פסקי המשנה ברורה לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
כבר כתבתי על מעלתך בכמה הודעות קודמות שיש לך כשרון מיוחד לכסות את השמש בכברה, ולכפות על האמת פסכתר.
האחרונים לא יחסו למ"ב יחס מיוחד יותר משאר פוסקים? גם לא הגר"ש כהן והרב עובדיה שהורו ללמוד בו? וגם כל גאוני העולם שהערותיהם הובא בדרשו, שדנים בדבריו כא' הראשונים?
אתה חי ביקום מקביל?
והחמור מכל,
החזו"א כתב שדבריו כלשכת הגזית.
על מי הוא כתב זאת? על שו"ת חבלים בנעימים? על מי עם לא על המ"ב?
ראית פעם את הערותיו על המ"ב, כמעט כל סימן במ"ב הוא דן בדבריו בכובד ראש עצום שאין כמוהו.
מרנן הגריש"א והגרשז"א העידו בעצמם שמעולם לא העיזו לחלוק עליו, [הגרמ"פ כמדומה שכן]
מה קורה כאן? אתה באמת חושב כך או שאתה עושה את עצמך?
חשבת פעם למה היה צריך לחבר לוית חן על המ"ב? למה לא על ספרים אחרים? [בלי דוגמאות משום כבוד התורה]
כל כלל ישראל לומד בספריו ודן בכל ס"ק, ומדקדקים בו כא' הראשונים
וכאן איזה יבחוש בן שלולית מעיז לומר שאינו יותר מאחרים???
רבותי, לאן הגענו!!!
תמשיך לכתוב מגילות בלי להבין את דברי...

זה שלימוד המ"ב גדול לאין שיעור כי אין מי שמפרש את דברי מרן השו"ע ונוחת אליבא דהלכתא יותר טוב ממנו זה ברור. (ואני הקטן למדתי כמה פעמים כבר את המ"ב על הסדר)

אבל זה שיש להתייחס למ"ב יותר מאשר שאר אחרונים (מג"א, כנה"ג, ש"ך, ט"ז, חיד"א, ועוד עשרות רבות של אחרונים)
לא שמענו ולא ראינו.
 
אבל זה שיש להתייחס למ"ב יותר מאשר שאר אחרונים (מג"א, כנה"ג, ש"ך, ט"ז, חיד"א, ועוד עשרות רבות של אחרונים)
לא שמענו ולא ראינו
כוונתו הייתה
לפוסקים של ה 100 שנה האחרונות
ולא לאחרונים שמלפני 300 שנה

וב- 100 שנה האחרונות הוא הפוסק הכי מובהק
 
מרנן הגריש"א והגרשז"א העידו בעצמם שמעולם לא העיזו לחלוק עליו,
זה לא מדוייק בכלל
ישנם לא מעט מקומות שהגרי"ש אלישיב חולק על המשנ"ב
[על הגרש"ז לא עולה לי כעת, אך ידוע שהגרש"ז חזר בו בהלכות רבית דברים בגלל דברי הגאון שו"ע הגר"ז, שגם לו נתן תוקף גדול...]
 
כוונתו הייתה
לפוסקים של ה 100 שנה האחרונות
ולא לאחרונים שמלפני 300 שנה

וב- 100 שנה האחרונות הוא הפוסק הכי מובהק
כמובן שגם אני לא מדבר על פוסקי זמנינו.

אני מדבר על "האחרונים" (שזה בערך מזמן המ"ב וקודם)
 
אם כוונתך לאחרונים שציטטת בתגובה הקודמת
א"כ הם מלפני 300 שנה ו 400 שנה

ואם כוונתך לאחרים אז נמק ופרט למי כוונתך
לא התכוונתי דווקא לשנים האלה...

התכוונתי כמו שאמרת לאחרונים לפני מאה שנה ויותר
 
כתב תואר זה רק לשלושה
החזו"א, הגר"מ פיינשטיין, והגרצ"פ פרנק זצ"ל [על כ"א יש סיבה מיוחדת...]
לשם הדיוק, הגרע"י כותב תואר זה לעוד כמה חכמים:
וכן פסק הגאון מופת הדור ר' חיים עוזר זצ"ל, בשו"ת אחיעזר ח"ג (יבי"א ח"ב סי' כו).
הגאון המפורסם מופת הדור והדרו כקש"ת מהרע"ז שליט"א (יבי"א ח"ג יו"ד ר"ס כז).
ואמנם ראיתי עתה להגאון מופת הדור מהרד"ב וידנפלד בשו"ת דובב מישרים ח"ג (יבי"א ח"ד אה"ע סי' ח).
וכן דעת הרב מופת הדור החיד"א בספר עין זוכר (יבי"א ח"ז סי' מד אות ט).
ובתשובת הגאון מופת הדור מהר"ר אהרן שמעון שפירא, אב"ד פראג, (מר ניהו רבה סבו של האליה רבה) (יבי"א ח"ז יו"ד סי' מב אות א)

אלא שע"פ רוב מדובר על החזו"א ועל הרב פראנק.

ואגב דאיירינן בהכי, בח"ה סי' ט כתב הגרע"י בזה"ל:
וכן ראיתי עוד בשו"ת קרית חנה דוד ח"ב (בקונט' בשוב דוד חאו"ח סי' ג) שכן הסכים להלכה שצריך לפסוע בכל הקדישים (שאו' בהם עושה שלום), ודלא כהמט"י. והביא מס' שלמי תודה מרבני תוניס בשם מהר"ש אטייב שדחה ד' המט"י בזה, והסכים שיש לפסוע בכל הקדישים. והסכים עמו הגאון מהר"י טייב בעל ערך השלחן. ושכ"כ מופה"ד מהר"י פלאג'י בס' (כף החיים) [צ"ל יפה ללב] דבכל קדיש צריך לפסוע. [ומה שהגיה הקרית ח"ד שצ"ל יפה ללב, לכאורה אדרבה הי"ל להגיה: מהר"ח פלאג'י, שתואר: מופת הדור יצדק יותר אליו. וכנראה שסובר שההערה שבכה"ח פלאג'י בסוגריים היא מהרב המגיה, וכמ"ש מר בריה דרבינא ביפה ללב (ס"ס נו). וכן נסתפק בזה הרב המגיה בשיורי טהרה הנ"ל.
 
לשם הדיוק, הגרע"י כותב תואר זה לעוד כמה חכמים:
וכן פסק הגאון מופת הדור ר' חיים עוזר זצ"ל, בשו"ת אחיעזר ח"ג (יבי"א ח"ב סי' כו).
הגאון המפורסם מופת הדור והדרו כקש"ת מהרע"ז שליט"א (יבי"א ח"ג יו"ד ר"ס כז).
ואמנם ראיתי עתה להגאון מופת הדור מהרד"ב וידנפלד בשו"ת דובב מישרים ח"ג (יבי"א ח"ד אה"ע סי' ח).
וכן דעת הרב מופת הדור החיד"א בספר עין זוכר (יבי"א ח"ז סי' מד אות ט).
ובתשובת הגאון מופת הדור מהר"ר אהרן שמעון שפירא, אב"ד פראג, (מר ניהו רבה סבו של האליה רבה) (יבי"א ח"ז יו"ד סי' מב אות א)

ואגב דאיירינן בהכי, בח"ה סי' ט כתב הגרע"י בזה"ל:
וכן ראיתי עוד בשו"ת קרית חנה דוד ח"ב (בקונט' בשוב דוד חאו"ח סי' ג) שכן הסכים להלכה שצריך לפסוע בכל הקדישים (שאו' בהם עושה שלום), ודלא כהמט"י. והביא מס' שלמי תודה מרבני תוניס בשם מהר"ש אטייב שדחה ד' המט"י בזה, והסכים שיש לפסוע בכל הקדישים. והסכים עמו הגאון מהר"י טייב בעל ערך השלחן. ושכ"כ מופה"ד מהר"י פלאג'י בס' (כף החיים) [צ"ל יפה ללב] דבכל קדיש צריך לפסוע. [ומה שהגיה הקרית ח"ד שצ"ל יפה ללב, לכאורה אדרבה הי"ל להגיה: מהר"ח פלאג'י, שתואר: מופת הדור יצדק יותר אליו. וכנראה שסובר שההערה שבכה"ח פלאג'י בסוגריים היא מהרב המגיה, וכמ"ש מר בריה דרבינא ביפה ללב (ס"ס נו). וכן נסתפק בזה הרב המגיה בשיורי טהרה הנ"ל.
נראה לי הוא התכוון ל"מרן", לא ל"מופת הדור"...
 
לא התכוונתי דווקא לשנים האלה...

התכוונתי כמו שאמרת לאחרונים לפני מאה שנה ויותר

שוב: מי לפני מאה שנה, אפשר הסבר?
אולי תסביר את דבריך בשביל שיהיה טעם וענין להמשיך להתיחס אליך.

הלא כבר כתבת שהחזו"א לא כתב כלום על המ"ב, למרות שהוכח לך שוב ושוב.
והחזו"א שהוא מרכז הענין פה לא חי לפני 500 שנה.
פלא נשגב.
 
מבחינתי כל האחרונים שהיו באותה תקופה שווים, ואין לנו להכריע כאחד נגד השני בלי ראיות או כללי פסיקה.

רבי שלמה קלוגר
רבי יוסף שאול נתנזון
המהרי"ל דיסקין
הנצי"ב מוולוזין
יצחק רבי אלחנן ספקטור
האבני נזר (ר' אברהם בורנשטיין מסוכטשוב)
האמרי בינה (ר' מאיר אריק)
רבי חיים מבריסק
הבן איש חי
הרב עבדאללה סומך
הרב חיים פלאג'י
הרב יעקב חיים סופר
הרב אליהו מני
הרב שמואל סלנט
הרב יעקב שאול אלישר (יש"א ברכה)
הראי"ה קוק
 
צא וראה להגר"י שפירא זצ"ל, (הלכה והוראה אות ל') שנשאל אם יש כח בידי חכמי דורנו לחלוק על מרנן המשנ"ב או החזו"א, והשיב להחמיר ולא להקל, ובתנאי שיהא ראוי לכך.
 
(אולי תלמד הלכות לשון הרע, החפץ חיים יהיה בהרבה יותר שמח מאשר מה שאתה עושה פה)
הח"ח כל ימיו מסר נפשו להעמיד את הדת על תילה.
ומסר נפשו על השקפה נכונה, שיקול דעת בריא, ומורשתו לדורות
כמבואר באורך בס' מאיר עיני ישראל
פשוט אצלי יותר מביעתא בכותחא שהח"ח שש ושמח עם קוב"ה ופמליא דיליה בישיבה של מעלה על מש"כ כאן.
השכל הישר היה חוסך הרבה ספרים/פסקים/הוראות/תשובות שמקומם בפח האשפה.
ומי שאינו יודע להבדיל בין קודש לחול ובין הטמא לבין הטהור, כמה חורבן יוצא ממנו. ואכמ"ל בדוגמאות.
וההי"ב.
 
מבחינתי כל האחרונים שהיו באותה תקופה שווים, ואין לנו להכריע כאחד נגד השני בלי ראיות או כללי פסיקה.

רבי שלמה קלוגר
רבי יוסף שאול נתנזון
המהרי"ל דיסקין
הנצי"ב מוולוזין
יצחק רבי אלחנן ספקטור
האבני נזר (ר' אברהם בורנשטיין מסוכטשוב)
האמרי בינה (ר' מאיר אריק)
רבי חיים מבריסק
הבן איש חי
הרב עבדאללה סומך
הרב חיים פלאג'י
הרב יעקב חיים סופר
הרב אליהו מני
הרב שמואל סלנט
הרב יעקב שאול אלישר (יש"א ברכה)
הראי"ה קוק
באמת כולם שוים!?

אני מסכים שיש הרבה שלא קבלו לפסוק כהמשנ"ב בכל דבר (וכמו שנהוג אצל רוב הפוסקים הליטאים), אבל מכאן להגיד שאין הבדל בין המשנ"ב לשאר הרשימה הוא באמת תמוה.
 
ועיין בשו"ת משנה הלכות ח"ז סי' ק"ס,
ונראה לי אחר כך תדבר אחרת...
 
נקי
1752702095904.png
 
חשבת פעם למה היה צריך לחבר לוית חן על המ"ב? למה לא על ספרים אחרים? [בלי דוגמאות משום כבוד התורה]
כתב על הבא"ח הליכות עולם 8 כרכים, חוץ מעוד כמה סימנים ארוכים מאוד ביבי"א על סדר הרב פעלים.
 
כבר כתבתי על מעלתך בכמה הודעות קודמות שיש לך כשרון מיוחד לכסות את השמש בכברה, ולכפות על האמת פסכתר.
האחרונים לא יחסו למ"ב יחס מיוחד יותר משאר פוסקים? גם לא הגר"ש כהן והרב עובדיה שהורו ללמוד בו? וגם כל גאוני העולם שהערותיהם הובא בדרשו, שדנים בדבריו כא' הראשונים?
אתה חי ביקום מקביל?
והחמור מכל,
החזו"א כתב שדבריו כלשכת הגזית.
על מי הוא כתב זאת? על שו"ת חבלים בנעימים? על מי עם לא על המ"ב?
ראית פעם את הערותיו על המ"ב, כמעט כל סימן במ"ב הוא דן בדבריו בכובד ראש עצום שאין כמוהו.
מרנן הגריש"א והגרשז"א העידו בעצמם שמעולם לא העיזו לחלוק עליו, [הגרמ"פ כמדומה שכן]
מה קורה כאן? אתה באמת חושב כך או שאתה עושה את עצמך?
חשבת פעם למה היה צריך לחבר לוית חן על המ"ב? למה לא על ספרים אחרים? [בלי דוגמאות משום כבוד התורה]
כל כלל ישראל לומד בספריו ודן בכל ס"ק, ומדקדקים בו כא' הראשונים
וכאן איזה יבחוש בן שלולית מעיז לומר שאינו יותר מאחרים???
רבותי, לאן הגענו!!!
נראה שכוונת הרב @אור יעקב שלא ייחסו אליו מעלה יותר משאר פוסקים לגבי ההכרעה. כלומר שודאי שספר המשנ"ב אין שני לו, ובזה לא נראה לי שיש חולק. השאלה היא האם במקום שהמשנ"ב הכריע כצד א' ופוסק אחר הכריע אחרת, האם שם הפוסקים מייחסים משקל למשנ"ב יותר משאר פוסקים.
זו כוונת הרב @אור יעקב לפי הבנתי, ובזה יש לדון עימו.
(אני כשלעצמי סבור שמרן הגרע"י לא ייחס למשנ"ב משקל יותר כבד נגד פסקי הדורות הקדומים לו).
 
זה לא מדוייק בכלל
ישנם לא מעט מקומות שהגרי"ש אלישיב חולק על המשנ"ב
[על הגרש"ז לא עולה לי כעת, אך ידוע שהגרש"ז חזר בו בהלכות רבית דברים בגלל דברי הגאון שו"ע הגר"ז, שגם לו נתן תוקף גדול...]
הגרשז"א חולק על המשנ"ב בהליכו"ש תפלה פ"ד סעי' כח דבר הלכה מא, ובפ"ח הע' 32.
 
השאלה, אם יש מקומות שהם החמירו במקום שהמשנ"ב היקל
צריך לרענן את הזיכרון...
 
לשם הדיוק, הגרע"י כותב תואר זה לעוד כמה חכמים:
וכן פסק הגאון מופת הדור ר' חיים עוזר זצ"ל, בשו"ת אחיעזר ח"ג (יבי"א ח"ב סי' כו).
הגאון המפורסם מופת הדור והדרו כקש"ת מהרע"ז שליט"א (יבי"א ח"ג יו"ד ר"ס כז).
ואמנם ראיתי עתה להגאון מופת הדור מהרד"ב וידנפלד בשו"ת דובב מישרים ח"ג (יבי"א ח"ד אה"ע סי' ח).
וכן דעת הרב מופת הדור החיד"א בספר עין זוכר (יבי"א ח"ז סי' מד אות ט).
ובתשובת הגאון מופת הדור מהר"ר אהרן שמעון שפירא, אב"ד פראג, (מר ניהו רבה סבו של האליה רבה) (יבי"א ח"ז יו"ד סי' מב אות א)

אלא שע"פ רוב מדובר על החזו"א ועל הרב פראנק.

ואגב דאיירינן בהכי, בח"ה סי' ט כתב הגרע"י בזה"ל:
וכן ראיתי עוד בשו"ת קרית חנה דוד ח"ב (בקונט' בשוב דוד חאו"ח סי' ג) שכן הסכים להלכה שצריך לפסוע בכל הקדישים (שאו' בהם עושה שלום), ודלא כהמט"י. והביא מס' שלמי תודה מרבני תוניס בשם מהר"ש אטייב שדחה ד' המט"י בזה, והסכים שיש לפסוע בכל הקדישים. והסכים עמו הגאון מהר"י טייב בעל ערך השלחן. ושכ"כ מופה"ד מהר"י פלאג'י בס' (כף החיים) [צ"ל יפה ללב] דבכל קדיש צריך לפסוע. [ומה שהגיה הקרית ח"ד שצ"ל יפה ללב, לכאורה אדרבה הי"ל להגיה: מהר"ח פלאג'י, שתואר: מופת הדור יצדק יותר אליו. וכנראה שסובר שההערה שבכה"ח פלאג'י בסוגריים היא מהרב המגיה, וכמ"ש מר בריה דרבינא ביפה ללב (ס"ס נו). וכן נסתפק בזה הרב המגיה בשיורי טהרה הנ"ל.
גם על הגר"מ פיינשטיין כתב כן בהרבה מקומות (יבי"א ח"ז או"ח סי' לא אות ה. ויו"ד סי' ד אות ב. ובח"ט או"ח סי' קה אות ג. וסי' קח אות ט. ואה"ע סי' ד. ובטה"ב ח"א עמ' כה. ועמ' לב. ועמ' שי. ועמ' תט. וח"ב עמ' קכז. ובחזו"ע ברכות עמ' קצז. ובהליכו"ע ח"ו עמ' רב. וח"ז בהקדמה עמ' ג).
ועל הגאון מטשיבין [הגרד"ב וידנלפלד] - כתב כן גם בהליכו"ע ח"ב (עמ' רט).
וכתב כן גם על הגאון רבי ישועה בסיס [גאב"ד תוניסיה מח"ס אבני צדק, ועי' אודותיו עוד בס' רבנו עמ' פא] - (חזו"ע שבת ד סוף עמ' שפט, והליכו"ע ח"ו עמ' רנ. וביבי"א ח"י יו"ד ר"ס מ בהע'. ובחזו"ע תעניות עמ' קעח, הגדירו "הגאון המפורסם", ובמאור ישראל ח"ג עמ' קנח קראו הגאון המופלא).
ועל הגאון ר' חיים עוזר גרודזינסקי כתב כן גם בהליכו"ע (ח"ב עמ' יד [ועי' בס' רבינו עמ' עח מה שאמר מרן כשכתב זאת]).
וכתב כן גם על הגאון רבי שלמה אלעזר אלפנדרי הסבא קדישא (חזו"ע סוכות עמ' רמד).
ועל הגאון רבי עזרא עטיה (יבי"א ח"ב יו"ד ריש סי' כז).
ועל הגאון רבי רחמים חי חויתא הכהן זצ"ל, כתב כן בהקדמה שכתב לספרו שו"ת "שמחת כהן" (והפליג שם בתאריו. ע"ש).
 
צא וראה להגר"י שפירא זצ"ל, (הלכה והוראה אות ל') שנשאל אם יש כח בידי חכמי דורנו לחלוק על מרנן המשנ"ב או החזו"א, והשיב להחמיר ולא להקל, ובתנאי שיהא ראוי לכך.
ומי עוד סבור כך?
 
כתב על הבא"ח הליכות עולם 8 כרכים, חוץ מעוד כמה סימנים ארוכים מאוד ביבי"א על סדר הרב פעלים.
בדיוק.
כי הבא"ח היה גדול דורו, וספרו אינו כשאר ספרים, אלא גבוה משכמו ומעלה מכל העם. בדיוק כמו המ"ב.
 
??????
קצת הסטוריה כדאי לך ללמוד...
קורא טעויות לפעמים שמקלידים מהר...

וכוונתי כמובן לאמרי יושר.
באמת כולם שוים!?

אני מסכים שיש הרבה שלא קבלו לפסוק כהמשנ"ב בכל דבר (וכמו שנהוג אצל רוב הפוסקים הליטאים), אבל מכאן להגיד שאין הבדל בין המשנ"ב לשאר הרשימה הוא באמת תמוה.
מבחינתי כן.

ראית פעם שמרן הגרע"י זצוק"ל מתייחס לדברי המ"ב בתשובות שלו יותר מאשר שאר אחרונים?

(ועכשיו יבוא @מתוק מדבש ויגיד שמרן הגרע"י זצוק"ל מזלזל בדבר החזו"א וכו' וכו')
ועיין בשו"ת משנה הלכות ח"ז סי' ק"ס,
ונראה לי אחר כך תדבר אחרת...
1752735724545.png


לא שמעתי שהמ"ב נכתב "ברוח הקודש" זולתי היום...
הורגלתם לדבר בזלזול עצום כלפי ת"ח עצומים בתורה.
ה' יכפר לכם.

(ולעצם העניין אף אחד לא כתב הפוך ממה שכתב)
השאלה, אם יש מקומות שהם החמירו במקום שהמשנ"ב היקל
צריך לרענן את הזיכרון...
יש עשרות מקומות כאלו לכל מי שלומד מ"ב על הסדר עם הערות פוסקי זמנינו.
 
ראית פעם שמרן הגרע"י זצוק"ל מתייחס לדברי המ"ב בתשובות שלו יותר מאשר שאר אחרונים?
ולא רק הוא, שו"ת ישכיל עבדי, הרב משאש זצוק"ל ועוד רשימה ארוכה של פוסקים לא סברו שהמ"ב מכריע יותר מאשר שאר אחרונים ובתשובות שלהם לא ייחסו לדבריו יותר חשיבות משאר אחרונים.
 
ראשי תחתית