בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לאחר פטירת המשגיח הורה הרב שך לא לפני 22 ומדגיש הג"ר יצחק זילברשטיין שליט"א בעלינו לשבח וארחות הבית את מתק לשונו של הרב שך שכל זה רק בבחור שהולך לישון עם קושיא של הקצות ומתעורר עם התירוץ של הנתיבות.
כמה בחורים כאלה יש בישיבות...
מסופר כי פעם שאל רבי יחזקאל לוונשטיין בחור מהישיבה שהתארס מוקדם מדוע עשה כן, השיב לו הבחור אני חושש שמא יהיו הרהורים.
הגיב המשגיח בחריפות אם אתה חושב שאחרי החתונה אין הרהורים אתה טועה!
יש "פחות" הרהורים וזה פשוט לכל בר דעת. וגמרות מפורשות בנושא.
לשידוכים החזו"א שאל אותי האם אני שקוע בלימוד כך גם בירר עלי אצל המשגיח על השקידה והיראת שמים כשנוכח לדעת שאני עושה שטייגעך אמר לי החזו"א שאני יכול להמשיך ללמוד עד גיל 24-25.
אין לנו אלא מה שהחזו"א כתב כמה פעמים שאין בדורינו מי שיכול לאחר את גיל הנישואין.
 
יש אנשים שלא גדלו בעולם התורה שאוהבים להוכיח את ההנהגה בעולם הישיבות בפרט, והנהגת הבני תורה בכלל, גם אם לפעמים זה קצת בצדק,
ולידיעתך הרב @אור יעקב היקר, אם אני הייתי ראש ישיבה לא הייתי עושה 'חרם' על חתונות לפי ועד חמישי, אך לדעתי יש להשאיר את המצב כמות שהוא, ולהשאיר את היציאה לשידוכים ב'ועד חמישי' (שזה בין 20.5 ל-22.5 בד''כ) ומי שחשקה נפשו וכו', נתיר בנסיבות חריגות לו מ'ועד רביעי' (אולי אפילו בסוף שיעור ג) עם אישור מהמשגיח וראש הישיבה ועל דעת זה שהוא עוזב את הישיבה מרצונו (לא מעיפים בכוח אלא ברצון) אחרי האירוסין כי בלאו הכי לא לומדים כ''כ חזק בחודשיים לפני החתונה, ואם יהיו קבוצה של מאורסים זה יגרם 'רפיון' כמו שמוכיח הנסיון)
וכל הטענות האלו הם שטותיות ביותר, זה לא המצאה של דורנו, בעולם התורה בליטא היו מתחתנים בגיל 28-29, ועד היום בעולם הישיבות בארצות הברית מתחתנים בגיל 25 בערך, וכאן בגלל שהדור חלש וכו' (כל הטענות) הקדימו את גיל הנישואין ל-21, שזה הכי מוקדם שאפשר, כי אם יקדימו עוד עולם התורה יחרב ח''ו, ולא יהיו ת''ח ח''ו, וגם ממילא הבחורים לא בנויים, כידוע.
אלא מה, יש כאלה שרוצים 'לחנך' את ראשי הישיבות, ומצטטים כל מיני ציטוטים שהוצאו מהקשרם מהרב שטיינמן ...
 
אלא מה, יש כאלה שרוצים 'לחנך' את ראשי הישיבות
נכון מאוד. וגם רוצים ללמוד בישיבה מסוימת שנחשבת יוקרתית ולהיות אופוזיציה לראש הישיבה וללמדו ולחנכו איך להתנהג ומה להורות.
כל בחור שעולה לישיבה יודע מה עמדת הישיבה וראשיה לגבי נישואין רשיונות ועוד, עמדות הישיבה מתאימות לך יעלה ויבוא. לא מתאימות סע לישיבה שמתאימה לך ותפסיק לחנך את ראשי הישיבה.
החלטת ללמוד בישיבה הזו קבל על עצמך את מרות ראש הישיבה ואת הנהגותיה.
 
ואח''כ נתראה בבית דין ...
לידיעתך החסידים מתחתנים בגיל 18-19 ואצלהם אחוזי הגירושין הכי פחותים...
יש אנשים שלא גדלו בעולם התורה שאוהבים להוכיח את ההנהגה בעולם הישיבות בפרט, והנהגת הבני תורה בכלל, גם אם לפעמים זה קצת בצדק,
גדולי ישראל בדבר הזה הרבו להוכיח את עולם הישיבות מחמת הכאב שהיה להם על כך.
תאמין לי שאני לא שש "להוכיח" את עולם הישיבות...
וודאי שבכללותו עולם הישיבות זה דבר גדול ועצום.
אבל מה לעשות שישנם דברים שכואב לי (ולא רק לי... לגדולי ישראל זה כאב) לראות אותם וזו הסיבה היחידה.
אלא מה, יש כאלה שרוצים 'לחנך' את ראשי הישיבות, ומצטטים כל מיני ציטוטים שהוצאו מהקשרם מהרב שטיינמן ...
אבל זה לא רק הרב שטיינמן זצוק"ל.
מתי ראית את מרן הגרע"י זצוק"ל מתבטא בחריפות כזאת שראש ישיבה שמסלק בחור שמתחתן מוקדם "אין לו יראת שמים"!?
גדולי ישראל התבטאו בצורה קיצונית כ"כ על ראשי הישיבה, גם בגלל הדבר החמור הזה שרק בשנים האחרונות נכנס ש"מכריחים" להתחתן מאוחר, וגם בגלל הגרעונות שנגרמים מכך.
נכון מאוד. וגם רוצים ללמוד בישיבה מסוימת שנחשבת יוקרתית ולהיות אופוזיציה לראש הישיבה וללמדו ולחנכו איך להתנהג ומה להורות.
כל בחור שעולה לישיבה יודע מה עמדת הישיבה וראשיה לגבי נישואין רשיונות ועוד, עמדות הישיבה מתאימות לך יעלה ויבוא. לא מתאימות סע לישיבה שמתאימה לך ותפסיק לחנך את ראשי הישיבה.
החלטת ללמוד בישיבה הזו קבל על עצמך את מרות ראש הישיבה ואת הנהגותיה.
גם החלטתי לקבל את הוראות מרן הגרע"י זצוק"ל...
וזה לא אומר שאם יש לי משהו להעיר אני לא יעיר...
 
לידיעתך החסידים מתחתנים בגיל 18-19 ואצלהם אחוזי הגירושין הכי פחותים...
אצלם המערכת בנויה שונה לגמרי
אם המערכת שלנו היתה כמו שם, עם כל המשתמע, זה היה יותר טוב
וגם יש עדיין את הבעיה שאברך כמה שילמד, לא יגיע לחצי ממה שבחור שבאמת, אבל באמת משקיע, יוכל להשיג בישיבה

ישיבה זה לא מקום שלומדים וזהו, אוניברסיטה לתלמוד ח''ו
יש חברים, אווירה, פנימיה, מוסר, רבנים, שיחות, ועדים, שיעורים, חברותות, סדרים
בחור בינוני, יכול ללמוד 10-12 שעות ביום, זה בכלל לא בשמים
אברך יש לו טרדות אשה וילדים וכו'
לקחת בחור שלומד טוב בישיבה, ולהגיד לו ''תתחתן בשיעור ג'!", זה פשוט להרוס לו את הבנייה ואת הכלים לצאת תלמיד חכם
לא לחינם אמרו 'ילמד תורה ואחר כך ישא אשה!'
גדולי ישראל בדבר הזה הרבו להוכיח את עולם הישיבות מחמת הכאב שהיה להם על כך.
שוב, מצטטים מה שהרב שטיינמן הורה לא לזרוק בחורים, הוא לא הורה מתי להתחתן וכו' עד כמה שידוע לי, אשמח שתתקן אותי ותביא לי מקור שהורה לראש ישיבה להתיר לכתחילה להתחתן וכו' (לא מה שהוא הנהיג בישיבותיו) ושהורה לציבור לנהוג כן למעשה (דהיינו להתחיל שידוכים בגיל 18-19, ולא שאמר שלא למחות או להעיף מי שעושה כך)
אבל מה לעשות שישנם דברים שכואב לי (ולא רק לי.. לגדולי ישראל זה כאב) לראות אותם וזו הסיבה היחידה.
מעניין באמת למה גדולי ישראל מכל העדות והחוגים (ר' דב לנדו, ר' משה הלל הירש, הרב שטרנבוך, הרב צדקה, הרב יצחק יוסף, הרב סלים, הרב בצלאל, ר' דוד כהן, הרב יעקב הלל, ועוד) לא מדברים כלום מזה, למרות שהם כל הזמן מוציאים הנחיות ברורות לציבור מה לעשות וכו', אף פעם לא עשו איזה אסיפת חרום להצלת בחורי ישראל, והורו להתחתן בגיל 19
אבל זה לא רק הרב שטיינמן זצוק"ל.
מי עוד ?
ר' חיים קנייבסקי, שהוא גם ככה מאוד 'קיצוני' בענייני הלכה בכלל, ובעניינים אלו בפרט, ורוב הציבור, גם הליטאי, לא הולך לפי הוראותיו והשקפתו
מתי ראית את מרן הגרע"י זצוק"ל מתבטא בחריפות כזאת שראש ישיבה שמסלק בחור שמתחתן מוקדם "אין לו יראת שמים"!?
אין לנו עסק במחלוקות בין הגדולים
רק בשנים האחרונות נכנס ש"מכריחים" להתחתן מוקדם,
מתי הכריחו להתחתן מוקדם?
וגם בגלל הגרעונות שנגרמים מכך.
מי שיתחיל להתעסק בשידוכים בשיעור ב' או ג', כמעט לא שייך שיצא ת''ח אמיתי וישר, כי אוטומטית הוא כבר לא שקוע בלימוד, ונכנס לכולל לא בנוי מבחינת לימוד או השקפה, או שילך לאיזה כולל הלכה בינוני ומטה, ואז יצא תלמיד חכם בינוני שמוסר שיעורים לבעלי בתים, אמנם זה עצמו דבר מצוין, וצריך כאלו, אבל אם יהיו רק כאלו, מי ינהיג את הדור?? איך יצאו ראשי ישיבות??
גם החלטתי לקבל את הוראות מרן הגרע"י זצוק"ל...
אשריך
אז תלך לישיבה שראש הישיבה מסכים עם הוראות הגרע''י בכל ענין, אם יש כזו ישיבה...
וזה לא אומר שאם יש לי משהו להעיר אני לא יעיר...
אשריך!
ניכר שכוונתך לש''ש (ואני לא כותב את זה בהתלוצצות)
 
אצלם המערכת בנויה שונה לגמרי
אם המערכת שלנו היתה כמו שם, עם כל המשתמע, זה היה יותר טוב
וגם יש עדיין את הבעיה שאברך כמה שילמד, לא יגיע לחצי ממה שבחור שבאמת, אבל באמת משקיע, יוכל להשיג בישיבה

ישיבה זה לא מקום שלומדים וזהו, אוניברסיטה לתלמוד ח''ו
יש חברים, אווירה, פנימיה, מוסר, רבנים, שיחות, ועדים, שיעורים, חברותות, סדרים
בחור בינוני, יכול ללמוד 10-12 שעות ביום, זה בכלל לא בשמים
אברך יש לו טרדות אשה וילדים וכו'
לקחת בחור שלומד טוב בישיבה, ולהגיד לו ''תתחתן בשיעור ג'!", זה פשוט להרוס לו את הבנייה ואת הכלים לצאת תלמיד חכם
לא לחינם אמרו 'ילמד תורה ואחר כך ישא אשה!'
הבניה יכולה גם להמשיך עד גיל 40...
אבל חז"ל קבעו לנו שעד גיל 20 צריך להתחתן ואין לנו להוסיף.
שוב, מצטטים מה שהרב שטיינמן הורה לא לזרוק בחורים, הוא לא הורה מתי להתחתן וכו' עד כמה שידוע לי
מי עוד ?
ר' חיים קנייבסקי, שהוא גם ככה מאוד 'קיצוני' בענייני הלכה בכלל, ובעניינים אלו בפרט, ורוב הציבור, גם הליטאי, לא הולך לפי הוראותיו והשקפתו
עיין בספר "הגיע זמן" ובספר "גיל הנישואין" דעתם של רוב ככל גדולי ישראל בנושא.
מתי הכריחו להתחתן מוקדם?
טעות, תוקן.
מי שיתחיל להתעסק בשידוכים בשיעור ב' או ג', כמעט לא שייך שיצא ת''ח אמיתי וישר, כי אוטומטית הוא כבר לא שקוע בלימוד, ונכנס לכולל לא בנוי מבחינת לימוד או השקפה, או שילך לאיזה כולל הלכה בינוני ומטה, ואז יצא תלמיד חכם בינוני שמוסר שיעורים לבעלי בתים, אמנם זה עצמו דבר מצוין, וצריך כאלו, אבל אם יהיו רק כאלו, מי ינהיג את הדור?? איך יצאו ראשי ישיבות??
זה עובדתית לא נכון.
אני התחתנתי מוקדם ועוד כמה בחורים רציניים בישיבה, וכולם ב"ה יצאנו ת"ח רציניים.
בניגוד לבחורים שנשארו בישיבה עוד כמה שנים ואני רואה ממש את ההבדל בין השתיים.
(אני לא מכליל את כולם, אבל וודאי שגם אצל מי שמתחתן מוקדם יוצאים ת"ח עצומים, וגם להפך. וזה לא קשור אחד לשני)
 
הבניה יכולה גם להמשיך עד גיל 40...
אבל חז"ל קבעו לנו שעד גיל 20 צריך להתחתן ואין לנו להוסיף.
חז''ל גם קבעו בן חמש למקרא, בן עשר למשנה, בן חמש עשרה לתלמוד, מי לומד ככה היום ?? חוץ מאיזה קהילה מסוימת בעיר העתיקה
זה עובדתית לא נכון.
אתה סבור שזה לא נכון, אבל רוב ראשי הישיבות סבורים שזה נכון, ויש להם הרבה נסיון בבחורים, יותר ממני וממך (אלא א''כ כבודו הוא ראש ישיבת פונובי'ז הספרדי)
בניגוד לבחורים שנשארו בישיבה עוד כמה שנים ואני רואה ממש את ההבדל בין השתיים.
אני גם רואה את ההבדל, אמנם אצלנו בפונובי'ז לפני 30 שנה, אף אחד לא התחתן מוקדם
אני התחתנתי בוועד ששי (בגיל 22) זה היה נחשב יחסית מוקדם ...
אני לא מכליל את כולם, אבל וודאי שגם אצל מי שמתחתן מוקדם יוצאים ת"ח עצומים,
איך?
הם יודעים ללמוד ב'עיון' כדבעי?
ב'כולל' כבר לא רוכשים כלים ללמוד בעיון, אלא לומדים בפועל, ומי שלא יודע, לא ידע ללמוד ...
אולי יש בודדים שכן מצליחים, אבל אני ואתה מבינים שבתור הוראה כללית להתחתן בגיל יותר מוקדם מהנהוג, זה יכול להרוס את הדור, אולי בתור הוראה פרטית...
ותראה שזה לא "בודדים", אלא דעתם של רובם ככולם היא להתחתן מוקדם.
הבאת את דברי הרב עובדיה, בסדר.
אני לא בטוח שהוא עשה כ''כ 'עסק' מהעניין הזה, אולי פה ושם דיבר ע''ז, ותו לא
תראה שהרב יצחק, כמעט לא מדבר על זה בשיעוריו ... לפעמים מזכיר את זה בדרך אגב, ולא כ''כ ב''חריפות''...
החזון איש, ידוע, וגם זה לא ממש בדורנו וזה שונה
ר' חיים קנייבסקי זה שונה
הרב שטיינמן, לא ידוע שהיתה ממנו הוראה שכן צריך לנהוג, מי עוד?
 
חז''ל גם קבעו בן חמש למקרא, בן עשר למשנה, בן חמש עשרה לתלמוד, מי לומד ככה היום ?? חוץ מאיזה קהילה מסוימת בעיר העתיקה
בדיוק בשביל זה מרן החיד"א כתב דברים מפורשים בדווקא על גיל הנישואין, ואמר "שלעולם הדבר הזה לא ישתנה" (אינו לפני כרגע)
אתה סבור שזה לא נכון, אבל רוב ראשי הישיבות סבורים שזה נכון, ויש להם הרבה נסיון בבחורים, יותר ממני וממך
אולי יש להם ניסיון עם בחורים מהישיבה, לי יש ניסיון עם אברכים ובחורים גם עשר שנים אחרי שהם התחתנו ואני רואה שאלה שהתחתנו מוקדם הגיעו לדרגות יותר גבוהות הן בלימוד והן ביראת שמים. (לא אכחד שישנם גם רבים שאפי' שהתחתנו מאוחר הם ככה, אבל באופן יחסי אלה שהתחתנו מוקדם רבים מהם)
(אלא א''כ כבודו הוא ראש ישיבת פונובי'ז הספרדי)
הכל יכול להיות... לך תדע...
איך?
הם יודעים ללמוד ב'עיון' כדבעי?
ב'כולל' כבר לא רוכשים כלים ללמוד בעיון, אלא לומדים בפועל, ומי שלא יודע, לא ידע ללמוד ...
אולי יש בודדים שכן מצליחים, אבל אני ואתה מבינים שבתור הוראה כללית להתחתן בגיל יותר מוקדם מהנהוג זה יכול להרוס את הדור, אולי בתור הוראה פרטית ...
אני מסכים איתך לגמרי שלא צריך "להכריח" אותו להתחתן.
אם הייתי פותח ישיבה אני פשוט לא הייתי עושה גדרים, כל אחד יתחתן מתי שרוצה, ומי שיבוא וישאל אותי אדון כל דבר לגופו.
הרב שטיינמן, לא ידוע שהיתה ממנו הוראה שכן צריך לנהוג, מי עוד ?
תעבור על הספר "הגיע זמן" שמביא דעתם של עשרות גדולי ישראל. (ושם השמיט את הקטעים ה"יותר חריפים"... אבל בקונטרס "גיל הנישואין" הביא את דבריהם במלואם)
 
אני מסכים איתך לגמרי שלא צריך "להכריח" אותו להתחתן.
אם הייתי פותח ישיבה אני פשוט לא הייתי עושה גדרים, כל אחד יתחתן מתי שרוצה, ומי שיבוא וישאל אותי אדון כל דבר לגופו.
אני מסכים איתך שההנהגה שכתבת היא יותר נכונה ממה שנהוג היום, אבל כדי שעולם הישיבות ישרוד ראשי הישיבות חייבים לעשות סייגים, אחרת זה יהיה הפקרות, מ''מ ברור שעדיף היה שלא יהיו כללים וכו', וממילא יש מלא שלא רוצים וחפצים להתחתן מוקדם
 
אני מסכים איתך שההנהגה שכתבת היא יותר נכונה ממה שנהוג היום, אבל כדי שעולם הישיבות ישרוד ראשי הישיבות חייבים לעשות סייגים, אחרת זה יהיה הפקרות, מ''מ ברור שעדיף היה שלא יהיו כללים וכו', וממילא יש מלא שלא רוצים וחפצים להתחתן מוקדם
אתה מכיר את הישיבה של הרב שטיינמן בכרמיאל? (רינה של תורה)
כל אחד יכול להתחתן שם מתי שרוצה, היא התחילה ב35 בחורים וכיום יש שם באיזור 500 בחורים נראה לי.
הישיבה שם "שורדת" יופי יופי גם בלי כללים וגדרים של גיל הנישואין.
ולדעתי הכי טוב אם זה היה בכל עולם הישיבות.
 
כל אחד יכול להתחתן שם מתי שרוצה, היא התחילה ב35 בחורים וכיום יש שם באיזור 500 בחורים נראה לי.
ידוע שפתחו את הישיבה ושאלו את הרב שטיינמן זצוק"ל באיזה גיל יתחילו לשמוע שידוכין??
וענה "מתי שירצו"...
ואמרו לפחות שיהיה גדר מסויים.
ענה להם "חנוכה שיעור א'... וב"ה הישיבה צמחה לתפארת ולא נראה לי זה גרם ל"ירידה בישיבה" או שאר טענות שהוזכר לעיל.
 
ראשי תחתית