בגדר ת"ח / גדול הדור שחובה ללכת להלווייתו

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
אף אחד לא חושב כן, אבל אדם שבקי בדברי האחרונים, וזה בא על חשבון העיון בסוגיא, או להיפך. זה שאלה שהגרעק''א כתב עליה, שאדם שרגיל בעיון הדק בראשונים, לעולם לא יסתור דברים בקדמונים, ואם יחפשו ימצאו רבים רבים כוותיה, ואילו בקי שמביא ראיות לדבריו ולא משקיע מספיק בעיון, גם ראיותיו ודימוייו, לא נכונים.
רק להיות בקי זה כלום. הבקיאות מועיל לעיון להבין צדדים וסברות נוספים שא"א לעמוד עליהם ע"י לימוד לבד.

יש יחידים כמו מרן החזו"א שלא היו צריכים לזה. אבל בזמנינו הרבה חושבים שהם כמו החזו"א וכותבים רק מה שיצא להם מתוך הסוגיא בדברים לא מוכרחים כלל, ומפספסים הרבה מהצדדים והסברות שיש לדון עליהם.

אלו שכותבים מתוך העיון בשורש הדברים, ובהסברת מוצא כל דין ודין, ובדימוי מילתא למילתא בשכל הישר, ויש להם היקף גם בדברי גדולי הפוסקים (אין כוונתי לאיזה תשו' נידח שאף אחד לא שמע עליו), תשובתם הם ממש בדרגא אחרת מאלו שלומדים רק מה שעל הדף וכתובים מה שיצא להם.
 
אלו שכותבים מתוך העיון בשורש הדברים, ובהסברת מוצא כל דין ודין, ובדימוי מילתא למילתא בשכל הישר, ויש להם היקף גם בדברי גדולי הפוסקים (אין כוונתי לאיזה תשו' נידח שאף אחד לא שמע עליו) תשובתם הם ממש בדרגא אחרת מאלו שלומדים רק מה שעל הדף וכתובים מה שיצא להם.
מסכים עם כל מילה, לאחר העיון העמוק בסוגיא, תשובות גדולי האחרונים נותנת פרספקטיבה רחבה, וכך היא דרכה ש''ת לגבי דידן.
 
אולם הדברים כאן מרפסין איגרי - כי בעצם מה שנאמר כאן, שמן הדין לא היה צריך ללכת ללוויה של ר' אהרן קוטלר, כי הוא לא פוסק הלכה אלא "רק" ראש ישיבה מרביץ תורה, ואין לו דין של ת"ח!!!!! [יעויי"ש קצת לפני], רק עשו כן לכבודה של תורה. [נשמע כמו להשתתף בהכנסת ס"ת שכונתית...].

ואילו לגבי הג"ר יהודה דרעי זצ"ל, פורסם ע"י המרכז למורשת מרן פסק הלכה מהרב יצחק שליט"א ש"על כל האברכים ובני הישיבות להפסיק מלימודם ולהגיע להלווייתו, היות והוא בגדר שלמד ולימד לאחרים" וכו'.
אני באמת לא הבנתי על מה התרעומת שלך.
אף אחד לא זלזל בגאון עצום הרב אהרן קוטלר זצוק"ל, אבל זה שהרב יהודה דרעי זצוק"ל היה "מורה הוראה" והרב אהרן קוטלר זצוק"ל לא, זה עובדה.

- אז מהצד ההלכתי אין "חיוב" ללכת להלוויתו, ומצד "כבודה של תורה" כן.
(ומה ההקשר להכנסת ספר תורה... זה אותו נידון שהבאתי לעיל שמרן זצוק"ל כתב שת"ח נקרא מי שפוסק הוראה, ומכל מקום כתב שיש לעמוד אף בפני "ראש ישיבה" מצד כבודה של תורה, וה"ה כאן.)
זה הבעיה - שכל מי שלא פוסק כמרן האבא זצ"ל הוא לא פוסק הלכה!!, לכן הגרח"ק לא נחשב למד ולימד, למרות עשרות ספריו הענקיים בכל מקצועות התורה, ואילו הגר"י דרעי נחשב למד ולימד, ויש ללכת ללווייתו.
חבל סתם להעיר כל עוד אתה לא יודע את הנתונים...

