הדלקת נרות חנוכה בשקיעת החמה (דעת הרב יצחק ברדא)

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
מ''כל הראשונים''


שאמרת ראיתי רק שניים הרמב''ם שאפשר להתוכח על דעתו
הוא כותב להדיא שקיעה
כמעט לא שייך לפרשו כר"ת בזמן השקיעה
ותשובות הגאונים
ותוסיף לזה שהראשונים שסברו להדליק בסוף שקיעה כולהו אזלא כר"ת
ומזכרון אומר שיש עוד כמה ראשונים (אולי בה"ג?)
ואינם תח"י כעת
(מהר''ם אלשקר היה ממגורשי ספרד אם הוא נקרא ראשון גם מרן שו''ע נקרא ראשון
לא משנה, למעשה בזמן השקיעה וצאת הכוכבים התפשטה הוראתו (נגד הוראת מרן) בכל קהילות ישראל הן לקולא והן לחומרא, לכן בוודאי יש משקל רב לתשובתו, לא פחות מכל אחד מהראשונים, ואולי אף יותר
הקובץ הנ"ל כתבתיו עכשיו ב-5 דקות מהזיכרון, ולכן יתכן שאינו מדויק וחסר
 
זאת מנין לך
השיטה המיוחסת לגאונים בזמן השקיעה וצה"כ שהתפשטה בכל קהילות ישראל, מקורה משו"ת מהר"ם אלשקר הנ"ל
הב"י לא הזכיר מילה וחצי מילה על שיטה שחולקת על ר"ת בזמן סיום היום ותחילת הלילה
 
למעשה לא מצאו עד היום את השיטה הזו של הגאונים רק בשו"ת מהר"ם אלשקר.

הרב זאב שכטר מבני ברק הפך את כל העולם כפשוטו כדי למצוא את זה והעלה חרס בידו.
 
שיטת מרן מעולם לא נתבארה בספרי חכמי זמנינו
אף א' לא הסביר את הסתירה מסימן רסא לסימן רצג
בסי' רסא, ר"ת, ד' מילין.
בסי' רצג, שלוש כוכבים לילה!!!
בבאה"ל עמד בזה. ולדבריו [לחד תירוצא] אין כזה דבר רבינו תם בא"י ושכ"כ במנחת כהן. מדהים.
ועדיין רב הנסתר על הנגלה בסוגיא חמורה זו
 
שיטת מרן מעולם לא נתבארה בספרי חכמי זמנינו
אף א' לא הסביר את הסתירה מסימן רסא לסימן רצג
בסי' רסא, ר"ת, ד' מילין.
בסי' רצג, שלוש כוכבים לילה!!!
בבאה"ל עמד בזה. ולדבריו [לחד תירוצא] אין כזה דבר רבינו תם בא"י ושכ"כ במנחת כהן. מדהים.
ועדיין רב הנסתר על הנגלה בסוגיא חמורה זו
היה מתאים לת"ח כמוך לדעת שהרב דוד יוסף כתב על זה קונטרס שלם "בין השמשות". "כי בא השמש".

והוא נדפס בסוף הלכה ברורה חלק יד.
 
למעשה לא מצאו עד היום את השיטה הזו של הגאונים רק בשו"ת מהר"ם אלשקר.

הרב זאב שכטר מבני ברק הפך את כל העולם כפשוטו כדי למצוא את זה והעלה חרס בידו.
זה לא כ"כ נכון, יש ראשונים רבים שמבואר להדיא בדבריהם דלא כר"ת
רשימה חלקית (בע"פ):
רב שרירא
רב ניסים
בעל הלכות גדולות
כוזרי
רלב"ג
רבנו יונה
ראב"ד
יראים
מאירי
מהר"ח אור זרוע
ר"א בן הרמב"ם
רבנו פרחיה
וגם יש לדייק כן מסתימת הרמב"ם והרי"ף
ועוד
 
