ברכה על ההלל בראש חודש (מפוצל)

מרן זצוק"ל והגר"ש קלוגר ועוד כתבו שזו ברכה לבטלה לדעת מרן.
אבל מה לעשות שמרן גופיה גילה בשני מקומות הן בהל' ר"ח והן בהל' חנוכה, שמברכים ולא חיישינן לרמב"ם

ולכן אם יש לי לבחור- בין דעת הר' עובדיה בשו"ע, ולבין השו"ע בדעת עצמו, פשוט לי מה לבחור
 
כמו בכל מקום.
יש כלל כזה שמרן חושש בסב"ל לדעת יחיד?
א. זה לא דעת יחיד - כן דעת כמה וכמה מהראשונים.
ב. עיין לעניין ברכות התורה בישן ביום כמדומני שמרן בבית יוסף חשש לדעת יחיד.
אבל מה לעשות שמרן גופיה גילה בשני מקומות הן בהל' ר"ח והן בהל' חנוכה, שמברכים ולא חיישינן לרמב"ם
עניתי לך שמהלכות ר"ח אין שום ראיה שהביא רק לשון הראשונים.
ומהלכות חנוכה אין ראיה כי צירף זאת לכמה צירופים כמו שכבר @מקור נאמן ענה לך.
 
א. זה לא דעת יחיד - כן דעת כמה וכמה מהראשונים.
ב. עיין לעניין ברכות התורה בישן ביום כמדומני שמרן בבית יוסף חשש לדעת יחיד.
א. כוונתי לדעת יחיד מתוך ג' עמודי ההוראה. [יש הרבה יותר ראשונים שסוברים לברך.]
ב. מעניין לבדוק. אבל עדיין יש עוד עשרות [ומסתמא מאות] מקומות שבהם מברכים ע"פ הכלל של ב' מתוך ג' עמודי הוראה.
לא שמעתי על כלל שהב"י חושש לסב"ל נגד הכלל שהוא קבע.
 
עניתי לך שמהלכות ר"ח אין שום ראיה שהביא רק לשון הראשונים.
ומהלכות חנוכה אין ראיה כי צירף זאת לכמה צירופים כמו שכבר @מקור נאמן ענה לך.
זה שחזרת על דבריך הלוך ושוב זה לא אומר שענית לי
הב"י לא סתם העתיק את לשונם אחרי המח', כדי ללמדינו מה עושים אחרי המח'?, וע"ז הביא דברי הראשונים הן הרא"ש והן הר"ן שבכל מקום שהלכה רופפת אזלינן בתר מנהגא
וכיון שהמנהג לברך- כמו שהעידו הרא"ש והר"ן הנ"ל, והן הר' המגיד שהביאו הב"י לאחמ"כ
הרי לך- כוונת הב"י שהביא לשונות הללו להורות שהמנהג דלא כהרמב"ם
 
הב"י לא סתם העתיק את לשונם אחרי המח', כדי ללמדינו מה עושים אחרי המח'?, וע"ז הביא דברי הראשונים הן הרא"ש והן הר"ן שבכל מקום שהלכה רופפת אזלינן בתר מנהגא
וכיון שהמנהג לברך- כמו שהעידו הרא"ש והר"ן הנ"ל, והן הר' המגיד שהביאו הב"י לאחמ"כ
הרי לך- כוונת הב"י שהביא לשונות הללו להורות שהמנהג דלא כהרמב"ם
טוב... תעלים עיניים מדברים מפורשים בשו"ע.
אין לי עניין להמשיך בויכוח הזה.
למה לא??? אתה לא יודע שמרן מעתיק לשונות סתם לחלוק כבוד לראשונים???
צריך לדעת ללמוד בית יוסף.
דרכו של הב"י להביא את כלל השיטות בנושא, ופה אין לנו שום הכרעה בדבריו.
ויבוא המפורש בשו"ע ויורה לנו מהי דעתו.
 
ב. מעניין לבדוק. אבל עדיין יש עוד עשרות [ומסתמא מאות] מקומות שבהם מברכים ע"פ הכלל של ב' מתוך ג' עמודי הוראה.
לא שמעתי על כלל שהב"י חושש לסב"ל נגד הכלל שהוא קבע.
מצינו כמה מקומות שחשש לסב"ל נגד ג' עמודי הוראה.
ואעתיק כאן לשונו לעניין ברכות התורה ביום שחשש לדעת יחיד שאינה נראית כלל. (וכ"ש כאן שאפשר שחשש לסב"ל לדעת הרמב"ם)

1749824074453.png
 
מצינו כמה מקומות שחשש לסב"ל נגד ג' עמודי הוראה.
ואעתיק כאן לשונו לעניין ברכות התורה ביום שחשש לדעת יחיד שאינה נראית כלל. (וכ"ש כאן שאפשר שחשש לסב"ל לדעת הרמב"ם)

הצג קובץ מצורף 6265
לא נוגע לענייננו.
שם הב"י אומר שלגבי שינת יום ייתכן שגם הרמב"ם והרא"ש עצמם יודו ששינת יום לא הוי, ורק לגבי שינת לילה לא חוששים לדעת ר"ת.
ועוד שיש מנהג לא לברך על שינת יום.

איך אמרת?
צריך לדעת ללמוד בית יוסף.
 
לא נוגע לענייננו.
שם הב"י אומר שלגבי שינת יום ייתכן שגם הרמב"ם והרא"ש עצמם יודו ששינת יום לא הוי, ורק לגבי שינת לילה לא חוששים לדעת ר"ת.
ועוד שיש מנהג לא לברך על שינת יום.

איך אמרת?
...
תפתח בבקשה את הב"י לפני שאתה מעיר.
- הרא"ש ושאר פוסקים אומרים לברך אף בשנת יום.

- ר"ת אומר לא לברך אף בשנת לילה.


- מרן חשש לדעת ר"ת לפחות לשנת יום. (למרות שבב"י לא הביא שום פוסק שאומר לא לברך בשנת יום)
1749824781128.png
 
ראשי תחתית