מרן שליט"א הורה לצאת להלוויה של הרב יהודה דרעי זצוק"ל כי היא הייתה ב20:00 בערב.

בניגוד להלוויתו של הגרח"ק זצוק"ל שהייתה בצהריים. (ועוד שהייתה בבני ברק, ועדותי נאמנה שבני ישיבה מבני ברק שאלו אותו אם ללכת והורה להם ללכת!)
 
מרן זצוק"ל הורה לצאת להלוויה של הרב יהודה דרעי זצוק"ל כי היא הייתה ב20:00 בערב.

בניגוד להלוויתו של הגרח"ק זצוק"ל שהייתה בצהריים. (ועוד שהייתה בבני ברק, ועדותי נאמנה שבני ישיבה מבני ברק שאלו אותו אם ללכת והורה להם ללכת!)
מה קשור השעות?
מעבר לכך - לגבי הסיומת - אם הרב אליהו דניאל אוזן מעיד בשמו שאמר לא ללכת ומולו יש לי ניק אנונימי - אני מאמין לו
 
מעבר לכך - לגבי הסיומת - אם הרב אליהו דניאל אוזן מעיד בשמו שאמר לא ללכת
איפה בדיוק? לא שלחו עד עכשיו איפה "הורה" לא ללכת...
(ובכל מקרה הבאתי ראיה מבחורים בבני ברק שלא היה להם ביטול תורה כ"כ והורה להם ללכת)
מה קשור השעות?
בשעה 20:00 יש פחות ביטול תורה לכוללים ולישיבות, מה לא ברור??
 
איפה בדיוק? לא שלחו עד עכשיו איפה "הורה" לא ללכת...
למה לשקר? הביאו שם מפורש ב' עדויות ששמעו ממנו.
ומלבד זאת, מה עם ר' אהרן קוטלר?
בשעה 20:00 יש פחות ביטול תורה לכוללים ולישיבות, מה לא ברור??
דברי הגמרא שצריך ללכת להלויות תלוי בביטול תורה?
לא קשור לכאן. מה הקשר בין אדמו"ר מפורסם לגדול הדור ומנהיגו ופוסק הדור?
 
למה לשקר? הביאו שם מפורש ב' עדויות ששמעו ממנו.
כתבתי שמישהו "שיקר"!?
כתבתי שהרב דניאל אוזן שליט"א, לא פרסם בשמו שום הנהגה בנושא.

- זה שאולי שאלו אותו ואמר לא ללכת, אינה "הוראה" לציבור, ותלוי בהרבה דברים. (ולכן מובן שלבחורים מבני ברק הורה ללכת)
דברי הגמרא שצריך ללכת להלויות תלוי בביטול תורה?
תלוי בהרבה דברים כמו שמרן זצוק"ל הורה בזמנו,
(נסיעות מחוץ לעיר, נסיעה בצהריים, לא מבינים את ההספדים וכדו')
לא קשור לכאן. מה הקשר בין אדמו"ר מפורסם לגדול הדור ומנהיגו ופוסק הדור?
הכוונה שיש כמה וכמה פרטים לדון בהם, וכל נידון לגופו.
 
כתבתי שמישהו "שיקר"!?
כתבתי שהרב דניאל אוזן שליט"א, לא פרסם בשמו שום הנהגה בנושא.

- זה שאולי שאלו אותו ואמר לא ללכת, אינה "הוראה" לציבור, ותלוי בהרבה דברים. (ולכן מובן שלבחורים מבני ברק הורה ללכת)
זו היתה הוראה לציבור. (לגבי שואלים מב"ב, כמובן שאיני מאמין לעדותך).
והיא גופא בזה שבהלוית הרב יהודה דרעי פרסם שצריך ללכת, וכאן לא פרסם, זו מספיק ראיה.
תלוי בהרבה דברים כמו שמרן זצוק"ל הורה בזמנו,
(נסיעות מחוץ לעיר, נסיעה בצהריים, לא מבינים את ההספדים וכדו')
כל דברי הגר"ע יוסף בזמנו, היה על חכם שלא היה מורה הוראות לרבים, ולא על גדול הדור ומנהיגו שהיה מורה הוראות לרבים!
הכוונה שיש כמה וכמה פרטים לדון בהם, וכל נידון לגופו.
בגמרא כתוב שצריך ללכת.
וכל נידון לגופו, היינו בגלל שלא היה ב'קו' של הגרע"י רח"ל...
 
זו היתה הוראה לציבור. (לגבי שואלים מב"ב, כמובן שאיני מאמין לעדותך).
ואיפה בדיוק "ההוראה" הזאת התפרסמה!?
- אתה לא רוצה אל תאמין... (כמובן שאני באמת לא מבין למה אתה לא מאמין, כאילו יש "עדויות סותרות"...)
כל דברי הגר"ע יוסף בזמנו, היה על חכם שלא היה מורה הוראות לרבים, ולא על גדול הדור ומנהיגו שהיה מורה הוראות לרבים!
דברי מרן הגרע"י זצוק"ל היו הוראה "שאין ליסוע"

-
ומרן שליט"א בהלווית הגרח"ק זצוק"ל ענה לשואלים אותו "שמי שרוצה יסע".
בגמרא כתוב שצריך ללכת.
וכל נידון לגופו, היינו בגלל שלא היה ב'קו' של הגרע"י רח"ל...
זה לא קשור ל"קו".

- זה קשור שחלק מהציבור הספרדי לא הרגישו קשר כל כך לגרח"ק זצוק"ל.
ולכן מרן שליט"א ענה שאין "חיוב" ליסוע, מי שרוצה יסע.

(ואותו דבר לגבי הישיבות האשכנזיות שלא באות להרבה הלוויות של חכמי הספרדים זצוק"ל)
 
זה לא קשור ל"קו".

- זה קשור שחלק מהציבור הספרדי לא הרגישו קשר כל כך לגרח"ק זצוק"ל.
ולכן מרן שליט"א ענה שאין "חיוב" ליסוע, מי שרוצה יסע.
זה קשור להרגשה?
יש הלכה מפורשת בשו"ע!
(ואותו דבר לגבי הישיבות האשכנזיות שלא באות להרבה הלוויות של חכמי הספרדים זצוק"ל)
מה שאני זוכר בהלווית ראש מועצת חכמי התורה, חכם עובדיה וחכם שלום גדו"י הליטאיים הורו לכולם לצאת.
כאן מדובר במנהיג הליטאי, שהיה הרבה יותר מזה.
 
נערך לאחרונה:
אני באמת לא הבנתי על מה התרעומת שלך.
אף אחד לא זלזל בגאון עצום הרב אהרן קוטלר זצוק"ל, אבל זה שהרב יהודה דרעי זצוק"ל היה "מורה הוראה" והרב אהרן קוטלר זצוק"ל לא, זה עובדה.
למה לחזור על שטויות:
א. לא כתוב בשום מקום שתלוי במורה הוראה בפועל. אין שום ספק כלל וכלל שהגר"א קוטלר היה בקי יותר בד' חלקי שו"ע יותר מהרב יהודה דרעי.
ב. כתבו כבר שהגר"א קוטלר היה מורה הוראות בפועל, וזה ידוע מתלמידיו גדולי הפוסקים בארה"ב בכלל ובלייקווד בפרט.
 
למה לחזור על שטויות:
א. לא כתוב בשום מקום שתלוי במורה הוראה בפועל. אין שום ספק כלל וכלל שהגר"א קוטלר היה בקי יותר בד' חלקי שו"ע יותר מהרב יהודה דרעי.
ב. כתבו כבר שהגר"א קוטלר היה מורה הוראות בפועל, וזה ידוע מתלמידיו גדולי הפוסקים בארה"ב בכלל ובלייקווד בפרט.
אבל עכשיו יש סברא חדשה, דאמנם שהיה מורה הוראות, אבל לא כולם הרגישו אליו כ"כ קשר...
- זה קשור שחלק מהציבור הספרדי לא הרגישו קשר כל כך לגרח"ק זצוק"ל.
 
לפי סגנון התגובות פה מתעוררת לי שאלה

מה עם חכם שלום כהן?
הוא היה מורה הוראות??

או שהוא היה ת"ח ורא"י חשוב וכו' וכו'.

ומה עם חכם יהודה צדקה ז"ל
הוא היה מורה הוראות וכד'??

והרשימה עוד ארוכה...

אני לא יודע מאיזה דמיון ומאיזה חלום זה לקוח שצריך להיות "מורה הוראות" בפועל והיינו שחיבר ספרים ושותי"ם וכד'

אדם ת"ח שיושב כל היום וספון באהלה של תורה ומעמיד תלמידים, זה המדד
ולא הספרים וכד'
ומה עם חכם רבי עזרא עטיה?

כל האשכול הזה מראה עד כמה הרדידות והשטחיות פשתה במחנינו, ונשתבשו לגמרי עד שכל מי שבקי בכל ספרי מרן האבא ובכל הילקוט יוסף, הוא כבר מורה הוראה ומגדולי הדור, על אף שמבחינת חז"ל אף לגדר תלמיד חכם לא הגיע, ובודאי שלא הגיע לגדר מורה הוראה, שהוא שלב שני לתלמיד חכם.

המושג של מורה הוראה זה "תלמיד חכם" שהגיע להוראה, דהיינו שדבר ראשון צריך להיות תלמיד חכם, ואחרי זה יש תלמיד חכם שזכה להגיע להוראה.

גדר תלמיד חכם מבואר בשולחן ערוך (יור"ד סימן רמג סעיף ב) וז"ל:
הגה: וְאֵין חִלּוּק בֵּין שֶׁהוּא תּוֹפֵס יְשִׁיבָה אוֹ לֹא, רַק שֶׁהוּא מֻחְזָק לְתַלְמִיד חָכָם בְּדוֹרוֹ שֶׁיּוֹדֵעַ לִשָּׂא וְלִתֵּן בַּתּוֹרָה, וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ בְּרֹב מְקוֹמוֹת הַתַּלְמוּד וּפֵרוּשָׁיו וּבְפִסְקֵי הַגְּאוֹנִים, וְתוֹרָתוֹ אֻמָּנוּתוֹ כַּדֶּרֶךְ שֶׁנִּתְבָּאֵר. (ת''ה סִימָן שמ''ב)

ומבואר שצריך
א. שידע לישא וליתן בתורה [מעיין]
ב. מבין מדעתו ברוב מקומות התלמוד "ופירושיו" ובפסקי הגאונים [בעל סברא]
ג. תורתו אומנתו [מתמיד]

וכל זה עדיין לא מספיק ויש גדר מיוחד של הגיע להוראה, ואם לא הגיע להוראה ומורה, עליו נפסק בשולחן ערוך (יורה דעה סימן רמב סעיף יג):
יג תַּלְמִיד שֶׁלּא הִגִּיעַ לְהוֹרָאָה וּמוֹרֶה, הֲרֵי זֶה שׁוֹטֶה רָשָׁע וְגַס רוּחַ, וְעָלָיו נֶאֱמַר: כִּי רַבִּים חָלָלִים הִפִּילָה (מִשְׁלֵי ז, כו) . הגה: וְתַלְמִידִים הַקְּטַנִּים הַקּוֹפְצִים לְהוֹרוֹת וְלֵישֵׁב בָּרֹאשׁ, לְהִתְגַּדֵּל בִּפְנֵי עַמֵּי הָאָרֶץ, מַרְבִּים מַחֲלֹקֶת וּמַחֲרִיבִים הָעוֹלָם וּמְכַבִּין נֵרָהּ שֶׁל תּוֹרָה. (טוּר).
 
נערך לאחרונה:
זה קשור להרגשה?
יש הלכה מפורשת בשו"ע!
מה שאני זוכר בהלווית ראש מועצת חכמי התורה, חכם עובדיה וחכם שלום גדו"י הליטאיים הורו לכולם לצאת.
כאן מדובר במנהיג הליטאי, שהיה הרבה יותר מזה.
יש הבדל בשו"ע בין "מנהיג" לבין ת"ח שמורה לציבור הלכות!?
- לא ראיתי הבדל כזה... כמו שרבים לא הולכים להלוויות של ת"ח עצומים שהעמידו תלמידים, ה"ה כאן.

- כמו שרוב האשכנזים לא באו להלוויה של הרב בעדני זצוק"ל והרבה גם לא באו להלווית חכם שלום זצוק"ל, בגלל ש"לא הרגישו קשר".
ה"ה כאן.
 
יש הבדל בשו"ע בין "מנהיג" לבין ת"ח שמורה לציבור הלכות!?
- לא ראיתי הבדל כזה... כמו שרבים לא הולכים להלוויות של ת"ח עצומים שהעמידו תלמידים, ה"ה כאן.
כתבתי שבנוסף לכך שהוא היה פוסק גם היה מנהיג.
כמו שרוב האשכנזים לא באו להלוויה של הרב בעדני זצוק"ל והרבה גם לא באו להלווית חכם שלום זצוק"ל, בגלל ש"לא הרגישו קשר".
ה"ה כאן.
מה הקשר? אם מישהו לא מקיים הלכה, אז גם אתה לא תקיים?

ומלבד זאת, כבר כתבתי שגדול"י הליטאיים הורו לצאת להלוויות של ראשי מועצת חכמי התורה.
 
- זה קשור שחלק מהציבור הספרדי לא הרגישו קשר כל כך לגרח"ק זצוק"ל.
ולכן מרן שליט"א ענה שאין "חיוב" ליסוע, מי שרוצה יסע.
אין לך בושה?
מרן שר התורה הגרח"ק זצוקללה"ה,
אתה מכיר משפחה ספרדית שלא נעזרה בברכותיו/למדה בתורתו/הושפעה מדמותו??
אתה משוה את זה לרב יהודה דרעי???
לאן הגענו!
 
אין לך בושה?
מרן שר התורה הגרח"ק זצוקללה"ה,
אתה מכיר משפחה ספרדית שלא נעזרה בברכותיו/למדה בתורתו/הושפעה מדמותו??
אתה משוה את זה לרב יהודה דרעי???
לאן הגענו!
זה לא קשור לבושה וכדו'.
- אני מעריך את הגרח"ק זצוק"ל עשרת מונים מכל חברי הפורום פה.
- זה לא סותר את זה שרוב המשפחות הספרדיות אולי "שמעו סיפורים" והשופעו מכך ותו לא.
- איפה ראית "שהשוותי" בין הגרח"ק זצוק"ל לבין הרב יהודה דרעי זצוק"ל!?
- בסה"כ כתבתי כמה הבדלים שהיה בין ההלוויות (של הגרח"ק זצוק"ל הייתה בצהריים, ובבני ברק, וההספדים לרוב הספרדים לא מבינים) שבגללם מרן שליט"א "ענה לשואל" (ולא הורה לציבור) שאינו חייב ללכת. (ולכן לבחורים מבני ברק ענה שילכו)


נ.ב - מי שרוצה יפרש דברי לזלזול, אבל אני לעצמי יודע שההערכה העצומה שיש לי כלפי הגרח"ק זצוק"ל גדולה עד לאין שיעור ולא אכפת לי מכל "המלעיגים" עלי...
 
להלויה של הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הגרע"י הורה לצאת להלויה?
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית