תורת רבי ישראל שניאור שליט"א

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
@צדק צדק תרדוף
שאלתי את @יושב אוהלים והוא התחמק.
אולי אתה תדע.
האם אוכל לפגוש אותו ולהרצות לפני את ספקותיי בלי הכנה מראש?
פשוט שכן.
אני עצמי מעיד.
מבהיל ממש.
דיברתי עימו בכמה נושאים, הכל נשלף במקום. גוגל על מלא.
דיברתי עימו על סוגי ברזל אם מקבלים טומאה וכו',
דברים שלא הגעתי אליהם אחרי חיפושים במאגרים, הוא שלף ברגע אחד במהירות שא"א להבין.
כולל כל הספרים של אבות אבותי עד כמאתיים שנה, מתי נדפסו וכו',
דברים שלא ידעתי ולא משפחתי ידע, הכל נשלף בו ברגע במהירות.

אפשר לא להסכים שהוא מנהיג הדור,
אבל זה תופעה על טבעית שלא נודע כמוה בדורות האחרונים, כשרון שא"א להבין בשכל. ומתנת שמים פלאית.
 
הענווה של הרב מורגנשטרן בזמן שמורחים את זמנו במשחקים (על המשפט היסודי בספריו ולהתקשר לתלמיד כדי שיספר לכולם שהרב שניאור אכן זוכר בעל פה), מעוררת הערכה
ידוע לי מכלי ראשון
שהגרי''מ מורגשטרן רואה בו שר התורה
ומתבטל אליו ממש
והוא יודע למי לא להתבטל
יש כאלו שהוא מגיע אליהם אומר שלום
קצת משחקים וגמרנו
 
פרסומים בלי סוף ביוטיוב על כל הידיעות הנ"ל נקרא 'נחבא אל הכלים'?

תתבייש. הוא לא מפרסם את עצמו ביוטיוב.
יש בחור שהוא בן בית שם וכשהוא נמצא הוא מסריט ומעלה ליוטיוב. יש אלפי פגישות שאף אחד לא הסריט! הלואי שהיו מצלמים הכל.
 
אוי, באמת סליחה שהוא לא קם וברח. אנשים עושים היום העתק הדבק ומברכים עליהם שחלק אבל לגאון כזה קשה לך לפרגן.

ראיתי שנים מגדולי ישראל שליט"א מרן הגר"מ מאזוז ומרן הגר"ד יוסף שאין חולק על גדלותם בתורה,

שבירכו עליהם בפניהם, 'שחלק', והיה ניכר שאין דעתם נוחה בלשון המעטה.

אני לא יודע אם זה אומר משהו לכאן או לכאן, אבל כן יש מציאות שונה ממה שכתבת.
 
ראיתי שנים מגדולי ישראל שליט"א מרן הגר"מ מאזוז ומרן הגר"ד יוסף שאין חולק על גדלותם בתורה,

שבירכו עליהם בפניהם, 'שחלק', והיה ניכר שאין דעתם נוחה בלשון המעטה.

אני לא יודע אם זה אומר משהו לכאן או לכאן, אבל כן יש מציאות שונה ממה שכתבת.
כמדומה שבאחד המקרים הרב מאזוז קטע באמצע את דברי מי שעמד לברך בכעס ואף הזהיר שאם יברכו הוא לא יגיע יותר.
 
