תורת רבי בן ציון מוצפי שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לא הבנת מאומה, גם לשיטת חב"ד טועמים מיני מזונות וכדו', ובכך מבארים את הגמ' "שחייבים לאכול", ואין שום בעיה עם הגמ'.

אבל איך העזת פניך לקרוא ל"לבוש" ליצן?

לשון הלבוש אורח חיים סימן רצ"א סעיף ה:

"ויש אומרים כיון שאין דרך האדם לאכול הסעודה שלישית כל כך בתיאבון, יכול לעשותה במיני תרגימא שהוא מאכל העשוי מאחדיג מחמשת מיני דגן, ויש אומרים אפילו בבשר ודגים, ויש אומרים אפילו בפירות סגי, ונראה לי סמך לאלו הדעות מדכתיב בהיום השלישי דממנו ילפינן סעודה שלישית, היום לא תמצאוהו, משמע אף אם לא תמצאוהו, ר"ל את המן שהוא לחם, מכל מקום אכלו דברים אחרים לצאת ידי חובה, דהא אכלוהו גם כן עליו קאי".
 
לא הבנת מאומה, גם לשיטת חב"ד טועמים מיני מזונות וכדו', ובכך מבארים את הגמ' "שחייבים לאכול", ואין שום בעיה עם הגמ'.

אבל איך העזת פניך לקרוא ל"לבוש" ליצן?

לשון הלבוש אורח חיים סימן רצ"א סעיף ה:

"ויש אומרים כיון שאין דרך האדם לאכול הסעודה שלישית כל כך בתיאבון, יכול לעשותה במיני תרגימא שהוא מאכל העשוי מאחדיג מחמשת מיני דגן, ויש אומרים אפילו בבשר ודגים, ויש אומרים אפילו בפירות סגי, ונראה לי סמך לאלו הדעות מדכתיב בהיום השלישי דממנו ילפינן סעודה שלישית, היום לא תמצאוהו, משמע אף אם לא תמצאוהו, ר"ל את המן שהוא לחם, מכל מקום אכלו דברים אחרים לצאת ידי חובה, דהא אכלוהו גם כן עליו קאי".
טענו חיטים הודה לו בביסלי
שאלתי איפה כתוב ברבינו בחיי ובכן החלום לא כתוב ברבינו בחיי
 
הזרם הליטאי המרכזי דהיום, לא הולך כלל בדרכו של הרב שך כבר הרבה שנים
ודוקא הרבנים שהרב שך התנגד אליהם, הם היום ה'מנהיגים' בצבור הליטאי.
זו המציאות.
 
טענו חיטים הודה לו בביסלי

טענת שזה "ליצנות" ללמוד כך בגמ' שמחייבת סעודה שלישית, ועניתי לך שאין שום סתירה לגמ', כי הלימוד משם הוא שסעודה שלישית אינה חייבת פת אלא אפשר לצאת ידי חובה במיני מזונות או פירות.

ולגבי רבינו בחיי, לא כתוב שם אלא את יסוד הענין שסעודה שלישית היא כנגד "היום לא" ומילת לא פירושה "אין".
 
הזרם הליטאי המרכזי דהיום, לא הולך כלל בדרכו של הרב שך כבר שנים רבות.
ודוקא הרבנים שהרב שך התנגד אליהם, הם היום ה'מנהיגים' בצבור הליטאי.
זו המציאות.
אבל מה שהתנגד הגרד''ל זה על הפיצול מאגודה
מה דעת הגר''ד על חב''ד ידוע לך.
 
אבל מה שהתנגד הגרד''ל זה על הפיצול מאגודה
מה דעת הגר''ד על חב''ד ידוע לך.
זה לא כ''כ משנה, ברור שהוא לא תומך נלהב בחב''ד. אבל הוא לא מדבר נאומים שלמים נגד, בפהרסיא, וכו'. בסה''כ זו לא הדרך, ואין ענין לעורר ע''ז.
באופן כללי הקו של ההנהגה של היום שונה מאוד מזה של הרב שך זצ''ל, 'דור דור ודורשיו'.
 
מסתבר שגם מחוץ לחב"ד חושבים כך:

הצג קובץ מצורף 11502
אני לא הקשבתי למה שאמר
אבל כעת הקשבתי והזדעזעתי
הוא אומר שמימות רשב''י לא היה כמו הרבי
דהיינו התנאים שאחרי רשבי
האמוראים
הראשונים הרמב''ם ר''ת רש''י הרא''ש הרמב''ן
קדוש ד' האריזל
הגרא הבעש''ט
כולם לא הגיעו לדרגה של הרבי
במחכ''ת זה הבלים גמורים
בלי טעם וריח כערבה.
 
ובר מן דין כמדומני שהרב יצחק חושב שאבא שלו לא טועה מחמת ידעיתו המופלגה אבל אם ימצא עכשיו איזה רמבן דלא כאביו הוא לא יוכל להתחמק ואילו אצל חב''ד זה נביא ואינו כפוף לכללים .
וכמו שהבאתי באשכול אחר.
 
שמח שנהנית.

אגב, גם רבי נחמן אמר על עצמו שאם היה בדורו של הרשב"י היה נחשב חידוש גם אז (דהיינו שהיה לתנאים מה ללמוד ממנו).
חבל שביזת אותו בהקלטה הזאת
כל מי ששומע את ההקלטה הזאת או צוחק או מזדעזע
 
ממש לא מחוץ לחב"ד, הרב אברג'ל היה קשור בכל נימי נפשו לחב"ד.

העריץ את הרבי האחרון, והעריץ את בעל התניא ולמד בו הרבה, אבל לא היה חסיד חב"ד ואפילו לא נהג במנהגיהם, ובכל דבר הלך כהגר"ע יוסף.
 
כל מי ששומע את ההקלטה הזאת או צוחק או מזדעזע

אני באופן אישי צחקתי, כשדמיינתי את התגובה שלך.

אבל מעניין שלא הזדעזעת כאשר כתבת על אחד מגדולי האחרונים שדבריו דברי ליצנות, ועוד דברים בסגנון.
 
זה לא כ''כ משנה, ברור שהוא לא תומך נלהב בחב''ד. אבל הוא לא מדבר נאומים שלמים נגד, בפהרסיא, וכו'. בסה''כ זו לא הדרך, ואין ענין לעורר ע''ז.
באופן כללי הקו של ההנהגה של היום שונה מאוד מזה של הרב שך זצ''ל, 'דור דור ודורשיו'.
למה שישא נאומים נגד חב"ד אחרי שהרב חב"ד מחק אותם בציבוריות הליטאית?
השאלה איך היה מדבר נגדם אם הרב שך לא היה יוצא נגדם.
לי נראה שהיה מדבר הרבה יותר חריף. ע"ע נאומו באלעד ערב הבחירות.
 
אחרי שהרב חב"ד מחק אותם בציבוריות הליטאית

הם לא נמחקו כלל, עוד בחייו של הרב שך היו גדולים ליטאים שהעריצו את הרבי וכתבו לו, כמו הגרש"ז אויערבאך, ואחר פטירתו היו פעמים רבות שרבנים מחב"ד (כמו הרב יואל כהן) התקבלו בברכה ובחום בבתים של גדולים ליטאים, וכו'.

גם העלונים של חב"ד נקראים בשקיקה ע"י אברכים ליטאים, ממה שראיתי בעיני.

הרב שך יצא נגד דברים ספציפיים בחב"ד, שלאחר מכן נעשו נחלת הכלל (קירוב רחוקים, לימוד רמב"ם וכו'), ומשיחיות שממילא הרבי עצמו יצא נגד זה בשצף קצף וככל הנראה הרב שך לא היה מודע לכל דבריו (נוכחתי לדעת שגם רוב חסידי חב"ד לא מודעים למכלול ההתבטאויות של הרבי בענין זה).
 
הביא שדן עמו באופן פרטי והודה לו, ועניתי לו על דבריו, והוכחתי שאין ללמוד מזה מאומה (גם בהנחה שמאמינים לעדותו האנונימית).
הבאתי גם צילום מתוך ספרו שחולק על אביו מכח דברי הרשב"ץ, אבל זו כבר לפחות הפעם השלישית (חזקה!!!) שאתה מסלף את דבריי בכדי שיהיה לך נוח לענות.
 
ראשי תחתית