הדלקת נרות חנוכה בשקיעת החמה (דעת הרב יצחק ברדא)

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
שיטת מרן מעולם לא נתבארה בספרי חכמי זמנינו
אף א' לא הסביר את הסתירה מסימן רסא לסימן רצג
בסי' רסא, ר"ת, ד' מילין.
בסי' רצג, שלוש כוכבים לילה!!!
בהכרח לר"ת ה3 כוכבים יוצאים אחר 4 מילין, אלא דזה נסתר מהמציאות, וצ"ע
בבאה"ל עמד בזה. ולדבריו [לחד תירוצא] אין כזה דבר רבינו תם בא"י ושכ"כ במנחת כהן. מדהים.
נא לא להתעלם מהתירוץ הראשון של הביה"ל !
התירוץ של המנח"כ מישב את דעת האחרונים הסוברים כר"ת, אבל רובם לא הזכירו ד' מיל, אלא עשיית מלאכה אחר השקיעה/ביה"ש דהיראים כהט"ז והמג''א והחת"ס
הבעיה עם השו"ע שהוא הזכיר ברסא להדיא היתר עשיית מלאכה עד ג מיל ורבע !
דבר שהמנח"כ לא כתב, ולכן קשה להשוות השו"ע למנח"כ
ועדיין רב הנסתר על הנגלה בסוגיא חמורה זו
גם המנחת כהן נסתר מסוגיות מפורשות בש"ס ומהמציאות
לכן אין מנוס משיטת הגאונים !
וכמ"ש אדוננו הגר"א
 
היה מתאים לת"ח כמוך לדעת שהרב דוד יוסף כתב על זה קונטרס שלם "בין השמשות". "כי בא השמש".

והוא נדפס בסוף הלכה ברורה חלק יד.
הפכתיו מכל צד ולא דיבר
ניגשתי אליו ושוחחתי עימו ע"ז. ואכמ"ל.
אבל שתדע שאין שם מילה ולא חצי מילה ע"ז. וכמובן לא בכתבי מרן האבא.
כל מי שטיפה מתנגד לשיטת ר"ת לס"ס וכיו"ב חוטף מיד
אבל שכחו שלהמ"ב והמנחת כהן [כן, כן, ההוא מהימעוטו רוטב,,,,, שם משתמשים בו כהוגן] ועוד רשימה ארוכה של פוסקים
אין בא"י בכלל ר"ת והוא מודה! לצאה"כ!!! שזה דינא דגמ' בלי חולק!!!
[כמובן שגם ע"ז יש מחלוקת וכו' אבל הצגתי דעה א', ובזה א"ש למה בא"י לא צירפו את ר"ת לס"ס מעולם ואכמ"ל].
 
הפכתיו מכל צד ולא דיבר
ניגשתי אליו ושוחחתי עימו ע"ז. ואכמ"ל.
אבל שתדע שאין שם מילה ולא חצי מילה ע"ז. וכמובן לא בכתבי מרן האבא.
כל מי שטיפה מתנגד לשיטת ר"ת לס"ס וכיו"ב חוטף מיד
אבל שכחו שלהמ"ב והמנחת כהן [כן, כן, ההוא מהימעוטו רוטב,,,,, שם משתמשים בו כהוגן] ועוד רשימה ארוכה של פוסקים
אין בא"י בכלל ר"ת והוא מודה! לצאה"כ!!! שזה דינא דגמ' בלי חולק!!!
[כמובן שגם ע"ז יש מחלוקת וכו' אבל הצגתי דעה א', ובזה א"ש למה בא"י לא צירפו את ר"ת לס"ס מעולם ואכמ"ל].
ספר מה היה .
 
זה לא כ"כ נכון, יש ראשונים רבים שמבואר להדיא בדבריהם דלא כר"ת
רשימה חלקית (בע"פ):
רב שרירא
רב ניסים
בעל הלכות גדולות
כוזרי
רלב"ג
רבנו יונה
ראב"ד
יראים
מאירי
מהר"ח אור זרוע
ר"א בן הרמב"ם
רבנו פרחיה
וגם יש לדייק כן מסתימת הרמב"ם והרי"ף
ועוד
טרם הבנתי מה הקשר בין זה שיש ראשונים שסוברים דלא כר''ת לבין זה שלהדליק בשקיעה
זה שסוברים שקיעה אחת וזה הפשט לא מכריע שסוברים שבה''ש נחשב לילה ובגמ' עיין בהסרטה לעיל מוכח להדיא כמה פעמים שבהש יום גמור
 
גם המנחת כהן נסתר מסוגיות מפורשות בש"ס ומהמציאות
מחילה,
תסביר כוונתך.
הוא הכי מתאים למציאות.
סוגיות הש"ס? אמת. הפשט בסתירה כר"ת, ולא מצאנו [כמדומה] לאף א' מגדולי רבותינו הראשונים והחארונים שיתרץ הסתירה עד שבא הגר"א בסי' רסא, וכ' שיש לחלק בית תחילת צאה"כ לסוף, וכמדומה אני [לאיש אשר כמוני שאינו יודע כלום] שדבריו עמוקים ונשגבים, דלא מובן מאי נפק"מ בשני צאה"כ וכו' ויש להאריך.
 
הפכתיו מכל צד ולא דיבר
ניגשתי אליו ושוחחתי עימו ע"ז. ואכמ"ל.
אבל שתדע שאין שם מילה ולא חצי מילה ע"ז. וכמובן לא בכתבי מרן האבא.
כל מי שטיפה מתנגד לשיטת ר"ת לס"ס וכיו"ב חוטף מיד
אבל שכחו שלהמ"ב והמנחת כהן [כן, כן, ההוא מהימעוטו רוטב,,,,, שם משתמשים בו כהוגן] ועוד רשימה ארוכה של פוסקים
אין בא"י בכלל ר"ת והוא מודה! לצאה"כ!!! שזה דינא דגמ' בלי חולק!!!
[כמובן שגם ע"ז יש מחלוקת וכו' אבל הצגתי דעה א', ובזה א"ש למה בא"י לא צירפו את ר"ת לס"ס מעולם ואכמ"ל].
הגר''מ שליט''א כתב על זה קונטרס שלם ולא חטף כלום ואפילו שהביא עדות שמרן הגר''ע עצמו לא סבירא ליה למעשה
 
הוא הכי מתאים למציאות.
היסוד לשיטתו הוא שבארץ ישראל 3 כוכבים נראים רק כעבור ד' מילין, ובאירופה זה יותר מוקדם
דבר שהוכח לכל כטעות גמורה !
סוגיות הש"ס? אמת. הפשט בסתירה כר"ת, ולא מצאנו [כמדומה] לאף א' מגדולי רבותינו הראשונים והחארונים שיתרץ הסתירה עד שבא הגר"א בסי' רסא, וכ' שיש לחלק בית תחילת צאה"כ לסוף, וכמדומה אני [לאיש אשר כמוני שאינו יודע כלום] שדבריו עמוקים ונשגבים, דלא מובן מאי נפק"מ בשני צאה"כ וכו' ויש להאריך.
לא הבנתי
 
הגר''מ שליט''א כתב על זה קונטרס שלם ולא חטף כלום ואפילו שהביא עדות שמרן הגר''ע עצמו לא סבירא ליה למעשה
הגר"מ מזוז?
דחה ד' מרן הגרע:י בהבננת ד' ההרמב"ם והרי"ף אבל הורה לנהוג כר"ת הואיל ונפיק מפומיה דמר[ן הגרע"י]
ועוד יחטוף?
 
טרם הבנתי מה הקשר בין זה שיש ראשונים שסוברים דלא כר''ת לבין זה שלהדליק בשקיעה
זה שסוברים שקיעה אחת וזה הפשט לא מכריע שסוברים שבה''ש נחשב לילה ובגמ' עיין בהסרטה לעיל מוכח להדיא כמה פעמים שבהש יום גמור
מי שסובר דלא כר"ת, יש לו רק שקיעה אחת, בלי תחילה וסוף, וא"כ מוכרח בהכרח גמור שמה שהגמ' נקטה שזמן ההדלקה משתשקע החמה היינו השקיעה הרגילה
 
היסוד לשיטתו הוא שבארץ ישראל 3 כוכבים נראים רק כעבור ד' מילין, ובאירופה זה יותר מוקדם
דבר שהוכח לכל כטעות גמורה !
לפי מה שהובא בבאה"ל לא הבנתי כך.
אלא שמרן מודה במקום שיש ג' כוכבים, וזה נראה דעת הבאה"ל.
ר"ת תירץ את הסתירה בגמרות משבת לפסחים,
בלי ר"ת אין לנו איך ליישב הסוגיות, ואף א' לא עשה זאת עד שבא הגר"א.
 
מרן לא סובר כהגאונים !
איך מרן יכול לסבור כמו שיטה שלא ראה אותה ??
 
לפי מה שהובא בבאה"ל לא הבנתי כך.
אלא שמרן מודה במקום שיש ג' כוכבים, וזה נראה דעת הבאה"ל.
עיין במנחת כהן
סוגיא זו למדתי שנים רבות, והיא אחת הסוגיות החמורות והקשות בהלכה, אם לא הסוגיא הקשה ביותר, ובעיקר אי הבהירות בסוגיא ובמציאות
ר"ת תירץ את הסתירה בגמרות משבת לפסחים,
בלי ר"ת אין לנו איך ליישב הסוגיות, ואף א' לא עשה זאת עד שבא הגר"א.
מהר"ם אלשקר שהיה לפני הגר"א כבר תירץ שר' יהודה חזר בו
 
עיין במנחת כהן
סוגיא זו למדתי שנים רבות, והיא אחת הסוגיות החמורות והקשות בהלכה, אם לא הסוגיא הקשה ביותר, ובעיקר אי הבהירות בסוגיא ובמציאות

מהר"ם אלשקר שהיה לפני הגר"א כבר תירץ שר' יהודה חזר בו
לא ידעתי, וכמדומה אני [מה אני מה חיי, ורק כותב לברר הדברים יותר] שסגנון תירוץ זה מעט מחודש בביהמ"ד, ולא מצאנו הרבה כיו"ב,
בפרט שזה תלוי במציאות שהרי בגמ' אמרו כמה מהלך אדם ביום וכו' וע"ז בנו את הענין. מקופיא דקופיא כמובן.
 
לא ידעתי, וכמדומה אני [מה אני מה חיי, ורק כותב לברר הדברים יותר] שסגנון תירוץ זה מעט מחודש בביהמ"ד, ולא מצאנו הרבה כיו"ב,
בפרט שזה תלוי במציאות שהרי בגמ' אמרו כמה מהלך אדם ביום וכו' וע"ז בנו את הענין. מקופיא דקופיא כמובן.
אין הכי נמי, אני מקבל את תירוץ הגר''א, אבל זו המציאות שכך כתב מהר''ם אלשקר
המנחת כהן בנוי על טעות במציאות
גם שיטת הגאונים לא תואמת את המציאות ולא את מנהג ישראל בכל הקהילות בכל הדורות שהיה לחשב לפי ראיית 3 כוכבים ולא 13-17 דק' אחר השקיעה, שאז א''א לראות בעין רגילה 3 כוכבים בינונים
 
שיטת מרן מעולם לא נתבארה בספרי חכמי זמנינו
אף א' לא הסביר את הסתירה מסימן רסא לסימן רצג
בסי' רסא, ר"ת, ד' מילין.
בסי' רצג, שלוש כוכבים לילה!!!
בבאה"ל עמד בזה. ולדבריו [לחד תירוצא] אין כזה דבר רבינו תם בא"י ושכ"כ במנחת כהן. מדהים.
ועדיין רב הנסתר על הנגלה בסוגיא חמורה זו

עיין להגר"ש טולדנו בספרו דברי שלום ואמת שביאר מדוע גם מרן סובר כהגאונים.
 

קבצים מצורפים

דברי השו"ע אכן צ"ע, גם בסתירות הנ"ל, וגם לענין פלג המנחה מסי' רל"ב לסי' רס"ג כנודע, ועוד ועוד סתירות.
קשה לעמוד על אופיו של מרן.
ולכן אין אני דן כ"כ בדבריו, אלא מברר את עיקרי הדברים בראשונים ובמציאות ובמנהג. ובודאי שהעיקר כגאונים כנודע.
 
לגבי נר חנוכה יש כמה ראשונים שכתבו במפורש סוף שקיעה כר''ת
הראש בתענית יב
המנהיג וכמובן מרן והתוס
 
לגבי נר חנוכה יש כמה ראשונים שכתבו במפורש סוף שקיעה כר''ת
הראש בתענית יב
המנהיג וכמובן מרן והתוס
ידוע. כולם סוברים כר"ת.
כל הראשונים שסוברים כגאונים כתבו בשקיעה, והדברים ידועים.
 
לגבי הדלקה בשקיעה, מסתבר שהמנהג לאחר ההדלקה לצאת הכוכבים לא היה ולא נברא, כיון שיכול להיות שנהגו להדליק עד חצי שעה מהשקיעה, כמ''ש הרמב''ם וצה''כ של הגאונים הוא מוקדם מחצי שעה בד''כ, ובמהלך הדורות האחרונים טעו וחשבו שיש אפשרות לאחר ההדלקה לצה''כ דהגאונים, דבלא''ה אין בזה איסור דהוא תוך חצי שעה לשקיעה ויוצא גם לרמב''ם (עכ''פ בדיעבד) למרות שאין שום מקום ויסוד לשיטה כזו !!!
אלא א''כ תסבור כר' יוסי לגמרי !!! ואז יוצא דלא כהשו''ע שפסק בספיה''ע בביה''ש שאפשר, אלא מי שספר בביה''ש חוזר וסופר בברכה וזאת לא שמענו
 
יתכן
אבל ברח מן הארי ופגע בו הדוב.
מה נעשה, סוגיא מסובכת.
נכון, אבל זה מה שיצא לי בדוחק, לאחר שנים של ליבון דעת מרן בזה
ולכן אני נוהג לחומרא במוצ''ש להמתין ל-16 מעלות,
אמנם לענ''ד הזמן לדעת מרן הוא מעט יותר מוקדם מ-16 מע', אולי 12-13 מעלות או קצת יותר.
 
ואין כאן חשש ברכה לבטלה, לכו''ע מותר להלדליק בשקיעה, גם למי שאוחז כהמנהג זה רק 'הידור' ויש רבים מן הראשונים שסוברים שזמן ההדלקה הוא בבין השמשות.
ובפרט שלפי ראשונים רבים אפשר להלדיק בברכה בפלג
 
ראשי תחתית