פתיחת ההיכל של הפרנסה - האם יש לזה מקור?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
אני מבין מדבריך שאתה נגד קניית סגולה ב-1500 ש"ח,
ושאתה נגד הפיכת מצות הצדקה לסגולה,
ואתה מעדיף סגולה פשוטה אמונית בחינם. פשוט להאמין שמי שיבקש מה' פרנסה בעת הגדולה הזאת כשההיכל פתוח (וחבר שלו פתח),
הוא יוושע בעזה"י.
נכון ברמה העקרונית, רק שהוספתי שלפעמים הפעולה שעושים, ובעיקר אם מתאמצים מאוד בשבילה (כמו לשלם 1500 ש"ח) יכולה לעזור 'להתפיס' את האמונה. יותר קל להאמין בישועה אחרי שעושים את סגולת ר' מתיא בן חרש כמשל..
 
נכון ברמה העקרונית, רק שהוספתי שלפעמים הפעולה שעושים, ובעיקר אם מתאמצים מאוד בשבילה (כמו לשלם 1500 ש"ח) יכולה לעזור 'להתפיס' את האמונה. יותר קל להאמין בישועה אחרי שעושים את סגולת ר' מתיא בן חרש כמשל..

זהו שזה לא מתפיס את האמונה במצוות, אלא את האמונה בסגולות [הזויות] וחבל.
וגם שהמאמץ לא בהכרח שוה את הנזק.
אברך שלא גומר את החודש שיוציא 1500 ש"ח בהנחה אוילית שזה יעזור לו לגמור את החודש, הוא לקותא פעמיים.
גם בכיסו וגם בשכלו.
 
זהו שזה לא מתפיס את האמונה במצוות, אלא את האמונה בסגולות [הזויות] וחבל.
וגם שהמאמץ לא בהכרח שוה את הנזק.
אברך שלא גומר את החודש שיוציא 1500 ש"ח בהנחה אוילית שזה יעזור לו לגמור את החודש, הוא לקותא פעמיים.
גם בכיסו וגם בשכלו.
כבר כתבתי: (בטח יהיה מי שיעיר שאין זה אמונה בה' אלא בסגולה, אבל זה בוודאי לא כך, כפי שברכת צדיק או תפילה בקברות צדיקים אינה אמונה בצדיק גופו.)
 
כבר כתבתי: (בטח יהיה מי שיעיר שאין זה אמונה בה' אלא בסגולה, אבל זה בוודאי לא כך, כפי שברכת צדיק או תפילה בקברות צדיקים אינה אמונה בצדיק גופו.)

מי שלא מוכן לתת לעני 1500 ש"ח ונותן זאת רק לפתיחת היכל של הפרנסה,
מעשיו מוכיחים שזו אינה מצות הצדקה.
מי שחושב שתפילה על קברו של החזו"א (סתם לצורך הענין) אינה מועלת לו כמו זו שעל קברו של הרב פלוני אלמוני, ועל השניה הוא מוכן להוציא אלף ש"ח בעוד על הראשונה אולי כמה שקלים, מראה שהוא לא מעריך צדיקים, הוא מעריך סגולות...
נא הבן, אני לא מזלזל במי שבאמת רוצה לתת צדקה, אני רק סובר שלא זו הדרך ולא זו המידה.
 
מי שלא מוכן לתת לעני 1500 ש"ח ונותן זאת רק לפתיחת היכל של הפרנסה,
מעשיו מוכיחים שזו אינה מצות הצדקה.
מי שחושב שתפילה על קברו של החזו"א (סתם לצורך הענין) אינה מועלת לו כמו זו שעל קברו של הרב פלוני אלמוני, ועל השניה הוא מוכן להוציא אלף ש"ח בעוד על הראשונה אולי כמה שקלים, מראה שהוא לא מעריך צדיקים, הוא מעריך סגולות...
נא הבן, אני לא מזלזל במי שבאמת רוצה לתת צדקה, אני רק סובר שלא זו הדרך ולא זו המידה.
לפי מה שאמרתי הנקודה היא מה עוזר לך להאמין. ואם תפילה על קברו של מי שהבטיח 'לשובע ולא לרזון' או על מי שאמר 'ר"ה שלי עולה על הכל' וכו' עוזר יותר להאמין בישועה מאשר להתפלל על ציונו של מי שאמר שתפילה על קברות הצדיקים היא כדרישה אל המתים, אז כן, יש דברים שעדיפים מדברים אחרים, וכנ"ל בדיוק לגבי סגולות.
 
לפי מה שאמרתי הנקודה היא מה עוזר לך להאמין. ואם תפילה על קברו של מי שהבטיח 'לשובע ולא לרזון' או על מי שאמר 'ר"ה שלי עולה על הכל' וכו' עוזר יותר להאמין בישועה מאשר להתפלל על ציונו של מי שאמר שתפילה על קברות הצדיקים היא כדרישה אל המתים, אז כן, יש דברים שעדיפים מדברים אחרים, וכנ"ל בדיוק לגבי סגולות.

כלומר, לא המצווה - אלא סתם האמונה התמימה.
אז חבל שגודל כאן דור שמאמין שמעשה הפתיחה הוא הפרנסה ומוכן להשקיע עליו הון תועפות (הגם שבסוף הולך לצדקה),
ולא דור שמאמין שמצוות הצדקה הרגילה (ח"י שקלים וכדו' - לפי פרופורציה), היא זו שתביא לו את הישועה.
(או אולי עצם התפילה על הפרנסה, היא זו שתביא לו את הישועה).
חבל שגדל פה דור שחושב שלֶחֶם זה מה שישמח את הקב"ה, ולא דור שיודע שדברים אחרים זה מה שישמח אותו.
דור שיעשה את הדברים הרציניים, באותה תמימות (טפשות / אמונה) בה ההם עושים את השטויות.
 
זהו שזה לא מתפיס את האמונה במצוות, אלא את האמונה בסגולות [הזויות]

אין שום דבר הזוי בסגולה זו, אלא רק פתיחת ההיכל ותפילה פשוטה על הפרנסה, כשלכל זה מצטרפת צדקה בקנה מדה גדול.

התפילה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט, וכן הצדקה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט בתכלית.

הדבר היחיד שהזוי כאן הם הדברים שאתה כותב...

ולמרבה הפלא, כאשר אתה בעצמך קונה פתיחת ההיכל לספר תורה, זה כבר לא "הזוי" כלל, כי זה עולה לך 20 שקל אז הכל בסדר.
 
שגודל כאן דור שמאמין שמעשה הפתיחה הוא הפרנסה ומוכן להשקיע עליו הון תועפות (הגם שבסוף הולך לצדקה),
ולא דור שמאמין שמצוות הצדקה הרגילה (ח"י שקלים וכדו' - לפי פרופורציה), היא זו שתביא לו את הישועה.
(או אולי עצם התפילה על הפרנסה, היא זו שתביא לו את הישועה)

זו עסקת חבילה, רק שאתה מתעקש להציג זאת אחרת. אין כאן שום דבר חוץ מתפילה וצדקה. רק שפתיחת ההיכל גורמת לתפילה להישמע יותר.

זה בדיוק כמו שתיטפל למי שמתפלל בכותל ותאמר לו שחבל על הדלק ועל המאמץ לבוא עד כאן, תתפלל בבית ואת הכסף תתרום לשכנה שצריכה ניתוח.
 
אין שום דבר הזוי בסגולה זו, אלא רק פתיחת ההיכל ותפילה פשוטה על הפרנסה, כשלכל זה מצטרפת צדקה בקנה מדה גדול.

התפילה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט, וכן הצדקה שפועלת את הפרנסה היא דבר פשוט בתכלית.

הדבר היחיד שהזוי כאן הם הדברים שאתה כותב...

ולמרבה הפלא, כאשר אתה בעצמך קונה פתיחת ההיכל לספר תורה, זה כבר לא "הזוי" כלל, כי זה עולה לך 20 שקל אז הכל בסדר.

עניתי ע"ז כמֶה וכמָה פעמים, נא עבור בישוב הדעת על כל הודעותי.
 
אסביר שוב ושוב!

אותו יהודי לא נותן צדקה ב-1500 ש"ח לשום מטרה אחרת.

גם לביהכ"נ הוא לא תורם כ"כ הרבה.

גם פתיחת היכל רגילה (שידוע שהיא כן מצוה), הוא לא קונה בכאלו סכומים.

גם פתיחת היכל זו, אילו ידע שאיש לא יתחרה עמו, הוא לא יקנה בסכום הזה ויסתפק ב-ח"י שקלים, או עשרה (או שלא יקנה בכלל).

ואם נשאל אותו למה ? - הוא יסביר בטוב מטעם אלף סיבות למה הוא לא חייב לתת צדקה בסכום כזה, (וברוב המקרים הוא מן הסתם גם יהיה צודק).

אז מה קרה עכשיו ? - והתשובה; עכשיו הוא קנה סגולה! (אילו יסבור שהסגולה הזו לא עובדת, לא יקנה, זה ברור).

ובדרך אגב נעשה מזה צדקה, (סכום שהוא מבין וסבור שאינו צריך לתת, ובאמת אינו נותן).

אז כעת מובן מה המניע האמיתי.

עכשיו, מי שמאמין שזה עובד, מאמין.

ומי שלא מאמין שזה עובד, לא מאמין.

מי שמאמין לסיפורים, מאמין.

ומי שלא מאמין, לא מאמין.

מי שסבור שעל אמונה כזו ראוי להוציא סכום כזה, סבור כך.

ומי שסבור שלא, סבור אחרת.

מי שסבור שאין חסרון בכך שאנשים מאמינים בדברים כאלו, סבור כך.

ומי שסבור שיש בכך חסרון, סבור אחרת.

מי שסבור שצדקה כעין זו אינה גורמת נזק לבעליה (שבצדקה רגילה סבור שזהו נזק), סבור כך.

ומי שסבור שהיא כן גורמת נזק לבעליה, סבור אחרת.

ומעתה ברור מאליו; שמי שמאמין יסבור כך, ומי שאינו מאמין יסבור אחרת.

וממילא גם מובן מי שאינו מאמין, יראה בבירור את החילוק בין פתיחה זו לאחרת.

ומי שכן מאמין, לא יראה.

וכאמור, הכל לפי תפיסת עולמו של האדם.
 
עכשיו, מי שמאמין שזה עובד, מאמין.ומי שלא מאמין שזה עובד, לא מאמין.מי שמאמין לסיפורים, מאמין.ומי שלא מאמין, לא מאמין.מי שסבור שעל אמונה כזו ראוי להוציא סכום כזה, סבור כך ומי שסבור שלא, סבור אחרת.מי שסבור שאין חסרון בכך שאנשים מאמינים בדברים כאלו, סבור כך.ומי שסבור שיש בכך חסרון, סבור אחרת.מי שסבור שצדקה כעין זו אינה גורמת נזק לבעליה (שבצדקה רגילה סבור שזהו נזק), סבור כך.ומי שסבור שהיא כן גורמת נזק לבעליה, סבור אחרת.ומעתה ברור מאליו; שמי שמאמין יסבור כך, ומי שאינו מאמין יסבור אחרת.וממילא גם מובן מי שאינו מאמין, יראה בבירור את החילוק בין פתיחה זו לאחרת.ומי שכן מאמין, לא יראה.
וכאמור, הכל לפי תפיסת עולמו של האדם.
לא נכון. לא הכל שחור לבן. אני לא מאמין ולא עושה סגולות אבל יכול בפירוש להבין את מי שעושה זאת, כמו שהסברתי למעלה. התפיסה שלך לא מוכרחת לסתור הבנה למי שלא תופס ככה.
 
לא נכון. לא הכל שחור לבן. אני לא מאמין ולא עושה סגולות אבל יכול בפירוש להבין את מי שעושה זאת, כמו שהסברתי למעלה. התפיסה שלך לא מוכרחת לסתור הבנה למי שלא תופס ככה.

גם אני לא מאמין בסגולות, וגם אני יכול להבין את מי שעושה ככה, - הוא כן מאמין.
אבל מי שלא מאמין בסגולות ויעשה ככה, זה אני לא חושב שקיים.
אא"כ אתה יודע שזה נועיל לך לפרנסה, (אבל כאמור זה ענין של תפיסת עולם).
 
ומעשה שהיה בבית הכנסת בעיר נתניה שביום הראשון של ראש השנה ניגש הגבאי לפני 'עת שערי רצון' ופתח את ארון הקודש, לאחר התפילה ניגשו המתפללים וטרוניה בפיהם, מדוע לוקח אתה את הסגולה לעצמך. שמע הגבאי וכבר ידע את אשר יעשה. למחרת היום, יו"ט דרבנן דר"ה נמכרה פתיחה זו לכל המרבה, וארנקו של בית הכנסת תפח לו עם חיוכו של הגבאי שנמרח לו ...
 
