פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
מלח ממון חסר - הרוצה למלוח ממונו כלומר לגרום לו שיתקיים יחסרנו לצדקה תמיד וחסרונו זהו קיומו (רש"י כתובות ס"ו).
 
כשידפוק אצלי מישהו אמיתי ויבקש צדקה ואתן לו כמה שאני יכול באמת, זה מלח ממון חסר.
אבל כשיבטיחו לי הרים וגבעות בגלל שזו הדקה התשיעית של היום התשיעי בשניה התשיעית, או כי עשרה ת"ח יתפללו עלי בדיוק מול שער השמים ברגע הסמוי שידוע רק להם שהוא נפתח, או בגלל הנוסח הסודי המקובל בידם ממלאכי עליון, ושאז אוושע (לא בגלל מצוות הצדקה אלא בגלל המעמד החשוב, ורק אם אתן סף 190 ש"ח עבור כל שם), זה לא מלח ממון חסר. - זה חסר שכל.
 
הרב @אלישמע היקר, אני מבין את טענותיך, אבל אתה צריך להבין שברוב ככל בתי הכנסת לא "מבטיחים" דברים וכדו', אלא פשוט "מוכרים" את פתיחת ההיכל.
- ואדרבה חוץ מזה שאין בכך שום בעיה שזה תרומה לבית הכנסת, (כמו שהקדשה על מנורה יכולה לעלות לפעמים אלפי שקלים...) על פי רוב זה גם דבר ש"מכריע" כיון שרבים מציבור המתפללים רוצים לפתוח את ההיכל והדבר היחידי לעשות זה למכור אותה.

- ולבד מכל הנ"ל גדולי ישראל לא "מיחו" בדבר הנפוץ הזה וודאי דעתם להסכים לזה.
1758444525544.png1758444786271.png
 
הרב @אור יעקב לא אמרתי שהגבאים משקרים לציבור,
אמרתי סה"כ שחשוב ליידע את הציבור שאין שום דבר מיוחד בפתיחה זו,
ואין הבדל אם תשלם 1000 ש"ח או 20 ש"ח, העיקר זה הצדקה. (מה שאתה חושב שאתה יכול לתת לצדקה תתן גם עכשיו. וא"צ דוקא לקנות הפתיחת היכל הזו, תן לשכן שלך הנזקק וזהו).
ולעצם הפתיחה אין הבדל אם ראובן יפתח או שמעון יפתח, הענין הוא שיהא ההיכל פתוח.
אין ענין להידחק לתת יותר מכפי היכולת ולהתחרות על כך עם רעהו, רק בגלל השגיאה הגדולה שמעשה הפתיחה בעת הזאת תוריד לו שפע מן השמים.
לא היה ולא נברא, ואפי' משל לא היה (גם לפי החיד"א).
חמסי יצא על מי שאמר שאין לגלות זאת לעם. - יש לגלות זאת לעם בקול רעש גדול, גם בגלל שאנשים מסכנים נדחקים מעל ומעבר ליכולת רק בשביל איזה סרך ישועה אולי תהיה להם. - אבל לא רק, אלא כי אני אישית נגד תמימות ציבורית, שמישהו ממציא משהו וכולם רצים אחרי זה כמו עוורים. אנחנו עם של חכמים, וגם אם בדור העבר היו האנשים יותר תמימים, כיום אנחנו אנשי ספר. - וקצת היגיון וקצת שכל לא יזיקו.
זה הכל.
 
אמרתי סה"כ שחשוב ליידע את הציבור שאין שום דבר מיוחד בפתיחה זו,
ואין הבדל אם תשלם 1000 ש"ח או 20 ש"ח, העיקר זה הצדקה. (מה שאתה חושב שאתה יכול לתת לצדקה תתן גם עכשיו. וא"צ דוקא לקנות הפתיחת היכל הזו, תן לשכן שלך הנזקק וזהו).

כל מה שכתבת זו עצת היצר, שמדבר בשם "האמת" אבל למעשה מנסה למנוע אותך מלתת צדקה, ומסביר לך שאין שום דבר בפתיחת ההיכל, ומה שאתה רוצה לתת תתן גם עכשיו, או שעדיף שתתן לשכן, וכו' וכו', ובסופו של דבר לא תתן כלום.

אבל לולא "האמת" היית אתה ואחרים זוכים לקיים צדקה בהידור מופלג.
 
כל מה שכתבת זו עצת היצר, שמדבר בשם "האמת" אבל למעשה מנסה למנוע אותך מלתת צדקה, ומסביר לך שאין שום דבר בפתיחת ההיכל, ומה שאתה רוצה לתת תתן גם עכשיו, או שעדיף שתתן לשכן, וכו' וכו', ובסופו של דבר לא תתן כלום.

אבל לולא "האמת" היית אתה ואחרים זוכים לקיים צדקה בהידור מופלג.

לא לא לא ולא,
לתת כסף כשאין זו לא מצוה, זו יותר עבירה מאשר מצוה.
לפעמים עדיף לא לתת כלום מאשר לתת בכוח בשל אמונות תפלות.
וחוץ מזה, אין עניין לגדל דור של שוטים בשביל מצוות, די עם זה.
מי שרוצה לתת שיתן, ומי שלא רוצה שלא יתן, אבל די לשגע את הציבור ולשטוף אותו באמונות תפלות. - נהיינו עַם פחות ופחות חכם ממה שהיה מצופה מאיתנו.
 
התרומה היא לבית הכנסת, ללומדי התורה ולמתפללים, מהיכי תיתי לכתוב בדיחה כזו שאין זו מצווה?

וכי יש נפק"מ אם התורם תרם לפתיחת ההיכל או למשהו אחר שהמציא הגבאי? אמירת כמה פסוקים ליד הספר בעת ההקפה?

זו לא "אמונה תפלה", זה פתיחת ההיכל ואמירה של המזמור המסוגל לפרנסה בתוספת צדקה הגונה.

אמונה תפלה זו "חלה בצורת מפתח" (שיבוש גמור של המקור), "שתיית מים בתקופה" שהגאונים כתבו שזה הבל (והם המקור הכי קדום), ועוד.
 
לא הבנתי מה שאתה רוצה,
למה אני צריך לחזור על זה כ"כ הרבה פעמים,
אדם שלא גומר את החודש צריך לתרום 1200 ש"ח לביהכ"נ ?
איפה שמענו דבר כזה ?
שמא כבודו גבאי ביהכ"נ ???
 
הוא לא "צריך". הוא רוצה. רוצה כסף, ותורם צדקה. עשר כדי שתתעשר. פשוט וקל.
 
אבל אין דבר כזה,
לא כתוב באף מקום שמי שיתרום לביה"כ סכום מטורף עבור פתיחת היכל מסויימת יקבל כסף, זו המצאה! - (שגם יותר לא עובדת מאשר כן עובדת, ביננו).
למה להשתגע, שיתן צדקה כפי כוחו, למי שהוא רוצה, (לפעמים זה יכול להיות לבנו האברך חסר האמצעים), וחסל.
 
אני בצד שזורק את הכסף על הגבאי. וב"ה החשבון בנק שלי כמו סיר פופקורן. ממליץ גם לך.

טוב, אני מוכן לעשות סקר פה בפורום, מי ראה ברכה אמיתית ע"י שזרק כסף על הגבאי והחשבון בנק שלו כמו סיר פופקורן.
אם אני אראה שזה באמת כך, אני אקח ממך את המרשם.
מי מוכן להרים את הכפפה, ולכתוב (אבל את האמת, ורק את האמת...) ???
 
אתה נתפס לזוטות. הצדקה מביאה את הברכה, ולא משנה מה הסיבה שבגללה אתה תורם. פשוט תפתח את הכיס ואת הלב.
 
אתה נתפס לזוטות. הצדקה מביאה את הברכה, ולא משנה מה הסיבה שבגללה אתה תורם. פשוט תפתח את הכיס ואת הלב.

מי שאצלו להוציא כסף מעל היכולת זה זוטות, ניחא.
אצלי זו אוילות ולפעמים גם עבירה.
(חוץ ממה שלגדל ציבור אויל, זו חמור בעיני לא פחות. - ואין צורך שתחזור על משנתך שצדקה אינה אוילות, כי לא על הצדקה דיברתי אלא על האמונות התפלות הרווחות בציבור שגורמות לאנשים לתת צדקה שבלעדיה לא היו נותנים, וגם היה אסור להם לתת).
 
אתה נתפס לזוטות. הצדקה מביאה את הברכה, ולא משנה מה הסיבה שבגללה אתה תורם. פשוט תפתח את הכיס ואת הלב.
הצדקה בהחלט מביאה ברכה, אבל גם חז"ל נתנו לזה כללים וגדרים וגבולות
 
אני חושב שכדאי מאוד לאזן קצת במקומות מסויימים:

ישנם כאלו שלא מבינים את המשמעות של לנדור ולא לשלם - ואני מכיר לפחות שני בע"ב,

שרכשו בבית הכנסת כל מיני דברים - וכבר זמן זמנים טובא שלא משלמים בטענות שוא ומדוחים.

ואני מבין שזו תופעה מוכרת - והנזק לבתי הכנסת הוא גדול.

וכפי הנראה, צורת המכירה ההמונית גרים ליה,

כאשר כל אחד מעלה את ההתחייבות שלו מעלה מעלה,

ומצבם האמיתי הוא מטה מטה... והם יודעים באמת שאין להם שמץ של מושג מאיפה לשלם.

אין לי מושג מה אמורים לעשות בכגון דא, אבל ה'אוירה' סביב המכירות והקניות צריכה להשתנות קצת.

והדברים אמורים גם לגבי בני תורה וירא"ש, שמתוך לחץ ציבורי ["שנה שעברה הוא קנה פתיחה ב-5000 מה קרה השנה?!..."]

עלולים להביא את עצמם לידי התחייבויות שאין להם סוף.


אני לא מצפה שגבאי בתי הכנסת יוותרו על המכירות, אבל כן לחשוב על משהו אחר, פחות מלחיץ, בעניין הזה.
 
הנודר ואינו משלם ענשו חמור, אך לא מפני זה נבטל מראש את המכירות ונוותר על רוב הכסף שכן מגיע ליעדו.

הגבאי צריך לנהל רישום תוך כדי המכירה (יש פתרונות לשבת קודש) ומי שלא שילם, להודיע לו שמעתה והלאה לא יתייחסו אליו כשהוא ינסה לקנות משהו.
 
כאשר כל אחד מעלה את ההתחייבות שלו מעלה מעלה,
ומצבם האמיתי הוא מטה מטה... והם יודעים באמת שאין להם שמץ של מושג מאיפה לשלם

מעולה. ככל שיעלו את ההתחייבויות כך גם ישתפר מצבם. כדאי להפנים את זה!

אני זוכר שלפעמים הגעתי למצב שהמעשר היה "חייב" לי סכום של 15,000 שקל, ותהיתי איך הקב"ה "יחזיר לי", הרי אני ממשיך לתת צדקה ולהעלות את ה"חוב", וכדי שהחוב ימחק צריך להיכנס לחשבון סכום לא סביר בעליל - 150,000 ש"ח. והנה ביום מן הימים עשיתי חשבון והשתוממתי לראות שאני הוא זה שחייב כמה אלפים למעשר. היד ה' תקצר?
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית