איזה מרבותינו שומרים על המנהג לאכול מצות רכות

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יד אברהם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ביום חמישי היה אפיית מצות שע"י איגוד עמלי תורה, מצות מכונה במאפיית הלפרין
מורינו הגרש"י זעפראני הגיע לפקח על האפיה, ובדרך כשיצא שאלתי אותו איך הוא נוהג, ואמר שאביו היה אוכל מצות קשות ולכן גם הוא כך נוהג
והוסיף שבחאלב היה כאלו שנהגו רכות והיו שנהגו קשות, וודאי שניתן לאכול רכות, רק הוא ממשיך כמו אביו
 
ביום חמישי היה אפיית מצות שע"י איגוד עמלי תורה, מצות מכונה במאפיית הלפרין
מורינו הגרש"י זעפראני הגיע לפקח על האפיה, ובדרך כשיצא שאלתי אותו איך הוא נוהג, ואמר שאביו היה אוכל מצות קשות ולכן גם הוא כך נוהג
והוסיף שבחאלב היה כאלו שנהגו רכות והיו שנהגו קשות, וודאי שניתן לאכול רכות, רק הוא ממשיך כמו אביו
ואוסיף על דבריך - שאכן גם רבנו הגדול מרן ר' עזרא עטיה מור זקנך היה אוכל כשעלה ארצה מצות רכות משושנים לדוד (משה חי שרבני היה מביא לו כל שנה) כך שמעתי מפי קודשו של סביך הגאון הקדוש הרב דוד עטיה שליט"א ומהדוד יעקב ז"ל
 
אינני מבין כיצד אנשים מסוגלים לאכול מצות רכות שנראות כמו פיתה. זה הורס את כל האווירה של פסח, גם אם זה כשר למהדרין מן המהדרין.
הדיון פה הוא בהלכה ולא רגש. (וי"א שמשום כן אסרו על הנשים ללמוד תורה, משום שהנשים רגשניות הן)
אגב. איך עשו כורך במצה קשה, כל המושג של כריכה הוא בדבר גמיש ולא קשה.

חוץ מהענין, אם היו דנים מרגשות ודאי שכולם היו אוסרים את הפאה נכרית, כי איך מסוגלים לכסות שער בשער שלא ניכר אם היא פנויה או נשואה.
 
טענו בחיטים והודה לו בשעורים? התגובה שלי דנה ברגש ולא בהלכה.

לגבי פאה, אמרו חז"ל אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה, גם כשהיא מכסה את ראשה היא עושה כל טצדקי שזה יהיה הכי יפה שיש, וגם כשהיא לובשת חצאית היא לא חושבת על המצוה שצריכה להיות מכוסה אלא איזה חצאית תהיה הכי יפה עבורה, וכן על זה הדרך.

ממילא אם מבחינה הלכתית זה מותר, אין מקום כאן ל"רגש" (ואמנם בעלי התעמולה מכניסים הרבה רגש, אבל כל דבריהם הבל ורעות רוח, כשהם מתעלמים לגמרי מכל שאר הבגדים והתכשיטים וכו').

ואם פוסקי ההלכה היו פוסקים ע"י רגש, היו אוסרים גם מטפחות כי איך מסוגלים לכסות בכיסוי שמידי פעם מחליק ונראה שליש ראש ומחזירים בחזרה, הרי זה חוכא ואיטלולא.

וגם היו אוסרים גילוי שיער לרווקות, כי איך מסוגלים רווקות לגלות את ראשן כשזו פריצות נוראה ואיומה.
 
הרבה מהחכמים המרוקאים, התונסאים וחלק מיוצאי בבל וחלק גם מחכמי ירושלים תובב"א.
 
מעניין, לא שמעתי על מנהג מרוקו במצות רכות.
הגאון רבי מאיר אמסלם דומ"ץ נווה יעקב נוהג במצות רכות (לא ממש לאפה, אבל רכות שאפשר כמעט לקפל ל-2 בלי שיישבר)
והעיד שדודו מרנא בבא סאלי זיע"א וכן בניו ומשפחתו, נהגו במצות כאלו ג"כ.
 
ראשי תחתית