ברכה לנשים על מצוות עשה שהזמן גרמא

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור תורה
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
יש לך מקור ממרן היבי"א?
ממש לא. אבל זה עובדה.
על החיד"א, שהוא סובר כמותו, הוא מצטט את הפוסקים שקיבלנו הוראותיו, וכשאינו פוסק כמותו אינו מזכיר כלל זה.
הבא"ח, צריך ראיות? הגרח"פ צריך מקורות?
 
הבא"ח, צריך ראיות?
על הבן איש חי יש לי ראיה ממרן היבי''א, שאמר בדרשתו שבילדותו לא היה ספר יותר נפוץ מהבא''ח, אפי' השו''ע לא היה נפוץ כמוהו.
הגרח"פ צריך מקורות?
על מרן החיד''א יש אומרים שקבלנו הוראותיו, וע' בספר קיצור שו"ע החיד''א, ואפי' מרן היבי''א מזכירם.
לגבי הגרח''פ, עדיין לא מצאתי מקור במרן.
 
מחילה אינך יודע כי התורה ניתנה לפני כחמש מאות שנה, ונחתמה בשנים האחרונות.
צריך להביא ראיה מהפותח ומהחותם. בלבד! אחרת אין לזה שום ערך הלכתי. אולי היסטורי מדעי, מה פעם היו עושים קודם מ''ת. אבל לדידן לא נפקא מידי. שקבלנו הוראות מרן.
 
הביאו לך גדולי הפוסקים דור אחר דור, ואתה אומר נשים? תהיה רציני.
אני שוב חוזר ואומר, אני לא כתבתי שלא כתבו כן הפוסקים דור אחר דור, א"א להכחיש את מה שכתוב בספרים שכן היה המנהג במקומם. (אגב כל מה שהביאו למעלה בשם השד"ח והברכ"י ומהר"י אלגזי וכו', מרן הגרע"י ראה את הקונטרס, ובכ"ז כתב שזה מנהג דלת העם)

אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.

ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
 
אני שוב חוזר ואומר, אני לא כתבתי שלא כתבו כן הפוסקים דור אחר דור, א"א להכחיש את מה שכתוב בספרים שכן היה המנהג במקומם. (אגב כל מה שהביאו למעלה בשם השד"ח והברכ"י ומהר"י אלגזי וכו', מרן הגרע"י ראה את הקונטרס, ובכ"ז כתב שזה מנהג דלת העם)

אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.

ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
תמשיך להתעקש.
האמת הפשוטה עד לעצמו.
לא קראת אפילו את לשנות הפוסקים.
ודבריך הם בזיון כלפי עשרות גדולי הדורות.

שלב הבא: המצאות על גאונים אשכנזים נסתרים
 
אני שוב חוזר ואומר, אני לא כתבתי שלא כתבו כן הפוסקים דור אחר דור, א"א להכחיש את מה שכתוב בספרים שכן היה המנהג במקומם. (אגב כל מה שהביאו למעלה בשם השד"ח והברכ"י ומהר"י אלגזי וכו', מרן הגרע"י ראה את הקונטרס, ובכ"ז כתב שזה מנהג דלת העם)

אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.

ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.

ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
דבריו של מרן היבי"א ידועים.
מי שפוסק כמותו בכל דבר וענין, לבריאות.
אבל לא ענית על שאלה אחת.
גדולי הפוסקים אומרים שנתנו לנשותיהם את הלולב כדי שיברכו עליו.
מדוע?
גם אם לא מיחו בהמון העם, מדוע נתנו לנשותיהם?
אא"כ זה כמו הגרב"צ שאשתו לבשה פאה למורת רוחו ולא יכל למחות בה....

וביותר - שההשערה שהמנהג הזה הגיע מנשות אשכנז, לא מופיעה בכתבי מרן היבי"א אלא בדור היותר מאוחר, ולזה אין שום סמך, אלא אדרבה נסתר מכל הפוסקים הקדמונים.
 
אני מדבר על מי שייסד את המנהג, היבי"א כותב שמקור המנהג ומי שהתחיל במנהג הם דלת העם מעדות המזרח, ולא נתקן ע"י גדולי ישראל.
יש לזה איזה מקור ראיה או שזה סתם השערה?
ולמה לא ביטלו את המנהג. ראה ביבי"א שהביא מהפוס' כמו שהבאתי לעיל בשם שו"ת עין משפט שכל מנהג סתם שלא ידענו אם הוקבע ע"י גדולים, יש לתלות שנהגו כן מאליהם, ומה שלא מיחו בהם הרבנים הקודמים, י"ל שחששו שמא לא יקבלו מהם, או שלא נסתייע הדבר בידם למחות, ומקום הניחו לאחרונים להתגדר בו, והובא ג"כ בספר משא חיים אות צה עכ"ל יבי"א הנ"ל.
כל זה אולי נכון במנהג שלא מחו עליו, אבל פה הלכו הגדולים וקיימו אותו בידיים כמו שכתב החיד"א וכמו שהביאו למעלה מגדולים אחרים
אז שייך לומר על זה שחששו שלא יקבלו???
ובכ"ז יש מי שמתיר לכתוב על דברי הפוסקים שזה דברי חלומות ודימיונות.
לא, לא על הפוסקים זה נכתב, אלא על דידך ודכוותך...

בנוסף, כל כך הזוי ומצחיק לומר שהנהיגו נשים בתקופות ההם שמעמדה של האשה... ואכמ"ל...
אבל מי יודע אולי כתבו על זה "מחקר"...
 
אבל לא ענית על שאלה אחת.
גדולי הפוסקים אומרים שנתנו לנשותיהם את הלולב כדי שיברכו עליו.
מדוע?
גם אם לא מיחו בהמון העם, מדוע נתנו לנשותיהם?

מי הם ראשי העם?

תמשיך להתעקש.
האמת הפשוטה עד לעצמו.
לא קראת אפילו את לשנות הפוסקים.
ודבריך הם בזיון כלפי עשרות גדולי הדורות.

שלב הבא: המצאות על גאונים אשכנזים נסתרים
אני חושב שבארתי עצמי נכון. לא מעצמי ולא מליבי כתבתי את כל הנ"ל.

ושוב אני מביא את לשון היבי"א שהבאתי לעיל (חלק י סימן כא אות ח): והן עתה ראיתי... אשר יצא במחברותיו לחזק מנהגים שונים של דלת העם מעדות המזרח, ומהם, מה שנהגו מהמון העם להדליק הנרות בערב שבת ואח"כ לברך, וכתב שאין לשנות מנהגם, והאריך בזה, וכל דבריו מהבל ימעטו, ושרא לי מריה, כי הדבר ברור שאם הרב רואה שדבריו נשמעים לכלל הציבור, ורוצה לשנות המנהג שנהגו שלא כדעת גדולי הפוסקים אשר מפיהם אנו חיים, ואנו הולכים תמיד אחר הוראותם בודאי שעליו לשנס מותניו לתקן הדבר כפי דעת רבותינו הפוסקים, וכ"ש אם רואה שיש נדנוד איסור במנהגם וכמ"ש הפר"ח וכו'. ע"ש.

היבי"א הנ"ל ראה את הקונטרס עם כל העדיות שהזכירו הכותבים למעלה בשם חכמי ספרד שהמנהג לברך ונתנו לנשותיהם לברך על הלולב. ועל זה הוא מתייחס בתשובתו הנז' וכתב שהם מנהגים של דלת העם. וכוונתו שנתייסדו ע"י דלת העם. נקודה

ושוב אני צריך להעיר אוזן למתוק מדבש. לא מוסיף שום כבוד לכתוב עלי שאני מתעקש ושלא קראתי את לשונות הפוסקים ודבריי בזיון כלפי הפוסקים וכו'. כל עוד שהיבי"א קרא את לשונות הפוסקים הנ"ל, ובכ"ז כתב מה שכתב, כי כוונתו על מי שהתחיל הנהיג ולנהוג, ואלו מקצת נשים ועמי הארץ וכמ"ש החמדת ימים.

[כאשר כהן כתב על המנהג שנהגו להתפלל 10 דקות אחר השקיעה, שהוא מנהג זקני עם הארץ, כתבת לו שכך נוהגים רוב העולם, וציינת לו את הבתי כנסיות שנוהגים כן, ומשם נגזר כל הדיון לנידו"ד, ע"ש וצרף לכאן מה שכתבת לו].
 
אני חושב שבארתי עצמי נכון. לא מעצמי ולא מליבי כתבתי את כל הנ"ל.

ושוב אני מביא את לשון היבי"א שהבאתי לעיל (חלק י סימן כא אות ח): והן עתה ראיתי... אשר יצא במחברותיו לחזק מנהגים שונים של דלת העם מעדות המזרח, ומהם, מה שנהגו מהמון העם להדליק הנרות בערב שבת ואח"כ לברך, וכתב שאין לשנות מנהגם, והאריך בזה, וכל דבריו מהבל ימעטו, ושרא לי מריה, כי הדבר ברור שאם הרב רואה שדבריו נשמעים לכלל הציבור, ורוצה לשנות המנהג שנהגו שלא כדעת גדולי הפוסקים אשר מפיהם אנו חיים, ואנו הולכים תמיד אחר הוראותם בודאי שעליו לשנס מותניו לתקן הדבר כפי דעת רבותינו הפוסקים, וכ"ש אם רואה שיש נדנוד איסור במנהגם וכמ"ש הפר"ח וכו'. ע"ש.

היבי"א הנ"ל ראה את הקונטרס עם כל העדיות שהזכירו הכותבים למעלה בשם חכמי ספרד שהמנהג לברך ונתנו לנשותיהם לברך על הלולב. ועל זה הוא מתייחס בתשובתו הנז' וכתב שהם מנהגים של דלת העם. וכוונתו שנתייסדו ע"י דלת העם. נקודה

ושוב אני צריך להעיר אוזן למתוק מדבש. לא מוסיף שום כבוד לכתוב עלי שאני מתעקש ושלא קראתי את לשונות הפוסקים ודבריי בזיון כלפי הפוסקים וכו'. כל עוד שהיבי"א קרא את לשונות הפוסקים הנ"ל, ובכ"ז כתב מה שכתב, כי כוונתו על מי שהתחיל הנהיג ולנהוג, ואלו מקצת נשים ועמי הארץ וכמ"ש החמדת ימים.
פה אין תשובות אלא קושיות על מרן היביע אומר זצ"ל
 
פה אין תשובות אלא קושיות על מרן היביע אומר זצ"ל

כדאי לקרוא את התשובה ביבי"א, ששם כתב גם מתי מותר וראוי לשנות מנהגים.

וגם מצינו שרבים מגדולי ישראל שינו מנהגים, גם כאשר רבים וטובים נהגו כן.
 
כדאי לקרוא את התשובה ביבי"א, ששם כתב גם מתי מותר וראוי לשנות מנהגים.

וגם מצינו שרבים מגדולי ישראל שינו מנהגים, גם כאשר רבים וטובים נהגו כן.
חזק וברוך.
עכשיו אנו מדברים על דבר ספציפי והוא מנהג הנשים לברך על הלולב ועל מצוות עשה שהזמן גרמן ראה בכותרת האשכול.
 
אני לא "תלמיד של הרב עובדיה זצוק"ל", אני "תלמיד של האמת" והאמת ע"פ רוב נמצאת אצל מרן זצוק"ל

מסופר על אחד מגדולי ישראל בילדותו שהגיע אל אביו יחד עם חברו, ושאל אותו אביו: "מי חכם יותר, אתה או הוא?" וענה: "אם אומר שאני הוא, אהיה גאוותן, ואם אומר שהוא, אהיה שקרן", ואמר לו אביו: "עכשיו אתה גם גאוותן וגם שקרן".
 
והאמת ע"פ רוב נמצאת אצל מרן זצוק"ל

מבחן קטן לדעת אם אתה באמת שוחר אמת והאמת נמצאת אצל מרן זצ"ל:

האם זהו 'אמת' שאסור לנשים לברך ברוך שאמר וברכות ק"ש 'לדעת מרן השו"ע'??
האם זהו 'אמת' שיש איסור והפסק באמירת הוידוי בין התקיעות?
האם זהו 'אמת' שצריך להוסיף בתפלה 'וצפינו' כל היום?
האם זהו 'אמת' שצריך להוסיף בתפלה 'ועל זקניהם'?
האם זהו 'אמת' שצריך לומר בין יו"ט ראשון של ר"ה ליו"ט שני 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'?
האם זהו 'אמת' שאומרים את הקדיש בת"ב לאחר ההפטרה 'כדעת הר"י מגאש' ולא לפני ההפטרה 'כדעת כל הראשונים ומרן השו"ע ומנהג כל ישראל'?

אם תרצה שאמשיך - תעדכן אותי..
 
אבל לא מצאתי תשובה לכך שהמנהג באר"י קודם דורו של מרן היה אחרת. רק מצאתי שכמה ראשונים כתבו שכך היה מנהג הנשים (ורובם לשונם הייתה ש"אין למחות בידם")
לא צריך שיהיה מנהג קדום למרן
דהא כל מה שקיי"ל "שקיבלנו הוראות מרן", הוא אך ורק מלשונות של הפוסקים, ואעפ"כ כל אותם פוסקים שכתבו "שקיבלנו הוראות מרן" אעפ"כ כתבו להיפך בדבריו במנהגים אפי' מאוחרים
וכגון- הדלקת נר שבת,
כנה"ג, ר"ח פלאגי', החיד"א, לקט הקציר, חסד לאלפים.
וכן בנדו"ד גבי ברכת לולב,
חקרי לב, פתח הדביר, יפה ללב, שדי חמד, פרי האדמה.
וכן הוא בעוד מנהגים [וכגון ברכת הטבילה שהרבה מהאחרונים שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ הביאו את המנהג הזה בלי ערעור]

הא למדנו- שקבלת הוראות מרן לחוד, ומנהגים לחוד, אפי מנהגים מאוחרים
 
מבחן קטן לדעת אם אתה באמת שוחר אמת והאמת נמצאת אצל מרן זצ"ל:

האם זהו 'אמת' שאסור לנשים לברך ברוך שאמר וברכות ק"ש 'לדעת מרן השו"ע'??
האם זהו 'אמת' שיש איסור והפסק באמירת הוידוי בין התקיעות?
האם זהו 'אמת' שצריך להוסיף בתפלה 'וצפינו' כל היום?
האם זהו 'אמת' שצריך להוסיף בתפלה 'ועל זקניהם'?
האם זהו 'אמת' שצריך לומר בין יו"ט ראשון של ר"ה ליו"ט שני 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'?
האם זהו 'אמת' שאומרים את הקדיש בת"ב לאחר ההפטרה 'כדעת הר"י מגאש' ולא לפני ההפטרה 'כדעת כל הראשונים ומרן השו"ע ומנהג כל ישראל'?

אם תרצה שאמשיך - תעדכן אותי..
ואוו... מתוך אלפי אלפים הלכות של מרן זצוק"ל כתבת כמה בודדים שהיה קשה לך...
(וממש מתאים לך להשמיט מה שכתבתי - "האמת נמצאת ע"פ רוב אצל מרן זצוק"ל"... גם לי קשה כמה הלכות של מרן זצוק"ל ואם נכנסתי לעובי הקורה וראיתי דברים ברורים אני ישנה את מנהגי. אבל כל עוד לא הגעתי לדרגה הזאת אני הולך אחרי הפסקים של מרן, גם כי פסקיו נתקבלו בכל הארץ ובכל העולם, וגם שהאמת ע"פ רוב נמצאת אצלו).

