באנר תרומה

צבע הטלית - מנהג עדות המזרח

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור חדש
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
התייחסות לבן איש חי :
התיחסות לדברי מי שמבין מדברי הרב בא"ח שהפס המדובר היה "פס זהב דק" לנוי.
מביא מכתב יד של הרב בא"ח עצמו, שנתגלה לאחרונה, ובו כתוב במפורש לגבי המנהג בעירם, בגדד:
"הטליתות שלובשים בעירנו בגדד עושים בהם זהב שחור מן הצדדים לנוי".
המקור משתמש בכתוב זה כדי להעיד שהרב בא"ח לא דיבר רק על פס זהב, אלא על "זהב שחור" (אותו מפרש המחבר כפס שחור) לנוי.
דברים אלו באו לדחות את הטענה שהטלית צריכה להיות לבנה.

התייחסות למימצאים ארכיאולוגיים:
המקור מציג את המימצאים הארכיאולוגיים כ"הראיה הברורה למעלה מכל ספק" לאמיתות המנהג של התעטפות בטלית עם פסים שחורים בקרב אבותינו, עוד לפני התפשטות חסידי חב"ד בעולם.
מימצאים אלו כוללים:
  • "ממצאים נדירים שהתגלו במערות בר כוכבא".
  • "ציורי פרסקאות (תמשיחים) שנמצאו בדורה אירופוס בביה"כ שנמצאו בסוריה מאמצע המאה השלישית (זמן התנאים)".
  • מה מימצאים אלו מוכיחים? "שמוכח שם בבירור שהשוליים שלהם [של הטליתות] נצבעו בצבע שחור!".
  • מימצאים אלו מבחינת החשיבות הראייתית שלהם. מעידים על מנהג זה שהיה קיים כבר בתקופת התנאים.
 
נראה לי שאתה מעיין במה שנוח לך
עיין לעיל הובא תמונות מהר' עזרא עטייה והרב בן ציון אבא שאול, ומהר' שבתאי אטון, ומהר' יהודה מועלם ועוד ועוד
כך שהספרדים קיבלו וקיימו עליהם, בניגוד למה שהמצאת
נראה לי שאתה מעיין במה שנח לך...
הדגשתי שאצל הספרדים "לא כולם" קיבלו מנהג זה בניגוד לאשכנזים.
(ואם תחפש תמצא גם עשרות תמונות של גדולי ישראל הספרדים עם טלית לבנה)
ואינו מובן החילוק למעשה.
דבשינהם זה מועט מאוד יחסית לכל הטלית, ומעתה מה לי מועט מאוד מאוד ומה לי מועט מאוד.
ואחר שהבא"ח סובר שאין בעיה במיעוט, אין הבדל לכאו'.
וצע"ג מאוד מאוד.
אתה צודק שמצד הסברא אולי קשה קצת לחלק.
אבל הטליתות של היום אני לא חושב שזה נקרא "מועט מאוד" זה אולי נקרא "פחות מרוב". (בניגוד לטליתות בזמן הבא"ח כמו שהרב מוצפי שליט"א אמר שראה)
 
נראה לי הסיכום הבא מוסכם לכו"ע.

א.
לכו"ע אין "בעיה" או "איסור" לשים טלית עם פסים שחורים, ולכן נהגו רבים מגדולי ישראל לשים טלית עם פסים שחורים.

ב. לדעת כמה אחרונים (רש"ל, מרן החיד"א, שער"ת, חסד לאלפים, ועוד) יש עדיפות שכל הטלית תהיה לבנה. ולפי דבריהם מובן למה אצל רבים מהספרדים נהגו בדווקא לשים טלית לבנה. (ודעת הרב מוצפי שליט"א שאף לבא"ח ודעימיה שמתירים פס שחור דילמא הני מילי בטליתות של זמנם)

ג. מנהג האשכנזים לשים טלית עם פסים שחורים, ואע"פ שבפשטות אין שום עדיפות לכך, אולי נהגו משום "זה אלי ואנוהו" או ע"פ תרומת הדשן שהיה עושה פס בצבע תכלת זכר לתכלת. (וצ"ע למה השתנה לשחור)
 
ע"פ תרומת הדשן שהיה עושה פס בצבע תכלת זכר לתכלת. (וצ"ע למה השתנה לשחור)
צבע התכלת כתוב שדומה לשחור
(לשון הרמב"ם: ואחר כך מביאין דם חילזון, והוא דג שדומה עינו לעין הים, ודמו שחור כדיו, ובים המלח הוא מצוי. )
ונראה לי שהיה מנהגים לעשותו כחול כהה וחלק עשו שחור
כנראה בהמשך שהכחול השתייך לציונות (מחמת דמיונו לדגל, שהרי הדגל נראה כך כדי לדמותו לטלית) עברו כולם רק לשחור
 
בארה"ב הייתי בכל מקהלותם, ומעולם לא ראיתי גם לא בחב"ד.
הייתי בחנות בברוקלין, אבדה טליתי, ובאתי לקנות, אמר לי המוכר, זה טלית בעלז (הגם שפה לא נהגו כך).. עם פסים כחולים... ראיתי בעיני. אך לא קניתי.
הציבור ענק ולא כל מקהלות החסידים שם כך. ועולם ענק הוא איך ראית את כל ארה''ב???
 
א. לכו"ע אין "בעיה" או "איסור" לשים טלית עם פסים שחורים, ולכן נהגו רבים מגדולי ישראל לשים טלית עם פסים שחורים.
???.

אין איסור ללבוש טלית עם פסים שחורים?

וכי יש איזה שהוא צל של צד וצל צלו של הו"א שיש איסור ללבוש טלית עם פסים שחורים?

ולא זו בלבד- לא רק שאין אפי' כיוון כזה, אלא אף אם ילבש טלית "שחורה כולה" אין אפי' צל של הו"א שיהיה איסור, ולא רק שאין הו"א של איסור אלא כל שנייה ושנייה מקיים מצות "ציצית"

גם הרש"ל שנקט טלית לבנה לגמרי זה רק למצווה מן המובחר גרידא, אבל צד של איסור לאף אחד לא עלה על לבו, אפי' בכולו שחור.
 
בחו''ל יש נ''ל שעושים כחול אצל חלק מהחסידים. כך שמעתי שם.
אני ראיתי פעמים רבות בבעלז בירושלים חסידים רבים עם פסים בגוון כחול.
מנהג בעלזא הקדום היה בפסים כחולים, וכן נהג האדמו"ר מהר"א, אולם תקופה מסויימת נפסקה הנהגה זו, וכהורה האדמו"ר שליט"א להפסיק לקנות טליתות מטורקיה, והתחילו חסידי בעלזא לייצר טליתות בעצמם, הורה גם להחזיר עטרה ליושנה בענין צבע הפסים
והטעם שהפסיקו, נאמרו דעות שונות -

1748485917910.png

1748486271464.png
 
???.

אין איסור ללבוש טלית עם פסים שחורים?

וכי יש איזה שהוא צל של צד וצל צלו של הו"א שיש איסור ללבוש טלית עם פסים שחורים?

ולא זו בלבד- לא רק שאין אפי' כיוון כזה, אלא אף אם ילבש טלית "שחורה כולה" אין אפי' צל של הו"א שיהיה איסור, ולא רק שאין הו"א של איסור אלא כל שנייה ושנייה מקיים מצות "ציצית"

גם הרש"ל שנקט טלית לבנה לגמרי זה רק למצווה מן המובחר גרידא, אבל צד של איסור לאף אחד לא עלה על לבו, אפי' בכולו שחור.
לא הבנתי על מה ההתקפה?
כתבתי ש"לכולי עלמא" אין בעיה או איסור...
 