שיטת מרן מעולם לא נתבארה בספרי חכמי זמנינו
אף א' לא הסביר את הסתירה מסימן רסא לסימן רצג
בסי' רסא, ר"ת, ד' מילין.
בסי' רצג, שלוש כוכבים לילה!!!
בהכרח לר"ת ה3 כוכבים יוצאים אחר 4 מילין, אלא דזה נסתר מהמציאות, וצ"ע
בבאה"ל עמד בזה. ולדבריו [לחד תירוצא] אין כזה דבר רבינו תם בא"י ושכ"כ במנחת כהן. מדהים.
נא לא להתעלם מהתירוץ הראשון של הביה"ל !
התירוץ של המנח"כ מישב את דעת האחרונים הסוברים כר"ת, אבל רובם לא הזכירו ד' מיל, אלא עשיית מלאכה אחר השקיעה/ביה"ש דהיראים כהט"ז והמג''א והחת"ס
הבעיה עם השו"ע שהוא הזכיר ברסא להדיא היתר עשיית מלאכה עד ג מיל ורבע !
דבר שהמנח"כ לא כתב, ולכן קשה להשוות השו"ע למנח"כ
ועדיין רב הנסתר על הנגלה בסוגיא חמורה זו
גם המנחת כהן נסתר מסוגיות מפורשות בש"ס ומהמציאות
לכן אין מנוס משיטת הגאונים !
וכמ"ש אדוננו הגר"א
 
היה מתאים לת"ח כמוך לדעת שהרב דוד יוסף כתב על זה קונטרס שלם "בין השמשות". "כי בא השמש".

והוא נדפס בסוף הלכה ברורה חלק יד.
הפכתיו מכל צד ולא דיבר
ניגשתי אליו ושוחחתי עימו ע"ז. ואכמ"ל.
אבל שתדע שאין שם מילה ולא חצי מילה ע"ז. וכמובן לא בכתבי מרן האבא.
כל מי שטיפה מתנגד לשיטת ר"ת לס"ס וכיו"ב חוטף מיד
אבל שכחו שלהמ"ב והמנחת כהן [כן, כן, ההוא מהימעוטו רוטב,,,,, שם משתמשים בו כהוגן] ועוד רשימה ארוכה של פוסקים
אין בא"י בכלל ר"ת והוא מודה! לצאה"כ!!! שזה דינא דגמ' בלי חולק!!!
[כמובן שגם ע"ז יש מחלוקת וכו' אבל הצגתי דעה א', ובזה א"ש למה בא"י לא צירפו את ר"ת לס"ס מעולם ואכמ"ל].
 
הפכתיו מכל צד ולא דיבר
ניגשתי אליו ושוחחתי עימו ע"ז. ואכמ"ל.
אבל שתדע שאין שם מילה ולא חצי מילה ע"ז. וכמובן לא בכתבי מרן האבא.
כל מי שטיפה מתנגד לשיטת ר"ת לס"ס וכיו"ב חוטף מיד
אבל שכחו שלהמ"ב והמנחת כהן [כן, כן, ההוא מהימעוטו רוטב,,,,, שם משתמשים בו כהוגן] ועוד רשימה ארוכה של פוסקים
אין בא"י בכלל ר"ת והוא מודה! לצאה"כ!!! שזה דינא דגמ' בלי חולק!!!
[כמובן שגם ע"ז יש מחלוקת וכו' אבל הצגתי דעה א', ובזה א"ש למה בא"י לא צירפו את ר"ת לס"ס מעולם ואכמ"ל].
ספר מה היה .
 
זה לא כ"כ נכון, יש ראשונים רבים שמבואר להדיא בדבריהם דלא כר"ת
רשימה חלקית (בע"פ):
רב שרירא
רב ניסים
בעל הלכות גדולות
כוזרי
רלב"ג
רבנו יונה
ראב"ד
יראים
מאירי
מהר"ח אור זרוע
ר"א בן הרמב"ם
רבנו פרחיה
וגם יש לדייק כן מסתימת הרמב"ם והרי"ף
ועוד
טרם הבנתי מה הקשר בין זה שיש ראשונים שסוברים דלא כר''ת לבין זה שלהדליק בשקיעה
זה שסוברים שקיעה אחת וזה הפשט לא מכריע שסוברים שבה''ש נחשב לילה ובגמ' עיין בהסרטה לעיל מוכח להדיא כמה פעמים שבהש יום גמור
 
גם המנחת כהן נסתר מסוגיות מפורשות בש"ס ומהמציאות
מחילה,
תסביר כוונתך.
הוא הכי מתאים למציאות.
סוגיות הש"ס? אמת. הפשט בסתירה כר"ת, ולא מצאנו [כמדומה] לאף א' מגדולי רבותינו הראשונים והחארונים שיתרץ הסתירה עד שבא הגר"א בסי' רסא, וכ' שיש לחלק בית תחילת צאה"כ לסוף, וכמדומה אני [לאיש אשר כמוני שאינו יודע כלום] שדבריו עמוקים ונשגבים, דלא מובן מאי נפק"מ בשני צאה"כ וכו' ויש להאריך.
 
הפכתיו מכל צד ולא דיבר
ניגשתי אליו ושוחחתי עימו ע"ז. ואכמ"ל.
אבל שתדע שאין שם מילה ולא חצי מילה ע"ז. וכמובן לא בכתבי מרן האבא.
כל מי שטיפה מתנגד לשיטת ר"ת לס"ס וכיו"ב חוטף מיד
אבל שכחו שלהמ"ב והמנחת כהן [כן, כן, ההוא מהימעוטו רוטב,,,,, שם משתמשים בו כהוגן] ועוד רשימה ארוכה של פוסקים
אין בא"י בכלל ר"ת והוא מודה! לצאה"כ!!! שזה דינא דגמ' בלי חולק!!!
[כמובן שגם ע"ז יש מחלוקת וכו' אבל הצגתי דעה א', ובזה א"ש למה בא"י לא צירפו את ר"ת לס"ס מעולם ואכמ"ל].
הגר''מ שליט''א כתב על זה קונטרס שלם ולא חטף כלום ואפילו שהביא עדות שמרן הגר''ע עצמו לא סבירא ליה למעשה
 
הוא הכי מתאים למציאות.
היסוד לשיטתו הוא שבארץ ישראל 3 כוכבים נראים רק כעבור ד' מילין, ובאירופה זה יותר מוקדם
דבר שהוכח לכל כטעות גמורה !
סוגיות הש"ס? אמת. הפשט בסתירה כר"ת, ולא מצאנו [כמדומה] לאף א' מגדולי רבותינו הראשונים והחארונים שיתרץ הסתירה עד שבא הגר"א בסי' רסא, וכ' שיש לחלק בית תחילת צאה"כ לסוף, וכמדומה אני [לאיש אשר כמוני שאינו יודע כלום] שדבריו עמוקים ונשגבים, דלא מובן מאי נפק"מ בשני צאה"כ וכו' ויש להאריך.
לא הבנתי
 
הגר''מ שליט''א כתב על זה קונטרס שלם ולא חטף כלום ואפילו שהביא עדות שמרן הגר''ע עצמו לא סבירא ליה למעשה
הגר"מ מזוז?
דחה ד' מרן הגרע:י בהבננת ד' ההרמב"ם והרי"ף אבל הורה לנהוג כר"ת הואיל ונפיק מפומיה דמר[ן הגרע"י]
ועוד יחטוף?
 
טרם הבנתי מה הקשר בין זה שיש ראשונים שסוברים דלא כר''ת לבין זה שלהדליק בשקיעה
זה שסוברים שקיעה אחת וזה הפשט לא מכריע שסוברים שבה''ש נחשב לילה ובגמ' עיין בהסרטה לעיל מוכח להדיא כמה פעמים שבהש יום גמור
מי שסובר דלא כר"ת, יש לו רק שקיעה אחת, בלי תחילה וסוף, וא"כ מוכרח בהכרח גמור שמה שהגמ' נקטה שזמן ההדלקה משתשקע החמה היינו השקיעה הרגילה
 
ראשי תחתית