באנר תרומה

בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
רק אציין שלפני כעשרים שנה זכיתי לשמוע כמה פעמים שיעורים מהגר''מ צדקה, בסגנון בן איש חי, בביכנ''ס אהל רחל בירושלים במוצ''ש, ופותחים במקביל גמרא ובית יוסף ומצליבים, ולפעמים היו קושיות על הבא''ח. מנסים ליישב. לפעמים נשארים בקושיא כו'.
גם אני לפני כמה שנים השתתפתי בשיעור שלו במוצ"ש שמוסר קבוע על סדר הבא"ח.
 
אז אתה מודה בעצמך שהם רדפו אותו לא ''רק'' בגלל שחלק על בא''ח, אלא גם בגלל דרכו ההלכתית
איפה כתבתי זאת?
כתבתי שרדפו אותו בגלל שלאט ולאט יותר מהציבור קיבלו את דבריו, וגם בגלל ש"יותר" חלק על הבא"ח. (בין בשיעוריו, בין בספריו)
אולם לדעתי הגרע''י חלק על הבא''ח כמעט בכל הלכה שניה או שלישית, ויצר באופן עצמאי ובגיל צעיר מאאד קו שונה מאד.
אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.

- וקצת מוגזם לומר שחולק "בכל הלכה שניה או שלישית"...
המעיין בהליכו"ע יראה שיש יותר "הארות והוספות" מאשר "הערות"...
 
אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
פסיקה דלא כהאר''י, אי התשבות במנהג נגד מרן, לא להחמיר נגד מרן, ועוד.
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.
לא אמרנו שהוא חולק על הכל
אבל הוא חולק הרבה מאוד, אבל 90% זה מאותו שורש שהוא שיטת הפסיקה השונה
 
פסיקה דלא כהאר''י,
לא להחמיר נגד מרן,
אלה הדברים היחידיים, צא וראה שזה אולי פחות מ5% מההערות של מרן זצוק"ל על הבא"ח. וא"א להגדיר זאת בתור "קו".
אי התשבות במנהג נגד מרן,
אין מקומות כאלה. (ואולי ישנם מקומות בודדים שדנים "מה היה המנהג", אבל גם למרן זצוק"ל מנהג (קדום) נגד מרן העיקר כמנהג)
לא אמרנו שהוא חולק על הכל
אבל הוא חולק הרבה מאוד, אבל 90% זה מאותו שורש שהוא שיטת הפסיקה השונה
נראה לי אתה מתבלבל עם האחוזים...
90% זה נטו דיון הלכתי בלי קשר ל"שיטת הפסיקה"
ו10% אם לא פחות זה תלוי בנ"ל.
 
איפה כתבתי זאת?
כתבתי שרדפו אותו בגלל שלאט ולאט יותר מהציבור קיבלו את דבריו, וגם בגלל ש"יותר" חלק על הבא"ח. (בין בשיעוריו, בין בספריו)

אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.


- וקצת מוגזם לומר שחולק "בכל הלכה שניה או שלישית"...
המעיין בהליכו"ע יראה שיש יותר "הארות והוספות" מאשר "הערות"...
ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה. למה כל כך מסתבכים ? הקו הוא בהגדרה "קיבלנו הוראות מרן", והאם יש לחוש לשיטה מחמירה או להיצמד לכללים בצורה נוקשה כמו סד"ר לקולא וכו'. הרי ברור לכולם שכמעט בהכל הוא נוקט לקולא כנגד הבא"ח. סגנון התשובות אולי דומה לבא"ח בהגשה אבל לא בכללים הבסיסיים שמובילים לפסיקה הסופית. אלו שני קוים שונים לגמרי.
 
בזמן זקני בבל רוב רובו של הציבור לא הלך לפי פסקי הגרע''י כלל, ופסקיו לא היו מפוסרמים בכל העולם כמו היום.
מבחינה עובדתית הרב זצ''ל התחיל להתפרסם (הוא ופסקיו) בעולם באמצע שנות המ' עם הקמת תנועת ש''ס.
ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל למסור שיעורים ושהתנגדו לו היו יותר בירושלים.

ואם תראה את הלשונות של הרבנים בהסכמות שקיבל בשנות התש"כ מכל גדולי הרבנים מכל המגזרים, הלא תדע שהיה מפורסם כפוסק עוד משנות ה40 לחייו, ותבין שלא הפוליטיקה גידלה אותו, והיא גם לא מינתה אותו להיות ראשון לציון.
 
ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה. למה כל כך מסתבכים ? הקו הוא בהגדרה "קיבלנו הוראות מרן", והאם יש לחוש לשיטה מחמירה או להיצמד לכללים בצורה נוקשה כמו סד"ר לקולא וכו'. הרי ברור לכולם שכמעט בהכל הוא נוקט לקולא כנגד הבא"ח. סגנון התשובות אולי דומה לבא"ח בהגשה אבל לא בכללים הבסיסיים שמובילים לפסיקה הסופית. אלו שני קוים שונים לגמרי.
כבודו מוזמן לפתוח הליכות עולם וללמוד על הסדר...
אתה לא תגיע ליותר מ10% שחולק עליו בגלל "שקבלנו הוראות מרן לקולא"... (אולי בטהרת הבית יותר)

רוב ככל ההלכות חולק עליו בלי קשר ל"הוראות מרן", אלא נטו דיון הלכתי.
 
ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל, ואלו שהתנגדו לו היו יותר בירושלים.
המילים המודגשות הם שטויות והבלים, השאר נכון
 
כבודו מוזמן לפתוח הליכות עולם וללמוד על הסדר...
אתה לא תגיע ליותר מ10% שחולק עליו בגלל "שקבלנו הוראות מרן לקולא"... (אולי בטהרת הבית יותר)

רוב ככל ההלכות חולק עליו בלי קשר ל"הוראות מרן", אלא נטו דיון הלכתי.
מה קשור אחוזים ? לא הצלחתי להבין. אם בעשר אחוז הוא חולק בגלל הסיבות שמניתי אז זה קו שונה. ברור שיש מחלוקות מסיבות אחרות אז מה זה אומר?
 
מה קשור אחוזים ? לא הצלחתי להבין. אם בעשר אחוז הוא חולק בגלל הסיבות שמניתי אז זה קו שונה. ברור שיש מחלוקות מסיבות אחרות אז מה זה אומר?
אתה אמרת
ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה.
וזה לא נכון כלל וכלל, כי מה ש"חלק עליו כל כך הרבה" לא היה בגלל ה"קו השונה".
 
ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל למסור שיעורים ושהתנגדו לו היו יותר בירושלים.

ואם תראה את הלשונות של הרבנים בהסכמות שקיבל בשנות התש"כ מכל גדולי הרבנים מכל המגזרים, הלא תדע שהיה מפורסם כפוסק עוד משנות ה40 לחייו, ותבין שלא הפוליטיקה גידלה אותו, והיא גם לא מינתה אותו להיות ראשון לציון.
מי שמכיר את ההיסטוריה של הרב עובדיה עם חכמי בבל ובפרט עם הרי"נ מבין שהיתה שם הרבה פוליטיקה ולא רק מלחמה על כללי הפסיקה. הסיבה שחכם עזרא חיזק אותו היא ברורה מדובר בת"ח בסדר גודל עצום שנרדף ע"י חבורה של עיראקים שירדו לחייו וברור שהוא יתמוך בו מה השאלה בכלל?. ברור שהפלטורמה של ש"ס גרמה לפרסום הפסקים שלו ומשמיא קא זכו ליה. אולי יתקיפו אותי אבל זו אמת פשוטה, מכיון שע"י ש"ס נפתחו מאות בתי ספר ומדרשיות של אל המעיין וכל מי שנכנס לעולם התורה דרך שם וישנם עד היום אלפים רבים, הכירו רק את תורתו של הרב עובדיה. זה מה שמנחילים שם ותו לא מידי.
 