לא הבנתי על מה ההתקפה?
כתבתי ש"לכולי עלמא" אין בעיה או איסור...
חלילה לא התכוונתי להתקיף
אלא כוונתי הייתה שבנוסח הנ"ל כביכול היה איזה הו"א שיש בעיה עם זה, ולכן השבתי שאפי' בטלית שכולה שחורה מקיים מצוה וכל מה שיש שחששו ללבן לגמרי הוא למצווה מן המובחר
 
יעויין נתיבי עם שכתב ש"הדייקנים" לובשים טלית שכולה לבנה, ומשמע שמנהג זה לא היה נחלת הכלל
1749577142509.png

ודרך אגב, מצאתי משהו מעניין מהגר"ח קניבסקי -
1749577301275.png

פעם שמעתי ממקובל אחד טעם בזה גם ע''פ קבלה, דטלית הוא חסד הנמשך למלכות, ואכמ''ל. ולבן הוא חסד, ושחור הוא כנגד המלכות. ואין לי עסק בנסתרות.
עוד משהו מעניין שמצאתי [איני יודע מי זה הרב הכותב] -
1749577474843.png
 
לא להאמין כמה דיו על הבלים
זה פשוט לא נתפס
כן שחורים לא שחורים
כאילו זה הלכה

גם אם היה מנהג כזה, זה כזה משמעותי?? יש גם מנהג לחתוך את הציציות עם השינים

בזה מקפידים אבל מטלטלים בבר אילן

פשוט לא להאמין
 
לא להאמין כמה דיו על הבלים
זה פשוט לא נתפס
כן שחורים לא שחורים
כאילו זה הלכה

גם אם היה מנהג כזה, זה כזה משמעותי?? יש גם מנהג לחתוך את הציציות עם השינים

בזה מקפידים אבל מטלטלים בבר אילן

פשוט לא להאמין
עיין בקובץ שהעליתי למעלה (60 חודש אייר)
שבו הרב ב"צ מוצפי תוקף בחריפות את הלובשים טלית עם פסים שחורים

צילום מסך 2025-06-11 200004.png
 
עיין בקובץ שהעליתי למעלה (60 חודש אייר)
שבו הרב ב"צ מוצפי תוקף בחריפות את הלובשים טלית עם פסים שחורים
אולי כבודו לא מעיין בתגובות של אחרים?

כבר נכתב הלוך ושוב, והפוך בה והפוך בה בעניין הזה

ופתאום אתה שולף את דברי הרב מוצפי??

כל דבריו של הר' מוצפי קשים כגידים, תעיין בכל המקורות לעיל ותיווכח שאין קשר בין דברי הר' מוצפי לבין הדין בעניין זה
 
אולי כבודו לא מעיין בתגובות של אחרים?

כבר נכתב הלוך ושוב, והפוך בה והפוך בה בעניין הזה

ופתאום אתה שולף את דברי הרב מוצפי??

כל דבריו של הר' מוצפי קשים כגידים, תעיין בכל המקורות לעיל ותיווכח שאין קשר בין דברי הר' מוצפי לבין הדין בעניין זה
האם כבודו עיין בתגובתי שהובאה מעלה?
שם העליתי שני קבצים, ושניהם מפריכים את דבריו מכל וכל
אני רק הגבתי על לשונו החריפה מידי של @אביעד

וכדי להעמיד דברי תורה על דיוקם, אצרף כאן מאמר תגובה מאותו ירחון
שהוכיח שיש בסיס חזק לד' הגרבצ"מ, והבוחר יבחר (ואני את דעתי לא הבעתי בזה, לא לכאן ולא לכאן)
 

קבצים מצורפים

האם כבודו עיין בתגובתי שהובאה מעלה?
וודאי וודאי שראיתי
אלא שיש שם טעויות נפוצות

א'- אין זה קשור לספרדים ואשכנזים
ב'- אין זה קשור לקבלה

סה"כ זה מעלה של המהרש"ל שלמד זאת ע"פ הר"י ברונא מהמדרש והיה העטופים ללבן וכו' ונזכר לעיל בהרחבה יותר