בדורינו לידענות כמעט שאין משמעות
לכל מקור אפשר להגיע בכל נושא בתורה
החכמה זה הבהירות הסדר וההבנה העמוקה
ראיתי את הספר שלו מעשה אפוד שהוציא לאור לפני שנים
מאות (!) מראה מקומות על כל שאלה מהרשב"א עד ואין למו מכשול של הרב אברהם ישראל וקובץ תורני "אפיקי מים" (תקעתי שם)
סגנון פותח שאלה וכותב שידוע מה שנחלקו הראשונים בדין כך וכל שיטה הוא מביא מאות מראה מקומות שמדברים על הענין הזה וכך כל התשובה
לא דומה ליביע אומר בכלל סגנון אחר
אבל הייתי שמח אם היו מעלים דברי תורה ממנו מהזמן האחרון אולי הוא שינה את הסגנון כתיבה מהספר הראשון שלו
(הבנתי שהוא קצת לא כ"כ שמח בספר הזה וטוען שהיה שם טעויות של העורכים ולכן הוא לא מתפרסם)
אדם בשכונה שלו אמר לי שלראות אותו שולף הכל מהזיכרון זו תופעה פלאית שאין ספק שהיא מותירה את השומע בפה פעור
זכה
אבל מבחינתי גדול בתורה זה אדם שבכל מקום בתורה אם אני ילמד את הסוגיא בעומק עם הראשונים אוכל לדבר איתו והוא יכנס לענין בשניות ויענה לי בעומק ולא מלמעלה שדברים כאלו כמעט שאין בדורינו (אם בכלל, יש אחד גאון מישיבת מיר (ר' חצקל כהן) שדיברתי איתו פעם על סתירה בתוס' והוא ברגע ענה לי תירוץ שניכר שצריך להיות מונח בענין) ואם הוא כזה אז נרוץ אחריו לדבר איתו בלימוד אם יתנו כמובן
 
אחד הדברים שהרבה רבנים לחוזרי בתשובה מרגישים צורך להבהיר: שלא כל אחד שעושה ניסים ונפלאות הופך להיות באחת גדול בישראל, גדול בתורה.

ונראה שבשנים האחרונות צריך לחדד את העניין יותר ויותר, ולאו דווקא בהקשר של הבאבות ועושי הניסים בישראל, אלא אדרבא, בתוך הבית פנימה, אצל אלו המתפרסמים כת"חים עצומים – עין לא ראתה. דווקא שם, ב'קודש' פנימה שוררת מבוכה, בוקה ומבולקה.

כלפי מה הדברים אמורים?

כולנו עדים כאן לויכוח אודות הרב ההוא... והגאון ההוא...

אבל בואו נדבר על המהות בלי לנקוט אף צד. וכל מי שרואה כאן איזו נקיטת צד באחד מהניצים – הרי שזה על חשבונו.

ואנקוט בדוגמא שקשורה לנושאים המוזכרים כאן:

בשעתו, סמוך לפטירתו (אולי מעט אחרי) של מרן הגרע"י, התפרסמה כתבה בעיתונות החילונית אודות הרב פלוני (גילוי נאות: אינני מכירו, ואין לי שמץ של מושג עליו, על ספריו, בקיצור: כלום). ובאותה העת אמר לי בעלבת' אחד ממכיריי - שהוא לכשעצמו חסיד גדול של מרן הגרע"י - וסיפר לי שבכתבה היה כתוב: שעו"ד מסויים התראיין שם ואמר עליו שהוא הרב עובדיה הבא!

בתוכי הרגשתי צורך לפרק לו את המיתוס, לאו דווקא כי חרדתי לכבודו של מרן משום שבאמת גם לא הכרתי את הרב נשוא הראיון, ואין לי אינדיקציה לנכונות הדברים.

הרגשתי צורך לפרק לו את כל הבסיס של הכתבה מתחילתה ועד סופה מחמת שני נקודות:

הרב עובדיה לא 'מונה' להיות גדול דור בגלל היביע אומר או שאר ספריו – מופלאים ככל שיהיו.
ברור שעיקר הכרת גדלותו הייתה בתורתו המקיפה.
הוא גם לא 'מונה' מחמת המופתים שמיעוטם התפרסמו פה ושם.
נכון.
הוא גם לא 'מונה' לגדול הדור בגלל המהפכות שחולל.
לא מדוייק בכלל למי שמכיר. ודאי שהשפעתו גדלה מאוד בעקבות זה.
זה גם לא מה שאפיין את הרב עובדיה כגדול הדור.

הסיבה שרבים רבים משלומי אמוני ישראל ראו במרן הרב עובדיה את מנהיגם הרוחני וכגדול הדור, במודע או שלא במודע, היה בעקבות כך שגדולי הדור הקודם ובראשם מרן הגר"ע עטיה, עובר דרך רבנים בעלי שיעור קומה במהלך השנים שסמכו את ידיהם עליו בכל כוחם, וראו בו גדול וענק בתורה. זה 'הסמיך' אותו להיות הרועה הנאמן לקהל מרעיתו.