אתה אמרת שחלק עליו בעשר אחוז. אז תפתח בן איש חי ותספור כמה הלכות יש שם ותראה כמה זה עשר אחוז.
אתה ממציא דברים...
לא אמרתי בשום מקום שחלק עליו ב10%...
אמרתי שלא העיר כל שתים - שלוש הלכות, ורוב ההליכות עולם הינם יותר "הארות והוספות" מאשר "הערות".
 
אפשר לברר מתי התחילו הספרדים היותר שורשיים (לאפוקי בע"ת וכו') לברך לפני ההדלקה ולהוווכח באמת הפשוטה, מרן היבי"א בתור רב ראשי היה מוגבל באפשרויות להשפיע מפאת החוק, ורק אח"כ סבב מעיר לעיר, וכל השאר הסטוריה
 
אפשר לברר מתי התחילו הספרדים היותר שורשיים (לאפוקי בע"ת וכו') לברך לפני ההדלקה ולהוווכח באמת הפשוטה, מרן היבי"א בתור רב ראשי היה מוגבל באפשרויות להשפיע מפאת החוק, ורק אח"כ סבב מעיר לעיר, וכל השאר הסטוריה
כבר דנו באשכול אחר שפסקיו מפורסים ונהוגים יותר אצל 'בעלי בתים' מאשר אל בני תורה, זו עובדא.
אולי במהלך השנים אותם בעלי בתים, בניהם ונכדיהם הפכו לבני תורה, וברוך ה' היום יש המון בני תורה שהולכים כפסקי הרב עובדיה, תאמין לי לפני 30 שנה זה היה מיעוט קטן.
 
כבר דנו באשכול אחר שפסקיו מפורסים ונהוגים יותר אצל 'בעלי בתים' מאשר אל בני תורה, זו עובדא.
אולי במהלך השנים אותם בעלי בתים, בניהם ונכדיהם הפכו לבני תורה, וברוך ה' היום יש המון בני תורה שהולכים כפסקי הרב עובדיה, תאמין לי לפני 30 שנה זה היה מיעוט קטן.
אבל חלקם הגדול של אותם בנים ונכדים לא יודעים למה הם נוהגים כך ולא אחרת, ולכן גם קשה לשכנע אותם לחזור למנהג ומסורת אבותם
 
אבל חלקם הגדול של אותם בנים ונכדים לא יודעים למה הם נוהגים כך ולא אחרת, ולכן גם קשה לשכנע אותם לחזור למנהג ומסורת אבותם
זה כבר בעיה אחרת... בעיה קשה ...
ולכן יש לנו פורום כותל המזרח (לא שמטרת הפורום היתה לנגח במרן הרב עובדיה, ח''ו, אלא בסה''כ לדון על דברים ומנהגים כדרכה של תורה)
עם הרבנים הגאונים שליט''א משכמם ומעלה, וגם אני הקטן ...
בחצי שנה שהפורום נפתח, כבר הקפנו המון סוגיות הלכתיות החל מפאה נכרית ותכלת וכלה בקבלת הוראות האר''י וספירת העומר, וזה רק ההתחלה, זה הצלחה אדירה של הפורום, (כמעט כמו 'פורום' אוצר התורה שהצליח ברמה בלתי נתספת בחודשים האחרונים) והדברים עושים פירות ...
 
זה כבר בעיה אחרת... בעיה קשה ...
ולכן יש לנו פורום כותל המזרח (לא שמטרת הפורום היתה לנגח במרן הרב עובדיה, ח''ו, אלא בסה''כ לדון על דברים ומנהגים כדרכה של תורה)
עם הרבנים הגאונים שליט''א משכמם ומעלה, וגם אני הקטן ...
בחצי שנה שהפורום נפתח, כבר הקפנו המון סוגיות הלכתיות החל מפאה נכרית ותכלת וכלה בקבלת הוראות האר''י וספירת העומר, וזה רק ההתחלה, זה הצלחה אדירה של הפורום, והדברים עושים פירות ...
אכן.
יש לציין שבציבור הספרדי אוהבים לשמוע לרבנים, ואשריהם. רק שלפעמים זה גובל בחסידות יתירה, ואינם מעונינים לבדוק.
אם כך, לא היה לנו את מרן גדול הדורות.
ב"ה שהרבה סוגיות נפתחות כאן בפורום, והרבה דברים מתלבנים ומתבררים, ויש כאן ת"ח גדולים ומופלגים, ותורת מרן גדול הדורות עושה כנפים ופירות, ומתברר שלפעמים הצד השני "לא טעה". ודו"ק בעומק הענין.
וב"ה שזכינו לפורום של ת"ח, להוציא כמה שיש להם זמן להתעסק באשכנזי מבגדאד ופזלון ושאר ירקות, ב"ה זכינו לאתר תורני איכותי ספרדי מהראשונים במעלה.
 
