איזה מרבותינו שומרים על המנהג לאכול מצות רכות

כה"ח ת"ס מ"ד:
ועכשיו מנהג ק"ק אשכנזים פה עיר הקודש ירושלים ת"ו לעשות מצת מצוה וכן במצות שעושין לטוחנן רקיקין ממש כמו שכתב מור"ם ז"ל, וכן יש קצת מן הספרדים שעושין גם כן מצת מצוה רקיקין ממש, וכל הנזהר לעשות יותר דקין ולא עבים הרי זה משובח.


בדיוק להיפך. המצה הרכה יש בה הרבה מים, ופעמים שהיא בגדר 'בלילה' ולא בגדר 'עיסה' [מצוי במצות התימנים] ועליה יש מחלוקת אם היא בגדר לחם או לא.
המצה הקשה היא עיסה ממש, ואין מי שאומר שאין בה הפרשת חלה.


באשכנז אתה צודק.
בספרד היו אוכלים 'קשות'. כך מפורש בצרור המור, ברדב"ז, בכנה"ג, בגינת ורדים, בשו"ת דבר שמואל, במהר"ם זכות, ובעוד רבים מהאחרונים.
כך מתבאר מדברי ראשוני ספרד [הרמב"ן וסיעתו] שהמצה נקראת 'פרפרת' הפת משום שעושים אותה רקיקין דקין. וזה מתאים למצה הקשה. המצה הרכה, אף שהיא דקה - היא לחם גמור כמו 'לפה', ואין היא נקראת 'פרפרת' שזה פה"ב, ודוק כי קיצרתי.
גם הרכות הם דקות, רק טיפה יותר מים
זה ודאי עיסה, כמעט שאין הבדל למי שמכיר
שאר הפוסקים שהבאת, אדרבה תביא מקורות מדוייקים יותר
 
גם הרכות הם דקות, רק טיפה יותר מים
זה ודאי עיסה, כמעט שאין הבדל למי שמכיר
המצה הרכה, אף שהיא דקה - היא לחם גמור כמו 'לפה', ואין היא נקראת 'פרפרת' שזה פה"ב, ודוק כי קיצרתי

שאר הפוסקים שהבאת, אדרבה תביא מקורות מדוייקים יותר
עיין במצורף
 

קבצים מצורפים

א. מצות רכות זה 'קולא', לא 'חומרא'. אין ענין להמשיך 'ולהדר' לאכול מצות רכות, אלא להיפך. 'להחמיר' ולאכול מצות קשות.
למרות שבודאי המצות הרכות כשרות 'לכתחלה'.
קצ"ב.
וי"ל שהכל עניין של מיומנות, ומי שאינו בקי מספיק שלא יעשה רכות כלל, ומי שיודע היטב היאך לעשותן כראוי, מרקם אחיד, עובי אחיד, חום תנור מדוייק וכו', לית לן בה.
אינני מבין כיצד אנשים מסוגלים לאכול מצות רכות שנראות כמו פיתה. זה הורס את כל האווירה של פסח, גם אם זה כשר למהדרין מן המהדרין.
הכל עניין של הרגל,
וכמו שהרגיל לאכול 'חריין' לא יכיל את אלו שאוכלים חסה ולהיפך ...
וכן בעוד הרבה מנהגים ...
מצה עבה אינה דומה לפיתה כמו שעוגת קונפלור אינה דומה לעוגה רגילה ואף יותר מכך.

מה למעשה? דבר ראשון, שהמצה תהיה מהודרת מכל חשש ופקפוק. דבר שני, מנהג אבותינו בידינו, וכל אחד ואבותיו הוא.
 
וי"ל שהכל עניין של מיומנות, ומי שאינו בקי מספיק שלא יעשה רכות כלל, ומי שיודע היטב היאך לעשותן כראוי, מקרם אחיד, עובי אחיד, חום תנור מדוייק וכו', לית לן בה.
אה"נ. אולם במצות קשות אין שום ספק שהכל נאפה ואין קמח או בצק שיכול איך שהוא להחמיץ.
משא"כ במצות רכות - צריך מיומנות וכו', ומאן לימא לן דהכי הוה, ומידי חשש קל לא נפיק, והוא אשר כתבתי ש'החומרא' היא לאכול מצות קשות ולא להיפך.
 
@כהן רק שאלה. אתה אפית מצות בידיך? או שכל ההודעות שלך בנושא הם מסברא ונראלי וספרים ושמועות?
זו נקודה מאוד חשובה לכל הדיון.
 
אתה אפית מצות בידיך?
לא.
שכל ההודעות שלך בנושא הם מסברא ונראלי וספרים ושמועות
זו נקודה מאוד חשובה לכל הדיון.
אכן חשוב מאוד לאפות מצות 'ביד' כדי לדעת מה היה 'מנהג ספרד' לפני 500 שנה ויותר.
 
כך גם רואים מדבריך
אכן חשוב מאוד לאפות מצות 'ביד' כדי לדעת מה היה 'מנהג ספרד' לפני 500 שנה ויותר.
אני לא מדבר על מה היה לפני 500 שנה, אני מדבר על ההודעות שאתה "מסביר" מה ההבדל בין קשות לרכות ואני עומד וצוחק מאיפה אתה מביא את מה שכתבת

(ובנוגע למה היה פעם, אם בזמן הגמרא היה מצות רכות אז ככל הנראה שמנהגנו הספרדים לאכול אותם לכתחילה, המציאות בארצות שלנו הייתה הרבה יותר קרובה לזמן הגמרא מאשר אצל האשכנזים)
 
אני לא מדבר על מה היה לפני 500 שנה
האשכול הזה מדבר על זה לידיעתך.
(ובנוגע למה היה פעם, אם בזמן הגמרא היה מצות רכות אז ככל הנראה שמנהגנו הספרדים לאכול אותם לכתחילה, המציאות בארצות שלנו הייתה הרבה יותר קרובה לזמן הגמרא מאשר אצל האשכנזים)
אף אחד לא שאל מה היה בזמן 'הגמ'. בזמן הגמ' היו עושים עד טפח.
השאלה היתה מה המנהג של 'הספרדים', והאם יש 'חומרא' לאכול מצות רכות.

דוקא בזה האשכנזים היו קרובים יותר לחז"ל ואפו מצות 'עבות', והספרדים 'החמירו' לאפות מצות דקות 'וקשות'.
 
האשכול הזה מדבר על זה לידיעתך.
לא. עיין בכותרת. (ובכל אופן, זה לא סיבה לכתוב דברים תלושים מהמציאות בשביל להסביר את ההעדפה שלך)
אף אחד לא שאל מה היה בזמן 'הגמ'. בזמן הגמ' היו עושים עד טפח.
השאלה היתה מה המנהג של 'הספרדים', והאם יש 'חומרא' לאכול מצות רכות.

דוקא בזה האשכנזים היו קרובים יותר לחז"ל ואפו מצות 'עבות', והספרדים 'החמירו' לאפות מצות דקות 'וקשות'.
כתבתי לך, הספרדים הם אלו שיותר קרובים במציאות לחז"ל, גם בכללי וגם בזה כידוע וכפשוט.
(אגב, מה זה החמירו? יותר ממי? מהאמוראים? .....)
 
כתבתי לך, הספרדים הם אלו שיותר קרובים במציאות לחז"ל, גם בכללי וגם בזה כידוע וכפשוט.
(אגב, מה זה החמירו? יותר ממי? מהאמוראים? .....)
עיין בהודעות הקודמות מה שהבאתי מהכה"ח ועוד. חבל שאתה 'מזדרז' להעיר בלי לעיין.
 
יש לנו כאן שכנים תימניים גזעיים
שנוהגים להכין בבית מצות בעובי טפח, וטוענים שמסורת בידם כך שנים רבות. [אנשים יראים וחרדים לדבר ה']
ודו"ק היטב עד למאוד.
 
יש לנו כאן שכנים תימניים גזעיים
שנוהגים להכין בבית מצות בעובי טפח, וטוענים שמסורת בידם כך שנים רבות. [אנשים יראים וחרדים לדבר ה']
ודו"ק היטב עד למאוד.
טפח???? גוזמה
 
מפני כבודו של הרב @ידידיה מחשובי הרבנים כאן ומבעלי ההשקפה הטהורה והזכה,
דפקתי בדלתו של שכני
וא"ל שבאמת זה פחות מטפח, וזה 4, 5 ס"מ בקירוב.
וחזר על זה שיש להם כך מנהג ברור מקוים ומאושר שנים רבות למעלה בקודש וכן נהגו גדולי הרבנים הזכיר שמות ולא כ"כ קלטתי.
עכ"ד.
ונמצא שד' רבנו @ידידיה צודקים מעט, וחיפש האמת באמת בלי נגיעות ועם שכל ישר.
 
גם אני השתתפתי כמה פעמים בחבורת מצות. והעובי היה בערך כמעט טפח.

המצות הקשות של היום עם הרידוד זה כנראה סיפור של 250-300 שנה ותו לא.
 
אם יש מהחברים מי שיודע היכן אפשר להשיג מצות רכות שנאפו בחבורה מוסמכת בפיקוח ת"ח מוכר אשמח שיעלה כאן.
 
מפני כבודו של הרב @ידידיה מחשובי הרבנים כאן ומבעלי ההשקפה הטהורה והזכה,
דפקתי בדלתו של שכני
וא"ל שבאמת זה פחות מטפח, וזה 4, 5 ס"מ בקירוב.
וחזר על זה שיש להם כך מנהג ברור מקוים ומאושר שנים רבות למעלה בקודש וכן נהגו גדולי הרבנים הזכיר שמות ולא כ"כ קלטתי.
עכ"ד.
ונמצא שד' רבנו @ידידיה צודקים מעט, וחיפש האמת באמת בלי נגיעות ועם שכל ישר.
זה כנראה בלילה רכה, אחרת א"א היה לנגוס בזה.
 
ראשי תחתית