באנר תרומה

בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לגבי השו"ע החמישי - כאן נמצאת הטעות:
הלכות כמו הלוית ת"ח או כיבוד אב ואם וכו' שמפורשות בחלק יו"ד אסור לקטלג אותם בשו"ע החמישי
זה גורם ליתן תורת כ"א בידו בלי חיוב להיצמד למ"ש השולחן ערוך הראשון
לפי מה שהעליתי אין "חיוב" ללכת ללווית כאלה, ועל זה העולם סומך.

ולכן תמצא "קולות" בנושא הזה. (כמו שהרב אלישיב זצוק"ל אמר שמי שאינו מתלמידיו א"צ ללכת, והגרח"ק זצוק"ל אמר שמי שלא רואה לא צריך ללכת, ומרן הגרע"י זצוק"ל אמר שמי שאינו "מורה הלכה" א"צ ללכת, וכן יש הרבה נידונים, וכל דבר לגופו)
 
השאלה היא אם אתה קראת את מה שהעלת?
מדובר שם על חיוב ליהודי פשוט ורגיל שנפטר שנטילתה כנתינתה וצריך שישים ריבוא
אבל לא מדובר על ת"ח דמתני ולית לי' שיעורא שבזה לא יועיל כל מ"ש שם והם לא דיברו ע"ז
ואדרבה בשאילת דוד שם הביא ממס' שמחות שאמר להם לבטל ולצאת ללויה
 
השאלה היא אם אתה קראת את מה שהעלת?
מדובר שם על חיוב ליהודי פשוט ורגיל שנפטר שנטילתה כנתינתה וצריך שישים ריבוא
אבל לא מדובר על ת"ח דמתני ולית לי' שיעורא שבזה לא יועיל כל מ"ש שם והם לא דיברו ע"ז
ומה ההבדל בדיוק?
גם זה וגם זה חייבים מדינא ללוותו לפי השו"ע, והקולות שכתבו הולך על שתיהם.
 
מקודם כת"ר כ' סברא שנצטרך ללכת כל היום להלויות רח"ל, וע"ז דיברו האחרונים לפטור אותנו מכמה סברות שלא יודע מתי הלויה וכו'
אבל בת"ח שחייבים בעשה דכבוד התורה אף אחד לא כתב את החילוקים האלה
 
מקודם כת"ר כ' סברא שנצטרך ללכת כל היום להלויות רח"ל, וע"ז דיברו האחרונים לפטור אותנו מכמה סברות שלא יודע מתי הלויה וכו'
ואותם סברות שייכות אף בת"ח. (רמי"ם, מוסרי שיעורים, וכדו')
אבל בת"ח שחייבים בעשה דכבוד התורה אף אחד לא כתב את החילוקים האלה
מה זה "החיוב הזה"?
לא מצינו חיוה ללכת ללויה מלבד מה שכתוב בשו"ע. וע"ז יש את הצירופים דלעיל.

נכון שיש חובה יותר "השקפתית" ללכת כמו שכתבתי משום כבוד התורה.

ולפ"ז מובן איך הרב אליישיב זצוק"ל אמר שמי שאינו תלמידו אין צריך ללכת ולבטל תורה?
משום שאין "חיוב" ללכת, אלא רק מצד "כבוד רבו" ולכן מי שאינו תלמידו א"צ ללכת.
 
יעי' נא בשאילת דוד (שציין בילקו"י) ויראה במס' שמחות בפנים שמפורש שגם אינם תלמידיו חייבים ללכת
(ותמוה מה שהדגיש הילקו"י תיבת התלמידים שאין זה הפי' אלא הלומדים ששם)
 
ועוד עיין כאן מה שביאר בהוראת הרב אליישיב זצוק"ל ועוד שאין חיוב ללכת ללויה הנ"ל.
 

קבצים מצורפים

אפשר מקורות?
1751285152648.png

1751285207260.png
 
לא כותב לגבי מאן דמתני ולגבי תני ולא מתני. אלא לגבי סתם אדם.
נראה כוונתו לדברי העמק שאלה (ויחי סי' לד ס"ק ב) שכתב להוכיח שאם אינו רואה א"צ ללכת.
ודבריו שם קאי על הא דמבטלין ת"ת וכו'.

