איזה מרבותינו שומרים על המנהג לאכול מצות רכות

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יד אברהם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כתבתי לך, הספרדים הם אלו שיותר קרובים במציאות לחז"ל, גם בכללי וגם בזה כידוע וכפשוט.
(אגב, מה זה החמירו? יותר ממי? מהאמוראים? .....)
עיין בהודעות הקודמות מה שהבאתי מהכה"ח ועוד. חבל שאתה 'מזדרז' להעיר בלי לעיין.
 
יש לנו כאן שכנים תימניים גזעיים
שנוהגים להכין בבית מצות בעובי טפח, וטוענים שמסורת בידם כך שנים רבות. [אנשים יראים וחרדים לדבר ה']
ודו"ק היטב עד למאוד.
 
יש לנו כאן שכנים תימניים גזעיים
שנוהגים להכין בבית מצות בעובי טפח, וטוענים שמסורת בידם כך שנים רבות. [אנשים יראים וחרדים לדבר ה']
ודו"ק היטב עד למאוד.
טפח???? גוזמה
 
מפני כבודו של הרב @ידידיה מחשובי הרבנים כאן ומבעלי ההשקפה הטהורה והזכה,
דפקתי בדלתו של שכני
וא"ל שבאמת זה פחות מטפח, וזה 4, 5 ס"מ בקירוב.
וחזר על זה שיש להם כך מנהג ברור מקוים ומאושר שנים רבות למעלה בקודש וכן נהגו גדולי הרבנים הזכיר שמות ולא כ"כ קלטתי.
עכ"ד.
ונמצא שד' רבנו @ידידיה צודקים מעט, וחיפש האמת באמת בלי נגיעות ועם שכל ישר.
 
גם אני השתתפתי כמה פעמים בחבורת מצות. והעובי היה בערך כמעט טפח.

המצות הקשות של היום עם הרידוד זה כנראה סיפור של 250-300 שנה ותו לא.
 
אם יש מהחברים מי שיודע היכן אפשר להשיג מצות רכות שנאפו בחבורה מוסמכת בפיקוח ת"ח מוכר אשמח שיעלה כאן.
 
מפני כבודו של הרב @ידידיה מחשובי הרבנים כאן ומבעלי ההשקפה הטהורה והזכה,
דפקתי בדלתו של שכני
וא"ל שבאמת זה פחות מטפח, וזה 4, 5 ס"מ בקירוב.
וחזר על זה שיש להם כך מנהג ברור מקוים ומאושר שנים רבות למעלה בקודש וכן נהגו גדולי הרבנים הזכיר שמות ולא כ"כ קלטתי.
עכ"ד.
ונמצא שד' רבנו @ידידיה צודקים מעט, וחיפש האמת באמת בלי נגיעות ועם שכל ישר.
זה כנראה בלילה רכה, אחרת א"א היה לנגוס בזה.
 
ביום חמישי היה אפיית מצות שע"י איגוד עמלי תורה, מצות מכונה במאפיית הלפרין
מורינו הגרש"י זעפראני הגיע לפקח על האפיה, ובדרך כשיצא שאלתי אותו איך הוא נוהג, ואמר שאביו היה אוכל מצות קשות ולכן גם הוא כך נוהג
והוסיף שבחאלב היה כאלו שנהגו רכות והיו שנהגו קשות, וודאי שניתן לאכול רכות, רק הוא ממשיך כמו אביו
 
ביום חמישי היה אפיית מצות שע"י איגוד עמלי תורה, מצות מכונה במאפיית הלפרין
מורינו הגרש"י זעפראני הגיע לפקח על האפיה, ובדרך כשיצא שאלתי אותו איך הוא נוהג, ואמר שאביו היה אוכל מצות קשות ולכן גם הוא כך נוהג
והוסיף שבחאלב היה כאלו שנהגו רכות והיו שנהגו קשות, וודאי שניתן לאכול רכות, רק הוא ממשיך כמו אביו
ואוסיף על דבריך - שאכן גם רבנו הגדול מרן ר' עזרא עטיה מור זקנך היה אוכל כשעלה ארצה מצות רכות משושנים לדוד (משה חי שרבני היה מביא לו כל שנה) כך שמעתי מפי קודשו של סביך הגאון הקדוש הרב דוד עטיה שליט"א ומהדוד יעקב ז"ל
 
אינני מבין כיצד אנשים מסוגלים לאכול מצות רכות שנראות כמו פיתה. זה הורס את כל האווירה של פסח, גם אם זה כשר למהדרין מן המהדרין.
הדיון פה הוא בהלכה ולא רגש. (וי"א שמשום כן אסרו על הנשים ללמוד תורה, משום שהנשים רגשניות הן)
אגב. איך עשו כורך במצה קשה, כל המושג של כריכה הוא בדבר גמיש ולא קשה.

חוץ מהענין, אם היו דנים מרגשות ודאי שכולם היו אוסרים את הפאה נכרית, כי איך מסוגלים לכסות שער בשער שלא ניכר אם היא פנויה או נשואה.
 
טענו בחיטים והודה לו בשעורים? התגובה שלי דנה ברגש ולא בהלכה.

לגבי פאה, אמרו חז"ל אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה, גם כשהיא מכסה את ראשה היא עושה כל טצדקי שזה יהיה הכי יפה שיש, וגם כשהיא לובשת חצאית היא לא חושבת על המצוה שצריכה להיות מכוסה אלא איזה חצאית תהיה הכי יפה עבורה, וכן על זה הדרך.

ממילא אם מבחינה הלכתית זה מותר, אין מקום כאן ל"רגש" (ואמנם בעלי התעמולה מכניסים הרבה רגש, אבל כל דבריהם הבל ורעות רוח, כשהם מתעלמים לגמרי מכל שאר הבגדים והתכשיטים וכו').

ואם פוסקי ההלכה היו פוסקים ע"י רגש, היו אוסרים גם מטפחות כי איך מסוגלים לכסות בכיסוי שמידי פעם מחליק ונראה שליש ראש ומחזירים בחזרה, הרי זה חוכא ואיטלולא.

וגם היו אוסרים גילוי שיער לרווקות, כי איך מסוגלים רווקות לגלות את ראשן כשזו פריצות נוראה ואיומה.
 
הרבה מהחכמים המרוקאים, התונסאים וחלק מיוצאי בבל וחלק גם מחכמי ירושלים תובב"א.
 
מעניין, לא שמעתי על מנהג מרוקו במצות רכות.
הגאון רבי מאיר אמסלם דומ"ץ נווה יעקב נוהג במצות רכות (לא ממש לאפה, אבל רכות שאפשר כמעט לקפל ל-2 בלי שיישבר)
והעיד שדודו מרנא בבא סאלי זיע"א וכן בניו ומשפחתו, נהגו במצות כאלו ג"כ.
 
ראשי תחתית