איש על מחנהו ואיש על דגלו (תופעת הרבנים "הספרדים" שמדברים בביטוי אשכנזי ישיביש)

הניסיון להנדס תרבות ואישיות לקבוצת אוכלוסיה שלמה, למשטר את השפה והשיח, ולקבוע ביטויים והגיות 'נכונות' ו'לא נכונות' לא הצליח ולא יצלח לעולם.
כל מעוררי העניין הזה צריכים לחשוב כמה נושאים יש לנו, כבני אדם וכעבדי ה' - לעסוק בהם, ולהבין שלהקדיש אנרגיות כל כך נחוצות לנושאים כל כך חיצוניים וילדותיים זה בזבוז במקרה הטוב והשחתה במקרה הרע.
אותו אחד שנטש שיחה מוסרית מפי אחד מחכמי ישראל בגלל שההגיה שלו לא התאימה לו צריך לעשות עם עצמו חתיכת חשבון נפש איך ולמה הוא פסל בן אדם בגלל צורת דיבור וסגנון. וכמה התעוררות רוחנית והתעלות אישית הור הפסיד בגלל השטות הזו.
מסכן.
 
כל מעוררי העניין הזה צריכים לחשוב כמה נושאים יש לנו, כבני אדם וכעבדי ה' - לעסוק בהם,
ומה לעשות שיש אנשים שעבודת ה' זה לא הנושא שלהם, אלא כמה אנחנו משוייכים כקבוצה אתנית...
וזה עיקר ענינם גם ביהדותם כולה אינה אלא השתייכות אתנית.
זו מחשבותי כלפי מעוררי הענין כאן
 
הניסיון להנדס תרבות ואישיות לקבוצת אוכלוסיה שלמה, למשטר את השפה והשיח, ולקבוע ביטויים והגיות 'נכונות' ו'לא נכונות' לא הצליח ולא יצלח לעולם.
כל מעוררי העניין הזה צריכים לחשוב כמה נושאים יש לנו, כבני אדם וכעבדי ה' - לעסוק בהם, ולהבין שלהקדיש אנרגיות כל כך נחוצות לנושאים כל כך חיצוניים וילדותיים זה בזבוז במקרה הטוב והשחתה במקרה הרע.
אותו אחד שנטש שיחה מוסרית מפי אחד מחכמי ישראל בגלל שההגיה שלו לא התאימה לו צריך לעשות עם עצמו חתיכת חשבון נפש איך ולמה הוא פסל בן אדם בגלל צורת דיבור וסגנון. וכמה התעוררות רוחנית והתעלות אישית הור הפסיד בגלל השטות הזו.
מסכן.
התעייפתי כבר לענות על כל אחד ואחד שכנראה לעולם לא יבינו את המשמעות של הענין הזה, וכמה זה כן חשוב.
והטפשות לבוא ולהגיד "אבל יש לנו נושאים אחרים יותר חשובים לעסוק בהם". מי אמר שאין דברים אחרים לעסוק בהם שאולי הם אפילו יותר חשובים? וכי מפני זה לא נעסוק גם בשאר הדברים? זה טענה חסרת טעם, שבא רק לברוח מלבוא עם טענה אמיתית על עצם הענין, ותו לא.
לגבי "הפסד שיחה מוסרית", אל תדאג לי...כשיצאתי משם, נכנסתי לאוצר הספרים עם מסילת ישרים ולמדתי בו, לא היה חסר לי מוסר, ב"ה....
לגבי החשבון נפש, עשיתי אותו על למה לא הלכתי אחר כך לשאול אותו למה הוא מדבר ככה, הלא תורה היא וללמוד אני צריך.
מסכן, לענ"ד, מי שלא מבין עד כמה זה כן דבר חשוב ומשמעותי. וכמה זה יכול להשפיע לשעה ולדורות. ואכמ"ל.
 
ומה לעשות שיש אנשים שעבודת ה' זה לא הנושא שלהם, אלא כמה אנחנו משוייכים כקבוצה אתנית...
וזה עיקר ענינם גם ביהדותם כולה אינה אלא השתייכות אתנית.
זו מחשבותי כלפי מעוררי הענין כאן
סליחה ידידי, אדרבה! החשיבות שאני נותן לענין הזה, זה דוקא כי אני חושב שזה יכול להשפיע בעניני עבודת ה' של ציבור שלם. ולא כמוך וקלי הדעת שלוקחים את זה רק למקום של גזענות או אתני וכד'.
ובגלל זה הדגשתי, שדוקא למי שמייצג את הציבור הספרדי, זה עוד יותר מפריע. שיעשה מה שירצה בלימודו הפרטי או בביתו. אבל בשיחה ציבורית או דרשה או נאום בפני עמך בית ישראל, כשאתה ראש ישיבה ספרדי ובמועצת וכו', אנא אל תדברו בהגיה אשכנזית, זה לא עושה טוב בכלל. וד"ל.
 
סליחה ידידי, אדרבה! החשיבות שאני נותן לענין הזה, זה דוקא כי אני חושב שזה יכול להשפיע בעניני עבודת ה' של ציבור שלם. ולא כמוך וקלי הדעת שלוקחים את זה רק למקום של גזענות או אתני וכד'.
קלות דעת אינה חלק ממני. ואכן לדעתך זה משפיע על כל עבודת השם.. כי משם אתה מתחיל בהצלחה.
ובגלל זה הדגשתי, שדוקא למי שמייצג את הציבור הספרדי, זה עוד יותר מפריע. שיעשה מה שירצה בלימודו הפרטי או בביתו. אבל בשיחה ציבורית או דרשה או נאום בפני עמך בית ישראל, כשאתה ראש ישיבה ספרדי ובמועצת וכו', אנא אל תדברו בהגיה אשכנזית, זה לא עושה טוב בכלל. וד"ל.
אולם בגלל קלי דעת ומרדדי שיח כמו מעוררי הענין כאן, שמעבירים ביקורת על דברים חיצוניים ושוליים ביחס לגדולי תורה שאינם מגיעים לקרסוליהם, בבחינת ירהב הנער בזקן והנקלה בנכבד, השהות כאן הופכת למעיקה לעיתים קרובות לצערי
 
ומה לעשות שיש אנשים שעבודת ה' זה לא הנושא שלהם
ואני ב"ה לא שייך לקבוצה הזאת שאתה מדבר עליה.
ואכן לדעתך זה משפיע על כל עבודת השם.. כי משם אתה מתחיל בהצלחה.
בוא נדייק. לא כתבתי שזה משפיע על כל עבודת ה'. אלא שזה יכול להשפיע בעניני עבודת ה'. ויש הבדל עצום בין מה שאתה ניסית לצייר שאמרתי, לבין מה שבאמת אמרתי.
ועוד, דע לך אחי שעבודת ה' היא מלאכה ועבודה שנוגעת על כל תחומי וענייני החיים, בבת אחת, ובכל רגע נתון - אין לה תחילה וסוף.
אז גם המשפט "כי משם אתה מתחיל" לא רק שהיא שקרית אלא גם מוטעת ביסודו. כי לא ידידי, אני לא מתחיל משם, זה רק עוד חלק קטן מכלל העבודה של עבודת ה', שקורה כל רגע ורגע כל עוד נשמתי בי.
המילה היחידה שכתבת שאני יקח לעצמי זה הברכת הדיוט...
תודה, וכן למותק!
 
ואני ב"ה לא שייך לקבוצה הזאת שאתה מדבר עליה.

בוא נדייק. לא כתבתי שזה משפיע על כל עבודת ה'. אלא שזה יכול להשפיע בעניני עבודת ה'. ויש הבדל עצום בין מה שאתה ניסית לצייר שאמרתי, לבין מה שבאמת אמרתי.
ועוד, דע לך אחי שעבודת ה' היא מלאכה ועבודה שנוגעת על כל תחומי וענייני החיים, בבת אחת, ובכל רגע נתון - אין לה תחילה וסוף.
אז גם המשפט "כי משם אתה מתחיל" לא רק שהיא שקרית אלא גם מוטעת ביסודו. כי לא ידידי, אני לא מתחיל משם, זה רק עוד חלק קטן מכלל העבודה של עבודת ה', שקורה כל רגע ורגע כל עוד נשמתי בי.

המילה היחידה שכתבת שאני יקח לעצמי זה הברכת הדיוט...
תודה, וכן למותק!

ואווי
עוד לא התעייפתם ?
 
דוקא למי שמייצג את הציבור הספרדי, זה עוד יותר מפריע. שיעשה מה שירצה בלימודו הפרטי או בביתו. אבל בשיחה ציבורית או דרשה או נאום בפני עמך בית ישראל, כשאתה ראש ישיבה ספרדי ובמועצת וכו', אנא אל תדברו בהגיה אשכנזית, זה לא עושה טוב בכלל. וד"ל.
כמה אתה מחשיב את עצמך עד כדי חלוקת הוראתו מפורטות למרן שליט"א, איך ללמוד בבית ואיך לדבר ומה עושה טוב...
 
כמה אתה מחשיב את עצמך עד כדי חלוקת הוראתו מפורטות למרן שליט"א, איך ללמוד בבית ואיך לדבר ומה עושה טוב...

זה מה שחינכו אותם,
"יש איזה ראש ישיבה אחד..."
במקום שהתלמיד יתבטל לרב, הוא צריך לבטל את הרב אליו.

יש טבח בישיבה, ויש מנקה בישיבה, ויש ראש ישיבה.
 
כמה אתה מחשיב את עצמך עד כדי חלוקת הוראתו מפורטות למרן שליט"א, איך ללמוד בבית ואיך לדבר ומה עושה טוב...
אני כן מחשיב את עצמי, "אחד משמונה שבשמינית גאווה", ב"ה.
אבל ליתר דיוק (אגב בגלל זה צעק הרב בצלאל למה הספרדים לא לומדים בעיון ואז מבינים הכל בשטחיות...) אני לא חילקתי הוראות. רק אמרתי את דעתי ותחושתי. ולא ח"ו חלוקת הוראות. אפילו לילד ברחוב אני לא נוהג לחלק הוראות, זה לא דרכי.
תודה
 
אני חושב שלכתוב בפורום חרדי

על הנהגה של ת''ח גדול
"תופעה מגעילה ומטרידה".
"יצאתי באמצע השיחה"
"קודם כל שיהיה ספרדי".
היא תופעה מגעילה ומטרידה בציבוריות הספרדית דור ששופט את שופטיו בסרגל עקום ושטחי ורדוד
כל הדמוגגיה של דאגה ציבורית כביכול לעבודת ה'
לצאת באמצע כי אי אפשר מעיד על בעיה רגשית עמוקה מבחינה הזדהות אתנית, בלי יכולת להתייחס לתוכן הדברים אלא לצורה החיצונית.

אני לא רגיל להעביר ביקורת, אבל אני בהלם שביקורת כזו נשארת בפורום חרדי.
 
@כוכב מיעקב
אני יכול להבין ללבך שזה מפריע לך,
אבל עליך להבין, שיש כאלו שזה לא מפריע להם.
יש כאלו שלא רואים בזה שום אסון ושום סכנה.
יש כאלו שלא רואים בזה שום רפיסות.
יש כאלו שלא רואים בזה שום כניעה.
עכשיו, אם הרבנים שלך בחרו ברב הזה לעמוד איתם,
אז כנראה שגם הם מבינים שזה לא בעייה.
אז על מה הויכוח ?
על כאב פרטי (שלדעתך הוא מהותי ולדעתם הוא רגשי) ?
על תחושות אישיות, או על תחושת נרדפות ותחושת חיסול עצמי (שלדעתך הוא אמיתי, ולדעתם הוא רגשי) ?
אם יש לך כעסים, תפנה אותם בראש ובראשונה לרבותיך שבחרו בו להכינסו במחיצתם.
הוא היה כזה לפניך, וישאר כזה אחריך, - אין בעייה שלא תסכים איתו, אבל את האצבע המאשימה תפנה לכתובת הנכונה.
או שתשנה את דעתך, אבל אל תדרוש ממנו לשנות את דעתו בגללך,
או שתעזוב שם.
 
אני חושב שלכתוב בפורום חרדי

על הנהגה של ת''ח גדול
"תופעה מגעילה ומטרידה".
"יצאתי באמצע השיחה"
"קודם כל שיהיה ספרדי".
היא תופעה מגעילה ומטרידה בציבוריות הספרדית דור ששופט את שופטיו בסרגל עקום ושטחי ורדוד
כל הדמוגגיה של דאגה ציבורית כביכול לעבודת ה'
לצאת באמצע כי אי אפשר מעיד על בעיה רגשית עמוקה מבחינה הזדהות אתנית, בלי יכולת להתייחס לתוכן הדברים אלא לצורה החיצונית.

אני לא רגיל להעביר ביקורת, אבל אני בהלם שביקורת כזו נשארת בפורום חרדי.
וואו באמת אין לי כח לזה כבר.
אבל מקווה בכל זאת, שזאת תהיה הפעם האחרונה:
"תופעה מגעילה ומטרידה": אין כל פסול לומר כך על תופעה. לא כיוונתי את המילים האלו כלפי שום אדם. (והראיה שאתה חזרת והשתמשת זאת כלפי...).
"יצאתי באמצע השיחה": ב"ה אין לי כל בעיה רגשית, רק שלפעמים החצוניות משפיע על הפנימיות. אם הייתי מביא לך מתנה יקרת ערך, שעון יקר, עניבה יקרה וכיוצ"ב, בתוך שקית של רמי לוי, לא היית מתלהב מזה כל כך. תחשוב על זה. ואגב למי שעוד לא הבין, כמוך, זה חלק מהענין גם בעצם נידון שלנו, ע"פ היסוד הזה שהחיצוניות משפיע על הפנימיות. ודו"ק.
"קודם כל שיהיה ספרדי". כוונתי בזה היה רק דרך אזכור ברמיזה על הנושא שהזכרתי שם בענין דרך הלימוד - שאם נבוא לדבר על בעיות הספרדים אז בוא נהיה ספרדים שנוכל לדון בעצמינו. רק משחק במילים ורעיון, ותו לא, ולא צריך לעשות מזה ענין, אם לא שאתה מחפש דוקא לעשות ענין.
ובענין "ההלם" על שביקורת כזו נשאר בפורום חרדי. יש לי קושיא חזקה. כי ראיתי שנתת לייק לחכם בן שושן לעיל בין היתר גם על מה שאמר "וכי אין נושאים אחרים יותר חשובים לעסוק בהם וכו'". א"כ אני מקשה ה"ה כאן וכי לא היו נושאים אחרים שהיו אמורים לגרום לך הלם עוד יותר מזה (אני יכול להצביע על כמה מהם), שרק על זה אתה כותב שאתה בהלם?
אלא מה התשובה, שבאמת כל אחד בוחר לפי מזגו ועניינו ממה להיות בהלם. מה שנקרא בלעז "פוזיציה".
 
(והראיה שאתה חזרת והשתמשת זאת כלפי...
אתה לא אחד מגדולי הדור שכלפיו אני אומר לשון זו
אלא תלמיד שמדבר בחציפות כלפי ת''ח
ואם אינך מבין את ההבדל. זה הבעיה.
יש כאן בעיה עקרונית גם אם אין לך כח.
אתה לא חייב להגיב.
לי חשוב שהנהלת הפורום תכריע אם זה דרכה או לא, כט''ס
@הנר המערבי @ראש פינה להכרעתכם בסגנון השיח בפורום דנן
 
@כוכב מיעקב
אני יכול להבין ללבך שזה מפריע לך,
אבל עליך להבין, שיש כאלו שזה לא מפריע להם.
יש כאלו שלא רואים בזה שום אסון ושום סכנה.
יש כאלו שלא רואים בזה שום רפיסות.
יש כאלו שלא רואים בזה שום כניעה.
עכשיו, אם הרבנים שלך בחרו ברב הזה לעמוד איתם,
אז כנראה שגם הם מבינים שזה לא בעייה.
אז על מה הויכוח ?
על כאב פרטי (שלדעתך הוא מהותי ולדעתם הוא רגשי) ?
על תחושות אישיות, או על תחושת נרדפות ותחושת חיסול עצמי (שלדעתך הוא אמיתי, ולדעתם הוא רגשי) ?
אם יש לך כעסים, תפנה אותם בראש ובראשונה לרבותיך שבחרו בו להכינסו במחיצתם.
הוא היה כזה לפניך, וישאר כזה אחריך, - אין בעייה שלא תסכים איתו, אבל את האצבע המאשימה תפנה לכתובת הנכונה.
או שתשנה את דעתך, אבל אל תדרוש ממנו לשנות את דעתו בגללך,
או שתעזוב שם.
-ועליך להבין שיש כאלו שזה כן מפריע להם.
-ויש כאלו שרואים בזה אסון וסכנה.
-ורפיסות.
-וכניעה.
-לגבי הרבנים: אם כוונתך ל"מועצת חכמי התורה", אז אף אחד מהרבנים שלי לא נמצאים בתוכו.
ואגב, גם עצם מה שאמרת (וחזרת על זה שוב בסוף) לא נכון, כי ידוע שהרבנים היותר "ספרדים" (לצורך הענין), לא רצו בכלל שייכנסו את כל אותם ראשי ישיבות. כידוע ליודעי ח"ן. ועד עצם היום הזה ממש יש חיכוכים ביניהם על כל דבר קטן.
-"כאב פרטי" זה בטוח לא, כי הרבה מאד חברים הסכימו איתי. ופוק חזי מאי עמא דבר.
 
אתה לא אחד מגדולי הדור שכלפיו אני אומר לשון זו
אלא תלמיד שמדבר בחציפות כלפי ת''ח
ואם אינך מבין את ההבדל. זה הבעיה.
יש כאן בעיה עקרונית גם אם אין לך כח.
אתה לא חייב להגעיב.
לי חשובים שהנהלת הפורום תכריע אם זה דרכה או לא, כט''ס
@הנר המערבי @ראש פינה להכרעתכם בסגנון השיח בפורום דנן
בגלל שאתה לא מקשיב לגדול הדור ולומד בעיון שוב לא הבנת את דברי. הבאתי ראיה שאדם ברום המעלה כמוך, בטח לא היה מדבר ככה כלפי אדם (מסתבר שטעיתי), ואם חזרת על זה כלפי, אין זה כי אם שכוונתך ג"כ על התופעה שאני מייצג, ולא עלי אישית.

אגב, אני מתלבט אם להשביך על זה שהכנסת פה את המילים "גדול הדור", או אולי עדיף לי פשוט לשתוק. מלבד מה שאני יכול להביא מכל הספרים הקדושים שכתבו על גודל החשיבות להעביר ביקורת דוקא על "גדולי הדור". אבל אנשים קטנים כמוך לפעמים לא יודעים איך לקבל את זה שמבקרים את הרב שלהם, ומשתוללים כמו ילדים קטנים, במקום להבין ענין ולשאת ולתת בו כדרכה של תורה.

לגבי "החציפות". באמת לא היה בכוונתי להתחצף, ואולי מתוך ריתחא כתבתי בצורה שהיה אפשר להשתמע ממנו חוסר כבוד. אבל סהדי במרומים שלא כזו היתה כוונתי. מלבד מה שאין ספור פעמים הסברתי כל משפט שכתבתי באותה פתיחה.

אמנם אני חייב לומר שמבין השורות רואים שעצם העברת ביקורת מפריע לך, וזה הבעיה, והבעיה היא שלך. אפשר א"כ לקפל פה את כל הפורום הזה ולסגור את הבסטה. או פשוט אתה תצא ממנו. ותניח לנו.
 
זה מה שחינכו אותם,
"יש איזה ראש ישיבה אחד..."
במקום שהתלמיד יתבטל לרב, הוא צריך לבטל את הרב אליו.

יש טבח בישיבה, ויש מנקה בישיבה, ויש ראש ישיבה.
היום זה כבר לא 'איזה ראש ישיבה אחד' אלא 'סלים ובצלאל שהולכים כמו הירש ולנדו שלא שמעת מהם אפי' הלכה אחת או שיעור אחד'...
 
אכן כן היו כאן דיונים עיוניים ברמה גבוהה פעם עם ת''ח רציניים, אך בזמן האחרון כל מיני אנשים ששפתם זולה נכנסו לכאן והשיח מרודד בלי הגבלה, ואני אכן כמעט לא דורך כאן.
כל הפוסל...
חוץ מפתיחת האשכול שאפשר אולי לטעות ולחשוב שהתכוונתי להתחצף.
בכל שאר המשא ומתן כתבתי בכבוד לכל המגיבים.
דוקא אתה, והצד שלך, הגיבו שלא בכבוד.
מה לא אמרו עלי (כשבכלל לא יודעים מי אני) ועל אלה שהסכימו איתי, רק בגלל הדעה שלנו. (לך תבדוק).
אז אל תבוא להתבכיין עכשיו על זה.
ודע לך, זה היה ההעלה הראשונה שלי בפורום, ואני יחסית חדש פה, ואני נדהמתי על איך פה "החברים" יורדים אחד על השני.
ממש לא חשבתי, ולא עלה על דעתי, שזה כך. אבל לאט לאט אני לומד שאי אפשר להיות כאן התמים והנעים בין כל הטורפים.
ואגב אל תדון את רמת האדם בתורה, תלמיד חכם או לא ת"ח, דרך הדעות שלו. זה שיש בן אדם שיש לו דעה בענין השקפתי לא כמוך, זה לא אומר שהוא לא תלמיד חכם. אם אתה רוצה בוא נדבר קצת בלימוד (תפתח אשכול חדש ותבחר נושא, ונראה אם נהנה אחד מהשני בסברות ובחקירות בהוויות דאביי ורבא).
באהבה!
 
ודע לך, זה היה ההעלה הראשונה שלי בפורום, ואני יחסית חדש פה, ואני נדהמתי על איך פה "החברים" יורדים אחד על השני.
ממש לא חשבתי, ולא עלה על דעתי, שזה כך. אבל לאט לאט אני לומד שאי אפשר להיות כאן התמים והנעים בין כל הטורפים.
טלית שכולה תכלת כזו שהאשכול הראשון שכתבת - אז בימים היפים לפני שלמדת ש"אי אפשר להיות התמים והנעים" - הוא על:
"תופעה מגעילה ומטרידה מאד, שרבנים, ראשי ישיבות וכו', שהם ספרדים, וחלקם אפילו יושבים ב"מועצת חכמי התורה", מבטאים כל מיני מילים בהגייה וביטוי האשכנזים ישיביש. אחד מהם הוא כבוד הגאון רבי שמואל בצלאל שליט"א הנ"ל, שאני מכיר ומוקיר.
ואני הקטן רציתי להציע כאן שלפני שיזעק ויצעק על למה אין כוללים ספרדים שלומדים ש"ס בעיון, קודם כל שהוא יהיה ספרדי."
באמת...
 
טלית שכולה תכלת כזו שהאשכול הראשון שכתבת - אז בימים היפים לפני שלמדת ש"אי אפשר להיות התמים והנעים" - הוא על תופעה של רבנים שלא מדברים כמו שלדעתך הם צריכים לדבר...
אז הנה זה דוגמא לטורף.
אז לא ידידי, הייתי זמן מה כבר חבר בפורום, ולא כתבתי דבר, כי לא חיפשתי להשתמש בבמה הזאת מרוב שיעמום...ב"ה אני עסוק בדברים יותר חשובים... רק מדי פעם להציץ על מה אחרים כותבים לשמוע וללמוד, בבחינת פוק חזי. אלא (כמו שסיפרתי כבר בפתיחה לאשכול) שביום בהיר אחד... קראתי אשכול אחר שהזכיר לי איזה מעשה שהיה, ואז פניתי על אתר לכתוב אותו בפורום לשמוע דעות אחרות. ולא כמו שאתה מייצר שאני התיישבתי יום אחד לחשוב על איזה נושא לעלות ראשון, ואז מכל מה שיש לי, בחרתי בזה. לא זה לא מה שקרה, מר טורף.
 
אז הנה זה דוגמא לטורף.
אז לא ידידי, הייתי זמן מה כבר חבר בפורום, ולא כתבתי דבר, כי לא חיפשתי להשתמש בבמה הזאת מרוב שיעמום...ב"ה אני עסוק בדברים יותר חשובים... רק מדי פעם להציץ על מה אחרים כותבים לשמוע וללמוד, בבחינת פוק חזי. אלא (כמו שסיפרתי כבר בפתיחה לאשכול) שביום בהיר אחד... קראתי אשכול אחר שהזכיר לי איזה מעשה שהיה, ואז פניתי על אתר לכתוב אותו בפורום לשמוע דעות אחרות. ולא כמו שאתה מייצר שאני התיישבתי יום אחד לחשוב על איזה נושא לעלות ראשון, ואז מכל מה שיש לי, בחרתי בזה. לא זה לא מה שקרה, מר טורף.
מר נטרף, אתה שם לב באיזה סגנון פתחת את האשכול? תקרא שוב את הציטוט שהעתקתי בתגובה הקודמת. אתה מדבר על כבוד??
 
זה שאלה מעניינת, למה כל 'ארצות המזרח' רגילים לקרוא לעצמם את התואר 'ספרדים'.
ללא ספק שאלה מעניינת ביותר.
הרבי מליובוויטש מדייק את חתימת הרמב"ם בפתח ספרו היד, משה בן מיימון הספרדי, אף שבשאר מקומות לא חתם 'הספרדי', ומדוע דווקא בספרו ההלכתי והמדוייק הוצרך להדגיש זאת, וביאר, שבזה בא הרמב"ם לומר שרק הספרדים שהרמב"ם היה המרא דאתרא שם בהיותו בן המקום, הם שמחויבים ללכת על פי הוראותיו. והרי כל עדות המזרח קיבלו על עצמם בתחילה את הוראות הרמב"ם כמו שכותב האור לציון, וכנראה לכן הם הפכו ל'ספרדים' כלומר, המחוייבים ללכת על פי הוראות הרמב"ם.
 
ללא ספק שאלה מעניינת ביותר.
הרבי מליובוויטש מדייק את חתימת הרמב"ם בפתח ספרו היד, משה בן מיימון הספרדי, אף שבשאר מקומות לא חתם 'הספרדי', ומדוע דווקא בספרו ההלכתי והמדוייק הוצרך להדגיש זאת, וביאר, שבזה בא הרמב"ם לומר שרק הספרדים שהרמב"ם היה המרא דאתרא שם בהיותו בן המקום, הם שמחויבים ללכת על פי הוראותיו. והרי כל עדות המזרח קיבלו על עצמם בתחילה את הוראות הרמב"ם כמו שכותב האור לציון, וכנראה לכן הם הפכו ל'ספרדים' כלומר, המחוייבים ללכת על פי הוראות הרמב"ם.
יפה. ועיין ממש כיוצא בזה במה שכתב מרן הגרע"י זיע"א במאור ישראל-טבעת המלך בפתח הספר (בד"ה והנה). צירפתי כאן.
 

קבצים מצורפים

אכן כן היו כאן דיונים עיוניים ברמה גבוהה פעם עם ת''ח רציניים, אך בזמן האחרון כל מיני אנשים ששפתם זולה נכנסו לכאן והשיח מרודד בלי הגבלה, ואני אכן כמעט לא דורך כאן.
כמה שאתה צודק...
חבל שאין בפורום כמעט סינון
בעבר הייתי מדווח על דברים שהיו נראים לי זלזול (על השיח הרדוד אפי' לא דיווחתי)
ולצערי לא הייתה התייחסות מצד המנהלים - כדאי שיקחו לתשומת ליבם
יש בפורום כלים לרמה גבוהה
אם רק היו מפעילים אותו נכון
 
ראשי תחתית