פנינים מהילקו"י ברכות החדש חלק ב'

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
באנר תרומה
כבודו הביא ציטוט מספרו של מרן הראש"ל וטען שהוא העתיק מספר אחר, ובסה"כ תהיתי היכן ראית שם העתקה.
מותר לענות פעם אחת לגופו של עניין ולא להתחמק.
1764849818767.png


לשון הילקו"י

ט. מי ששכח בימי בין המצרים שפרי זה חדש הוא, וטעה ובירך עליו בימות החול ברכת הנהנין, ולפני שטעם נזכר שהוא פרי חדש, יברך שהחיינו ויאכל מהפרי כיון שכבר מחוייב לאוכלו.

כל עין רואה שדברי התוה"מ בנויים ומעותקים מהילקו"י, ומה שחזר וכתב פעמיים בין המצרים, אפילו שאין צורך כי מדובר בבין המצרים, והדברים ברורים. למי שלא רואה ומבין. וד"ב.
 
ועכ"פ גם לטענתך, זה לא עונה על מה ששאלתי, רבך כתב בסתמות "ילקו"י וכו', והובא בספר תורת המועדים וכו'". ואני שואל האם התורת המועדים הביא מקור להלכה זאת מילקו"י?! אז זה שקר או לא?! אל תתחמק! גם אם במילים הראשונות כתב כמוהו זה נקרא שהביא הלכה זאת השמו?! הרי הילקו"י סה"כ פסק כמו גדולי האחרונים הנ"ל וכך פסק אחיו, אז למה להציג כאילו הילקו"י הוא ספר יסוד שכולם מעתיקים ממנו (ובנתים אנו רואים רק ההיפך, בבחינת כל הפוסל...)
וגם לא ענית לי על הסילוף השני שכתב שהתורת המועדים נמשך אחר התפילה למשה, בזמן ש'נמשך' אחר אביו בקול סיני. למה סתם לשקר?!
הילקו"י שציינתי עליו שנת תשמ"ח, (הוא מהדורא שיצאה תחילה בחוברות, וגם העימוד של המקורות לא דומה בין ההלכות של חג סוכות לשל ימי בין המיצרים) והמקורות הם בעיקר מספרי היבי"א ויחו"ד. ושם הוא מציין להלכה זו מדברי היבי"א בח"ב חיו"ד בדין אם בירך בטעות על מאכל בתענית וכיו"ב, ולמד לדין זה. ע"ש ויש עוד להאריך, לא עומד בכל ההודעות שלך.
 
כל עין רואה שדברי התוה"מ בנויים ומעותקים מהילקו"י, ומה שחזר וכתב פעמיים בין המצרים, אפילו שאין צורך כי מדובר בבין המצרים, והדברים ברורים. למי שלא רואה ומבין. וד"ב.
ומהזייה להזייה

בילקוט יוסף הנ"ל - ציין במקורות "יביע אומר ח"ב יו"ד אות ו-ח"

לעומת זאת בתורת המועדים הנ"ל ציין במקור מהר"י בן נעים שהובא בשו"ת כנסת הגדולה

ופתחתי המקורות- ואכן בשו"ת כנסת הגדולה שציין לשם ההלכה ברורה ,זהו הנושא שם
ולעומת זאת ביביע אומר שציין הילקוט יוסף הנ"ל כלל לא מופיע שם מהר"י בן נעים

כך שאין קשר בגוף ההלכה לשום העתקה

אך כמובן שיש כאלה שאחזם בולמוס ההשגה ואינם מבחינים בין תכלת לקלא אילן - ועולם הדמיון משחק בעיניהם
 
עיינתי כעת על הנושא מלמעלה- הבעיה שהילקו"י כתב רק שמעיר על התורת המועדים ולא ציין עמוד (הרוצה לשקר ירחיק עדותו).
אבל כנראה כוונתו לסימן ו' הלכה י"ב, שכתב שאם לא בירך שהחיינו בהדלקה ועבר חצי שעה מההדלקה, לא מברך שהחיינו. מפני שי"א שהזמן שייך להדלקה ולא לעיצומו של יום. ושם בהערה הביא שיש בזה מחלוקת ראשונים אם הזמן בחנוכה הוא על עיצומו של יום או על ההדלקה. ולכן הסיק שספק ברכות להקל, ויש לחוש לדעות שהברכה היא על ההדלקה, ולא יברך, והוסיף:
1764838586986.png



הרי שלא כתב להביא ראיה מהשו"ע (בסימן תרע"ו ס"ג) שאם אשתו בירכה שהחיינו הוא יצא י"ח. וכמו שכתב עליו אחיו בילקו"י (וכפי שהובא לעיל הצילום), מסיבה פשוטה, שבשו"ע שם לא כתוב להדיא שאם אשתו ברכה שהחיינו לא יברך. והילקו"י כדרכו לא דייק. אלא שבשו"ע מבואר שאם הדליקו עליו בביתו לא יכול לברך שהחיינו (כלומר זה משמע בשו"ע ולא כתוב להדיא) אבל כך כתבו להלכה המג"א, והמשנ"ב, וכף החיים, וכך הכריע התורת המועדים מטעם סב"ל. ודלא כהב"ח. ולכן מרן בתורת המועדים דייק "כדרכו" וכתב שכיון שפסק כפוסקים אלו שאם אשתו הדליקה - לא יברך שהחיינו, מטעם סב"ל (לשיטתו), מוכח שהשהחיינו לא על עיצומו של יום. כי אם זה על עיצומו של יום למה יצא ב'הדלקת' אשתו.
ומי כן כתב שלשו"ע מברך??
פשוט בתורת מועדים לא מצאתי שכתב כן , וכן לא מצאתי שמייחס זאת לשו"ע, ואדרבה את תמצא שם שתלה זאת בשו"ע אשמח שתעלה זאת
לא הבנתי אותך. כאשר התורת המועדים כותב כמו שהבאת דבריו ז"ל וכבר כתבנו שלדעת הפוסקים שאם אשתו הדליקה עליו אינו מברך שהחיינו בעצמו, מוכח ג"כ שברכת שהחיינו אינה על עיצומו של יום אלא על הדלקת הנרות.

וכאשר כן הוא דעת השו"ע להדיא סימן תרעו ס"ג מי שלא הדליק ואינו עתיד להדליק באותו הלילה וגם אין מדליקין עליו בתוך ביתו כשרואה נר חנוכה מברך שעשה נסים ובליל ראשון מברך גם שהחיינו וכו' מבואר שאם הדליקו עליו לא מברך שהחיינו. הרי שהדקדוק של התוה"מ הוא גם מדברי השלחן ערוך.

עכשיו אתה בא וכותב שבילקו"י לא דקדק, כי בשו"ע לא כתוב שאשתו הדליקה בשבילו אלא כתוב שהדליקו עליו בביתו.

ועתה תסביר לנו מה ההבדל אם אשתו מדליקה עליו או חברו מדליק בשבילו.

כל הנידון הוא האם יש להכריח מדברי הפוסקים הללו ועל צבאם מרן השו"ע שאם הדליקו עליו לא יכול לברך שהחיינו, זה אומר שהברכה היא לא על עיצומו של יום או לא.

לאור מה?! אדרבה המג"א פוסק כמו התורת המועדים!
אתה איבדת את הדיון, הדברים נסובים על דבריך לעיל שכתבת שאי אפשר לומר שמה שאשתו מברכת שהחיינו שהוא יוצא יד"ח ג"כ, הרי הוא לא שומע אותה, וכתבת לדמות לאשה שעושה קידוש וכו' ואחרי שחידדת את דברך הדק היטב, הראיתך שהמג"א כותב להדיא שיוצא בברכת אשתו, לא כמו שכתבת. וכלן ג"כ א"א להביא ראיה מדברי השו"ע מחמת דברי המג"א.
 
ומהזייה להזייה

בילקוט יוסף הנ"ל - ציין במקורות "יביע אומר ח"ב יו"ד אות ו-ח"

לעומת זאת בתורת המועדים הנ"ל ציין במקור מהר"י בן נעים שהובא בשו"ת כנסת הגדולה

ופתחתי המקורות- ואכן בשו"ת כנסת הגדולה שציין לשם ההלכה ברורה ,זהו הנושא שם
ולעומת זאת ביביע אומר שציין הילקוט יוסף הנ"ל כלל לא מופיע שם מהר"י בן נעים

כך שאין קשר בגוף ההלכה לשום העתקה

אך כמובן שיש כאלה שאחזם בולמוס ההשגה ואינם מבחינים בין תכלת לקלא אילן - ועולם הדמיון משחק בעיניהם
נראה לך שלא ראיתי, לכך כתבתי שהמקורות של הילקו"י הם מדברי היבי"א ולמד מדין התענית לשהחיינו בבין המיצרים, ומשם הביא התוה"מ את ההלכה והביא מקורות להלכה זו.
 
וכאשר כן הוא דעת השו"ע להדיא סימן תרעו ס"ג מי שלא הדליק ואינו עתיד להדליק באותו הלילה וגם אין מדליקין עליו בתוך ביתו כשרואה נר חנוכה מברך שעשה נסים ובליל ראשון מברך גם שהחיינו וכו' מבואר שאם הדליקו עליו לא מברך שהחיינו. הרי שהדקדוק של התוה"מ הוא גם מדברי השלחן ערוך.
אין קשר בין הדברים

השו"ע מדבר , האם מי שאשתו הדליקה עליו והוא לא שמע האם יכול לברך "על ראיה" , וע"ז מחלק בין אם הדליקו עליו או לא.

לעומת זאת - כאן הנידון הוא אחר, האם כשאשתו הדליקה עליו והוא לא שמע האם יכול לברך אח"כ "כשמדליק" , וזה מח' באחרונים בלא קשר לשו"ע.

ולכן תורת המועדים כלל לא הביא את השו"ע לעניין זה כי באמת זה שני נושאים , וכל הנושא מתחיל לאחרונים שכתבו שכשבא "להדליק" אז לא יברך אם אשתו בירכה
 
השו"ע מדבר , האם מי שאשתו הדליקה עליו והוא לא שמע האם יכול לברך "על ראיה" , וע"ז מחלק בין אם הדליקו עליו או לא.
הוי אומר, שאם הדליקו עליו אינו יכול לברך שהחיינו.
ומזה רצה ללמוד התוה"מ, שהברכה היא לא על עיצומו של יום. וע"ז גופא הדיון כאן, כי איך אפשר להוכיח מכאן שלא מברך שהחיינו כיון שהברכה היא לא עיצומו של יום, הרי אפשר לומר שלא מברך שהחינו היות ויצא יד"ח בהדלקה, יצא יד"ח גם בברכת שהחיינו וכמ"ש המג"א.

1764853144028.png
 
הוי אומר, שאם הדליקו עליו אינו יכול לברך שהחיינו.
לא ולא ועוד פעם לא

יתכן שהשו"ע יסבור גבי הדלקה שכן יברך אע"פ שאשתו בירכה
כי מה שהשו"ע כתב שלא יברך כשאשתו בירכה הוא כ "שרואה" , אך יתכן כשידליק כן יברך

ולכן השו"ע לא קשור לנושא משום צורה ומשום כיוון.

הב"ח והמגן אברהם שנחלקו, הם לא חלקו על השו"ע , אלא דיברו על מקרה אחר שהשו"ע לא דיבר , ודברי השו"ע לא קשור למח' האחרונים הנ"ל
 
כבר הראו לך שבמק"א הזכיר זאת בשמו.
לא זכור לי, אולי הראו לאחרים.
עכ"פ יש ב' מקומות לפחות שלא הזכיר זאת בשמו.
וכמובן זה לא המקום היחיד, זו רק דוגמא, בבחינת מ"מ אני לך.
 
נערך לאחרונה:
לא הבנתי אותך. כאשר התורת המועדים כותב כמו שהבאת דבריו ז"ל וכבר כתבנו שלדעת הפוסקים שאם אשתו הדליקה עליו אינו מברך שהחיינו בעצמו, מוכח ג"כ שברכת שהחיינו אינה על עיצומו של יום אלא על הדלקת הנרות.
נכון.
וכאשר כן הוא דעת השו"ע להדיא סימן תרעו ס"ג מי שלא הדליק ואינו עתיד להדליק באותו הלילה וגם אין מדליקין עליו בתוך ביתו כשרואה נר חנוכה מברך שעשה נסים ובליל ראשון מברך גם שהחיינו וכו' מבואר שאם הדליקו עליו לא מברך שהחיינו. הרי שהדקדוק של התוה"מ הוא גם מדברי השלחן ערוך.

עכשיו אתה בא וכותב שבילקו"י לא דקדק, כי בשו"ע לא כתוב שאשתו הדליקה בשבילו אלא כתוב שהדליקו עליו בביתו.

ועתה תסביר לנו מה ההבדל אם אשתו מדליקה עליו או חברו מדליק בשבילו.
אני לא כתבתי שיש הבדל, פשוט כתבתי שזה לא כתוב בתורת המועדים כפי שהציג רבך!.
עכשיו יש שאלה מהצד האם כך דעת השו"ע, וא"כ איך הרב עובדיה פסק אחרת, ואני צריך לעיין בזה (אנו עכשיו בכולל התחלנו הלכות חנוכה וכשהגיע לסימן זה אברר יותר בל"נ). רק כתבתי שהתורת המועדים לא הביא ראיה משו"ע זה, עד שאתה מקשה עליו למה החזו"ע לא הביא את הראיה שלו.
כל הנידון הוא האם יש להכריח מדברי הפוסקים הללו ועל צבאם מרן השו"ע שאם הדליקו עליו לא יכול לברך שהחיינו, זה אומר שהברכה היא לא על עיצומו של יום או לא.
איזה דיון, אם הברכה על עיצומו של יום בלי קשר להדלקה, איך הוא יצא י"ח אם הוא לא ישמע?! כפי שטענתי כמה פעמים לעיל.
אתה איבדת את הדיון,
בכלל לא.
הדברים נסובים על דבריך לעיל שכתבת שאי אפשר לומר שמה שאשתו מברכת שהחיינו שהוא יוצא יד"ח ג"כ, הרי הוא לא שומע אותה, וכתבת לדמות לאשה שעושה קידוש וכו' ואחרי שחידדת את דברך הדק היטב, הראיתך שהמג"א כותב להדיא שיוצא בברכת אשתו, לא כמו שכתבת.
מחילה אבל כבודו איבד את הדיון, אני כתבתי ההיפך!, אני לא כתבתי שא"א לומר שאם אשתו מברכת שהוא יוצא י"ח, וכמו קידוש, אלא שאלתי אותך לשיטתך שזה על עיצומו של יום, אז מאי שנא מקידוש, שצריך לברך גם אם לא אמר בקידוש, אבל לדידי לא קשיא מידי, שכיון שזה לא על עיצומו של יום, הוא לא יכול לברך בנפרד אם לא שמע את הדלקת אשתו, וכדברי התורת המועדים. ואני לא יודע למה הסברת את דברי הפוך!
וכלן ג"כ א"א להביא ראיה מדברי השו"ע מחמת דברי המג"א.
אדרבה המג"א זה ראיה לשיטת הרב דוד כנ"ל.
 
לא ולא ועוד פעם לא

יתכן שהשו"ע יסבור גבי הדלקה שכן יברך אע"פ שאשתו בירכה
כי מה שהשו"ע כתב שלא יברך כשאשתו בירכה הוא כ "שרואה" , אך יתכן כשידליק כן יברך

ולכן השו"ע לא קשור לנושא משום צורה ומשום כיוון.
אשמח אם תעלה את כל דברי התורת המועדים כדי שאני יוכל להסביר מה שכתבתי.
 
נערך לאחרונה:
ראשי תחתית