עת שערי רצון
חבר מוביל
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,916
נכון מאודאולם לדעתי הגרע''י חלק על הבא''ח כמעט בכל הלכה שניה או שלישית, ויצר באופן עצמאי ובגיל צעיר מאאד קו שונה מאד.
נכון מאודאולם לדעתי הגרע''י חלק על הבא''ח כמעט בכל הלכה שניה או שלישית, ויצר באופן עצמאי ובגיל צעיר מאאד קו שונה מאד.
גם אני לפני כמה שנים השתתפתי בשיעור שלו במוצ"ש שמוסר קבוע על סדר הבא"ח.רק אציין שלפני כעשרים שנה זכיתי לשמוע כמה פעמים שיעורים מהגר''מ צדקה, בסגנון בן איש חי, בביכנ''ס אהל רחל בירושלים במוצ''ש, ופותחים במקביל גמרא ובית יוסף ומצליבים, ולפעמים היו קושיות על הבא''ח. מנסים ליישב. לפעמים נשארים בקושיא כו'.
איפה כתבתי זאת?אז אתה מודה בעצמך שהם רדפו אותו לא ''רק'' בגלל שחלק על בא''ח, אלא גם בגלל דרכו ההלכתית
אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)אולם לדעתי הגרע''י חלק על הבא''ח כמעט בכל הלכה שניה או שלישית, ויצר באופן עצמאי ובגיל צעיר מאאד קו שונה מאד.
יכול להגיד לך. אבל צריך בשביל זה אויר. וזמן לא על רגל אחת. אולי בשבוע הבא אמצא זמן לזה. כי זה נושא עדין ורגיש.(אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
פסיקה דלא כהאר''י, אי התשבות במנהג נגד מרן, לא להחמיר נגד מרן, ועוד.אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
לא אמרנו שהוא חולק על הכל- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.
פסיקה דלא כהאר''י,
אלה הדברים היחידיים, צא וראה שזה אולי פחות מ5% מההערות של מרן זצוק"ל על הבא"ח. וא"א להגדיר זאת בתור "קו".לא להחמיר נגד מרן,
אין מקומות כאלה. (ואולי ישנם מקומות בודדים שדנים "מה היה המנהג", אבל גם למרן זצוק"ל מנהג (קדום) נגד מרן העיקר כמנהג)אי התשבות במנהג נגד מרן,
נראה לי אתה מתבלבל עם האחוזים...לא אמרנו שהוא חולק על הכל
אבל הוא חולק הרבה מאוד, אבל 90% זה מאותו שורש שהוא שיטת הפסיקה השונה
ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה. למה כל כך מסתבכים ? הקו הוא בהגדרה "קיבלנו הוראות מרן", והאם יש לחוש לשיטה מחמירה או להיצמד לכללים בצורה נוקשה כמו סד"ר לקולא וכו'. הרי ברור לכולם שכמעט בהכל הוא נוקט לקולא כנגד הבא"ח. סגנון התשובות אולי דומה לבא"ח בהגשה אבל לא בכללים הבסיסיים שמובילים לפסיקה הסופית. אלו שני קוים שונים לגמרי.איפה כתבתי זאת?
כתבתי שרדפו אותו בגלל שלאט ולאט יותר מהציבור קיבלו את דבריו, וגם בגלל ש"יותר" חלק על הבא"ח. (בין בשיעוריו, בין בספריו)
אני בכלל לא מסכים עם זה שיצר "קו" שונה. (אדרבה, מישהו יכול לומר לי מה "הקו" השונה שלו?)
- מי שמכיר את סגנון תשובותיו של מרן זצוק"ל יודע שהרבה פעמים הוא חופף לשו"ת רב פעלים בהרבה מובנים.
- וקצת מוגזם לומר שחולק "בכל הלכה שניה או שלישית"...
המעיין בהליכו"ע יראה שיש יותר "הארות והוספות" מאשר "הערות"...
ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל למסור שיעורים ושהתנגדו לו היו יותר בירושלים.בזמן זקני בבל רוב רובו של הציבור לא הלך לפי פסקי הגרע''י כלל, ופסקיו לא היו מפוסרמים בכל העולם כמו היום.
מבחינה עובדתית הרב זצ''ל התחיל להתפרסם (הוא ופסקיו) בעולם באמצע שנות המ' עם הקמת תנועת ש''ס.
כבודו מוזמן לפתוח הליכות עולם וללמוד על הסדר...ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה. למה כל כך מסתבכים ? הקו הוא בהגדרה "קיבלנו הוראות מרן", והאם יש לחוש לשיטה מחמירה או להיצמד לכללים בצורה נוקשה כמו סד"ר לקולא וכו'. הרי ברור לכולם שכמעט בהכל הוא נוקט לקולא כנגד הבא"ח. סגנון התשובות אולי דומה לבא"ח בהגשה אבל לא בכללים הבסיסיים שמובילים לפסיקה הסופית. אלו שני קוים שונים לגמרי.
המילים המודגשות הם שטויות והבלים, השאר נכוןממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל, ואלו שהתנגדו לו היו יותר בירושלים.
נראה לי מרן זצוק"ל כותב זאת במפורש, אבל אינו לפני כרגע, כך שאיני יכול לומר בוודאות...המילים המודגשות הם שטויות והבלים, השאר נכון
מה קשור אחוזים ? לא הצלחתי להבין. אם בעשר אחוז הוא חולק בגלל הסיבות שמניתי אז זה קו שונה. ברור שיש מחלוקות מסיבות אחרות אז מה זה אומר?כבודו מוזמן לפתוח הליכות עולם וללמוד על הסדר...
אתה לא תגיע ליותר מ10% שחולק עליו בגלל "שקבלנו הוראות מרן לקולא"... (אולי בטהרת הבית יותר)
רוב ככל ההלכות חולק עליו בלי קשר ל"הוראות מרן", אלא נטו דיון הלכתי.
אתה אמרתמה קשור אחוזים ? לא הצלחתי להבין. אם בעשר אחוז הוא חולק בגלל הסיבות שמניתי אז זה קו שונה. ברור שיש מחלוקות מסיבות אחרות אז מה זה אומר?
וזה לא נכון כלל וכלל, כי מה ש"חלק עליו כל כך הרבה" לא היה בגלל ה"קו השונה".ברור שהוא יצר קו שונה והראיה שחלק עליו כל כך הרבה.
מי שמכיר את ההיסטוריה של הרב עובדיה עם חכמי בבל ובפרט עם הרי"נ מבין שהיתה שם הרבה פוליטיקה ולא רק מלחמה על כללי הפסיקה. הסיבה שחכם עזרא חיזק אותו היא ברורה מדובר בת"ח בסדר גודל עצום שנרדף ע"י חבורה של עיראקים שירדו לחייו וברור שהוא יתמוך בו מה השאלה בכלל?. ברור שהפלטורמה של ש"ס גרמה לפרסום הפסקים שלו ומשמיא קא זכו ליה. אולי יתקיפו אותי אבל זו אמת פשוטה, מכיון שע"י ש"ס נפתחו מאות בתי ספר ומדרשיות של אל המעיין וכל מי שנכנס לעולם התורה דרך שם וישנם עד היום אלפים רבים, הכירו רק את תורתו של הרב עובדיה. זה מה שמנחילים שם ותו לא מידי.ממש לא, הרי ידוע שמי שנתן לו גיבוי כנגד הבבלים ולהמשיך בשיעורים ולפסוק כהשו"ע ודלא כהבא"ח, זה היה הגאון המורה מוהר"ר עזרא עטיה זיע"א. שנפטר בשנת תש"ל, וכל מה שרצו למנוע ממרן זצ"ל למסור שיעורים ושהתנגדו לו היו יותר בירושלים.
ואם תראה את הלשונות של הרבנים בהסכמות שקיבל בשנות התש"כ מכל גדולי הרבנים מכל המגזרים, הלא תדע שהיה מפורסם כפוסק עוד משנות ה40 לחייו, ותבין שלא הפוליטיקה גידלה אותו, והיא גם לא מינתה אותו להיות ראשון לציון.
אתה אמרת שחלק עליו בעשר אחוז. אז תפתח בן איש חי ותספור כמה הלכות יש שם ותראה כמה זה עשר אחוז.אתה אמרת
וזה לא נכון כלל וכלל, כי מה ש"חלק עליו כל כך הרבה" לא היה בגלל ה"קו השונה".
אתה ממציא דברים...אתה אמרת שחלק עליו בעשר אחוז. אז תפתח בן איש חי ותספור כמה הלכות יש שם ותראה כמה זה עשר אחוז.
כבר דנו באשכול אחר שפסקיו מפורסים ונהוגים יותר אצל 'בעלי בתים' מאשר אל בני תורה, זו עובדא.אפשר לברר מתי התחילו הספרדים היותר שורשיים (לאפוקי בע"ת וכו') לברך לפני ההדלקה ולהוווכח באמת הפשוטה, מרן היבי"א בתור רב ראשי היה מוגבל באפשרויות להשפיע מפאת החוק, ורק אח"כ סבב מעיר לעיר, וכל השאר הסטוריה
אבל חלקם הגדול של אותם בנים ונכדים לא יודעים למה הם נוהגים כך ולא אחרת, ולכן גם קשה לשכנע אותם לחזור למנהג ומסורת אבותםכבר דנו באשכול אחר שפסקיו מפורסים ונהוגים יותר אצל 'בעלי בתים' מאשר אל בני תורה, זו עובדא.
אולי במהלך השנים אותם בעלי בתים, בניהם ונכדיהם הפכו לבני תורה, וברוך ה' היום יש המון בני תורה שהולכים כפסקי הרב עובדיה, תאמין לי לפני 30 שנה זה היה מיעוט קטן.
זה כבר בעיה אחרת... בעיה קשה ...אבל חלקם הגדול של אותם בנים ונכדים לא יודעים למה הם נוהגים כך ולא אחרת, ולכן גם קשה לשכנע אותם לחזור למנהג ומסורת אבותם
אכן.זה כבר בעיה אחרת... בעיה קשה ...
ולכן יש לנו פורום כותל המזרח (לא שמטרת הפורום היתה לנגח במרן הרב עובדיה, ח''ו, אלא בסה''כ לדון על דברים ומנהגים כדרכה של תורה)
עם הרבנים הגאונים שליט''א משכמם ומעלה, וגם אני הקטן ...
בחצי שנה שהפורום נפתח, כבר הקפנו המון סוגיות הלכתיות החל מפאה נכרית ותכלת וכלה בקבלת הוראות האר''י וספירת העומר, וזה רק ההתחלה, זה הצלחה אדירה של הפורום, והדברים עושים פירות ...
והיום רוב גדול.כבר דנו באשכול אחר שפסקיו מפורסים ונהוגים יותר אצל 'בעלי בתים' מאשר אל בני תורה, זו עובדא.
אולי במהלך השנים אותם בעלי בתים, בניהם ונכדיהם הפכו לבני תורה, וברוך ה' היום יש המון בני תורה שהולכים כפסקי הרב עובדיה, תאמין לי לפני 30 שנה זה היה מיעוט קטן.
מי ששיכנע לחזור למסורת אבותיהם הוא מרן רבינו הגרע"י זיע"א שהחזיר העטרה ליושנה.אבל חלקם הגדול של אותם בנים ונכדים לא יודעים למה הם נוהגים כך ולא אחרת, ולכן גם קשה לשכנע אותם לחזור למנהג ומסורת אבותם
ברוך השם שהתורה גברה, ושלחו ילדיהם לישיבות קדושות, אשריהם ואשרי חלקם. זה שמחה גדולה לדורינו, שעולים במעלות.והיום רוב גדול.
לכתוב על כך שיש אנשים שקיבלו עליהם אדם גדול בענקים כרבם, "זו בעיה קשה", זו בעיה יותר קשה!!!זה כבר בעיה אחרת... בעיה קשה ...
ולכן יש לנו פורום כותל המזרח (לא שמטרת הפורום היתה לנגח במרן הרב עובדיה, ח''ו, אלא בסה''כ לדון על דברים ומנהגים כדרכה של תורה)
עם הרבנים הגאונים שליט''א משכמם ומעלה, וגם אני הקטן ...
בחצי שנה שהפורום נפתח, כבר הקפנו המון סוגיות הלכתיות החל מפאה נכרית ותכלת וכלה בקבלת הוראות האר''י וספירת העומר, וזה רק ההתחלה, זה הצלחה אדירה של הפורום, (כמעט כמו 'פורום' אוצר התורה שהצליח ברמה בלתי נתספת בחודשים האחרונים) והדברים עושים פירות ...
על אנשים שלא נותנים לאף אחד אחר להתבטא, ולדון כדרכה ש''ת, זה השאריות של הבעלי בתיות של ההורים שלהם. וזה בעיה קשה. אני מאמין שזה יעבור.לכתוב על כך שיש אנשים שקיבלו עליהם אדם גדול בענקים כרבם, "זו בעיה קשה", זו בעיה יותר קשה!!!
הבעיה הקשה היא חוסר ההתבוננות וקבלת הכל כ'הלכה למשה מסיני'' ומי שלא הוא סתם איזה 'מסכן/משתכנז/עירקי עקשן/רשע/טיפש'' וכיו''בלכתוב על כך שיש אנשים שקיבלו עליהם אדם גדול בענקים כרבם, "זו בעיה קשה", זו בעיה יותר קשה!!!
עדיין לא מצאתי מקוראנא החכימוני, איפה יש דין שחובה ללכת להלוייה הזו ?
כמדומני הש"ך על ריש יו"ד סי' שסא כתב שחובה ללכת.לא קראתי כלום, רק את הכותרת של האשכול.
בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו
אנא החכימוני, איפה יש דין שחובה ללכת להלוייה הזו ?