באנר תרומה

בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
אז אתה מחלק בין ישיבות אשכנזיות לספרדיות?
ובין סוגי משפחות.
אז קודם כל החזון של היהודים זה להקים דורות של יראי שמים עובדי השם לשם שמים אפילו פשטות אבא שהבן שלו ירא שמים עניו לומד תורה ושומר על השולחן ערוך הוא זכה. גם אם הבן שלו עובד והוא לא שייך למיינסטרים או משדר חיצוניות.
אבא שהבן שלו גאוותן לומד פלפול בשביל להתכבד מזלזל באחרים ולא באמת מקיים הלכה (כי התורה לא מתקיימת בגסי הרוח) לא זכה וזה בדיוק כמו אבא שהבן שלו ירד מהדרך, רק שבמקרה הזה לפחות האבא יכול להתפלל עליו ולקרב אותו וגם הבן מודע למצב שלו.
ולכן שמסתכלים מבחינה יהודית עניינים של רושם חיצוני לא מעניינים אותנו. אין איזה היתר מיוחד בשולחן ערוך שבאמת אסור להמשיך ללמוד תורה כבן עזאי אם יצרו מתגבר עליו אבל אם זה בשביל לשכנז את הבחור ולהפוך אותו לישיביש ו'לבנות' אותו באיזה צורה חיצונית שאתהב רוצה אז מותר לעבור על האיסור הזה.
אין ספק שעיקר העיקרים הוא יראת השמים והאמונה, וה'מיינסטרים' וה'חיצוניות' אינם מדד לשום דבר ועניין.
איני חושב שסוגיית האנשים שלומדים על מנת לדרוס לרמוס ולגרוס, להשפיל להרוג ולאבד שייכת לכאן, זה מסוג החסרונות שאפשר למצוא בכל בתי המדרשות, וכנראה גם בכל האוניברסיטאות...
עם זאת, אני לא חושב שצורת הלימוד האשכנזית יושבת רק על גאווה או התנפחות חיצונית, הדברים משקפים מבט שגוי וחיצוני להדהים, יש פה צורת לימוד שהתפתחה בדורות האחרונים משלל סיבות היסטוריות ומהותיות, ולדעתי יש חובה קדושה ומצווה גדולה על כל אדם ואדם להשתלם בחלק זה של התורה.
 
ואז אתה חושב שהגעת ל"מקסימום"???
אני חושב שהגעתי לשיעור הנכון, אחרי שנות התפתחות ארוכות הגעתי לשלב שבו הרגשתי שהשהות בישיבה לא תתרום לי יותר.

וזה לא דומה לאלו שהגיעו לאותה מסקנה אחרי חצי שנה...
 
וזה לא דומה לאלו שהגיעו לאותה מסקנה אחרי חצי שנה...
מי אמר לך???

אני חושב שהתפתחתי עשרת מונים בכולל מאשר בישיבה.
לא אמרתי שהשהות בישיבה לא תתרום לי כלום כלשונך...
אני חושב שהיא לעולם תתרום.
אבל השהות בכולל תרמה לי בהרבה יותר.
 
