ברכת המופלטה?

בדר"כ זה בלילה רכה,
ואה"נ אם קובע סעודה המוציא כמו בלחוח שאע"פ שבלילה רכה בקובע, המוציא.
ויש לדעת כי בקלות אפשר להגיע לקב"ס, זה שיעור קטן מאוד
ומור זקיני ז"ל שהקפיד מאוד על מנהג זה היה רגיל להזהיר שבקל יגיעו להמוציא
 
1. בדר"כ זה בלילה רכה,
2. ואה"נ אם קובע סעודה המוציא כמו בלחוח שאע"פ שבלילה רכה בקובע, המוציא.
3. ויש לדעת כי בקלות אפשר להגיע לקב"ס, זה שיעור קטן מאוד
1. לא מכיר מופלטה שהיא בלילה רכה, ועכ"פ בתר שעת אפיה אזלינן כמבואר בסימן קסח סע' יד. רק אם רכים ודקים ביותר ברכתם במ"מ כמבואר במ"ב קסח לז, ואולי אכן יש מופלטות שנחשבות דקות ורכות ביותר. וצ"ע.
2. למה צריך קביעות סעודה, אם נחשב אפוי ויש בו תואר פת וכנ"ל, ואי לא - לא מועיל שיעור קב"ס? ומאי דפשיטא ליה שלחוח הוא מזונות צ"ע.
3. למה שיעור קטן מאוד?

ראשית זה מעשה קדרה מחמת שהמעט שמן ביחס לעובי זה נקרא הרבה שמן ודינו מזונות, מובא מכמה ת"ח.
לכאורה פשיטא דלא הויא מעשה קדירה משום שיש רק מעט שמן שמשוח עליה.

מה שיש לדון הוא מחמת נילוש במי פירות, ומחמת שנרגש טעם השמן בעיסה (מחמת שמושחין אותה בו). ומהר"א די אבילה כתב במעיין גנים סימן רב דמאחר שיש להסתפק בזה ולכן יר"ש לא יאכלנה אלא בשיעור קביעות סעודה. עכת"ד. וכן העתיק מהר"י אבן דנאן בספר ליצחק ריח בליקוטי או"ח ב ה. ובעינן שיקבע סעודה, כדי לצאת ידי שיטת האור החיים ועוד בדעת הרי"ף והרמב"ם דלא סגי בשיעור דעלמא. ואם אוכל בתוך הסעודה יכוון בברכת המוציא לפטור את המזונות, דהוא דבר שבא לתענוג. יצוין שבשמש ומגן ד לח דרך בדרך אחרת, ודבריו צ"ע.
 
טעות, מופלטה זה לא בלילה רכה, זה בלילה עבה מאוד.
לכאורה יש לברך מזונות כיון שמטגנים אותו עם שמן במחבת.
לכאורה הוי בגדר אפוי באלפס ולא עם הרבה שמן. ויש לדון מחמת נילוש והרגשת השמן וכנ"ל.
 
אשמח אם יוכלו להרחיב בעניין בלילה רכה. [בספרי הקיצורים (וזאת הברכה, ועוד), הוזכרו ג' תנאים לעניין ברכת מזונות, ולא הוזכר בלילה רכה].
כנ"ל בלילה רכה שאפאה ברכתה המוציא כמובאר בטוש"ע קסח סעיף יד.
מלבד אם הוי רך ודק מאוד אז לא הוי תואר לחם.
 
עי' משנ"ב מהדורת מאורות לתלמידי מרן הנאמ"ן זיע"א,
שהביא בסי' רסח המחלוקות בזה, והסבירו שתלוי במציאות כמה הוא ד'ק
אם דק מאוד אז גם א"א לקבוע סועדה וכו'.
ע"ש.
 
כדי לצאת ידי שיטת האור החיים ועוד בדעת הרי"ף והרמב"ם דלא סגי בשיעור דעלמא.
בעניין זה לא מצוי בספרי הליקוטים, אך פסקו של האור החיים מוצדק וברור ולכן אביא את דברי בעל תורת הקדמונים שבירר האי נושא.
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית