אבן ירושלמית
חבר קבוע
- הצטרף
- 31/1/25
- הודעות
- 535
בעקבות אשכול אחר.
היה מעניין אותי להבין הגדרה מקצועית.
מה זה "עצם התורה".
היה מעניין אותי להבין הגדרה מקצועית.
מה זה "עצם התורה".
כמה שיותר קרוב לתורה עצמה, שזה תורה שבכתב ותורה שבעל פה.מה זה "עצם התורה".
מחילה על ה''עם ארצות'' אבל לא הבנתי את השאלהבעקבות אשכול אחר.
היה מעניין אותי להבין הגדרה מקצועית.
מה זה "עצם התורה".
לא הבנת, התגובה שלי היא על אמירה כלשהי שנאמרה שהספרדים לומדים את מרן בחוזר וניעור והאשכנזים עוסקים בגופי תורה ועומק העיון על זה אמרתי לו מה שכתבתי, אני לא חושב שצריך להגיד שאני בטוח שהספרדים בכל הדורות למדו בעומק העיון בדרך המיוחדת שלהם.עוד שקר שהומצא ע''י עמי ארצות רשעים ...
גדולי תורה ספרדים שלמדו בעומק העיון היו בכל הדורות !!! הספרדים מעולם לא היו שטחיים !!!
לא הבנתי את דבריך, מצטער.לא הבנת, התגובה שלי היא על אמירה כלשהי שנאמרה שהספרדים לומדים את מרן בחוזר וניעור והאשכנזים עוסקים בגופי תורה ועומק העיון על זה אמרתי לו מה שכתבתי, אני לא חושב שצריך להגיד שאני בטוח שהספרדים בכל הדורות למדו בעומק העיון בדרך המיוחדת שלהם.
הכונה היא שיש הרבה שעוסקים באיך נעלם מעיני פלוני שרב פלוני כבר הקדים אותו בקושיא הזו. וההוא לא ראה ולא ידע מהכלל שבשני עמודי ההוראה שנחלקו פוסקים כך ולא כך, וכדומה.מחילה על ה''עם ארצות'' אבל לא הבנתי את השאלה
התורה כוללת: תנ''ך - כ''ד ספרים, ש''ס משנה וגמ', מדרשים ותוספתא, ראשונים, טש''ע נו''כ, אחרונים, זוהר, כתבי האר''י, רש''ש, מקובלים, גר''א, חסידות, ספרי מוסר, מחשבה, מפרשים על התורה והנ''ך ...
שכחתי משהו ?
אני לא חושב שצריך מקורות לדברים אלו.מרן הגר"פ כהן - מי מינה אותך למיין את מקצועות התורה? אשמח שתביא מקורות לדבריך המעניינים
תראה אם יש סתירה בשו"ע ואומרים שיש פה מתיקות התורה זה בדרך כלל סוגיות שונות שתלויות בהגדרה מסוימת שצריך להבין מה ההבדל ביניהם כי מכך נוצר בעצם 'סתירה' עצם הדיון בזה והניסיון להסביר את ההבדל זה משהו שבהחלט אפשר להרגיש מתיקות ממנו.צריך לדעת שזה לא העיקר בתורה. זהו הגלות שבתורה, שצריכים להגיע לרמה כזו שיש סתירה במחבר מסויים וצריכים ליישב אותו.
הוא הסביר שאצל הר"י יוסף זה לא מתיקות, אלא יח"ץ.תראה אם יש סתירה בשו"ע ואומרים שיש פה מתיקות התורה זה בדרך כלל סוגיות שונות שתלויות בהגדרה מסוימת שצריך להבין מה ההבדל ביניהם כי מכך נוצר בעצם 'סתירה' עצם הדיון בזה והניסיון להסביר את ההבדל זה משהו שבהחלט אפשר להרגיש מתיקות ממנו.
הוא הסביר שאצל הר"י יוסף זה לא מתיקות, אלא יח"ץ.
תבין כבר.
כונתי היא שצריכים לא להתפעל מהסתירה. סתירה בשו"ע זה לא דבר שהיה אמור להיות מעיקרו. אם החכם היה כותב את דבריו בצורה ברורה היינו מבינים יותר מהר וממשיכים לסוגיא אחרת בתורה.תראה אם יש סתירה בשו"ע ואומרים שיש פה מתיקות התורה זה בדרך כלל סוגיות שונות שתלויות בהגדרה מסוימת שצריך להבין מה ההבדל ביניהם כי מכך נוצר בעצם 'סתירה' עצם הדיון בזה והניסיון להסביר את ההבדל זה משהו שבהחלט אפשר להרגיש מתיקות ממנו
ממש לא.הוא הסביר שאצל הר"י יוסף זה לא מתיקות, אלא יח"ץ.
אין דבר כזה סתירה בלשון מובהקת על אותו דין בשולחן ערוך אין דבר כזה הכל נגזר משורשי דינים אני לא מאמין שהרש"ל אומר דבר כזה וגם אומר שזה מתיקות התורה אלא כנראה כמו שכתבתי זה בדרך כלל סוגיות שונות שתלויות בהגדרה מסוימת שצריך להבין מה ההבדל ביניהם כי מכך נוצר בעצם 'סתירה' עצם הדיון בזה והניסיון להסביר את ההבדל זה משהו שבהחלט אפשר להרגיש מתיקות ממנוכונתי היא שצריכים לא להתפעל מהסתירה. סתירה בשו"ע זה לא דבר שהיה אמור להיות מעיקרו. אם החכם היה כותב את דבריו בצורה ברורה היינו מבינים יותר מהר וממשיכים לסוגיא אחרת בתורה.
לנסות להבין מה אמר איזה חכם בגלל שקיצר בלשונו זה לא מתיקות התורה!
אם אתה מבדיל בין סתירה בשו"ע לבין להביא ראיות לפה ולשם אולי תתלהב כבר מלומר פשט בסוגיא שעל ידו מבינים את כל הסוגיא בלי שאלות ומה הראשון הזה הבין וכו'מתיקות התורה [בבקיאות] אפשר לראות בספרי דרך אמונה בביאור ההלכה איך שמגלגל ראיות מירושלמי וספרי ובבלי ומשתעשע בעצם התורה ממש.
ההתפעלות אינה מהסתירות, אלא מהיישובים ומהמהלכים ליישב, וודאי שזהו לא הגלות, כי הקב"ה חדי בפלפולא דאורייתא.יש כאלו שמתפעלים מסתירה בשו"ע, ואומרים שבקוראן אין דבר כזה. קוראים לזה 'מתיקות התורה'.
צריך לדעת שזה לא העיקר בתורה. זהו הגלות שבתורה, שצריכים להגיע לרמה כזו שיש סתירה במחבר מסויים וצריכים ליישב אותו.
לא זוהי המתיקות של התורה האמיתית.
הקושיות שם לא היו סתירה בדעת חכם פלוני שלא פירש כל צרכו. על זה אין לשמוח אלא להתעצב שאנו צריכים לבזבז זמן כ"כ יקר רק בגלל שחכם מסויים קיצר בדבריו. לשמחה מה זו עושה? זה גורם לנו ביטול תורה בשאר חלקי התורה. גוזל המון זמן יקר וחשוב.ההתפעלות אינה מהסתירות, אלא מהיישובים ומהמהלכים ליישב, וודאי שזהו לא הגלות, כי הקב"ה חדי בפלפולא דאורייתא.
ורבי יוחנן שהיה ריש לקיש מקשה לו על דבריו 40 קושיות היה שמח בזה, ולא עצוב מזה.
בזכותך אני לומד הרבה בספרו ואני רואה הרבה ירושלמי בבלי וספרי.כונתי היא כפשוטו, שלמה שהוא קורה מתיקות התורה - אנו רואים בזה גלות התורה.
מתיקות התורה [בבקיאות] אפשר לראות בספרי דרך אמונה בביאור ההלכה איך שמגלגל ראיות מירושלמי וספרי ובבלי ומשתעשע בעצם התורה ממש.
אנשים חושבים שלפסוק הלכה זה כמו ללמוד סוגיה וזה הטעות הכי חמורה שקיימת.לשם דוגמא בעלמא.
בכל סוגיא אנחנו אכן צריכים לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא ולהגיע למסקנא גם למעשה. אבל ישנם ב' שלבים, הלימוד והעיון וכו' ואח"כ סיכום מה שהצטבר לנו וההכרעה.
כגון, אפשר וצריך ללמוד בעיון ובעומק ובהירות ההבנה סוגיות כמו פסיק רישיה ובדרבנן ולא ניחא ליה וכו', בסיום הסוגיא, מגיע גם השלב של הדיונים איך לפסוק, ע"פ רוב הראשונים? האם יש אחרונים שלא ראו את דברי הראשונים כי לא היה בימיהם? האם זה ספיקא דאורייתא או דרבנן, והאם ספיקא דאורייתא, מדאורייתא לחומרא או מדרבנן? כללי ס"ס, קבלת הוראות מרן, ועוד מכללים אלו, שאינם עצם הסוגיא הנ"ל בעצמותה.
יש כאלו שבכל סוגיא עיקר הבירור שלהם הוא בחלק השני, יש כאלו שרק החלק הראשון קיים אצלם. והדיון הוא על האיזון הנכון.
בא תבאר לנו החילוק.אנשים חושבים שלפסוק הלכה זה כמו ללמוד סוגיה וזה הטעות הכי חמורה שקיימת.
אחרי לימוד הסוגיא והבנת הראשונים והאחרונים, יש שלב נוסף של הכרעה בין השיטותבא תבאר לנו החילוק.
ונתבקשאנשים חושבים שלפסוק הלכה זה כמו ללמוד סוגיה וזה הטעות הכי חמורה שקיימת.
והנלענ"ד בכמה וכמה פוסקים, דוגמת רבותינו הש"ך המג"א השועה"ר ועוד רבים, שהחילוק אינו דרמטי וגדול [אע"פ שכמובן ישנו, היינו כגון אחר לימוד סוגיא ניתן להכריע לקולא כיון דלא הוה אלא ספיקא דרבנן, אבל לא שזה כל צורת ההכרעה, והמעיין יבין].בא תבאר לנו החילוק.
גם יש לפרש עד"ז [היינו בדגש "אחר" לימוד הסוגיא דייקא]. אמנם מה שצייןאחרי לימוד הסוגיא והבנת הראשונים והאחרונים, יש שלב נוסף של הכרעה בין השיטות
משמע יותר כוונתו שזה עיקר ההכרעה, היינו לפי הכללים. ואמת שכן משתקף שם בהקדמה שיטת הב"י ואכמ"ל.וראה הקדמת הב"י.
אני גר בשכונתו ואין לי קשר עימולדוגמא
השבוע הייתי אצל מו"ר מרן רבי יצחק ברכה שליט"א בביקור,
דיברנו עימו [עם עוד כמה ת"ח, חלקם מופלגים ממש] בכמה סוגיות בש"ס מתחלפות, הכנו את זה זמן רב, את השאלות ואם יגיד כך נגיד לו כך.
סוגיות שלא היה מונח ולא לימד [כגון פסחים] אמר סברות עמוקות מדנפשיה, וחידש הרבה הלכות שכתובות באחרונים, הכל בעיונו המופלג
עוד לא גמרנו לערוך את כל הדברים ששמענו וזה היה בסה"כ כ35 דק לערך,
ראית מולך אדם שהוא והתורה חד הוא.
[אפשר לראות בספריו העצומים במי מדובר].
לא נראה לי שיש סוגיות שלא מונח בהם.סוגיות שלא היה מונח ולא לימד [כגון פסחים] אמר סברות עמוקות מדנפשיה, וחידש הרבה הלכות שכתובות באחרונים, הכל בעיונו המופלג