- וכן משמע מהתשובה שחילק וסתם ש"אם רואים מצוה לצאת", ומשמע ללא זה א"צ אף למאן דתני.
 
כמו שכתבתי לעיל כיון שהחיוב הוא יותר "השקפתי" לכן יותר מקפידים ללכת לגדולי הדור.

אם החיוב הוא השקפתי, אז לא שייך לדון בגדר ת"ח שחובה ללכת להלווייתו, כי הדבר תלוי בהשפקת עולמו של המשתתף.
 
גם בעל הברכת יהודה ירד להציל ולא הציל מה החילוק בין ת"ח שמורה הלכה לרבים ומה המקור המינימלי לחילוק הזה
וכי לראש ישיבה של אלפי תלמידים לא צריך ללכת מירושלים לב"ב. אבל ללוית הדומו"ץ של מטולה נצטרך כולם ללכת
 
ומה המקור המינימלי לחילוק הזה
וכי לראש ישיבה של אלפי תלמידים לא צריך ללכת מירושלים לב"ב. אבל ללוית הדומו"ץ של מטולה נצטרך כולם ללכת
אני לא נכנס לזלזל באף אחד.
אבל אחרי שנתברר שכיום אין "חיוב הלכתי" ללכת לשום לויה.

מרן הגרע"י זצוק"ל הורה שללויה של מי שלא היה מורה הוראה לא צריך ללכת כי אינו בגדר "תלמיד חכם".
 
מרן הגרע"י זצוק"ל הורה שללויה של מי שלא היה מורה הוראה לא צריך ללכת כי אינו בגדר "תלמיד חכם".
ולכן בנו אמר שלא ללכת להלווית מרן זצוק"ל אע"פ שהורה הוראות לרבבות ואלפים בספריו 'שונה הלכות' וברבבות מכתבים, ובע"פ.
 
ולכן בנו אמר שלא ללכת להלווית מרן שזצוק"ל אע"פ שהורה הוראות לרבבות ואלפים בספריו 'שונה הלכות' וברבבות מכתבים, ובע"פ.
אני רואה שאתה מתעלם ממה שכתבתי לפני.
 
חבל סתם להעיר כל עוד אתה לא יודע את הנתונים...

מרן שליט"א הורה לצאת להלוויה של הרב יהודה דרעי זצוק"ל כי היא הייתה ב20:00 בערב.

בניגוד להלוויתו של הגרח"ק זצוק"ל שהייתה בצהריים. (ועוד שהייתה בבני ברק, ועדותי נאמנה שבני ישיבה מבני ברק שאלו אותו אם ללכת והורה להם ללכת!)
 
בערב לא לומדים? אז פטורים ממצות תלמוד תורה? אין כוללי ערב?
 
(ועוד שהייתה בבני ברק, ועדותי נאמנה שבני ישיבה מבני ברק שאלו אותו אם ללכת והורה להם ללכת!)
גם להלווית אביו מרן זצ"ל הוא היה מורה לבני ישיבות משאר ערי הארץ חוץ מירושלים שאין צורך ללכת?
 
גם להלווית אביו מרן זצ"ל הוא היה מורה לבני ישיבות משאר ערי הארץ חוץ מירושלים שאין צורך ללכת?
להלווית הגרח"ק זצוק"ל אמר "שמי שרוצה ייסע".

- וכנראה הרבה לא רצו ליסוע מחמת סיבות אישיות.
- ובהלווית מרן זצוק"ל מליון איש השתתפו לא כי אף אחד "חייב" אותם, אלא כי "רצו".
 
להלווית הגרח"ק זצוק"ל אמר "שמי שרוצה ייסע".
תענה על מה ששאלו אותך
גם להלווית אביו זצ"ל ההוראה היתה מי שרוצה יבוא?
- וכנראה הרבה לא רצו ליסוע מחמת סיבות אישיות.
- ובהלווית מרן זצוק"ל מליון איש השתתפו לא כי אף אחד "חייב" אותם, אלא כי "רצו".
לא שאלתי למה באו, שאלתי מה ההוראה???
ומאי שנא???
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית