הדלקת נרות חנוכה בשקיעת החמה (דעת הרב יצחק ברדא)

  • יוזם הנושא יוזם הנושא כהן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
עיין בתשובת הגר"ש משאש שהבאתי לעיל, שכתב כן.
לא מצאתי
בכל אופן הוא נגד מפשטות השו''ע ורבים מן הראשונים דניתן לברך על הדלקה מפלה''מ (כן הבינו החיד''א הפר''ח והמ''ב ועוד בדעת מרן) ומלבד שכן היא דעת כמה ראשונים, ותוסיף דעת רבים מן האח' (מהר''ם אלשקר, גר''א, גר''ז, אבנ''ז, ערוה''ש ועוד) ותוסיף ראשונים רבים דס''ל להדליק בביה''ש לכתחי' (מאירי ר''ן רשב''א ריטב''א ועוד) והוא תמוה מאוד לחשוש לסב''ל נגד כל הני ומרן, ובפרט כשאתה חושש לשיטה שאינה קיימת באף ראשון, ומנהג הוא לא שיטה ...
 
ומעתה אנו צריכין להחזיק במנהגינו להדליק אחר צה"כ כדעת מר"ן וכסברת הגאונים דצה"כ הוי ג"ר מיל אחר שקיעה א' ותול"מ, וכבר כתבתי דמי שידליק קודם הזמן לדעת מר"ן, דלא יצא יד"ח, והוי ברכה לבטלה, ושומע לנו ישכן בטח. החו"פ ירושלים עיה"ק תובב"א בחג האורים תשמ"ד לפ"ק.

ע"ה שלום משאש ס"ט
 
תמוה מאוד לחשוש לסב''ל נגד יותר מ-30 פוסקים ומרן בעצמו שלדעתם אין ברכה לבטלה,
ואם באת לחשוש לרבנו תם, הרי צ''ל בזמן רבנו תם
מה הועילו חכ' בתקנתם ?
 
בכלל לא זכיתי להבין
בדיעבד יכול להלדיק מפלג עם ברכה, אז למה ברכה לבטלה???
נכון
וכ''ש כאן דלדעת ראשונים ואחרונים רבים מותר להדליק בבין השמשות לכתחילה
וע''י הדלקה בצה''כ דהגאונים לא מרווחים כלום, כי לפי הגאונים כבר מהשקיעה אפשר להדליק לכתחילה
ולפי ר''ת עדיין יום גמור וההדלקה היא עדיין בדיעבד
 
הבית יוסף, מנחת כהן, סדר היום, מהר"י פראג'י, חמדת ימים, תבואות הארץ [שוורץ], ליצחק ריח [בן דנאן], ערוך השולחן, עיר הקודש והמקדש, אבני נזר, סידור חוקת עולם.
המקובלים: של"ה, פע"ח, שו"ת שמחת כהן, מנהג בית אל.
 
התכוונתי לגדולי הספרדים, לא לערוך השולחן / אבני נזר / תבואות הארץ / עיר הקודש והמקדש.

והתכוונתי לפוסקי הלכה, לא למקובלים שכתבו ע"פ קבלה וקל וחומר שלא לחמדת ימים שמקורו לא ידוע.

והתכוונתי לרשימה מפורטת, מה בדיוק הם כתבו (בקצרה כמובן), כדי שאוכל להתרשם בעצמי מה דעתם. לדוגמא, את השו"ע מונים גדולי הפוסקים הספרדים כאחד שפסק להדליק בצאת הכוכבים.

ולסיכום, נראה שהגלריה שלך ריקה.
 
התכוונתי לגדולי הספרדים
הבית יוסף, מנחת כהן, סדר היום, מהר"י פראג'י, חמדת ימים [מעיד על מנהג העולם], תבואות הארץ [שוורץ], ליצחק ריח [בן דנאן], ערוך השולחן, עיר הקודש והמקדש [כותב שכך מנהג הספרדים], אבני נזר, סידור חוקת עולם.

לא לערוך השולחן / אבני נזר / תבואות הארץ / עיר הקודש והמקדש.
רק לך מותר להביא לגבי הכזית את חכמי אשכנז, פולין ועוד...

ולסיכום, נראה שהגלריה שלך ריקה
ביזוי ת"ח!
 
רק לך מותר להביא לגבי הכזית את חכמי אשכנז, פולין ועוד...

כאשר דנים על דבר שאינו מחלוקת אשכנזים וספרדים, מרן ורמ"א, אלא הוא קונזצוס, אה"נ, אפשר להביא פוסקים מכל החוגים.

אבל כאן מדובר על דעת רוב הפוסקים, וגדולי הדור הספרדים, ומנהג הספרדים מזה מאות שנים, ומנגד - דעת הרב יצחק ברדא להדליק בשקיעה.

ועל זה שאלתי אותך, איזה גלריה רחבה של פוסקים ספרדיים סוברים כך?

ומסתבר שהגלריה ריקה.
 

לא מובן מה אתה רוצה, אלה הם הדברים שכתבת בעצמך:

אם יש 5 כנגד 100 זה נקרא דעת יחיד.
אם יש 2 כנגד 3 זה לא דעת יחיד.
'כל' האחרונים במשך הדורות שהעתיקו את השו"ע ונקטו כמותו בכל ספריהם והוראותיהם, בין הספרדים ובין האשכנזים, שהם מאות ואלפים - חולקים על 5 אחרונים או 7 שאמרו לא כך. והם מיעוטא דמיעוטא דבטלי במיעוטייהו כנגדם.

וממילא הפוסקים שהבאת הם "מיעוטא דמיעוטא דבטלי במיעוטייהו כנגדם".

על איזה "גלריה" אתה מדבר?
 
אני לא רואה טעם להמשיך לדון איתך.
אם רוצים אחרים ידונו איתך הם.
 
@כהן @משיב כהלכה
חבל שאתם נגררים להעלבות, זה לא עוזר לשיחה ביניכם להתקדם, וגם מרתיע אחרים מלהצטרף לדיון.
זה גם לא טוב לפורום. לא מן הנמנע ש@עובדיה יאיר כהן כבר לא רוצה להגיב בפורום אחרי שתקפו אותו (חברים אחרים בפורום) בחריפות על ספר ביכוריו. ואנחנו רוצים שהפורום יצמח

(מחילה על הטפת המוסר לגדולים ממני...)
 
כנראה תוייגתי בטעות, לא העלבתי איש ואני כותב בצורה העניינית ביותר.
 
מצורף קובץ שכתבתי בקצרה
גבי הדלקת נרות חנוכה בבין השמשות
ואשמח לקבל הערות וכ"ש שאשמח לקבל הארות, מהת"ח החשובים שכאן
 

קבצים מצורפים

מצורף קובץ שכתבתי בקצרה
גבי הדלקת נרות חנוכה בבין השמשות
ואשמח לקבל הערות וכ"ש שאשמח לקבל הארות, מהת"ח החשובים שכאן
לא הבנתי איך יצא לך דהשו"ע ס"ל להדליק בביה"ש הריהו מפרש להדיא סוף שקיעה דהוא צה"כ !
ולדידיה סתם שקיעה היינו צאת הכוכבים !
 
לא הבנתי איך יצא לך דהשו"ע ס"ל להדליק בביה"ש הריהו מפרש להדיא סוף שקיעה דהוא צה"כ !
ולדידיה סתם שקיעה היינו צאת הכוכבים !
אם לא הבנת סימן שלא קראת
ואם קראת אז לא התעמקת
התייחסתי הדק היטב היטב הדק לדברי השו"ע בב"י שביאר דבריו בכמה מקומות דהוא בבין השמשות
 
ראשי תחתית