באנר תרומה

פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?

בשו"ת וישב הים ח"ה (להגר"י הלל שליט"א) כתב תשובה בענין התפילה על הפרנסה, אך כתב שפתיחת ההיכל היא המצאת הגבאים להרוויח ממון מהציבור, עיי"ש.
 
יש ענין לא לתת ליהודים מסכנים להוציא כסף מיותר, ויש ענין לא להיסחף אחר אמונות תפלות.
 
1. אין כאן שמץ של מרמה, ולא גרע משאר סגולות שהומצאו ע"י מאן דהו והתקבלו בציבור. ובפרט שהגבאי לא אומר מאומה, רק מוכר את הפתיחה כמו כל פתיחת ההיכל שהוא מוכר.

2. וגם לשיטתך שזה שקר ומרמה, עיין בב"י יו"ד סי' רנט שהקשה על הגמ' ספ"ק דערכין ר' ינאי יזיף ופרע למה הוצרך להוריק את קופת צדקה ע"י שלוה זאת לעצמו ואמר שהקופה הוא ריקן ועי"ז כפה אותם לתת לצדקה הרי היה יכול לשקר ולומר שהוא ריקן ועי"ז יכופם וכ' ב' תי' ותירוץ השני הוא שלא רצה להוציא שקר מפיו.
ונמצא דזה תלוי בב' תי' הב"י אי מותר לשקר.

3. עיין גם במסכת כלה רבתי פ"ב דר' טרפון היה עשיר גדול ולא נתן מתנות רבות לעניים פעם אחת א"ל ר"ע רצונך שאקח לך עיר או שתים וא"ל הין ונתן ד' אלפי דנרי זהב וחילקם ר"ע לעניים וכו', הנה לך "רמאות" הרבה יותר גדולה.
1. מניין הסברה התמוהה שבשאר הסגולות שהומצאו על ידי אין שום שמץ של מרמה... ומניין שכשהגבאי לא אומר מאומה זה כן בסדר? ולפחות אם אומר אתה אתה מודה.

2. צריך להפריד בין שני עניינים, א, מה נקרא שקר ומרמה, וברור שסגולות ללא מקור הן בכללם. ב, האם מותר לשקר כדי להוציא ממון מהפתיים לצורך העשרת קופת בית הכנסת. היות והב"י עוסק בכפיה על הצדקה אינו עניין לנ"ד כלל.

3. עד שאתה מקשה עלי ממסכת כלה רבתי תקשה על ר' ינאי שלפי הבית יוסף לא רצה להוציא דבר שקר, או על רבי עקיבא, מדוע לא עשה כרבי ינאי. ועכ"פ יש הבדל עצום בין מתנות לעניים מהעשירים לבין מתנות שנותנים עשירים או עניים לבית כנסת עני או עשיר.
 
אינני יודע מה המקור,

אבל ביודעי ומכירי קאמינא,

שהיה אחד שמצבו הכלכלי היה בכי רע, אשתו היתה ללא עבודה ועוללים שאלו לחם ואין ה"י,

וניגש ערב ראש השנה למרן הגר"מ מאזוז לקבל את ברכתו,

ומרן אמר לו שירכוש את פתיחת ההיכל של הפרנסה ככל אשר ישיתו עליו, ויראה ישועות.

ואכן מיד לאחר ראש השנה אשתו קיבלה עבודה מאוד טובה, ועד היום יודעני בו שב"ה לא חסר דבר, ויותר מזה.

מאידך,

מרן הגר"מ היה מזהיר לא לקנות בימים הנוראים למי שאין ביכולתו, ובוודאי שלא להיכנס לחובות עבור כך.
 
מניין הסברה התמוהה שבשאר הסגולות שהומצאו על ידי אין שום שמץ של מרמה... ומניין שכשהגבאי לא אומר מאומה זה כן בסדר? ולפחות אם אומר אתה אתה מודה

השתרש בציבור שזו סגולה לפרנסה, והגבאי רק מוכר. אין שמץ שקר או מרמה בעצם מכירה של פתיחת ההיכל, כמו כל הפתיחות האחרות. הציבור יודע ומבין היטב שהגבאי מוכר כדי להגדיל את קופת בית הכנסת.

ללכת ולפרסם שאין בזה ממש, להרוס את אמונתם התמימה של יהודים כשרים שתורמים כסף לבית הכנסת, כסף טהור שהולך למטרות טהורות - למה? למי זה אמור להפריע שיהודים תורמים צדקה?
 
מלח ממון חסר - הרוצה למלוח ממונו כלומר לגרום לו שיתקיים יחסרנו לצדקה תמיד וחסרונו זהו קיומו (רש"י כתובות ס"ו).
 
כשידפוק אצלי מישהו אמיתי ויבקש צדקה ואתן לו כמה שאני יכול באמת, זה מלח ממון חסר.
אבל כשיבטיחו לי הרים וגבעות בגלל שזו הדקה התשיעית של היום התשיעי בשניה התשיעית, או כי עשרה ת"ח יתפללו עלי בדיוק מול שער השמים ברגע הסמוי שידוע רק להם שהוא נפתח, או בגלל הנוסח הסודי המקובל בידם ממלאכי עליון, ושאז אוושע (לא בגלל מצוות הצדקה אלא בגלל המעמד החשוב, ורק אם אתן סף 190 ש"ח עבור כל שם), זה לא מלח ממון חסר. - זה חסר שכל.
 
הרב @אלישמע היקר, אני מבין את טענותיך, אבל אתה צריך להבין שברוב ככל בתי הכנסת לא "מבטיחים" דברים וכדו', אלא פשוט "מוכרים" את פתיחת ההיכל.
- ואדרבה חוץ מזה שאין בכך שום בעיה שזה תרומה לבית הכנסת, (כמו שהקדשה על מנורה יכולה לעלות לפעמים אלפי שקלים...) על פי רוב זה גם דבר ש"מכריע" כיון שרבים מציבור המתפללים רוצים לפתוח את ההיכל והדבר היחידי לעשות זה למכור אותה.

- ולבד מכל הנ"ל גדולי ישראל לא "מיחו" בדבר הנפוץ הזה וודאי דעתם להסכים לזה.
1758444525544.png1758444786271.png
 
הרב @אור יעקב לא אמרתי שהגבאים משקרים לציבור,
אמרתי סה"כ שחשוב ליידע את הציבור שאין שום דבר מיוחד בפתיחה זו,
ואין הבדל אם תשלם 1000 ש"ח או 20 ש"ח, העיקר זה הצדקה. (מה שאתה חושב שאתה יכול לתת לצדקה תתן גם עכשיו. וא"צ דוקא לקנות הפתיחת היכל הזו, תן לשכן שלך הנזקק וזהו).
ולעצם הפתיחה אין הבדל אם ראובן יפתח או שמעון יפתח, הענין הוא שיהא ההיכל פתוח.
אין ענין להידחק לתת יותר מכפי היכולת ולהתחרות על כך עם רעהו, רק בגלל השגיאה הגדולה שמעשה הפתיחה בעת הזאת תוריד לו שפע מן השמים.
לא היה ולא נברא, ואפי' משל לא היה (גם לפי החיד"א).
חמסי יצא על מי שאמר שאין לגלות זאת לעם. - יש לגלות זאת לעם בקול רעש גדול, גם בגלל שאנשים מסכנים נדחקים מעל ומעבר ליכולת רק בשביל איזה סרך ישועה אולי תהיה להם. - אבל לא רק, אלא כי אני אישית נגד תמימות ציבורית, שמישהו ממציא משהו וכולם רצים אחרי זה כמו עוורים. אנחנו עם של חכמים, וגם אם בדור העבר היו האנשים יותר תמימים, כיום אנחנו אנשי ספר. - וקצת היגיון וקצת שכל לא יזיקו.
זה הכל.
 
ראשי תחתית