מכאן והלאה זה רק 'אפריטיף' (לעניין הזה כמובן).

כלומר, אני ושכמותי, חכמים ככל שיהיו, בנושא הזה כולנו 'פיצפונים', אין לנו אמות מידה לשקלל מיהו גדול דור. מי ראוי להנהיג את הדור.
אתה צודק שצריך הכרה של גדולי הת"ח בדור.
אבל מכאן ועד ביטוי לחוסר הערכה כלפי מי שרואים שבאמת יודע באופן מפתיע ויוצא דופן דופן.
והגר"מ גרוס קורא לו בהסכנה שר התורה!
הגר"מ רוס לא אדם שטחי!
והכיר גדולים אמיתיים.

נקודה שניה, חשובה לא פחות, ששייכת קצת לנקודה הראשונה: הרב עובדיה לא מסתכם בפסיקות נועזות, בהחלטות אמיצות או בדרשות המושחזות.

הרב עובדיה גם לא מסתכם בידיעת התורה, בחיבור ספרים למכביר או בשיעורים נפלאים, זה לא שורש העניין. יש הרבה הרבה מעבר לזה.
לא מסתכם רק! אני מסכים.
אבל לבטל את זה כשאינך יודע מה רמת האהבת תורה ויראש שלו. זה לא לגיטימי.
הרב עובדיה זו יראת שמים שאין דומה לה, זו אהבת ישראל שאין לה אח ורע, זו קדושה וענוה ויראת חטא שהלוואי ויהיה לנו איזו השגה מינימלית בדרגותיו אלו. וזה רק מה שאני יכול לתאר לפי השגתי, וכנראה שישנם עוד כמה מעלות שאין לי השגה בהם.

ממילא אם שמעתי אדם שיורה כחץ כו"כ ספרים, זה לא מה שיגרום לי להאמין שגדול הדור עומד לפנינו.

ואם נסכם זאת במשפט אחד: גדלות תורנית איננה נמדדת על פי תחשיבי ידע תורניים. נקודה.

נכון. נחמד לשמוע אדם שהשיג רמות של ידע פנומנלי שבמוחנו הקטין אינו מדיד בכלל, נעים לראות בני אנוש שלבם רחב כאולם ומוחם מלא מזן אל זן, שקועים וספונים עמוק עמוק בהיכלה של תורה. זה משובב את הנפש. מרחיב את הלב והדעת, אבל זה לא שייך בכהוא זה להנהגת הדור או להכתרת ענקיו.

זה לא שייך להעמיד את הידען התורן לתחרות מול ענקי רוח אדירי ישראל, שגדולי הדור הקודם הכירו בעוצמתם וחרדו למוצא פיהם. זו טיפשות מדרגה ראשונה לערוך השוואות. זה פשוט רחוק כמו מזרח למערב.

יכול להיות שבתחרות הפשוטה הוא ינצח [וכמו שאמר לי מישהו על אחד מנשואי הויכוח כאן בפורום: כל היביע אומר שלו מלא בציונים והגהות של 'נעלם ממנו' וכיו"ב...] אבל גדול הדור הוא אינו מי שניצח וזכה בגביע הגדלות!
חבל שההתייחסות היא לא תורנית בעליל. אם נעלם ממנו בראיה קושיא צריך לבדוק האם יש בזה ממש. או שאלו ראיות שאפשר לדחותן בגילא דחיטתא.
כמו שברור לנו, שניסים ונפלאות לא מעידים כלום על גדלות תורנית.

כמו שברור לנו, ש'זכות אבות' לא מלמד כלום על קדושת הצאצא.

כמו שברור לנו, שגדולי ישראל הם כך לא מתורת ירושה או 'חזקה'...

וכמו שגם ברור לנו שפרופסור לתלמוד לא יכול להחליף שום ראש ישיבה, בהוראת הסוגיות.

כך צריך להיות ברור לנו, ש'ידיעה תורנית', ככל שתהיה, אינה הערובה שאכן הגדול הזה הוא בר סמכא, היא לא מעידה כלום על טיבו של האיש.

