ברוך שכיוונת
נביא את דברי החיד"א שהובאו בכף החיים, וננתח הדברים
הצג קובץ מצורף 6259
ועתה נבאר את דברי החיד"א וכף החיים כדי שיובנו היטב
בן ארץ ישראל ודעתו לחזור- נקח דוגמא את הר
@אור יעקב הוא גר בא"י ונסע לחו"ל [בפרט שיש גזירת הגיוס והורונו רבותינו לעזוב את א"י] ודעתו לחזור לא"י.
ובנתיים שם עלה להיות ש"ץ ובירך על ההלל אין ברכתו לבטלה.
ולכאורה הדבר הוא פלא- הרי מרן השו"ע פסק כהרמב"ם שברכתו לבטלה?, א"כ מה יעזור שעתה הוא בחו"ל? הרי הוא קיבל הוראות מרן ומרן הכריע כהרמב"ם?
על כרחך כדביארנו בפשטות-
שהחיד"א וכף החיים למדו "כדכתבתי", שכל מה שהשו"ע כתב הוא רק שהמנהג בא"י כהרמב"ם, אבל לא שהשו"ע פסק כהרמב"ם
וממילא מובן למה אין כאן ברכה לבטלה, כי עתה הוא לא בא"י, ועתה הוא לא במקום שנהגו כהרמב"ם שפיר יכול לברך.