ומעשה שהיה בבית הכנסת בעיר נתניה שביום הראשון של ראש השנה ניגש הגבאי לפני 'עת שערי רצון' ופתח את ארון הקודש, לאחר התפילה ניגשו המתפללים וטרוניה בפיהם, מדוע לוקח אתה את הסגולה לעצמך. שמע הגבאי וכבר ידע את אשר יעשה. למחרת היום, יו"ט דרבנן דר"ה נמכרה פתיחה זו לכל המרבה, וארנקו של בית הכנסת תפח לו עם חיוכו של הגבאי שנמרח לו ...

חידשת לי, יש שפותחים אז ההיכל ?
(או שהוא המציא גם את הפתיחה).
 
חידשת לי, יש שפותחים אז ההיכל ?
(או שהוא המציא גם את הפתיחה).
לפי מה שסיפר לי אחד שהיה נוכח ולאחר התפילה שוחח את הגבאי,
הוא עשה זאת 'ממש סתם' וקובלנתם של המתפללים הפתיעה אותו, אך לאחר רגע הבין כי לטובה היה ..
 
לפי מה שסיפר לי אחד שהיה נוכח ולאחר התפילה שוחח את הגבאי,
הוא עשה זאת 'ממש סתם' וקובלנתם של המתפללים הפתיעה אותו, אך לאחר רגע הבין כי לטובה היה ..

אבל לא הבנתי מה היה סתם,
שהוא זה שפתח, או שבכלל הוא פתח.
 
אבל לא הבנתי מה היה סתם,
שהוא זה שפתח, שבכלל הוא פתח.
הוא פתח בלי לחשוב מה הוא עושה .. לא היה נהוג שם לפתוח וגם לא יודע מה היה שנה אחר כך ...

ובאמת, נכון להיום לא שמעתי עדיין על שום מקום שפותחים שם את ההיכל, וקצת חבל למה לא להכניס עוד כמה שקלים לשופרות בית הכנסת.

כוונתי הייתה בסיפור הדברים, להמחיש שיתכן בכלל, שגם פתיחת ההיכל הזו נבעה מחכמתו של גבאי אחד, שבשתיקה לבל ישקר חלילה פתח את ההיכל ונעמד שם, ובהמשכו של יום ביקשו לקנותה ממנו.
 
הוא פתח בלי לחשוב מה הוא עושה .. לא היה נהוג שם לפתוח וגם לא יודע מה היה שנה אחר כך ...

ובאמת, נכון להיום לא שמעתי עדיין על שום מקום שפותחים שם את ההיכל, וקצת חבל למה לא להכניס עוד כמה שקלים לשופרות בית הכנסת.

למרות הלייק אני לא מסכים איתך,
אין צורך להכניס מנהגים חדשים שונים ומשונים לציבור,
אנחנו מלאים הרבה כאלו, ועדיף היה אם היו מורידים כמה, לא אם היו מוסיפים עוד.
רוצים לעשות כמה שקלים, שיחפשו פתרונות אחרים, ולא יכניסו לנו מנהגים חדשים לתפילות.
מחר זה יהפך לחלק בלתי נפרד מטקס התפילה, וגם יעכב את הציבור עוד רבע שעה.
מיותר לחלוטין.
 
שיספרו לציבור על גודל הסגולה למי שמנקה את בית הכנסת,
ושזה מועיל לפתיחת המזל, ולרכישת דירה, ולזיווג הגון, ולכיסוי המינוס,
ואז אנשים יעשו תורנות (על חשבון הזמן האישי שלהם - רק מסכנים הילדים!!!), וגם ביהכ"נ יחסוך כמה שקלים עבור מנקה.
 
גם שיספרו לציבור על גודל הסגולה להאיר את בית ה',
וימכרו את הזכות של התאורה של כל יום ויום מימות/שבתות השבוע, לרפואה ולע"נ
ויחסכו הרבה כסף לחשמל.
 
גם שיספרו לציבור על גודל הסגולה להאיר את בית ה',
וימכרו את הזכות של התאורה של כל יום ויום מימות/שבתות השבוע, לרפואה ולע"נ
ויחסכו הרבה כסף לחשמל.
מכירת מצווה זו אני כבר מכיר,

בית הכנסת בירושלים, מוסיפים במכירה בשבת "מאור שבועי לחדר X" לכל המרבה במחיר, והוא מקבל מלבד הזכות במימון התאורה שם שיתלה שלט עם שמו בתוספת בקשתו לרפואה ולהצלחה וכו' (הוקצה מקום קבוע למודעה זו)
והיוזמה מצליחה ואנשים משלמים וכולם מרוצים.
 
מכירת מצווה זו אני כבר מכיר,

בית הכנסת בירושלים, מוסיפים במכירה בשבת "מאור שבועי לחדר X" לכל המרבה במחיר, והוא מקבל מלבד הזכות במימון התאורה שם שיתלה שלט עם שמו בתוספת בקשתו לרפואה ולהצלחה וכו' (הוקצה מקום קבוע למודעה זו)
והיוזמה מצליחה ואנשים משלמים וכולם מרוצים.

אשריהם ואשרי חלקם,
גם תרומה לביהכ"נ,
גם מצוה אמיתית,
גם לא הכניסו מושגים מוזרים לטקס התפילה,
וגם לא הכניסו סגולות מטופשות.
 
ראה לאן הגעת, "הכנסת מושגים מוזרים לטקס התפילה"... כשבסך הכל מדובר במכירה של פתיחה, דבר המקובל בכל תפוצות ישראל.

אין שום דבר מוזר בפתיחת ההיכל לתפילה על הפרנסה, וזו גם לא "סגולה" אלא אמונה פשוטה של יהודים תמימים בכח הצדקה ופתיחת שערי ההיכל לפתיחת מזלם.

אתה מנסה לשוא למצוא הבדלים בין מכירת זכות המאור לבית הכנסת (שגם לזה ניסית ללעוג בתחילה), או פתיחת ההיכל להוצאת ספר תורה, שאת זה אתה קונה בעצמך, לבין פתיחת ההיכל לתפילת הפרנסה.
 
אין שום דבר מוזר בפתיחת ההיכל לתפילה על הפרנסה, וזו גם לא "סגולה" אלא אמונה פשוטה של יהודים תמימים בכח הצדקה ופתיחת שערי ההיכל לפתיחת מזלם.

אתה מנסה לשוא למצוא הבדלים בין מכירת זכות המאור לבית הכנסת (שגם לזה ניסית ללעוג בתחילה), או פתיחת ההיכל להוצאת ספר תורה, שאת זה אתה קונה בעצמך, לבין פתיחת ההיכל לתפילת הפרנסה.

זו אמונה פשוטה (של אנשים חכמים שנוהגים כתמימים) בסגולה, לא בצדקה. - ומעשיהם יוכיחו.
והיכן לעגתי ?
 
ה"סגולה" היא סגולת הצדקה שמסמיכים לה תפילה מול שערי ההיכל.
 
וכפי שכתבתי באשכול אחר, אין שום פסול בזה שגבאים מוצאים מקום להתגדר בו ולמכור אותו בדמים מרובים, ויהודים תמימים מאמינים שיביא להם ברכה.

וכן כתב המשנה ברורה על חתן תורה וחתן בראשית, "ומי שקורא פרשה זו נקרא חתן תורה ונהגו למכור פרשה זו ופרשה בראשית וקונים בדמים מרובים".

וכמובן, לא ראה שום פסול בכך שיהודים מאמינים שזה יביא להם ברכה, ומוכנים לקנות בסכומי עתק.
 
ה"סגולה" היא סגולת הצדקה שמסמיכים לה תפילה מול שערי ההיכל.

אשאלך,
ביכנ"ס שהוא עשיר מאד.
האם גם שם זו צדקה (וסגולה) לרכוש פתיחה זאת בדמים מרובים, או ששם הצדקה (והסגולה) האמיתית היא לתת את כסף לנזקק אמיתי, ולוותר לחבירו על ה"סגולה" של פתיחת ההיכל ?
 
אתה יכול לשאול זאת על כל עליה שנקנית בדמים מרובים. אין קשר לנדון.

ואם בית הכנסת עשיר, פשיטא שיועיל יותר לתת לנזקק.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית