בא נעשה סיכום לכל מה שיצא עד עכשיו.
1. לכו"ע נראה שהיום אין "חיוב" ללכת לשום לויה, דאם נילך לפי דברי מרן השו"ע נצטרך כל יום ללכת ללויה...
(ועיין לעיל בקבצים שהעליתי כמה טעמים מדוע לא נוהגים כן)
2. אע"פ שאין "חיוב הלכתי" ללכת, יש כנראה "חיוב השקפתי" ללכת ללויה של גדולי ישראל ולחלוק להם כבוד, ובמיוחד מי שהוא מרבותיו.
3. לפי מה שנתבאר שאין "חיוב" ללכת, גדולי ישראל ראו בכל לוויה לגופה כמה נידונים ולפ"ז הורו אם ללכת או לא.
לדוגמא,
הרב אלישיב זצוק"ל הורה בהלוויתו של ר' מיכל יהודה לפקוביץ זצוק"ל שרק מי שהם מתלמידיו שילכו.
הגרח"ק זצוק"ל הורה בלווית "אם רואים מצוה ללכת" (משמע שאם לא אין צריך)
מרן הגרע"י זצוק"ל הורה שאם אינו "מורה הלכה לרבים" אין צריך ללכת. (וכנראה סבר שבגלל שאין "חיוב" היום ללכת, א"כ כיון שאינו מורה הלכה א"צ ללכת ללויתו ולבטל תורה)
- ולפי הנ"ל שאין "חיוב הלכתי" ללכת מובן מדוע גדולי ישראל הקילו בכך ודנו בכל עניין לגופו.