איש על מחנהו ואיש על דגלו (תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש)

באנר תרומה
בסדר לא קופצים על טעות קטנה של בן אדם,
עשיתי זאת לטובתך ולטובת החברים שכאן

כי הנך יחסית חדש כאן, אז שתדע איך זה אמור לעבוד

אתה באמת כאחד העם...
פשוט וברור , הרי זה שמי, ומה חידשת בכך

ולמה ללעוג על ביטוי מהגמרא?
???.

אם הבנת את מה שכתבת, אתה יכול ליצור יש מאין

ולכן עדיף לני שאתה מגיב תירגע תשתה כוס מים ואז שגר
אני מעדיף קולה קר כרגע
 
ראיתי באשכול אחר שהביאו מהרב שמואל בצלאל שליט"א, חבר מועצת חכמי התורה, שדיבר בחריפות ובתוקף על מדוע אין כמעט כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון. ואע"פ שיש לי הרבה מה להגיד על עצם הנושא ההוא, רציתי כאן באשכול חדש לכתוב על נושא שאיזכור שמו של הרב בצאלאל הזכיר לי.
והוא, תופעה מגעילה ומטרידה מאד, שרבנים, ראשי ישיבות וכו', שהם ספרדים, וחלקם אפילו יושבים ב"מועצת חכמי התורה", מבטאים כל מיני מילים בהגייה וביטוי האשכנזים ישיביש. אחד מהם הוא כבוד הגאון רבי שמואל בצלאל שליט"א הנ"ל, שאני מכיר ומוקיר.
ואני הקטן רציתי להציע כאן שלפני שיזעק ויצעק על למה אין כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון, קודם כל שהוא יהיה ספרדי. במה דברים אמורים: בהנ"ל. לפני כמה חודשים הוא דיבר בכולל שלי (אגב אותו נושא, אני לומד בכולל הלכה בעיון!), הוא בא בהזמנת ראש הכולל למסור לנו שיחת מוסר. והוא היה אומר הרבה מילים במבטא של אשכנזים, וזה צרם לי עד שממש יצאתי מבית המדרש. לא יכולתי להמשיך לשמוע לרב ספרדי שהוא במועצת חכמי התורה, והוא אומר מילים בביטוי אשכנזי ישיביש. כמו "תויירע" (תורה) "יוייסף הצאדיק" (יוסף הצדיק) ועוד כהנה רבות לאין מספר.

איפה הכבוד העצמי? איפה הכבוד לזולת? איפה הכבוד לעדה שהוא כביכול מייצג? מה קשה לו לומר אותם מילים בביטוי בפסרדי אמיתי. מה היה קורה אילו הוא לא היה אומר את אותם מילים ככה, האם המסר לא תועבר? האם זה פחות שווה? איך שכל רבותינו וחכמינו ביטאו את עצמם לאורך הדורות לא ראוי לו ולאחרים שכמותו? מאיפה זה בא הדבר הזה??.

ואני רוצה להדגיש, שלמי שיחשוב לעומק על המשמעות של הדבר הזה, יבין כמה זה באמת משהו חמור מאד מאד!

אשמח לדעת מה החברים היקרים חושבים על זה
ראיתי באשכול אחר שהביאו מהרב שמואל בצלאל שליט"א, חבר מועצת חכמי התורה, שדיבר בחריפות ובתוקף על מדוע אין כמעט כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון. ואע"פ שיש לי הרבה מה להגיד על עצם הנושא ההוא, רציתי כאן באשכול חדש לכתוב על נושא שאיזכור שמו של הרב בצאלאל הזכיר לי.
והוא, תופעה מגעילה ומטרידה מאד, שרבנים, ראשי ישיבות וכו', שהם ספרדים, וחלקם אפילו יושבים ב"מועצת חכמי התורה", מבטאים כל מיני מילים בהגייה וביטוי האשכנזים ישיביש. אחד מהם הוא כבוד הגאון רבי שמואל בצלאל שליט"א הנ"ל, שאני מכיר ומוקיר.
ואני הקטן רציתי להציע כאן שלפני שיזעק ויצעק על למה אין כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון, קודם כל שהוא יהיה ספרדי. במה דברים אמורים: בהנ"ל. לפני כמה חודשים הוא דיבר בכולל שלי (אגב אותו נושא, אני לומד בכולל הלכה בעיון!), הוא בא בהזמנת ראש הכולל למסור לנו שיחת מוסר. והוא היה אומר הרבה מילים במבטא של אשכנזים, וזה צרם לי עד שממש יצאתי מבית המדרש. לא יכולתי להמשיך לשמוע לרב ספרדי שהוא במועצת חכמי התורה, והוא אומר מילים בביטוי אשכנזי ישיביש. כמו "תויירע" (תורה) "יוייסף הצאדיק" (יוסף הצדיק) ועוד כהנה רבות לאין מספר.

איפה הכבוד העצמי? איפה הכבוד לזולת? איפה הכבוד לעדה שהוא כביכול מייצג? מה קשה לו לומר אותם מילים בביטוי בפסרדי אמיתי. מה היה קורה אילו הוא לא היה אומר את אותם מילים ככה, האם המסר לא תועבר? האם זה פחות שווה? איך שכל רבותינו וחכמינו ביטאו את עצמם לאורך הדורות לא ראוי לו ולאחרים שכמותו? מאיפה זה בא הדבר הזה??.

ואני רוצה להדגיש, שלמי שיחשוב לעומק על המשמעות של הדבר הזה, יבין כמה זה באמת משהו חמור מאד מאד!

אשמח לדעת מה החברים היקרים חושבים על זה
לא יודע על מה יצא הקצף
אני פעם הייתי מקפיד על הגיה ספרדית תיקנית (לדוג פסיק רישיה במילרע וכדו) וכיום יותר נוח לי להשתמש בהגיה האשכנזית ואכן לפעמים כשאני נמצא בחברה שהיא לא ישיביש ונפלט לי מילה בהברה הם מסתכלים באופן מוזר
וזה פשוט כבר קשה לי לשנות את זה
אז ק״ו לרב שמואל בצלאל שהוא מבוגר
 
עשיתי זאת לטובתך ולטובת החברים שכאן

כי הנך יחסית חדש כאן, אז שתדע איך זה אמור לעבוד


פשוט וברור , הרי זה שמי, ומה חידשת בכך


???.

אם הבנת את מה שכתבת, אתה יכול ליצור יש מאין


אני מעדיף קולה קר כרגע
ידידי,
טוב עשית בפעם הראשונה כששאלת.
אבל כשחזרת אח"כ וכתבת "ולכן אי משום הא עדיף וכו'". מובן וניכר מאד שכוונתך ללעוג ולזלזל. הרי המשפט "אי משום הא" כמעט ולא נכנס לשם, וחזרת על זה רק כדי ללעוג. ככה היה נראה לי. ואם טעיתי הנני מבקש סליחה ומחילה
 
אבל כשחזרת אח"כ וכתבת "ולכן אי משום הא עדיף וכו'". מובן וניכר מאד שכוונתך ללעוג ולזלזל. הרי המשפט "אי משום הא" כמעט ולא נכנס לשם, וחזרת על זה רק כדי ללעוג. ככה היה נראה לי. ואם טעיתי הנני מבקש סליחה ומחילה
אתה עדיין חדש

אז אלמד אותך מכאן ולהבא

שזה הסגנון שלי , מאז ועד הלום ומסתבר שגם בעתיד

[אתה יכול לדפדף על הודעותי ולהבין את הלך הדברים]

והכל ברוח טובה ומליצית גרידא , ולא היה לי אף כיון של לזלזל או ללעוג ח"ו , זה לא אני ולא שמי [אל תשכח שאני סה"כ רק @כאחד העם , ותו לא]
 
ראיתי באשכול אחר שהביאו מהרב שמואל בצלאל שליט"א, חבר מועצת חכמי התורה, שדיבר בחריפות ובתוקף על מדוע אין כמעט כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון. ואע"פ שיש לי הרבה מה להגיד על עצם הנושא ההוא, רציתי כאן באשכול חדש לכתוב על נושא שאיזכור שמו של הרב בצאלאל הזכיר לי.
והוא, תופעה מגעילה ומטרידה מאד, שרבנים, ראשי ישיבות וכו', שהם ספרדים, וחלקם אפילו יושבים ב"מועצת חכמי התורה", מבטאים כל מיני מילים בהגייה וביטוי האשכנזים ישיביש. אחד מהם הוא כבוד הגאון רבי שמואל בצלאל שליט"א הנ"ל, שאני מכיר ומוקיר.
ואני הקטן רציתי להציע כאן שלפני שיזעק ויצעק על למה אין כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון, קודם כל שהוא יהיה ספרדי. במה דברים אמורים: בהנ"ל. לפני כמה חודשים הוא דיבר בכולל שלי (אגב אותו נושא, אני לומד בכולל הלכה בעיון!), הוא בא בהזמנת ראש הכולל למסור לנו שיחת מוסר. והוא היה אומר הרבה מילים במבטא של אשכנזים, וזה צרם לי עד שממש יצאתי מבית המדרש. לא יכולתי להמשיך לשמוע לרב ספרדי שהוא במועצת חכמי התורה, והוא אומר מילים בביטוי אשכנזי ישיביש. כמו "תויירע" (תורה) "יוייסף הצאדיק" (יוסף הצדיק) ועוד כהנה רבות לאין מספר.

איפה הכבוד העצמי? איפה הכבוד לזולת? איפה הכבוד לעדה שהוא כביכול מייצג? מה קשה לו לומר אותם מילים בביטוי בפסרדי אמיתי. מה היה קורה אילו הוא לא היה אומר את אותם מילים ככה, האם המסר לא תועבר? האם זה פחות שווה? איך שכל רבותינו וחכמינו ביטאו את עצמם לאורך הדורות לא ראוי לו ולאחרים שכמותו? מאיפה זה בא הדבר הזה??.

ואני רוצה להדגיש, שלמי שיחשוב לעומק על המשמעות של הדבר הזה, יבין כמה זה באמת משהו חמור מאד מאד!

אשמח לדעת מה החברים היקרים חושבים על זה
וכי הליטאים כיום מדברים במטא ליטאי?באידיש?
 
אתה עדיין חדש

אז אלמד אותך מכאן ולהבא

שזה הסגנון שלי , מאז ועד הלום ומסתבר שגם בעתיד

[אתה יכול לדפדף על הודעותי ולהבין את הלך הדברים]

והכל ברוח טובה ומליצית גרידא , ולא היה לי אף כיון של לזלזל או ללעוג ח"ו , זה לא אני ולא שמי [אל תשכח שאני סה"כ רק @כאחד העם , ותו לא]
כשקראתי את דבריך היה נשמע לי שאתה כותב בזלזול.
אם לא התכוונת לזלזל ולהקטין הנני מבקש את סליחתך.
 
בהבהרה ישראלית, דומה לספרדים רק בלי החי"ת והעין
תלוי מה. כשהוא פוגש אותך ושואל אותך איך אתה מרגיש, אכן הוא לא אומר את זה באשכנזית, אבל בלימוד ברור שהחילוק הוא לא רק החית והעין...
 
אתם רציניים???
זה מה שמפריע לכם...
מה קרה לנו
זה ממש שטויות,
שכל אחד ידבר איך שהוא רוצה ואם אתה מדבר על הגייה ספרדית אז כסא רחמים זה הכי מדויק ואף אחד בקושי חוץ מתלמידיהם לא מדבר ככה
חזקו ואמצו
 
בגלל שכמה מהחברים כאן כותבים שזה שטויות. (כל אחד יחפש לבד אני לא הולך לצטט). זה באמת מפריע לי איך ספרדי אם מוח בקדקדו יכול לחשוב שזה שטויות כשזה הכי בסיסי והכי חשוב. וכל אדם בר דעת מבין ויודע את המשמעות של זה וההשלכות. צריך להיות, סליחה על המילה, ממש טיפש לחשוב שזה שטויות ולא חשוב.
 
בגלל שכמה מהחברים כאן כותבים שזה שטויות. (כל אחד יחפש לבד אני לא הולך לצטט). זה באמת מפריע לי איך ספרדי אם מוח בקדקדו יכול לחשוב שזה שטויות כשזה הכי בסיסי והכי חשוב. וכל אדם בר דעת מבין ויודע את המשמעות של זה וההשלכות. צריך להיות, סליחה על המילה, ממש טיפש לחשוב שזה שטויות ולא חשוב.
שכוייח..
סליחה.. ישר כח וחזק וברוך
 
שכוייח..
סליחה.. ישר כח וחזק וברוך
אני מתלבט אם זה נוגע מרגשי נחיתות של הרב @המשיב
דע לך שאני ספרדי גאה ולא מתבייש במסורת אבותיי
פשוט מותר לנו לחשוב שהגייה של מילים מסוימת אינה משמעותית לזקיפת הקומה שלנו
וזה לדעתי נובע מכך שאנו בטוחים בעצמנו
 
אני מתלבט אם זה נוגע מרגשי נחיתות של הרב @המשיב

שום נחיתות ושום נעליים. הוא פשוט רוצה לשמור על הצביון המיוחד והיפה של המסורת הספרדית, כנאה וכיאה. והוא צודק, למה לעוות את לשונינו?
 
שום נחיתות ושום נעליים. הוא פשוט רוצה לשמור על הצביון המיוחד והיפה של המסורת הספרדית, כנאה וכיאה. והוא צודק, למה לעוות את לשונינו?
אתה צודק שאין צורך לעוות
אבל העיוות אינו בהכרח כזה חמור כפי שמנסה לתאר זאת
 
הוא למד אצל אשכנזים והתרגל לדבר כך

אני גם למדתי בישיבות אשכנזיות בחו"ל וגדלתי בין האשכנזים בחו"ל כל ימי חיי, בודאי הרבה יותר ממה שהוא ואחרים היו אצל אשכנזים. ומעולם לא הייתי מעלה בדעתי ואף לא עשיתי כך מעולם לומר את המילים האלו בצורה כזו. מה זה קשור לאיפה גדלת או ממי למדת?

לעולם ידבר אדם בלשון רבו
 
אם שרשיה הגיעו מתוניס, יאה לה השם תוניסאית ולא ספרדית

זה שאלה מעניינת, למה כל 'ארצות המזרח' רגילים לקרוא לעצמם את התואר 'ספרדים'. (מתאים - ל'כדאמרי אינשי'...).

שאלתי את הב"מ, וזו תשובתו:

זו שאלה מצוינת ונוגעת בנקודה היסטורית ותרבותית מורכבת ביותר. מדוע טמונה בגירוש ספרד בשנת 1492 ובאימפקטום שהיה לו על העולם היהודי:

1. ההגירה הגדולה והפיכת ספרד למותג דתי-תרבותי


לאחר גירוש ספרד ופורטוגל, רוב היהודים שגורשו (הידועים כ"מגורשי ספרד") נדדו לשלושה אזורים עיקריים:

  • צפון אפריקה: (מרוקו, אלג'יריה, טוניס, לוב)
  • האימפריה העות'מאנת: (טורקיה, יוון, סוריה, ארץ ישראל)
  • אירופה: (הולנד, איטליה ועוד)
מגורשים אלה היו בעלי תרבות תורנית עשירה, מעמד כלכלי גבוה, וארגון קהילתי מפותח (במיוחד בין קהילות המקום שהיו קיימות כבר).

הם הביאו איתם:
  • שיטת פסיקה: את הפסיקה של גדולי ספרד (כמו הרמב"ם, הרי"ף).
  • נוסח תפילה: נוסח תפילה אחיד שהתפתח בספרד.
  • מנהגים ופיוטים: מנהגים ייחודיים ושירת קודש (כמו הפיוטים של יהודה הלוי, שלמה אבן גבירול ועוד).

2. "כיבוש" תרבותי על ידי המגורשים


במדינות צפון אפריקה (ובחלקים מהמזרח התיכון):

  • הקהילה המקומית ("התושבים"): לפני בוא המגורשים, היו קיימות קהילות יהודיות מקומיות" או "תושבים").
  • התמזגות: המגורשים (שהיו דומיננטיים יותר) הטמיעו את המנהגים שלהם בקרבת הקהילות המקומיות, ולעיתים קרבות לגרום לגורם המנהיג בקהילה.
  • נשמתמר: בתוך כמה דורות, הקהילה המאוחדת החדשה, אפילו שהיא גרה במרוקו או טוניס, אימצה את המותג" הדתי-תרבותי של ספרד ככינוי לכלל המנהגים, נוסח התפילה ודרך הפסיקה שלהם.

3. ה"ספרדיות" כוש של נוסח ולא של מיקום גאוגרפי


במידה מסוימת, המונח " ספרדי " חדל מלהיות תיאור גיאוגרפי (מי שבא מספרד) והפך להיות תיאור ל:

  • נוסח תפילה: נוסח התפילה המקובל על המגורשים (בניגוד לנוסח אשכנז).
  • שיטת פסיקה: דרך הפסיקה של הרב יוסף קארו (בעל ה"שולחן ערוך"), שהיה מגדולי המגורשים בצפת.
  • הפילוסופיה של התורה: הדגש על פשטות, סדר והרמוניה בלימוד, כפי שהיה מקובל בתור הזהב בספרד.
לסיכום:

הכינוי "מנהגי הספרדים" אינו כולל בהכרח למוצא הגאוגרפי של אותו אדם (מרוקו או טוניס), אלא לשיטת התפילה, הפסיקה והמנהגים שהתפתחו בספרד לפני הגירוש ואומצו על ידי כל קהילות לאחר מכן. לכן, הם נחשבים כולם לחלק מ"עדות המזרח" (מזרח וצפון אפריקה) אשר אימצו את "נוסח ספרד".
 
כתבתי זאת כתגובה ל"משיב כהלכה" שכתב : יתכן שהרב יעקב בעצמו לא רצה ללכת לישיבה אשכנזית.
אז אני כתבתי:
אי משום הא, יכול להיות ששאר הבנים לא רצו ללכת לפורת יוסף...
ואולי נגד רצון אביהם

ההבדל ברור: ללכת לישיבה אשכנזית נגד רצון אביהם זהו מעשה שלא יעשה, אבל להיפך אין בכך כלום כי בוודאי הגר"ע יוסף לא התעקש על כך.
 
יכול להיות שבאמת רב ספרדי שמתבייש לדבר בעברית תקינה כמו שדיבר מרן הרב עובדיה יוסף יש קלטות לזה אבל לפחות שלא ידבר בהברה כלומר הרב שמואל בצלאל ומה שכתבו בענין כסא רחמים הרב יצחק בעצמו אמר שיש שלוש ישיבות הכי טובות בארץ ובניהם כסא רחמים ולא דיברנו על המשוגעים אלא על מי שמדבר נורמלי כמו מרן רבי צמח מאזוז
 
לא חשבתי שיהיה צורך.

הוא באמת שאף להיות ת"ח, אבל הבידול הזה שהוא שם לעצמו 'שהכריז' שהוא לא אשכנזי, היה בעוכריו, [והדגיש את ההיגוי]
הוא לא הצליח להתחבר להווי הישיבתי הרווח, לא כ"כ מצא ישיבה כלבבו, שהרי כעין תנאי היה לו, הוא לא רצה ישיבה שריח אשכנזי נודף ממנה.
הלך למקום קצת דיעבד,
היום ב"ה שומר מצוות, למד במכון לב, איני יודע במה עוסק.
אז זה לא רק ההיגוי.
 
א. תמסרו שיעור או מוסר זועק ותראו שנכנס לכם מילים בהגיה
ב. אם מרן הגר"ש בצלאל רואה שרוב הבחורים מדברים איתו בהגיה לטאית למה שגם הוא לא ידבר כך
ג. בודדים גדו"י שראשי ישיבות[בפועל לא בעיתון ולא למהר להגיב ] של ישיבות נורמליות שמצלחים לשמור על הבהרה ע"מ
לדוג' מרן הגר"א סאלים וגם לא יוצא לפעמים מילים
תחשוב 60 שנה פלוס רוב החבר'ה 80% לפחות מדברים אשכנזי ואתה הספרדי [תסתכלו על הפער בין תחילת ש"א לסופו בכמות ההברה ותראו את ההשפעה גם אלו שלא חשבו לשנות זה אוטומטי]
 
א. תמסרו שיעור או מוסר זועק ותראו שנכנס לכם מילים בהגיה
ב. אם מרן הגר"ש בצלאל רואה שרוב הבחורים מדברים איתו בהגיה לטאית למה שגם הוא לא ידבר כך
ג. בודדים גדו"י שראשי ישיבות[בפועל לא בעיתון ולא למהר להגיב ] של ישיבות נורמליות שמצלחים לשמור על הבהרה ע"מ
לדוג' מרן הגר"א סאלים וגם לא יוצא לפעמים מילים
תחשוב 60 שנה פלוס רוב החברא 80% לפחות מדברים אשכנזי ואתה הספרדי [תסתכלו על הפער בין תחילת ש"א לסופו בכמות ההברה ותראו את ההשפעה גם אלו שלא חשבו לשנות זה אוטומטי]
חבל מאוד שזה הגיע למצב כזה, שבאופן טבעי יוצאות מילים בהגיה אשכנזית ושלכן ראשי הישיבות צריכים גם הם לדבר כך. חבל מאוד מאוד.
לא רואה שום מעלה ושום עניין ושום הידור לדבר בהגיה אשכנזית. מיותר לחלוטין וניסיון חיקוי.
 
אכן אך כדאי לעיין בהודעות קודמות לפני שמגיבים
בעקירון הוא צודק אך זו לא הבעיה הכי בוערת..
ראיתי גם ראיתי, ועדיין אי"ז מתרץ שום דבר אלא הכל סברות כרס שבאות לתרץ בתירוצים שונים ובעיקר משונים דברים משונים עוד יותר של נטישת מסורת אבות בעבור נעליים.
 
ראשי תחתית