גדול הדור אינו פרופסור לתורה!

לא אני ושכמותי קובעים את זהות גדול הדור! אין לנו מושג בזה!

הוא חכם וידען וזה יפה!

אבל זה לא אומר כלום על הנהגת עם ישראל!

זה לא אומר כלום אפילו על פסיקות הלכה שיצאו מבית מדרשו.

משום שמי שקובע את זהות גדולי ישראל, חכמיו ופוסקיו – הם גדולי ישראל שקדמו להם. בעצמם.

לסיכום: לא עו"ד פלוני יקבע, לא היחצ"ן התורן יקבע, וגם לא העיתון יקבע – בין אם קוראים לו 'מעריב', 'הדרך' וכמובן גם אם קוראים לו 'יתד'.

רק גדולי ישראל שהוסמכו על ידי גדולי הדור הקודם, הם המה אשר בידם שרביט הזהב לקבוע במסמרות מיהו אשר גדול דור ייקרא!

הייתי מדמה את זה לרופא שלמד שבע שנים באוניברסיטה אבל עדיין לא עבר סטאז'. או במקביל לנהג שרוצה להתחיל לנהוג על רכב על בסיס התאוריה.

הם אולי יודעים את הכללים היבשים, אבל - בתיאוריה.

סטאז' לרופא היא לא רק התלמדות בפן המעשי – היא הסמכה ברורה על ידי הרופא המומחה שקדם לו, הרופא שהוסמך על ידי הרופא הקודם. כנ"ל בלימודי הנהיגה, זו איננה רק התלמדות על עצם הנהיגה, אלא היא הסמכה על ידי הנוהג המומחה – מורה הנהיגה.

כל אלו ברור שצריך להם, אין מי שמערער על קיומם ועל הצורך בהם. אין מי שמוכן להניח את גופו תחת האיזמל של ה'רופא' הנ"ל, עדיף למות בשקט בבית... כמו שגם אין מי שירצה לעלות טרמפ' עם 'נהג' שכזה! עדיף ללכת ברגל...

והנה אצלינו, בהיכלה של תורה, בעמל התורה, בגדלות בתורה, באים כל מיני עשירים \ יח"צנים \ מובילי דעת קהל \ עיתונאים, שחלקם לא יודעים אפילו

מאיזה צד מתחילים לקרוא גמרא, מבחינתם משה רבינו והרצל שר"י מונחים על אותה משבצת, בשביל חלקם רמב"ם הוא קודם כל רופא דגול,
ובכלל: מה זה "רשבו"?!...

והם, הם יקבעו לנו, מי יהיו גדולינו מאורי הדורות?!

גדלות תורנית והנהגת דור הם לא דברים שנלמדים מתוך ספרים. אין להם מתכון פשוט וכתוב. את הסודות הפנימיים של מי ראוי להיות שייך לזה לא נוכל למצוא מלבד במסתרי הדעת של רבותינו.

ניתן לראות זאת כאשר מתבוננים בכתביהם של גדולי ישראל שכתבו את תולדותיהם של גדולי ישראל שקדמו להם, כמרן החיד"א ולמעלה בקודש. בעיון קליל ניתן להיווכח, שלפעמים את שמות הוריהם, אביהם ואמם הורתם, לא תמיד אנחנו יודעים בבירור, אבל אצל מי הם למדו, ממי הם קיבלו, יודעים, אוהו יודעים!

כמובן, גם בכל ספר שנדפס על ידי גדולי הדורות, רואים איך שהמדפיס עובר מסע כבד בין הספרות המקבילה שבאותו הדור שהספר חובר, כדי לדעת כיצד העריכוהו גדולי דורו, כיצד קיבלו את דבריו. זה תנאי ראשוני לקבל יודעים גם באיזה ספרים מקבילים בחכמי הדור של אותו ראשון הזכירו אותם.

הידיעות הללו אינם מסע יח"ץ של כותבי הדורות שקדמו לנו, אלא זהו הבסיס התודעתי הברור כדי לקבל את דבריהם בחרדת קודש, כהוראה פסוקה.

