חכם בן שושן
חבר קבוע
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 326
אין ספק שעיקר העיקרים הוא יראת השמים והאמונה, וה'מיינסטרים' וה'חיצוניות' אינם מדד לשום דבר ועניין.אז אתה מחלק בין ישיבות אשכנזיות לספרדיות?
ובין סוגי משפחות.
אז קודם כל החזון של היהודים זה להקים דורות של יראי שמים עובדי השם לשם שמים אפילו פשטות אבא שהבן שלו ירא שמים עניו לומד תורה ושומר על השולחן ערוך הוא זכה. גם אם הבן שלו עובד והוא לא שייך למיינסטרים או משדר חיצוניות.
אבא שהבן שלו גאוותן לומד פלפול בשביל להתכבד מזלזל באחרים ולא באמת מקיים הלכה (כי התורה לא מתקיימת בגסי הרוח) לא זכה וזה בדיוק כמו אבא שהבן שלו ירד מהדרך, רק שבמקרה הזה לפחות האבא יכול להתפלל עליו ולקרב אותו וגם הבן מודע למצב שלו.
ולכן שמסתכלים מבחינה יהודית עניינים של רושם חיצוני לא מעניינים אותנו. אין איזה היתר מיוחד בשולחן ערוך שבאמת אסור להמשיך ללמוד תורה כבן עזאי אם יצרו מתגבר עליו אבל אם זה בשביל לשכנז את הבחור ולהפוך אותו לישיביש ו'לבנות' אותו באיזה צורה חיצונית שאתהב רוצה אז מותר לעבור על האיסור הזה.
איני חושב שסוגיית האנשים שלומדים על מנת לדרוס לרמוס ולגרוס, להשפיל להרוג ולאבד שייכת לכאן, זה מסוג החסרונות שאפשר למצוא בכל בתי המדרשות, וכנראה גם בכל האוניברסיטאות...
עם זאת, אני לא חושב שצורת הלימוד האשכנזית יושבת רק על גאווה או התנפחות חיצונית, הדברים משקפים מבט שגוי וחיצוני להדהים, יש פה צורת לימוד שהתפתחה בדורות האחרונים משלל סיבות היסטוריות ומהותיות, ולדעתי יש חובה קדושה ומצווה גדולה על כל אדם ואדם להשתלם בחלק זה של התורה.