אבל מה שאני כן יודע,
ש"האמת" שברור שאין שום קולא ללבוש את הפאות של ימינו. (ואם היה מקום להקל לגרושה וכדו' זה בפאות של זמנם)
ו"האמת" שבחורה ספרדית שלומדת מהאשכנזים לעשות חדר יחוד מתחייבת בכיסוי ראש וביום שנמחלים לה כל העוונות חוטאת ומחטיאה את הרבים.
ו"האמת" שברור שצריך לברך ואז להדליק נרות שבת.
ו"האמת" שההיתר לאכול היתר מכירה הוא פשוט לכל מי שנכנס לסוגייא. (ורק אולי יש ענין לחזק את החקלאים ששובתים, וגם זה רק אם לא מעלים מחיר)
ו"האמת" שהחומרא הכי חשובה שיש לנו זה להחמיר בצאת שבת לר"ת.
ו"האמת" שמותר ללא שום חשש להשתמש במים שהוחמו ע"י דוד שמש.
ו"האמת" שאין לעמוד בקריאת עשרת הדברות.
ו"האמת" שצריך לומר "מכניע זדים"

ואני יכול להמשיך לכתוב עד מחר...
 
לא צריך שיהיה מנהג קדום למרן
כך מדוייק היטב מההקדמה של מרן. (אם אני לא טועה הלשון שלו שאם היו מנהגים ואנחנו "נכריע" אחרת הם יכולים להשאר במנהגם - דהיינו רק מנהג שהונהג קודם ופשוט כן הבינו הרבה אחרונים)
 
ו"האמת" שבחורה ספרדית שלומדת מהאשכנזים לעשות חדר יחוד מתחייבת בכיסוי ראש וביום שנמחלים לה כל העוונות חוטאת ומחטיאה את הרבים.
ו"האמת" שההיתר לאכול היתר מכירה הוא פשוט לכל מי שנכנס לסוגייא. (ורק אולי יש ענין לחזק את החקלאים ששובתים, וגם זה רק אם לא מעלים מחיר
ו"האמת" שהחומרא הכי חשובה שיש לנו זה להחמיר בצאת שבת לר"ת.
ו"האמת" שאין לעמוד בקריאת עשרת הדברות.
כל אלו אינם אמת במחכ"ת.
 
בל מה שאני כן יודע,
ש"האמת" שברור שאין שום קולא ללבוש את הפאות של ימינו. (ואם היה מקום להקל לגרושה וכדו' זה בפאות של זמנם)
ו"האמת" שבחורה ספרדית שלומדת מהאשכנזים לעשות חדר יחוד מתחייבת בכיסוי ראש וביום שנמחלים לה כל העוונות חוטאת ומחטיאה את הרבים.
ו"האמת" שברור שצריך לברך ואז להדליק נרות שבת.
ו"האמת" שההיתר לאכול היתר מכירה הוא פשוט לכל מי שנכנס לסוגייא. (ורק אולי יש ענין לחזק את החקלאים ששובתים, וגם זה רק אם לא מעלים מחיר
ו"האמת" שהחומרא הכי חשובה שיש לנו זה להחמיר בצאת שבת לר"ת.
ו"האמת" שמותר ללא שום חשש להשתמש במים שהוחמו ע"י דוד שמש.
ו"האמת" שאין לעמוד בקריאת עשרת הדברות.
ו"האמת" שצריך לומר "מכניע זדים"
רואים שלא נכנסת לסוגיות בעיון ברוב הדברים שהעלית.
 
חזק אתה.
מכריע בין הגדולים.
משום מה כל הכותבים פה זה נראה שיש לכם נגיעות אישיות וקנאה שדווקא הפסקים של מרן זצוק"ל התקבלו...
- אבל תדעו לכם שאני לא באתי כמוכם מנגיעות אישיות... לפני עשר שנים בתור בחור אמרתי לעצמי כמו איזה רב אני ילך??
אז פתחתי לעצמי 50 נידונים ולמדתי אותם מתחילה ועד סוף במשך שנה והיה ברור לי כמו מי אני הולך... (ולא רק לי, לא סתם רוב ככל עם ישראל הולך אחרי מרן זצוק"ל)
 
ראשי תחתית