אין ספק שעיקר העיקרים הוא יראת השמים והאמונה, וה'מיינסטרים' וה'חיצוניות' אינם מדד לשום דבר ועניין.
איני חושב שסוגיית האנשים שלומדים על מנת לדרוס לרמוס ולגרוס, להשפיל להרוג ולאבד שייכת לכאן, זה מסוג החסרונות שאפשר למצוא בכל בתי המדרשות, וכנראה גם בכל האוניברסיטאות...
עם זאת, אני לא חושב שצורת הלימוד האשכנזית יושבת רק על גאווה או התנפחות חיצונית, הדברים משקפים מבט שגוי וחיצוני להדהים, יש פה צורת לימוד שהתפתחה בדורות האחרונים משלל סיבות היסטוריות ומהותיות, ולדעתי יש חובה קדושה ומצווה גדולה על כל אדם ואדם להשתלם בחלק זה של התורה.
קודם כל חסרונות כאלו אין מקומם בשום בית מדרש ובתי מדרש שזה ימצא בהם איזה משהו מהשוליים.
ושנית אני לא דיברתי על סגנון הלימוד האשכנזי.
אלא על המגמה של כל מיני אנשים לפתוח ישיבות בתי כנסת וכדו' השייכים לציבור שהוא משוכנז בצורה חיצונית בדגש על כל מיני מוטיבים חיצוניים סגנון דיבור (יש כאלה שאימצו להם סגנון דיבור עם מבטא אידישאי...) צורת לימוד (חיצונית לגמרי) וכל מיני ניואנסים שהצד השווה שבהם שאנו שייכים לאיזה קבוצת עילית מדומיינת והזיהוי אם הגר"ע יוסף יהפוך אותנו לכאלה שהם לא מספיק משופשפים או מהמיינסטרים החרדים. ולכן חייבים שבישיבה ילבשו כובע וטלית ביחד (אפילו אצל האשכנזים היחידים שעושים את זה הם הייקים, אבל לפחות נהיה כמו מיעוט אשכנזי) אימוץ שיטת לימוד בלי חיבור פנימי יותר בשביל השייכות החיצונית. וגם מזה אולי בא העניין של האיחור בגיל הנישואים ברגע שאתה נתפס רק לחיצוניות בטענה שזה חשוב בשביל לבנות לבחור זהות של בן תיירה ולא בלעבאס יכול להיות שיש בה אמת אבל גם יכול להיות שיש בה אמת אחרת של שאיפה לחיצוניות שמקורה בגאווה ושיוך לאיזה קבוצה אליטיסטית או סתם משיכה רדודה לחיצוניות, הסיפורים על בתי כנסת שהיה בהם מחלוקות כאלה הוא לא אחד ולא שתיים
וברגע שנמשכים לחיצוניות שוכחים מהמהות
 
כי לא היית הרבה בישיבה :)
אני לא יודע מה הקשר בניכים אם זה בצחוק או סתם לעג שחצני. אבל זה גופא אשר אמרתי שהמצב בישיבות שלא באמת לומדים ואין שום היתר להשהות את החתונה
 
קודם כל חסרונות כאלו אין מקומם בשום בית מדרש ובתי מדרש שזה ימצא בהם איזה משהו מהשוליים.
ושנית אני לא דיברתי על סגנון הלימוד האשכנזי.
אלא על המגמה של כל מיני אנשים לפתוח ישיבות בתי כנסת וכדו' השייכים לציבור שהוא משוכנז בצורה חיצונית בדגש על כל מיני מוטיבים חיצוניים סגנון דיבור (יש כאלה שאימצו להם סגנון דיבור עם מבטא אידישאי...) צורת לימוד (חיצונית לגמרי) וכל מיני ניואנסים שהצד השווה שבהם שאנו שייכים לאיזה קבוצת עילית מדומיינת והזיהוי אם הגר"ע יוסף יהפוך אותנו לכאלה שהם לא מספיק משופשפים או מהמיינסטרים החרדים. ולכן חייבים שבישיבה ילבשו כובע וטלית ביחד (אפילו אצל האשכנזים היחידים שעושים את זה הם הייקים, אבל לפחות נהיה כמו מיעוט אשכנזי) אימוץ שיטת לימוד בלי חיבור פנימי יותר בשביל השייכות החיצונית. וגם מזה אולי בא העניין של האיחור בגיל הנישואים ברגע שאתה נתפס רק לחיצוניות בטענה שזה חשוב בשביל לבנות לבחור זהות של בן תיירה ולא בלעבאס יכול להיות שיש בה אמת אבל גם יכול להיות שיש בה אמת אחרת של שאיפה לחיצוניות שמקורה בגאווה ושיוך לאיזה קבוצה אליטיסטית או סתם משיכה רדודה לחיצוניות, הסיפורים על בתי כנסת שהיה בהם מחלוקות כאלה הוא לא אחד ולא שתיים
וברגע שנמשכים לחיצוניות שוכחים מהמהות
ההודעה הזו בהחלט ראויה לתגובה ארוכה ומפורטת, ואפילו להפתוח אשכול אחד לפחות, לעניין הדיון שאנחנו עסוקים בו - לא נראה לי שיש מה להוסיף, את שלי אמרתי.
 
ראשי תחתית