ברכה על ההלל בראש חודש (מפוצל)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בני ברקי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
(והיה משמע מדבריך אף באר"י)
אז תחזור על דברי ותראה שכל ההוכחה שלי הייתה הוא שהב"י עצמו בירך
וכיון שכן אז המשכתי לשלב ב', שגם פה בא"י זה רק מצד מנהג כהרמב"ם ולא מצד ברכה לבטלה [אם הב"י עצמו בירך]
ואז התקדמתי לשלב ג' שלפי"ז אין חשש לענות אמן על מי שנוהג לברך כי גם הב"י עצמו בירך, אז דיינו שהמנהג כהרמב"ם שלא לברך, אבל לענות אמן שפיר דמי, כי אין זה אמן על ספק ברכה כי הב"י עצמו בירך
 
אז תחזור על דברי ותראה שכל ההוכחה שלי הייתה הוא שהב"י עצמו בירך
וכיון שכן אז המשכתי לשלב ב', שגם פה בא"י זה רק מצד מנהג כהרמב"ם ולא מצד ברכה לבטלה [אם הב"י עצמו בירך]
ואז התקדמתי לשלב ג' שלפי"ז אין חשש לענות אמן על מי שנוהג לברך כי גם הב"י עצמו בירך, אז דיינו שהמנהג כהרמב"ם שלא לברך, אבל לענות אמן שפיר דמי, כי אין זה אמן על ספק ברכה כי הב"י עצמו בירך
ועל זה עניתי לך שהבית יוסף סבר כן מדינא.
ואם בחו"ל מעמידים שנהג לברך (מה שאנחנו לא יודעים...) זה אך ורק "מחמת שכך היה המנהג שם" ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל (אף שכן הדין)
אבל בארץ ישראל שאין המנהג כן חוזר הדין לקדמותו.
 
אבל בארץ ישראל שאין המנהג כן חוזר הדין לקדמותו.
אבל גם אנו רק דור ראשון או שני בארץ
כולם כל אבותינו ברכו בחו"ל

וא"א לומר שבמקום א' אין בעיה של ברכה לבטלה ולמקום ב' זה ברכה לבטלה
ברכה לבטלה לא נמדדת לפי אזור או לפי אקלים וכד'

על כרחך- שהכל זה מנהג גרידא בלא צד של ברכה לבטלה
 
וא"א לומר שבמקום א' אין בעיה של ברכה לבטלה ולמקום ב' זה ברכה לבטלה
ברכה לבטלה לא נמדדת לפי אזור או לפי אקלים וכד'

על כרחך- שהכל זה מנהג גרידא בלא צד של ברכה לבטלה
וודאי שכל העניין זה ברכה לבטלה, כי הרי "המנהג שנוהגים בארץ ישראל" הוא כדעת הרמב"ם ולפי הרמב"ם זה ברכה לבטלה.
- אתה לא יכול לומר שנהוג באר"י כמו הרמב"ם אבל לא נהוג שזה ברכה לבטלה...
 
אתה לא יכול לומר שנהוג באר"י כמו הרמב"ם אבל לא נהוג שזה ברכה לבטלה..
אני כן יכול לומר מהסבה הפשוטה
שכיון שהב"י בירך אז אין לי צד אפי' שזה ברכה לבטלה, ורק מנהג גרידא

[מבטיח לך שכל מי שיודע שהב"י בירך, לא יחשוש לברכה לבטלה [כלפי ה "אמן"], רק יש פה חוסר ידיעה [לא לכולם], וזה הייתה מטרתי, להוכיח שהב"י בירך, ומכאן כל אחד יחשבן לבד את ההמשך]
 
אני כן יכול לומר מהסבה הפשוטה
שכיון שהב"י בירך אז אין לי צד אפי' שזה ברכה לבטלה, ורק מנהג גרידא

[מבטיח לך שכל מי שיודע שהב"י בירך, לא יחשוש לברכה לבטלה [כלפי ה "אמן"], רק יש פה חוסר ידיעה [לא לכולם], וזה הייתה מטרתי, להוכיח שהב"י בירך, ומכאן כל אחד יחשבן לבד את ההמשך]
אתה חוזר על אותה טענה שוב ושוב...
- אין שום ראיה ושום אזכור לכך שהב"י בירך היכן שהוא על ההלל.

- אתה רוצה "לחדש" שבזמן שהייתו בחו"ל בירך על ההלל... אין לכך שום מקור.
- כל מה שנאמר שאולי בירך על ההלל זה מחמת שכך היה המנהג ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל. (ואין מפה שום ראיה מה סובר לדינא, כי זה כמו זמן ר"ת שרבים כתבו שעיקר הדין היה אמור להיות כדעת ר"ת והשו"ע. אבל "מחמת המנהג" לא חוששים לסב"ל ושאר דברים, ואם לא היה נוצר "המנהג" הזה וודאי דעת רוב ככל הפוסקים הייתה כר"ת מדינא)
 
גם אין שום ראיה ואזכור שהוא הניח תפילין והתפלל שלוש תפילות במנין וישב בסוכה
ולכן אם מישהו יטעון שאין חיוב לישב בסוכה, ומישהו אחר יכתוב שהב"י ישב בסוכה, דבריו יהיו כחוכא ואטלולא
[וכמו שאומרים, חבישת כיפה מן התורה מנין, שנאמר וילך משה, וכי תעלה על דעתך שמשה ילך בלי כיפה?!]
 
ראשי תחתית