אין לנו השגה ברשב"א – אם לא חכמי הדור הסמוך לו שהעידו עליו.

אין לנו הבנה מה זה רמב"ם – אם לא ענקי הרוח שהחל מדורו ענדו אותו עטרה לראשם.

לעומת זאת, ידוע על כמה מחכמי ישראל במהלך הדורות, שחכמתם לא באה לידי ביטוי בדברי ימי גדולי ישראל ונודעו רק לאחרונה – והייחס אליהם בפסיקת ההלכה בהתאם!

כי ככה זו מסירת התורה מדור לדור.

כך התורה נשמרת בטהרתה.

ואלו הם דברים שבכל הדורות היו ברורים כל כך, חדים כל כך.

נראה שהטעות הגדולה בימינו היא עולם השיווק שמשפיע עלינו, נראה לאנשים פשוטים שאם פלוני למד בישיבה פלונית – חשובה ומוכרת – ממילא הוא 'משלנו', ואם הוא 'גדול' אז הוא הגדול שלנו.

אבל באמת עובדת היות האדם, ענק ככל שיהיה בגדלות תורנית, חלק מה'מיינסטרים', למד בישיבות הכי טובות וכו' איננה אומרת במאום על רמתו וגדלותו.

אנחנו שלמדנו בישיבות יכולים להבין לבד את זה, אנחנו יודעים שגם בישיבות הכי טובות מסתתרים פירות באושים הכי גדולים. הישיבה איננה ערובה לכלום. הישיבות בימינו מייצרת בני תורה ברמה סיטונאית, האם יש מי מראשי הישיבות שיכול לחתום בחותמו של כהן גדול על כל אחד מתלמידיו?! ואולי אפילו על חצי?!

הרי אוי לו למי שיעז לומר דבר כזה!

נוסף על כך הוא אינפלציית התארים שדוהרת ומתפתחת לכיוונים איומים: "עמוד ההוראה", "עמוד הענווה", "מופת הדור", "רשכבה"ג", "שר התורה", "המקובל האלוקי", ובינינו, אדם שפוי שישב בסעודה, אולי אפילו במזרח, ויכנו אותו בשם "שר התורה" הוא יחשוב שמישהו בא להעליב אותו, ובמקרה הטוב הוא יתחיל לחשוד בשפיותו של הנואם...

מצד שני, ישנם רבים רבים תמימים, במיוחד בציבור שלנו – הספרדי, שכשהוא רואה מודעה על "שר התורה" המזדמן, הוא מתחיל להאמין, הוא מתחיל לחשוב שאם הוא מסכים שיכתבו עליו כך – כנראה שזה נכון...

וכך לאט לאט, הקליפות של הציבור, השכבות החלשות, השוליים, מתחילים לנשק ל"שר התורה" התורן את הידיים, חבריהם רואים את הקולות והנשיקות, ומתחילים לנשק גם הם, שהרי אין תעריף לנשיקה, ומשכך יבואו כל מיני ויגידו: "תראו איך העם אוהב אותו"... "איזו הערצה"....

וכמובן, שאוי לו ואוי לנפשו של מי שיבוא לזלזל חלילה ב"שר התורה"! גינויים מקיר לקיר! תנסו פעם אחת לדבר עם בעלי בתים על אחד מ'רבני הרשת' שמדי פעם הם צופים בהם... [אני רק מציע: תלבשו שכפ"ץ ותתרחקו 2 מטר...], ואולי אל תדברו, אבל רק תשאלו את השאלות הנכונות... אני רק אומר שאני ניסיתי ונכוויתי...

בצורה הזו עוד יהיה עלינו לקבל את מרותם של "שר התורה" המזדמן, שבמרבית מהמקרים הורתו שלא בקדושה [אבל זה לא הנושא ואכמ"ל], שמגלגל מסכתות הש"ס על לשונו, אבל באותה שיחה בדיוק הוא גם יכול להזכיר את עברו וידיעותיו ב'עולם הגדול' על תרבותו, ספריו, סרטיו וכל המרעין בישין שאנחנו בורחים מהם כמו מאש – והנה הם כאן, בבית המדרש!...

