צבע הטלית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור חדש
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
בל נשכח אבל שוודאי יש עדיפות לכמה אחרונים (רש"ל, מרן החיד"א ועוד) שכל הטלית תהיה לבנה כמו שנתבאר לעיל.
 
בל נשכח אבל שוודאי יש עדיפות לכמה אחרונים (רש"ל, מרן החיד"א ועוד) שכל הטלית תהיה לבנה כמו שנתבאר לעיל.

בל נשכח שנזכרת בהם רק לאחר שהילק"י עשה מזה מחלוקת אשכנזים וספרדים. אבל אם הילק"י היה ממליץ ללבוש טלית לבנה עם פסים שחורים, היית מתעלם מהאחרונים הנ"ל, וגם מזכיר לנו שהמהרש"ל הוא אשכנזי ולא קשור אלינו.
 
בל נשכח שנזכרת בהם רק לאחר שהילק"י עשה מזה מחלוקת אשכנזים וספרדים. אבל אם הילק"י היה ממליץ ללבוש טלית לבנה עם פסים שחורים, היית מתעלם מהאחרונים הנ"ל, וגם מזכיר לנו שהמהרש"ל הוא אשכנזי ולא קשור אלינו.
כמה שזה נכון, אני לא מכיר את אור יעקב ספציפית, אבל הגישה הזו קיימת וחבל
 
כמה שזה נכון, אני לא מכיר את אור יעקב ספציפית, אבל הגישה הזו קיימת וחבל
הגישה הזו קיימת, כי יש מי שדואג לזה
עיין לעיל שהבאתי מהשיעור השבועי שממליץ למי שמשפחתו בוחבוט וכד' שיקנה טלית לבנה
[וזה לא רק בשיעור הנ"ל אלא בעוד כמה שיעורים], וא"כ מה אתה מצפה?
 
הקפידו על טלית עם פסים שחורים
לא נראה לי שיש למישהו קפידא (הלכתית או קבלית וכד') על טלית עם פסים שחורים
זה סתם העדפה

לענ"ד זה אחד מהדברים שנהיה פולמוס לחינם, שכן אין בו איסור והיתר, אלא כל אחד יעשה כהעדפתו
(כמו תיקון ליל שבועות, ציציות בחוץ וכד')
 
לא נראה לי שיש למישהו קפידא (הלכתית או קבלית וכד') על טלית עם פסים שחורים
זה סתם העדפה

לענ"ד זה אחד מהדברים שנהיה פולמוס לחינם, שכן אין בו איסור והיתר, אלא כל אחד יעשה כהעדפתו
(כמו תיקון ליל שבועות, ציציות בחוץ וכד')
ממש ממש לא צריך לעשות מזה עסק תן לי הסבר אחד למה כל גדו"י האשכנזים לא שינו לטלית עם פסים לבנים אלא מאי הם לא ראו צורך וענין לשנות אפי' שיש סברות של זה קלי ואנוהו ולכן בני תורה יר"ש ראוי להם ללבוש טלית עם פסים שחורים
 
הגישה הזו קיימת, כי יש מי שדואג לזה
עיין לעיל שהבאתי מהשיעור השבועי שממליץ למי שמשפחתו בוחבוט וכד' שיקנה טלית לבנה
[וזה לא רק בשיעור הנ"ל אלא בעוד כמה שיעורים], וא"כ מה אתה מצפה?
ידעתי בני ידעתי ועל דא קבכינא
 
א שינו לטלית עם פסים לבנים אלא מאי הם לא ראו צורך וענין לשנות אפי' שיש סברות של זה קלי ואנוהו
אם כבר לענ"ד הוא איפכא
בפסים שחורים הוא יותר "זה קלי ואנווהו"
"טלית נאה", זה נראה הרבה יותר נאה ומרשים ומעלה את המצווה
 
שאלה היסטורית: מישהו יודע מתי, איך, ולמה, נתפשט שספרדים לובשים דוקא פסים לבנים?
[אגב, גם בארה"ב כל הספרדים לובשים עם פסים לבנים, כמעט בלי יוצא מן הכלל]
 
בל נשכח שנזכרת בהם רק לאחר שהילק"י עשה מזה מחלוקת אשכנזים וספרדים. אבל אם הילק"י היה ממליץ ללבוש טלית לבנה עם פסים שחורים, היית מתעלם מהאחרונים הנ"ל, וגם מזכיר לנו שהמהרש"ל הוא אשכנזי ולא קשור אלינו.
כמה שזה נכון, אני לא מכיר את אור יעקב ספציפית, אבל הגישה הזו קיימת וחבל
חבל סתם על הדיבור המלוכלך הזה...
אני גם לובש "טלית עם פסים שחורים" בשבת (כי אשתי יותר אוהבת את זה) ולא אמרתי שיש בזה ח"ו איסור.
אבל לכו"ע אין "עדיפות" לטלית עם פסים שחורים (אא"כ זה יותר יפה בשבילו וכמו שנזכר לעיל)
משא"כ לכמה אחרונים ולא רק אשכנזים... עדיף שכל הטלית תהיה לבנה (וזה לא רק בגלל שכתבו כן בילקו"י ובה"ב)
 
(וזה לא רק בגלל שכתבו כן בילקו"י ובה"ב)
כוונתו שמה דהיום נפוץ בשוק שספרדים צריכים לבן זה נובע מהילקו"י
ואם הוא לא היה מדבר ע"ז בשיעוריו ובספריו שספרדים צריכים כך וכך, אזי לא היית רואה ספרדים שעושים כן, למרות המהרש"ל והאחרונים שסברוהו

והראיה- שכל אלה שעושים כן תשאל אותם למה, הוא יענה מה פירוש מה אני משתכנז? או מרביצי? ואידך זיל גמור
 
כוונתו שמה דהיום נפוץ בשוק שספרדים צריכים לבן זה נובע מהילקו"י
ואם הוא לא היה מדבר ע"ז בשיעוריו ובספריו שספרדים צריכים כך וכך, אזאי לא היית רואה ספרדים שעושים כן, למרות המהרש"ל והאחרונים שסברוהו

והראיה- שכל אלה שעושים כן תשאל אותם למה, הוא יענה מה פירוש מה אני משתכנז? או מרביצי? ואידך זיל גמור
זה פשוט לא נכון
אני מספיק מבוגר לזכור את התקופה קודם שהגר"י יוסף נתמנה לתפקיד הראש"ל, וגם אז היה פשוט שטלית ספרדית זה עם פסים לבנים
וזכורני שגם אאמו"ר שליט"א הופתע מאד כשראה דברי הבא"ח בנידון, כי תמיד שמנהג הספרדים מדורי דורות להקפיד על פסים לבנים

ואחזור על השאלה שלי לעיל, אולי למישהו יש תשובה: מתי, איך, ולמה, נתפשט שספרדים לובשים דוקא פסים לבנים?
 
ואחזור על השאלה שלי לעיל, אולי למישהו יש תשובה: מתי, איך, ולמה, נתפשט שספרדים לובשים דוקא פסים לבנים?
נראה לי שוודאי המנהג היה לפני מאות שנים ללכת רק בטלית לבנה (כי לא ראו "צורך" בפסים שחורים)
ורק בדורות האחרונים נתפשט המנהג לשים "פסים שחורים" בטלית ואולי משום "זה אלי ואנוהו".
וכנראה שכל האשכנזים קיבלו מנהג זה ואצל הספרדים לא כולם קיבלו זאת.
(אז אולי תשאל "למה נתפשט שהאשכנזים לובשים דווקא פסים שחורים" אצל הספרדים מובן שנשארו במנהג הפשוט ולא היה שום "צורך" לשנות)
 
ואחזור על השאלה שלי לעיל, אולי למישהו יש תשובה: מתי, איך, ולמה, נתפשט שספרדים לובשים דוקא פסים לבנים?
לענ''ד זה התפשט להמון דרך לימוד ספר מרן הבן איש חי...
ספר בן איש חי - הלכות שנה ראשונה - פרשת נח - [יא] יזהר לעשות גוף הטלית וחוטין של הציציות הכל לבן, בין בטלית גדול, בין בטלית קטן, רמז לדבר, והיו העטופים ללבן,

אולם זה לא מדוייק שיש בעיה בפסים שחורים כי הוא מסיים
"וטליתות שיש בהם צבע מצדדין לנוי, לא איכפת, כי הצבע הוא מעט מן המעט בגוף הטלית, דרובו לבן".
 
לענ''ד זה התפשט להמון דרך לימוד ספר מרן הבן איש חי...
ספר בן איש חי - הלכות שנה ראשונה - פרשת נח - [יא] יזהר לעשות גוף הטלית וחוטין של הציציות הכל לבן, בין בטלית גדול, בין בטלית קטן, רמז לדבר, והיו העטופים ללבן,

אולם זה לא מדוייק גיש בעיה בפסים שחורים כי הוא מסיים
"וטליתות שיש בהם צבע מצדדין לנוי, לא איכפת, כי הצבע הוא מעט מן המעט בגוף הטלית, דרובו לבן".
אבל זה ברור ששום פוסק לא כתב ש"עדיף בדווקא" פסים שחורים. ואדרבה כמה פוסקים כתבו להפך.
- וא"כ מעניין אותי דווקא מאיפה התחיל המנהג של האשכנזים לשים "דווקא פסים שחורים"? (כנראה אולי מצד "זה אלי ואנוהו", אבל מעניין אותי אם איזה פוסק כתב כן)
 
אבל זה ברור ששום פוסק לא כתב ש"עדיף בדווקא" פסים שחורים. ואדרבה כמה פוסקים כתבו להפך.
- וא"כ מעניין אותי דווקא מאיפה התחיל המנהג של האשכנזים לשים "דווקא פסים שחורים"? (כנראה אולי מצד "זה אלי ואנוהו", אבל מעניין אותי אם איזה פוסק כתב כן)
פעם שמעתי ממקובל אחד טעם בזה גם ע''פ קבלה, דטלית הוא חסד הנמשך למלכות, ואכמ''ל. ולבן הוא חסד, ושחור הוא כנגד המלכות. ואין לי עסק בנסתרות.
 
ראשי תחתית