

והענין הזה כתוב במפורש בספר תפארת ציון שהוא בכוונה תחילה בלבל את התלמידים וענה לכל אחד לפי מה שראה שמתאים לו לשמוע, ומסתיר את פסק ההלכה שלו.

וגם בשו"ת אור לציון זה מוסתר, התשובה העוסקת בחלק א' מוחבאת תחת הכותרת 'כיסוי ראש לאלמנה וגרושה', ופסק ההלכה מוצג כ"ישוב דברי הרמ"א", וכן בחלק ב' זה מובלע בהערה בענין ק"ש מול פאה, שם כתוב בדרך אגב שבחלק א' התרנו לצאת בפאה לרה"ר.

ולכן מה שכתבת כאן על "סתירה" כביכול,

שלא רצה לפרסם ופירסם.

וכן מה שכתבת כאן:

ובספרו כתבו דברים שלא רצה שיתגלו. הוא אשר אמרתי שלא הוא כתב זאת.

לא נגע ולא פגע, ואין שום סתירה, כי אדרבה רואים בספריו שגם שם הבליע את הענין ולא רצה לצאת בריש גלי נגד ידידו הגר"ע יוסף שכל ימיו שכנע את הנשים להוריד את הפאה וללבוש מטפחת ואע"פ שהרבה מטפחות מכסות טפחיים ומגלות טפח.
 
ותלמידים רבים שלו סוברים אחרת.

במשך שנים רבות נתלו אוסרי הפאה ב"תלמידים" והתעלמו מדברים מפורשים בספר אור לציון חלק א' וחלק ב', שהפאה מותרת אליבא דהרמב"ם השו"ע והרמ"א.

גם השמועה שהוא העדיף פאה ולא רק התיר פאה, למעט עדותו של הרב ברוך שרגא (שהיתה עדות מוזרה בלשון המעטה, כי מאידך גיסא טען שאסר פאה), ולמעט עדותו של בנו הגר"א אבא שאול זצ"ל שנדפסה באיזה קונטרס נידח, לא היו לה סימוכין.

אבל לאחרונה נדפס ספר "תפארת אבות" ושם הובא תמליל של שיעור שמסר בישיבה מתוך הקלטה, שם הוא אומר במפורש שפאה עדיפה על מטפחת המגלה מקצת שערות, וזה מותר, ואם נבוא לאסור מצד צניעות - יש לאסור את כל סגנון הבגדים היום שהשתנה מדורות עברו (וכעין זה כתב מרן הגר"ש משאש), וגם ההולכת עם בגדים רחבים ומטפחת לא יצאה ידי חובת הרמב"ם והשו"ע דבעינן כיסוי רדיד על המטפחת (דהיינו אם לא תתיר פאה, תאסור גם מטפחת, וכעין זה כתבו פוסקים רבים).
 
ראשי תחתית