בצורה הזו נצטרך גם לקבל את מרותו של "רשכבה"ג" הבא בתור, אחד כזה שרואה בספרי הזוהר פיקציה, בחכמת הקבלה המצאה, עפ"ל. [לרבים זה אולי לא מוכר עדיין, אבל יש דבר כזה ברשת, נחשפתי לזה באחרונה, אגב הוא נראה מצויין, יש לו פראק והמבורג נאים במיוחד... ודו"ק.].

וכל אלה מדברים בשפה יפה, בלשון שאיננה משתמעת לשני פנים, ולך תתוכח עם המסכן שנפל והאזין להם, והוא מצידו עוד יבקש מהם ברכות...

לסיום:

אין לי שום דבר אישי נגד הרבנים הנ"ל או כל אחד מרבני הרשת הנחמדים, אפשר ויבואו ימים ואתבדה, ואורם יזרח על פני תבל, אבל לבינתיים, מותר לנו לשאול שאלות, חובה עלינו לדרוש את תשובות.

אין לנו את הלוקסוס כדי להיות תמימים ומטומטמים.
נסיון בפרקטיקה ושימוש.
וגם הוכחות על רמת ההעמקה השכל הישר וכח החידוש אכן טעונים בירור.
כי ידענות לבד לא מספקת.
 
לכבוד הרב זקן שקנה חכמה - אחה"מ לכא' נעלם מכת"ר לכמה רגעים ריב"ן מכות כב: שרוב העולם טיפשים וזה שייך בפרט לעניין שלנו וכ"ש וק"ו היום ע' שלהי סוטה. וע"ע חו"מ לד כמדומה וכו' שגם עולה אותו יסוד. וע' רש"י שבת קד. שרובם הולכים לגיהנם ואף שיש כף זכות וכו' לא משנה מצד המציאות וכו'.
 
לכבוד הרב זקן שקנה חכמה - אחה"מ לכא' נעלם מכת"ר לכמה רגעים ריב"ן מכות כב: שרוב העולם טיפשים וזה שייך בפרט לעניין שלנו וכ"ש וק"ו היום ע' שלהי סוטה. וע"ע חו"מ לד כמדומה וכו' שגם עולה אותו יסוד. וע' רש"י שבת קד. שרובם הולכים לגיהנם ואף שיש כף זכות וכו' לא משנה מצד המציאות וכו'.
כוונתי הייתה על ציבור תלמידי חכמים מופלגים שמקבלים את מרותם של גדולי ישראל, לומר שכל זה מחמת שהעיתונים הכתיבו להם במי לבחור זוהי בדיחה, ואין שום קשר למקורות שהבאת.
כל אלו בעלי האינטרסים שעושים את התעמולה הזאת שכביכול רק העיתונים מחליטים וכולם הולכים אחרים כמו כעדר טפש, כל רצונם שילכו אחרי התעמולה שלהם - אם זה במודעות רחוב, בתקשורת הממוחשבת וכדומה - כעדר מבולבל.
 
גם זה עצמו לא פשוט ולא תמיד ברור במאה אחוז ויש לדון לגופו של ענין ע' מאירי פסחים קט על זוגות ומאירי מו"ק כח. על מזלות וראה רמב"ם פ"ד דע"ז בפיה"מ אפילו על רוב ככל חכמי הש"ס וגם אם נסכים ש"שם" אין הלכה כמותם לפחות שמענו עד היכן הדברים מגיעים (וכבר לא שייך להגידרם כבדיחה...) וממילא האדינא כולם יודו שיש לשקול הכל לפי כל התנאים וכו'. וע"ע היטב במשך חכמה ריש פרשת בא שבדיוק כתב כן על דורו וכו'. ע"ש. ואכמ"ל
 