יתירה מזו- שיש ערבוב נושאים, זה שיש מצווה מן המובחר בטלית לבנה לית מאן דפליג
אבל הנושא כאן הוא אחר- טלית לבנה שיש שם פסים שחורים האם זה גורע במעלת "טלית לבנה", שבזה יש שנקטו כך ויש שנקטו אחרת עיין לעיל ביותר הרחבה

אבל מכאן ועד דברי הרב מוצפי- שזה נגרר אחרי האשכנזים, ואל תיטוש, ודימוי עצמי נמוך וכו' ועוד לשונות שכתב שם אין קשר למציאות

ובפרט- שהעלנו לעיל ועוד אחרים העלו מלא מחכמי הספרדים עם פסים שחורים כך שדברי הר' מוצפי בזה הם בבחינת "עורבא פרח"
 
ובפרט- שהעלנו לעיל ועוד אחרים העלו מלא מחכמי הספרדים עם פסים שחורים כך שדברי הר' מוצפי בזה הם בבחינת "עורבא פרח"
וע"ז טוענים החולקים שאין דנים אפשר משאי אפשר
וטלית שכולה לבנה היתה קשה עד בלתי אפשרית להשגה באותם הימים

וגם בקובץ השני שהעליתי ישנם עשרות תמונות ועדויות על כך שהיו מרבותינו עם פסים שחורים
 
וטלית שכולה לבנה היתה קשה עד בלתי אפשרית להשגה באותם הימים
נו אז אתה סותר עצמך מיניה וביה
אם לא היה כ"כ להשיג
אז מאיפה ההמצאה של הר' מוצפי שיש פה אל תטוש ודימוי עצמי נמוך ועוד לשונות מעין אלו
 
נו אז אתה סותר עצמך מיניה וביה
אם לא היה כ"כ להשיג
אז מאיפה ההמצאה של הר' מוצפי שיש פה אל תטוש ודימוי עצמי נמוך ועוד לשונות מעין אלו
שוב פעם - בלא להביע דעה לכאן או לכאן

כיום שניתן להשיג בקלות, מי שלא לובש טלית כזו, הרי הוא... וכו' וכו'
 
כיום שניתן להשיג בקלות, מי שלא לובש טלית כזו, הרי הוא... וכו' וכו'
אבל ריבונו של עולם איך הנושא של ספרדים ואשכנזים קשור לנושא??
ועכשיו אל תענה- תעבור על כל ההודעות לעיל ואם יהי לך מה לחדש נשמח
 
שוב פעם - בלא להביע דעה לכאן או לכאן

כיום שניתן להשיג בקלות, מי שלא לובש טלית כזו, הרי הוא... וכו' וכו'
הרב פתחיה החשוב

לא שמעת על המושג משקל???

אני לא מכיר אותך אבל איך שאני מבין אדם כמוך שכל רבע אימרה של חכם שעדיף טלית לבנה גורם לו להחמיר בזה
כמובן חושש לשיטות הראשונים שיש לנו היום רה''ר ולא מטלטל ברחובות הראשיים, אני צודק??

אם לא מומלץ לחשוב מאיפה הגיע המשקל המעוות של הדינים וההלכות
 
הרב פתחיה החשוב

לא שמעת על המושג משקל???

אני לא מכיר אותך אבל איך שאני מבין אדם כמוך שכל רבע אימרה של חכם שעדיף טלית לבנה גורם לו להחמיר בזה
כמובן חושש לשיטות הראשונים שיש לנו היום רה''ר ולא מטלטל ברחובות הראשיים, אני צודק??

אם לא מומלץ לחשוב מאיפה הגיע המשקל המעוות של הדינים וההלכות
אני ואבותי ואבות אבותי וכל משפחתי מתעטפים בטלית עם פסים שחורים
אין לי שום צד בעולם להחליפה בטלית אחרת
דיברתי רק לגופו של ענין, והראיתי בזה שני צדדים
אני לא חושב שיש סיבה להכנס בחריפות על שמדבר נגד א' מהצדדים
וכאמור, לא הבעתי את דעתי אלא רק הצגתי ב' צדדים
 
ראשי תחתית