ברכה לנשים על מצוות עשה שהזמן גרמא

  • יוזם הנושא יוזם הנושא אור תורה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
גם היבי"א לא מכחיש שכך היה מנהג הנשים בחלק מארצות המזרח (מלבד מרוקו תימן וגם פרס), אך הטענה היא שמנהג זה מקורו נוסד ע"י נשים ושלא ידעו הלכה, ולא על ידי גדולי ישראל, ועל כן לא נחשב מנהג ותיקין, דמנהגא במקום איסורא לא שבקינן, במקום חשש ברכה לבטלה לדעת הרמב"ם והשו"ע. ומה שחכמי אותם דורות לא ביטלו המנהג, משום שלא ידם תקפה לשנות מנהגם.
גם אם תגיד שזה מנהג שנוסד על ידי נשים... מה שחכמי הדורות לא בטלו המנהג זה לא בגלל שלא היתה ידם תקיפה. כמו שהראתי לך מדברי החיד"א בשיו"ב שמקיים המנהג גם בגלל שות מן השמים וגם בגלל שרבים מהראשונים פוסקים שנשים יכולות לברך על מצוות עשה שהזמן גרמן
 
גם אם תגיד שזה מנהג שנוסד על ידי נשים... מה שחכמי הדורות לא בטלו המנהג זה לא בגלל שלא היתה ידם תקיפה. כמו שהראתי לך מדברי החיד"א בשיו"ב שמקיים המנהג גם בגלל שות מן השמים וגם בגלל שרבים מהראשונים פוסקים שנשים יכולות לברך על מצוות עשה שהזמן גרמן
אכן, אבל לא ראינו א' מפוסקי הספרדים שכתב תשובה והוכיח נגד השו"ע שיכולות לברך. רק נמשכו אחר שכבר נהגו הנשים לברך.
ומ"ש מרן החיד"א לקיים המנהג ע"פ מ"ש בשו"ת מן השמים, ראה ביבי"א מ"ש בזה. ושיש הרבה הלכות שכ' שו"ת מן השמים ואין אנו נוהגים כדבריו.
וכבר ידוע שאפילו ברכות הנהנין נשים לא בירכו מחוסר ידיעה, ואיך יש להביא מהם ראיה למנהגים הסותרים את דברי רבותינו שאנו הולכים אחריהם?.
 
אשר יצא במחברותיו לחזק מנהגים שונים של דלת העם מעדות המזרח, ומהם, מה שנהגו מהמון העם להדליק הנרות בערב שבת ואח"כ לברך, וכתב שאין לשנות מנהגם, והאריך בזה
זה קושיה על מרן זצ"ל איך מנהג שהחזיקו בו וקיימו אותו רבים מפוסקי הדורות כהחידא פלא יועץ רבינו חיים פלאגי בן איש חי ועוד יקרא מנהג של "דלת העם"???
 
ומ"ש מרן החיד"א לקיים המנהג ע"פ מ"ש בשו"ת מן השמים, ראה ביבי"א מ"ש בזה. ושיש הרבה הלכות שכ' שו"ת מן השמים ואין אנו נוהגים כדבריו.
לשון החיד"א "דכיון שיש הרבה גדולים בפוסקים דס"ל דיברכו, אהניא לן לפסוק כמותן כיון דאית לן סייעתא דשמיא" הרי שלא סמך רק על דברי שות מן השמים.
 
@אור תורה נראה שאתה בענין חזק.
עיין נא במאמר המצורף 'בעיון רב'. אחרי שקראת אותו פעם אחת - קרא אותו עוד הפעם ביתר דקדוק. תראה את השתלשלות המנהג בכל העולם בכל הדורות, ואולי תשתנה דעתך בענין.
 

קבצים מצורפים

למעשה לא ראינו פוסק מעדות המזרח שחלק להדיא על השו"ע ופסק לברך, אלא כולם נמשכו אחר המנהג, דכיון שנהגו כן ויש פוסקים הסוברים שיכולות לברך השאירו אותם במנהגם.
מרן הגר"ע זצ"ל דיבר על מקור המנהג, דכיון שלא ראינו שגדולי ישראל הם שקבעו המנהג אלא "רבים מעמי הארץ אחרי צאתם מבית הכנסת נוטלים לולב ואתרוג ממקומם ונותנים לברך לבני ביתם ולנשותיהם" (כלשון החמדת ימים הנז' לעיל) ומקצת נשים בארץ הצב"י (כלשון הברכ"י).
ומנהג שלא נעשה ע"י גדולי ישראל לא חשיב מנהג. ע"ש ביבי"א.
וע"ש שכתב בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובודאי שאין להביא ראיה למנהג, מנשים שבזמנו לא ידעו קרוא וכתוב ורבים מהם לא בירכו ברכת המזון, שהם חייבים בבהמ"ז ובכ"ז לא בירכו, ובירכו על נטילת לולב, שפטורים מזה.

ואכמ"ל.
 
סיכום הדברים -
המנהג שנהגו מקצת נשים אפי' ספרדיות לברך, מקורו מדברי מרן החיד"א שנסמך על מהר"י ממריוש.
וכיון שנתבאר שמנהג זה יסודו בטעות נגד מרן השו"ע ממילא אין לסמוך עליו ופשוט. (אא"כ המנהג היה נוהג קודם מרן השו"ע)
 
@אור יעקב גם אתה מוזמן לקרוא את המאמר הנ"ל בעיון רב ותראה האם אכן נכונים דבריך שהמנהג מקורו בדברי החיד"א ע"פ שו"ת מן השמים או שהוא קודם יותר.
בשמחה אבל הקישור לא נפתח...
יש שם מקורות לכך שהמנהג היה קודם דורו של מרן השו"ע?
 
ראשי תחתית