פנינים מהילקו"י ברכות החדש חלק ב'

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
באנר תרומה
אתה כתבת לפני רגע שאם זה על עיצומו של יום זה לא קשור להדלקה.
וא"כ אם הוא לא שמע את ההדלקה, אז הדלקה הוא יצא (כי נר איש וביתו), אבל שהחיינו שהוא לא קשור להדלקה לא יצא! וצריך לברכו! שהרי השהחיינו לא קשור לבית כמו נר חנוכה.
אלא ודאי שבחנוכה אין דין שהחיינו על עיצומו של יום, וכפי שכתב מרן הראש"ל בתורת המועדים.
אבל גם כתבתי, שחז"ל הסמיכו את ברכת שהחיינו להדלקת נרות, ואה"נ שאם הדליקו בשבילו, יצא גם ידי חובת הברכה. ולכך אין ראיה מדברי השו"ע.
אם השו"ע היה כותב דין שמי שלא הדליקו בשבילו לא יברך שהחיינו, זה ראיה, אבל אם הדליקו בשבילו מה ראיה יש כאן וכנ"ל.

אתה הבנת את החילוק שכתבת? אני לא.
ודאי, בקידוש פשוט שלא יוצא יד"ח שהחיינו, כיון שלא שמע את הקידוש, לא יצא יד"ח קידוש לא יצא יד"ח שהחיינו.
בנר חנוכה שיצא ידי חובת הדלקה יצא ידי חובת שהחיינו.
 
אבל גם כתבתי, שחז"ל הסמיכו את ברכת שהחיינו להדלקת נרות, ואה"נ שאם הדליקו בשבילו, יצא גם ידי חובת הברכה. ולכך אין ראיה מדברי השו"ע.
אם השו"ע היה כותב דין שמי שלא הדליקו בשבילו לא יברך שהחיינו, זה ראיה, אבל אם הדליקו בשבילו מה ראיה יש כאן וכנ"ל.


ודאי, בקידוש פשוט שלא יוצא יד"ח שהחיינו, כיון שלא שמע את הקידוש, לא יצא יד"ח קידוש לא יצא יד"ח שהחיינו.
בנר חנוכה שיצא ידי חובת הדלקה יצא ידי חובת שהחיינו.
אם אשתו הוציאה אותו י"ח נר, איך תוציא אותו י"ח שהחיינו, שהרי לא קשור לנר כלל?!, וגם אם "הסמיכו" את שהחיינו לנר חנוכה, זה לא אומר "שביטלו" את שהחיינו של עצם היום! אז איך בעצם הוא יצא ידי שהחיינו? א"ו שהשהחיינו הוא רק על ההדלקה!
 
ודאי, בקידוש פשוט שלא יוצא יד"ח שהחיינו, כיון שלא שמע את הקידוש, לא יצא יד"ח קידוש לא יצא יד"ח שהחיינו.
בנר חנוכה שיצא ידי חובת הדלקה יצא ידי חובת שהחיינו.
אגב לפי חילוקך יוצא שאדם שעשה קידוש ביו"ט ושכח לברך שהחיינו, אח"כ הוא כבר לא יכול לברך שהחיינו, כי 'הסמיכו' את השהחיינו לקידוש. שהרי כתבת שרק אם הוא לא יצא קידוש מאשתו אז הוא לא יצא בשהחיינו, אבל בחנוכה שהוא יצא בהדלקה יצא גם בשהחיינו, וא"כ גם ששכח לומר שהחיינו, והוא יצא כבר קידוש, הוא לא יכול לברך כבר שהחיינו, שהרי 'הסמיכו' אותה לקידוש.
אבל מה אעשה שההלכה לא ככה, וקיי"ל זמן אומרו אפי' בשוק.
א"ו כדאמרינן מעיקרא.
 
אם אשתו הוציאה אותו י"ח נר, איך תוציא אותו י"ח שהחיינו, שהרי לא קשור לנר כלל?!, וגם אם "הסמיכו" את שהחיינו לנר חנוכה, זה לא אומר "שביטלו" את שהחיינו של עצם היום! אז איך בעצם הוא יצא ידי שהחיינו? א"ו שהשהחיינו הוא רק על ההדלקה!
אכן, בגלל שהסמיכו את ברכת שהחיינו למצוה, ובהיות שיצא יד"ח המצוה כאשר הדליקו עליו, יצא גם בברכות על הניסים ושהחיינו.
אבל אם לא מקיים המצוה כלל, אה"נ יכול לברך שהחיינו על עיצומו של יום, ואין ראיה מהשו"ע דמיירי שמדליקין עליו בתוך ביתו.
 
אכן, בגלל שהסמיכו את ברכת שהחיינו למצוה, ובהיות שיצא יד"ח המצוה כאשר הדליקו עליו, יצא גם בברכות על הניסים ושהחיינו.
אבל אם לא מקיים המצוה כלל, אה"נ יכול לברך שהחיינו על עיצומו של יום, ואין ראיה מהשו"ע דמיירי שמדליקין עליו בתוך ביתו.
אגב לפי חילוקך יוצא שאדם שעשה קידוש ביו"ט ושכח לברך שהחיינו, אח"כ הוא כבר לא יכול לברך שהחיינו, כי 'הסמיכו' את השהחיינו לקידוש. שהרי כתבת שרק אם הוא לא יצא קידוש מאשתו אז הוא לא יצא בשהחיינו, אבל בחנוכה שהוא יצא בהדלקה יצא גם בשהחיינו, וא"כ גם ששכח לומר שהחיינו, והוא יצא כבר קידוש, הוא לא יכול לברך כבר שהחיינו, שהרי 'הסמיכו' אותה לקידוש.
אבל מה אעשה שההלכה לא ככה, וקיי"ל זמן אומרו אפי' בשוק.
א"ו כדאמרינן מעיקרא.
 
אגב לפי חילוקך יוצא שאדם שעשה קידוש ביו"ט ושכח לברך שהחיינו, אח"כ הוא כבר לא יכול לברך שהחיינו, כי 'הסמיכו' את השהחיינו לקידוש. שהרי כתבת שרק אם הוא לא יצא קידוש מאשתו אז הוא לא יצא בשהחיינו, אבל בחנוכה שהוא יצא בהדלקה יצא גם בשהחיינו, וא"כ גם ששכח לומר שהחיינו, והוא יצא כבר קידוש, הוא לא יכול לברך כבר שהחיינו, שהרי 'הסמיכו' אותה לקידוש.
אבל מה אעשה שההלכה לא ככה, וקיי"ל זמן אומרו אפי' בשוק.
א"ו כדאמרינן מעיקרא.
דברי נסובו על הדימוי לברכת שהחיינו בקידוש שלא יצא יד"ח הקידוש, כך לא יוצא יד"ח שהחיינו. ולא דמי לנר חנוכה שיוצא יד"ח בהדלקה וה"ה בשהחיינו.

לא דומה ברכת שהחיינו בקידוש, לשהחיינו למצות הדלקת נ"ח.

נכון שהסמיכו ברכת שהחיינו לקידוש של חג, אבל הקידוש זה לא גוף החג ולא גוף המצוה של החג, השהחיינו הוא על החג עצמו ואומרים אותו בתחילת החג בקידוש.

שהחיינו של הדלקת נרות חנוכה, השהחיינו נסמך לגוף המצוה עצמה, וכיון שאשתו בירכה על המצוה עצמה, על כן כמו שהוא יוצא יד"ח המצוה מדין נר איש וביתו, יוצא גם יד"ח שהחיינו.
 
דברי נסובו על הדימוי לברכת שהחיינו בקידוש שלא יצא יד"ח הקידוש, כך לא יוצא יד"ח שהחיינו. ולא דמי לנר חנוכה שיוצא יד"ח בהדלקה וה"ה בשהחיינו.

לא דומה ברכת שהחיינו בקידוש, לשהחיינו למצות הדלקת נ"ח.

נכון שהסמיכו ברכת שהחיינו לקידוש של חג, אבל הקידוש זה לא גוף החג ולא גוף המצוה של החג, השהחיינו הוא על החג עצמו ואומרים אותו בתחילת החג בקידוש.

שהחיינו של הדלקת נרות חנוכה, השהחיינו נסמך לגוף המצוה עצמה, וכיון שאשתו בירכה על המצוה עצמה, על כן כמו שהוא יוצא יד"ח המצוה מדין נר איש וביתו, יוצא גם יד"ח שהחיינו.
בקיצור, לדברך בקידוש לא עקרו את השהחיינו, ורק זה 'במקרה' בקידוש כי זה תחילת היום, אבל בחנוכה ביטלו את השהחיינו והסמיכו אותו 'רק' לחנוכיה, למרות שזה על עיצומו של יום, למה?!, לא יותר קל לומר שזה בהדלקה כי תיקנו רק על ההדלקה, ולא על עיצומו של יום. ולכן אדם שלא שמע את ההדלקה ל"צ לברך שהחיינו לבד. במקום לומר שזה על עיצומו של יום, אבל 'ביטלו' את השהחיינו. כמה חידושים ואוקימתות צ"ל רק כדי ליישב את הילקו"י.
 
בקיצור, לדברך בקידוש לא עקרו את השהחיינו, ורק זה 'במקרה' בקידוש כי זה תחילת היום, אבל בחנוכה ביטלו את השהחיינו והסמיכו אותו 'רק' לחנוכיה, למרות שזה על עיצומו של יום, למה?!, לא יותר קל לומר שזה בהדלקה כי תיקנו רק על ההדלקה, ולא על עיצומו של יום. ולכן אדם שלא שמע את ההדלקה ל"צ לברך שהחיינו לבד. במקום לומר שזה על עיצומו של יום, אבל 'ביטלו' את השהחיינו. כמה חידושים ואוקימתות צ"ל רק כדי ליישב את הילקו"י.
זה לא אוקימתות.

א"א להביא ראיה מהשו"ע שפסק שכאשר מדליקין עליו בביתו לא יכול לברך שהחיינו, ולומר שהטעם שלא יכול לברך שהחיינו הוא משום שאין מברכין על עיצומו של יום.
הרי אפשר לבאר בפשטות, שלא יכול לברך כיון שיצא יד"ח בברכת המדליק כמו שיצא יד"ח במצוה עצמה.
בברכה
 
זה לא אוקימתות.

א"א להביא ראיה מהשו"ע שפסק שכאשר מדליקין עליו בביתו לא יכול לברך שהחיינו, ולומר שהטעם שלא יכול לברך שהחיינו הוא משום שאין מברכין על עיצומו של יום.
הרי אפשר לבאר בפשטות, שלא יכול לברך כיון שיצא יד"ח בברכת המדליק כמו שיצא יד"ח במצוה עצמה.
בברכה
בשבילך זה פשטות אבל הסברתי כבר בטוב טעם למה זה לא נכון, והבוחר יבחר!
גם אם הרב יצחק יגיד שעכשיו יום אתם תסבירו אותו, ותגידו שאנו לא מבינים בכלל מה זה יום...
אז חבל על הזמן של הויכוח, הדברים מאוד ברורים למעיין הישר. ודו"ק.
כאן סיימתי לדון בנידון זה, ביארתי את עצמי די והותר.
 
בשבילך זה פשטות אבל הסברתי כבר בטוב טעם למה זה לא נכון, והבוחר יבחר!
גם אם הרב יצחק יגיד שעכשיו יום אתם תסבירו אותו, ותגידו שאנו לא מבינים בכלל מה זה יום...
אז חבל על הזמן של הויכוח, הדברים מאוד ברורים למעיין הישר. ודו"ק.
עד עכשיו היית ענייני, חבל להרוס דיון אמיתי בדברים לא דברים...

זכותי לחשוב כמו שזכותך לחשוב שהסברת בטוב טעם.
 
עד עכשיו היית ענייני,
כתבתי משהו לא ענייני?
חבל להרוס דיון אמיתי בדברים לא דברים...
להרוס? אמרתי פשוט את המציאות שאני רואה! שזה לא דיון אמיתי!
זכותי לחשוב כמו שזכותך לחשוב שהסברת בטוב טעם.
ברור שזכותך לחשוב, אנו במדינה דמוקרטית.
אני בדר"כ כותב בפורום מאוד ענייני ובלי עקיצות והכללות, תראה לגבי מה שההערתה על ההלכה ברורה על הגלידה לפני כמה שבועות והשבתי לך בפשטות למה השאלה לא מתחילה, ונסיתה שוב ושוב להסביר למה לשיטתך הרב דוד סותר את עצמו ממה שכתב, ואני בסבלנות ובלשון כבוד עניתי לך, כי אמרתי נו אולי הוא באמת רוצה להבין, אבל אח"כ עקבתי אחר הרבה מהודעותיך שהם תמיד להצדיק את הרב יצחק, ולהקשות על הרב דוד, אז הבנתי שזה לא מתמימות ושאתה כותב רק "ענייני".
וכמובן שעכשיו יכתבו לי שההיפך אתה מצדיק כל היום את הרב דוד, אבל זה לא נכון, יש הרבה דברים שאני לא מסכים איתו. אני רואה את הטענה ולא מי אמר!
וימחל לי כבודו שכך השבתי לכם, פשוט זה לא נכון להציג, שאתה כתבתה רק עניינית, ואני שבא והורס את הדיון... בזמן שאני טוען טענות פשוטות וברורות וכבודו עושה מהם אוקימתות [ואח"כ שיהיה אשכול ארוך יגידו איזה נידון כנראה יש ב' צדדים, בזמן שאני חוזר על אותה טענה פשוטה פא"פ, ולכן אמרתי עדיף לעצור את הדיון, והבוחר יבחר], העיקר להוכיח שהרב יצחק צדק במה ש"חיפש" "כדרכו" להעיר על אחיו!
אבל כמו שאמרתי לעיל שהבוחר יבחר! ויראה מי צודק!
 
בנר חנוכה שיצא ידי חובת הדלקה יצא ידי חובת שהחיינו.
אחרי שהלכת הלוך ושוב בסברתך שכתבת וחזרת עוד ועוד

עכשיו עליך להסביר ולבאר את ההלכה הבאה

שהחיינו א.JPG
שהחיינו ב.JPG



אחרי שהסברת בטוב טעם שהבעל נפטר בהדלקה וממילא גם בברכת שהחיינו כי הדליקו עליו ובירכו עליו
עכשיו תבאר לנו מה ראינו כאן
 
אגב, לעיל הבאתי 3 מקומות שהילקו"י העיר סתם על הרב דוד.
שתיים מתוכם זה שמחפש להקשות ומשקר ולא מצליח! ואחד זה בסברא.
ואני מאוד מתפלא איך כבודו (הרב תפארת) לכאורה מודה לי שהשתיים אין להם תשובה (מזה שלא ענית ע"ז אלא על הסברא), וא"כ אחרי שכבודו רואה כאלו שקרים, אז איך יש לך עוד רצון להגן עליו. אתמהה.
 
אני בדר"כ כותב בפורום מאוד ענייני ובלי עקיצות והכללות, תראה לגבי מה שההערתה על ההלכה ברורה על הגלידה לפני כמה שבועות והשבתי לך בפשטות למה השאלה לא מתחילה, ונסיתה שוב ושוב להסביר למה לשיטתך הרב דוד סותר את עצמו ממה שכתב, ואני בסבלנות ובלשון כבוד עניתי לך,
לא ענית כלום, הסתירה בין השיעור למה שכתוב בהלכה ברורה היא ברורה.
מה דעת מרן הגרע"י זצ"ל האם לברך על הגלידה בסעודת שבת? האם ברכת הגפן פוטרת את הגלידה או לא.
בהלכה ברורה כתב שדעת אביו שישאיר את הגלידה לאחר הסעודה.
בשיעור אמר בשמו שאין צריך ויכול לברך על הגלידה שהכל גם בשבת.
דברים מפורשים.
אצלנו בבית תמיד בירכו שהכל על סוכריה או סוכר ופטרו את הגלידה.
 
אחרי שהלכת הלוך ושוב בסברתך שכתבת וחזרת עוד ועוד

עכשיו עליך להסביר ולבאר את ההלכה הבאה

שהחיינו א.JPG
שהחיינו ב.JPG



אחרי שהסברת בטוב טעם שהבעל נפטר בהדלקה וממילא גם בברכת שהחיינו כי הדליקו עליו ובירכו עליו
עכשיו תבאר לנו מה ראינו כאן
נכנסת באמצע דיון.
הדיון הוא האם יש ראיה מדברי השו"ע או לא.
לא מה דעתו של החזו"ע.
ואדרבה בחזו"ע שציינת לא הביא ראיה מדברי מרן השו"ע.
 
בשבילך זה פשטות אבל הסברתי כבר בטוב טעם למה זה לא נכון, והבוחר יבחר!
גם אם הרב יצחק יגיד שעכשיו יום אתם תסבירו אותו, ותגידו שאנו לא מבינים בכלל מה זה יום...
אז חבל על הזמן של הויכוח, הדברים מאוד ברורים למעיין הישר. ודו"ק.
ובזכות כאחד העם שציין לחזו"ע ראיתי שהביא מחלוקת בזה והביא דברי המג"א סימן תרע"ו סק"ב שכתב להבדיא שיוצא בברכת שהחיינו של אשתו.

וז"ל המג"א (ב) אינו חוזר וכו': אבל אם אשתו הדליק' עליו בראשון צריך לברך בליל שני שהחיינו דאשתו אינה פוטרת גופו אלא ביתו [ב"ח] ול"נ פשוט דלהפוסקים כשאשתו מדלק' עליו א"צ לברך על הראי' א"כ ה"ה דא"צ לברך שהחיינו כשמדליק וכ"מ בר' זירא דסמך על אשתו ואי ס"ד לא לפטר גופו אם כן ה"ל להשתתף ליפטור גופו אלא ע"כ נפטר לגמרי וכ"מ מהרי"ל סי' קנ"ז [עמ"ש סי' תרע"ז ] וכ"כ הע"ש בשם כ"ג מה"ב:

אהבתי את הביטחון עצמי שלך, שביטלת לגמרי מה שכתבתי, עד שכתבת על דיון ענייני שזה לא דיון אמיתי.

להרוס? אמרתי פשוט את המציאות שאני רואה! שזה לא דיון אמיתי!
יש שני צדדים, ובחזו"ע חידש שהגם שיש ס"ס בברכות ולא מברכין כיון שי"א שלא אומרים סב"ל בשהחיינו יכול לברך, ודוקא בשעה שהוא מדליק, אבל לא אומרה בשוק.

עכ"פ לא הביא ראיה מדברי השו"ע כמ"ש הרב דוד יוסף.
 
ראשי תחתית