כבר דנו באשכול אחר שפסקיו מפורסים ונהוגים יותר אצל 'בעלי בתים' מאשר אל בני תורה, זו עובדא.
אולי במהלך השנים אותם בעלי בתים, בניהם ונכדיהם הפכו לבני תורה, וברוך ה' היום יש המון בני תורה שהולכים כפסקי הרב עובדיה, תאמין לי לפני 30 שנה זה היה מיעוט קטן.
והיום רוב גדול.
 
אבל חלקם הגדול של אותם בנים ונכדים לא יודעים למה הם נוהגים כך ולא אחרת, ולכן גם קשה לשכנע אותם לחזור למנהג ומסורת אבותם
מי ששיכנע לחזור למסורת אבותיהם הוא מרן רבינו הגרע"י זיע"א שהחזיר העטרה ליושנה.
 
זה כבר בעיה אחרת... בעיה קשה ...
ולכן יש לנו פורום כותל המזרח (לא שמטרת הפורום היתה לנגח במרן הרב עובדיה, ח''ו, אלא בסה''כ לדון על דברים ומנהגים כדרכה של תורה)
עם הרבנים הגאונים שליט''א משכמם ומעלה, וגם אני הקטן ...
בחצי שנה שהפורום נפתח, כבר הקפנו המון סוגיות הלכתיות החל מפאה נכרית ותכלת וכלה בקבלת הוראות האר''י וספירת העומר, וזה רק ההתחלה, זה הצלחה אדירה של הפורום, (כמעט כמו 'פורום' אוצר התורה שהצליח ברמה בלתי נתספת בחודשים האחרונים) והדברים עושים פירות ...
לכתוב על כך שיש אנשים שקיבלו עליהם אדם גדול בענקים כרבם, "זו בעיה קשה", זו בעיה יותר קשה!!!
 
לכתוב על כך שיש אנשים שקיבלו עליהם אדם גדול בענקים כרבם, "זו בעיה קשה", זו בעיה יותר קשה!!!
על אנשים שלא נותנים לאף אחד אחר להתבטא, ולדון כדרכה ש''ת, זה השאריות של הבעלי בתיות של ההורים שלהם. וזה בעיה קשה. אני מאמין שזה יעבור.
 
לכתוב על כך שיש אנשים שקיבלו עליהם אדם גדול בענקים כרבם, "זו בעיה קשה", זו בעיה יותר קשה!!!
הבעיה הקשה היא חוסר ההתבוננות וקבלת הכל כ'הלכה למשה מסיני'' ומי שלא הוא סתם איזה 'מסכן/משתכנז/עירקי עקשן/רשע/טיפש'' וכיו''ב
אותו דבר זה גם עם מי שהולך עם הבן איש חי וחושב שמי שלא הוא טועה ומטעה כמו שדיבר הרב יצחק שליט''א בעצמו כמה פעמים על העיראקים העקשנים ... רק ששם היום זה כמעט לא מצוי, בעקבות ההשתלטות ההלכתית הידועה (מה שהיה לפני 50 שנה עם זקני בבל לא רלוונטי להיום)
 
נערך לאחרונה:
לא קראתי כלום, רק את הכותרת של האשכול.

בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו

אנא החכימוני, איפה יש דין שחובה ללכת להלוייה הזו ?
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית