איש על מחנהו ואיש על דגלו (תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש)

כל הבחורים שהולכים לישיבות האשכנזיות ומדברים בהברה אותו דבר גם לגבי הכובע וחליפה בשחרית ממש כמו העורב שניסה לחקות את היונה וצבע את עצמו ונסה ללכת כמותה שהרי ממה נפשך אשכנזים לובשים רק כובע וחליפה בלי טלית והספרדים רק עם טלית והעורבים גם עם זה וגם עם זה
 
היי חברים, להוריד ווליום...
דברי חכמים בנחת נשמעים.

אם אתה צודק - דבריך יישמעו גם בנחת בטון צלול ושקט.

אם אתה טועה - לא יעזרו האמוציות, העקיצות והצעקות.
מקבל!
יישר כח על ההערה!!!
וכמובן שכפי שכבר אמרנו לעיל, הרב אהבת שלום הוא מרבה שלום בעולם וידידינו היקר... הדברים נאמרו לא על אדם ח"ו אלא על תופעה.
 
מי שחושב שאפשר להקים עולם תורה ספרדי, בלי להתבסס על ערכי עולם הישיבות הליטאי, לא קורא מפה.

מי שחושב שזה פדיחה או בעיה להגיד שקיבלנו מהם מתנות וערכים חשובים, או שזה גורע מהיותנו ספרדים גאים, פיספס את הנקודה.

העובדה היא, שהיום דווקא הרבנים הספרדים הישיבישרס, שגדלו בעולם הישיבות הליטאי, הם אלו ששולחים לתלמודי תורה ספרדים, בסגנון מוסדי עולם.

מומלץ לכל אחד לקרוא את קונטרס האריות קשורים בחוט, ולהבין דבר או שניים על כל מה שקורה בימינו.
 

מי שחושב שאפשר להקים עולם תורה ספרדי, בלי להתבסס על ערכי עולם הישיבות הליטאי, לא קורא מפה.

מי שחושב שזה פדיחה או בעיה להגיד שקיבלנו מהם מתנות וערכים חשובים, או שזה גורע מהיותנו ספרדים גאים, פיספס את הנקודה.

העובדה היא, שהיום דווקא הרבנים הספרדים הישיבישרס, שגדלו בעולם הישיבות הליטאי, הם אלו ששולחים לתלמודי תורה ספרדים, בסגנון מוסדי עולם.

מומלץ לכל אחד לקרוא את קונטרס האריות קשורים בחוט, ולהבין דבר או שניים על כל מה שקורה בימינו.
הכל טוב ויפה, אך ממש לא קשור להגיה כלל ועיקר.
 
מי אמר לך שאם באמת המשתכנזים הללו לא היו הולכים להתחנף לאשכנזים והיו מקימים כולם ישיבות כמו כסא רחמים ופורת יוסף לפני שהתחילו ללכת לאשכנזים
 
הכל טוב ויפה, אך ממש לא קשור להגיה כלל ועיקר.
לעניות דעתי קשור ועוד איך.

ברגע שאתה חי בתוך עולם ערכים מסוים, ובפרט אם גדלת בישיבה ליטאית, הורגלת כמעט על כורחך להתבטא בצורה מסוימת.

זה ממש לא סותר את הגאווה הספרדית שיש לך, בערכים המהותיים האמיתיים שלך.

וההתבטאות בנגיעה בצורה אחרת היא זרה ולא טבעית. אם נאהב את זה או לא.

יתרה מכך, אי אפשר להתעלם מהמאורעות ההיסטוריים, שיצרו חלוקה מסוימת בציבורנו, בין פלג ישיבתי ומעמיק, לבין פלג שטחי שבין היתר - תופס את הישיבתיים כמשוכנזים וכו', בלי להבין בכלל את העניין.

אומנם היום החלוקה מעומעמת ומטושטשת, אבל עדיין יש הבדל גדול בין זה שטעם את הישיבישקייט לבין זה שלא.

מי שטעם הוסיף בעצמו מעלה שאותה לא יבין זה שלא טעם. דעת קנית מה חסרת, ויתרונה כיתרון האור מן החושך.

והראיה, שהישיבישער יוכל לשחק אותה כאינו כזה, ורעהו לא יצליח לזייף ישיבשקייט, גם אם יתאמץ מאוד. (וגם אם ידמיין שהוא כן מצליח).
 
מי אמר לך שאם באמת המשתכנזים הללו לא היו הולכים להתחנף לאשכנזים והיו מקימים כולם ישיבות כמו כסא רחמים ופורת יוסף לפני שהתחילו ללכת לאשכנזים
אתה מגדיר זאת כחנופה. זכותך. אני רואה זאת כחוסר הבנה ברשותך, ונסכים שלא להסכים.

למעשה לדעתי הם הלכו לאשכנזים כי הם זיהו כשיש להם יתרונות עצומים, שאותם הם רצו בהחלט להעתיק.

הם לא רצו להפוך לאשכנזים, ותוכל לחפש בקורות דברי הימים הכתובים מאז. הם כן חשבו שהציבור הספרדי אינו הכיל את היתרונות, את התחכום, את הידע כדי להתנהל מול תרבות חילונית.

ולמעשה אל תעשה שקר בנפשך לטעון שכסא רחמים לא העתיקו כלום מהציבור הליטאי.
הישיבות בטוניס לא היו נראות באותו מודל של כיסא רחמים שמתבסס ברובו על המודל שהקים רב חיים מוולאז'ין.
וזאת בישיבה שיש בה מאפיינים שונים מאוד מרוב הישיבות הספרדיות.
 
ולמעשה אל תעשה שקר בנפשך לטעון שכסא רחמים לא העתיקו כלום מהציבור הליטאי.
אין שום בעיה תעתיק מאשכנזים אבל תקח דברים שלא יפריעו לך להלכה כגון מרן הב"י כתב להשים את הטלית על הראש וברגע שאתה שם כובע אתה לא עושה את מנהגי מרן וככה הנהיג מרן הרב צמח מאזוז אותנו שלקחת דברים שלא נוגעים בהלכהכמו מסכת מהצד שנכנסה חזק בישיבה
 
מי שחושב שאפשר להקים עולם תורה ספרדי, בלי להתבסס על ערכי עולם הישיבות הליטאי, לא קורא מפה.

מי שחושב שזה פדיחה או בעיה להגיד שקיבלנו מהם מתנות וערכים חשובים, או שזה גורע מהיותנו ספרדים גאים, פיספס את הנקודה.

העובדה היא, שהיום דווקא הרבנים הספרדים הישיבישרס, שגדלו בעולם הישיבות הליטאי, הם אלו ששולחים לתלמודי תורה ספרדים, בסגנון מוסדי עולם.

מומלץ לכל אחד לקרוא את קונטרס האריות קשורים בחוט, ולהבין דבר או שניים על כל מה שקורה בימינו.
יפה מאד! כבר כתבתי לעיל שבחור ספרדי בהיותו בישיבה אשכנזית אין לי בעיה שיתבטא כאשכנזי ועם כל הישיבישקייט תוך כדי הלימוד וכו' זה מובן מאד. אבל ברגע שאתה יצאת משם ונהיית לראש ישיבה בישיבה "ספרדית" לכאורה ואתה גם במועצת "חכמי" התורה, ואתה מייצג ציבור ועדה קדושה, לא נראה לי ראוי ונכון כלל שבדרשה פומבית והרצאות ונאומים שתתבטא כמו אשכנזי, אתה לא בחור ספרדי בחדר אוכל של הישיבה האשכנזי או בבית המדרש של הישיבה, אתה ראש ישיבה ספרדי עצמאי!
תחשוב על זה, כי ההבדל הוא שמים וארץ!
ואני מסכים שיש דברים טובים שלמדנו מהם וקיבלנו מהם ואפשר אפילו להכניס את אותם דברים לישיבות שלנו, אבל אלו דברים כלליים בצורת הנהגת ישיבה וכדומה, אבל לא דברים שסותרים את המהות או דברים שקשורים למהות זהותנו והיותנו ספרדים עם מסורת אבות משלנו.
 
ראשי תחתית