גם זה עצמו לא פשוט ולא תמיד ברור במאה אחוז ויש לדון לגופו של ענין ע' מאירי פסחים קט על זוגות ומאירי מו"ק כח. על מזלות וראה רמב"ם פ"ד דע"ז בפיה"מ אפילו על רוב ככל חכמי הש"ס וגם אם נסכים ש"שם" אין הלכה כמותם לפחות שמענו עד היכן הדברים מגיעים (וכבר לא שייך להגידרם כבדיחה...) וממילא האדינא כולם יודו שיש לשקול הכל לפי כל התנאים וכו'. וע"ע היטב במשך חכמה ריש פרשת בא שבדיוק כתב כן על דורו וכו'. ע"ש. ואכמ"ל

אני לא מתחבר לסגנון "כולם יודו", עדיף שכבודו ידבר בשם עצמו ולא בשם כלל ישראל.
לא ראיתי את הרמב"ם בפנים, אבל לא כל מה שכתב הרמב"ם יכול לכתוב כל יחצ"ן ואינטרסן.
 
כמה תמיהות:
מי שלא שם לב
א. מדוע בשום מאגר אין את ספריו, אם בכלל הם קיימים. חוץ ממעשה אפוד ח"א ושיעורי מעשה אפוד שראיתים בדפוס.
ב. מדוע א"א להגיע אל הנ"ל. בכלל
 
לכבוד ר' זקן שקנה וכו' לא כתוב בדבריי שום דבר זלזול וח"ו לא היתה לי שום הו"א כזו ולגם לא אמרתי "הכל" וגם לא התכוונתי ליחצ"ן שום רב אלא ולא לקחתי בחשבון את כל מה שהלך ועל מי מדברים פה. ודבריי מדברים בעד עצמם, שהם נקודתית על היסוד שהנחת, כמובן מאליו, ואם קצת היית מדקדק בלשונות שכתבתי היית חוסך מה שכתבת כי טענו בחיטים ולא הודה לו בצוללת (כלומר שאינה בפרשה בכלל)וגם מה שכתבתי כולם יודו ברור שהתכוונתי בשם עצמי בלבד ופלא גדול ועצום שזה דרך סלולה בפוסקים לכתוב באופן כזה ושיחת חולין של לומדים צריכה לימוד לפני שמעירים בצורה נחרצת! וחבל על הפזיזות שכבודו "נבהל להשיב" ואם זה הצורה של קיבול הדברים אז אמור לי מי אתה ואבין מי וכו'.
 
הרבה מאמצים
תלמידו הרב דוד בן חיים זה הכתובת.
הוא דאג לי.
תוכל גם לתת לנו פרטים מיהו ואני רוצה שידאג לכולנו, אני אישית פניתי אליו וגם לאחד בשם בוגרד - המזוהה כמרדכי חלמיש הידוע, ודחאני ומרח אותי תקופה ארוכה
 
גם אם נקבל הכל (מה שבהחלט לא מוכרח, ומהמון סיבות...)

הרי מה שיש לנו בסה"כ זה שיש כאן אדם שיודע אפילו אם נגזים את כל הספרות התורנית מאז ומעולם ועד היום (שגם זה אולי כי אכל פלאדור)

מה שודאי לא משנה בכלל, הרי לכל היותר הוא מחשב משוכלל מאוד, כאילו אוצר החכמה אבל המורחב ++

כאילו פיין

ורק, שכן נראה (לפחות לי אישית) שהוא כן גם בעל ראש וכו', וממילא הרי הוא יכול לעשות דברים נפלאים עם זה

ורק, שכאן הטענה היא שהוא לא עושה

ולא רק שהוא לא עושה, אלא גם עושה בדיוק את ההפך, מגבב ספרים בלי קשר

מה שכל אחד יכול לעשות בחיפוש פשוט או קצת יותר מסובך במאגרים כ"ש

וכל זה עוד מבלי לדון בכל הטענות והמענות שיש כלפיו מכל מיני בחינות (תורניות וחוצה להן)

וא"כ מה הנידון

ולהשוותו לגדולי ישראל אשר ידעו ידיעה על נכון (גפם אם הרבה פחות, מכל מיני סיבות טכניות)

ובכל, מאן יימר שיש מעלה בלדעת יותר מידי, כל קונטרס נידח ועלון חובב

ושוב, כל זה רק אם אכן נקבל האגדות, שרק למעט מהן יש סימוך כ"ש
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית