חדר ייחוד לספרדים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
זה הבעייה שזה סילוף
ואם יש שגדולים שכך התבטאו , להוי אומר שאינם גדולים כי לא ראו א' ב' של הסוגייא הזו,
מרן הגרע"י זצוק"ל אינו "גדול".
הגר"מ מאזוז זצוק"ל אינו "גדול".
הגר"י צדקה זצוק"ל אינו "גדול".
הגרב"צ זצוק"ל אינו "גדול".
ועוד...

- רק @כאחד העם גדול כי הוא למד את הא' ב' של הסוגייא.
אולם אני כדי לחסוך מהם שח"ו לא ידעו דברים פשוטים שאפי' אברכים יודעים, לכן אני ממאן מהעדויות המוזרות הללו שהחלו לצוץ "פתאום" אחרי עשרות שנים אחרי פטירת הגדולים, החלו לחלום ולהמציא וכל המרבה בחלום ומוסיף לחלום הרי זה משובח
זה לא עדויות מוזרות.
תסתכל במה שהעליתי.
 
מרן הגרע"י זצוק"ל אינו "גדול".
הגר"מ מאזוז זצוק"ל אינו "גדול".
הגר"י צדקה זצוק"ל אינו "גדול".
הגרב"צ זצוק"ל אינו "גדול".
ועוד...
אתה גם לא מבין?.

זה שפלוני כותב בשם מישהו אז זה לא הופך את זה לזה שהוא אמר

חכם בן ציון מעולם לא התבטה ע"ז כך, וזה שיש כמה שחלמו בשיעורים שלו, אני לא אמור לפתור להם את החלום
זה לא עדויות מוזרות.
הכי מוזר שבעולם כי במשך מאות שנים דנו בסוגייא זו רק בנושא "הילכתי" נטו והנה פתאום צצה תורה חדשה

רק שיהיה לך כיוון של א' ב' בסוגייא תעיין בכנסת הגדולה שהביא את העניין של יחוד בער"ש , ושם היו מתייחדים עם "טקס" כלשונך , והחתן היה נותן יד לכלה וכו' .

זה שאינכם מעיינים כבר כתבתי
שבהכרח אינם גדולי ישראל
 
לא. הם גדולים רק לענין חדר ייחוד, אבל לענין ההיתר המדומה הם אינם גדולים.
אין עניין להסיט את האשכול במקום לענות תשובות ענייניות.
אתה גם לא מבין?.

זה שפלוני כותב בשם מישהו אז זה לא הופך את זה לזה שהוא אמר

חכם בן ציון מעולם לא התבטה ע"ז כך, וזה שיש כמה שחלמו בשיעורים שלו, אני לא אמור לפתור להם את החלום
איזה התעלמויות מהמציאות.
ששה עשר מתלמידיו של הגרב"צ אומרים שדעתו נגד החדר יחוד.

הגאון הרב יעקב יוסף זצוק"ל היה "חולם" בשיעורים שלו!?
1761486315038.png

וישנם עוד כמה תלמידים ששמעו זאת בשיעורו, ואין עניין להתעלם מהמציאות בגלל שיש לך "הבנה" אחרת.
מה קשה לך לומר שגדולי ישראל התבטאו על החדר יחוד כמו מרן הגרע"י זצוק"ל!?
הכי מוזר שבעולם כי במשך מאות שנים דנו בסוגייא זו רק בנושא "הילכתי" נטו והנה פתאום צצה תורה חדשה

רק שיהיה לך כיוון של א' ב' בסוגייא תעיין בכנסת הגדולה שהביא את העניין של יחוד בער"ש , ושם היו מתייחדים עם "טקס" כלשונך , והחתן היה נותן יד לכלה וכו' .

זה שאינכם מעיינים כבר כתבתי
לא ענית על מה שכתבתי לעיל, ודבריך הם נגד דעת גדולי ישראל הנ"ל. (שלדעתך אינם גדולים)
 
ומצחיק לראות את אלה שמתווכחים בדעת הגרב"צ אבא שאול זצוק"ל אחרי שישנם עדויות מששה עשר מתלמידיו...

א. לא כותבים שערוך השלחן כתב שזה מנהג מכוער, בגלל ש-16 תלמידים אמרו שהגרב"ץ אמר שזה מכוער !
ב. ממתי הוא סומך על התלמידים של הגרב"ץ ?
ג. וזה העיקר, אתה מטה את הטענות לכיון הלא נכון ומתחמק.
לא אמרנו שהחברים שלך לא מדברים דברי ניבול כשצד ג' נכנס לחדר יחוד. - זה לא היה הנושא.
(וזה לא סותר שחברים שלי למשל לא מדברים. - אבל לאידך יש גם כאלו שמדברים בחופה המעורבת עם כל החיבוקים והנישוקים והקולולו ושהוא הוא עומד לצידה וכו' וכו', אז בא נבטל גם את הכיעור הזה).
הנושא היה האם מכוער להכניס חתן וכלה (איש ואשתו) לחדר אחד לעיני כל ישראל, והאם זה כתוב בערוך השלחן.
הרב יצחק היטה את זה כדרכו לתובנה חדשה שהסיבה כי החברים מדברים דברי ניבול.
עכשיו בלי קשר, תזכיר לי באיזה תאריך יצאה החוברת ???
 
א. לא כותבים שערוך השלחן כתב שזה מנהג מכוער, בגלל ש-16 תלמידים אמרו שהגרב"ץ אמר שזה מכוער !
זה הערה נכונה שכבר עומדת על היבי"א שערוך השלחן לא דיבר על כך.
ועיין במאמרו של הרב בוחבוט שליט"א.
ב. ממתי הוא סומך על התלמידים של הגרב"ץ ?
שיש לך דבר כזה ברור מכזאת כמות של תלמידים והכל נמצא בכתב מול העיניים רק עיור לא יסמוך על כך.
ג. וזה העיקר, אתה מטה את הטענות לכיון הלא נכון ומתחמק.
לא אמרנו שהחברים שלך לא מדברים דברי ניבול כשצד ג' נכנס לחדר יחוד. - זה לא היה הנושא.
(וזה לא סותר שחברים שלי למשל לא מדברים. - אבל לאידך יש גם כאלו שמדברים בחופה המעורבת עם כל החיבוקים והנישוקים והקולולו ושהוא הוא עומד לצידה וכו' וכו', אז בא נבטל גם את הכיעור הזה).
הנושא היה האם מכוער להכניס חתן וכלה (איש ואשתו) לחדר אחד לעיני כל ישראל, והאם זה כתוב בערוך השלחן.
הרב יצחק היטב את זה כדרכו לתובנה חדשה שהסיבה כי מדברים דברי ניבול.
אני לא מטה כלום.
באמת בדברי ערוך השלחן אין התייחסות לנידוננו,
אבל רק הבאתי את דעת גדולי ישראל שאמרו שזה מנהג מכוער ללא קשר לערוך השלחן.
עכשיו בלי קשר, תזכיר לי באיזה תאריך יצאה החוברת ???
איזה חוברת ולמה שלוש סימני שאלה???
 
זה הערה נכונה שכבר עומדת על היבי"א שערוך השלחן לא דיבר על כך.
ועיין במאמרו של הרב בוחבוט שליט"א.

איני יודע מה העיר כבוד הרב בוחבוט, ביבי"א הדברים מובאים ככתבם.


שיש לך דבר כזה ברור מכזאת כמות של תלמידים והכל נמצא בכתב מול העיניים רק עיור לא יסמוך על כך.

לא כל מי שישב בפורת יושב הוא תלמיד של הגרב"ץ, הרב מהם רואים את עצמם כתלמידים חסידים של הרב עובדיה או הרב יצחק, וכנודע.
זה שהוא התנגד לחדר יחוד, זה ידוע. אבל לא שמעתי בחיים חיותו שהוא כינה את זה מנהג מכוער.


איזה חוברת ולמה שלוש סימני שאלה???

החוברת שהפנת אותי אליה, ולכן יש סימני שאלה, (מי הם התלמידים המעידים ? ומאיזה שנה החלו לצוץ העדויות ? - אגב; יש הרבה עדויות מהגרב"ץ וכדו' שמשום מה תואמים להפליא למשנתו של הרב עובדיה או הרב יצחק, וכולם מתלמידים שלמדו ושמשו בקודש כל צרכם... וד"ל).


אני לא מטה כלום.
באמת בדברי ערוך השלחן אין התייחסות לנידוננו,
אבל רק הבאתי את דעת גדולי ישראל שאמרו שזה מנהג מכוער ללא קשר לערוך השלחן.

הנושא היה האם יש חכמים שקדמו להמצאת הרב יצחק שכתבו זאת. (העדויות מ"תלמידי" הגרב"ץ שוות בדיוק כמו שאר עדויות הרב יצחק על מרן האבא, תן משהו יותר קונקרטי).
 
לעיל [או באשכול אחר] הביאו תשובת הרב ברכת יהודה שטוען שאין חסרון בחדר יחוד, אבל לא טען שכדאי לעשותו
האם יש מישהו שטוען [ומנמק את דבריו] שכדאי להחמיר יותר מאבותינו ולעשות חדר יחוד?
הרבה אומרים שלדעת הרמב''ם זוהי החופה. ובארצות המזרח עשו החופה בבית החתן ממש ובחצרו. וממילא היה יוצאים ידי חובת חופה גם לדעת הרמב''ם [שהובאה בשו''ע]. וע' בספרים עטרת למה. שכר שכיר. מצעדי גבר. ועוד והובאו לעיל הרבה בזה.
 
האם יש מישהו שטוען [ומנמק את דבריו] שכדאי להחמיר יותר מאבותינו ולעשות חדר יחוד?
ברור
מכיון שכל העניין של היחוד זה להרויח את כל השיטות של חופה
ולכן עושים היום גם כלונסאות וגם הינומא וגם פריסת הטלית וכן חדר יחוד , לעשות את כל השיטות
וזה ע"פ הבית שמואל יעו"ש

[ובפרט שזה להרויח את שיטת הרשו"ע והרמב"ם דסברי שחופה היינו יחוד]
 
לעיל [או באשכול אחר] הביאו תשובת הרב ברכת יהודה שטוען שאין חסרון בחדר יחוד, אבל לא טען שכדאי לעשותו
האם יש מישהו שטוען [ומנמק את דבריו] שכדאי להחמיר יותר מאבותינו ולעשות חדר יחוד?
חבל שאפילו את 2 ההודעות הראשונות באשכול לא קוראים:
בספר נר מציון לרב נתן בן סניור, כתב שעשיית חדר יחוד היא חומרא ראויה, והביא שכך נהגו הרב יהודה צדקה והאור לציון, וכך נוהג הרב שלום כהן.

מתוך הספר הבהיר עטרת שלמה או"ח
(בע"ה התשובה המלאה בהמשך)
הצג קובץ מצורף 4143

הצג קובץ מצורף 4145הצג קובץ מצורף 4146
 
איני יודע מה העיר כבוד הרב בוחבוט, ביבי"א הדברים מובאים ככתבם.
לא העיר.
ניסה להסביר את כוונת היבי"א שהביא ראיה מערוך השלחן.
לא כל מי שישב בפורת יושב הוא תלמיד של הגרב"ץ, הרב מהם רואים את עצמם כתלמידים חסידים של הרב עובדיה או הרב יצחק, וכנודע.
זה שהוא התנגד לחדר יחוד, זה ידוע.
ראה בכל העדויות שם, כולם תלמידים מובהקים שלו.
אבל לא שמעתי בחיים חיותו שהוא כינה את זה מנהג מכוער.
אתה לא שמעת, אבל הרב יעקב יוסף זצוק"ל ועוד שלושה מתלמידיו שמעו. (שנים מהם זה היה באותו שיעור)
הנושא היה האם יש חכמים שקדמו להמצאת הרב יצחק שכתבו זאת.
עיין במה שהעליתי לפני.
 
מצורף פה שוב כלל הרבנים שכתבו על כך שזה מנהג מכוער או פריצות. (ועיין שם המקור לעדויות ששה עשר מתלמידי הרגב"צ זצוק"ל)
 

קבצים מצורפים

לעיל [או באשכול אחר] הביאו תשובת הרב ברכת יהודה שטוען שאין חסרון בחדר יחוד, אבל לא טען שכדאי לעשותו
האם יש מישהו שטוען [ומנמק את דבריו] שכדאי להחמיר יותר מאבותינו ולעשות חדר יחוד?
ברור
מכיון שכל העניין של היחוד זה להרויח את כל השיטות של חופה
ולכן עושים היום גם כלונסאות וגם הינומא וגם פריסת הטלית וכן חדר יחוד , לעשות את כל השיטות
וזה ע"פ הבית שמואל יעו"ש

[ובפרט שזה להרויח את שיטת הרשו"ע והרמב"ם דסברי שחופה היינו יחוד]
בא נשאל שאלה יותר חמורה.

יש רב אחד (אפי' מרבני האשכנזים) שאומר לעשות את החדר יחוד יותר מדקות בודדות ושזה יהיה קבל עם ועדה ובצאתם ידפקו להם על הדלת, ויהיה מותר להם לעשות שם חיבוק ונישוק!?

כל זה הם המצאות ה"מדריכי חתנים" למיניהם.
כלל רבותינו אפי' האשכנזים הורו שגם אם מחמירים כנ"ל לעשות יחוד זה אמור להיות דקות בודדות רק לשם המצוה וזהו.
 
שאומר לעשות את החדר יחוד יותר מדקות בודדות ושזה יהיה קבל עם ועדה

איני יודע מה למדת ומה אתה יודע

א. פרי האדמה מלפני 300 שנה

יחוד- פרי האדמה.JPG
להדיא בלשונו- שהחתן מוליך את הכלה בידו ונותן לה יד לבית הנישואין, וזה נעשה לפני קבל עם ועולם, וע"ז מסיים שהוא מנהג נכון

ב. הר' אברהם ענתבי מלפני 250 שנה בספרו אוהל ישרים

יחוד- אהל ישרים [ענתבי].JPG
גם כאן בפשטות - היה החתן נותן יד לכלה ומוליכה לפני קבל עם ועולם


ובקשר לנידו"ד - של היחוד

ג.
משאת בנימין והביאו הכנסת הגדולה

יחוד- משאת בנימין.JPG
להדיא- על מנהג היחוד שהחתן מתייחד עם הכלה הוא מנהג טוב ויפה
וע"ז מוסיף שלכל הפחות טוב שינהגו כן בער"ש

והיינו - שאין לו שום ערעור על מהג זה [כמו שכתבת כאן בשם שאר ירקות] ולא מתנסח כמו שרבותיך המציאו בדור האחרון כל מיני המצאות שאינם מבית המדרש, ולא זו בלבד אלא שמוסיף שראוי לכה"פ לנהוג כן בער"ש.



ועל כן חשוב להוסיף את מה שכתבתי לך - כאן באשכול דומה - שלאנשים כמותך שמכניסם ג'וקים לראש אזאי לא היינו צריכים להשתמש ב k 300
כי זה נושא רציני והילכתי נטו שהחלטתם להפוך לחוכא והיטלולא
 
נערך לאחרונה:
איני יודע מה למדת ומה אתה יודע
שוב אין לך שום ציטוט מגדולי ישראל, וכולם נגד החדר יחוד שעושים היום, ולא הבאת לי אפי' אחד בעד.

דברים של צניעות ופריצות כעין הנ"ל תלויים בדעת גדולי ישראל ולפי מצב הדור.
 
והיינו - שאין לו שום ערעור על מהג זה [כמו שכתבת כאן בשם שאר ירקות] ולא מתנסח כמו שרבותיך המציאו בדור האחרון כל מיני המצאות שאינם מבית המדרש,
"רבותיך"...

אתה ממשיך עם ההתחמקויות שלך כאילו רק הרב יצחק אמר זאת.
 
אתה ממשיך עם ההתחמקויות שלך כאילו רק הרב יצחק אמר זאת.
הוא התחיל עם הדבר המוזר הזה והמציא משהו מחמת שהתערבבו לו הנושאים
ואחריו החלו לצוץ....

הכל מחמת חלום של איש אחד - אחריו כולם התחילו לחלום

הבעיה שהם מבקשים ממני שאפתור להם את חלומותיהם
 
הוא התחיל עם הדבר המוזר הזה והמציא משהו מחמת שהתערבבו לו הנושאים
ואחריו החלו לצוץ....

הכל מחמת חלום של איש אחד - אחריו כולם התחילו לחלום

הבעיה שהם מבקשים ממני שאפתור להם את חלומותיהם
כתבתי לך שמרן הגרע"י זצוק"ל אמר כן כבר.
הגר"מ מאזוז זצוק"ל אמר כבר ככה.


וניכר מבין ריסי עיניך שלא עברת על מה ששלחתי או שאתה מתעלם בכוונה.
 
כתבתי לך שמרן הגרע"י זצוק"ל אמר כן כבר.
וגם ע"ז השבנו
והבאנו את לשונו ביביע ואמר
אוסיף לך מכאוב על מכאוביך

שאפילו אביו של הרב יצחק ביביע אומר כשהזכיר את "המנהג המכוער" הזכירו על היחוד שעושים בלילה בבית, ולא הזכיר כלל את הנושא של היחוד של ימינו.
ולא זו בלבד- אלא אף על המנהג המכוער האמיתי של היחוד שבבית, היביע אומר כתב על זה "שיש להם על מה שיסמוכו".

וז"ל היביע אומר ח"ה אה"ע סי' ח' אות ה'-
"פש גבן להעיר עוד בעניין היחוד שעושים לחתן ולכלה בלילה, ואין מלוים אותם לחדרם אלא קרובי החתן והכלה, ולפעמים אין השכנים רואים אותם כשבאים להתייחד, ולכאורה היה צריך להזמין עדים לראות הייחוד שעל ידו נגמרים הנישואין וכו' אלא שאין צריך עדים לזה, וכן מצאתי בספר ערוך השלחן שכתב שמכיון שהכל יודעים כלה למה נכנסה לחופה לעו"ע א"צ עדי ייחוד שלפני הביאה לגמר הנישואין ואדרבה מכוער הדבר ע"ש, ומ"מ הנוהגים להזמין עדים יש להם על מה שיסמוכו"
 
וגם ע"ז השבנו
והבאנו את לשונו ביביע ואמר
גם על זה השבת?

מעדני מלך ח"ב עמ' שטו - האשכנזים הולכים לחדר יחוד, "דבר זה הינו מכוער בפני כל הקהל"
משנת יוסף פרשת ויחי -
והנוהגים לעשות את החדר יחוד מייד לאחר החופה "הוא מנהג מכוער היפך דברי הפוסקים ויש לבטלו".
אור תורה תקט' -
לשון מרן זצוק"ל למי ששאלו "אין אנו נוהגים לעשות חדר יחוד מפני שיש בו כיעור"
 
גם על זה השבת?

מעדני מלך ח"ב עמ' שטו - האשכנזים הולכים לחדר יחוד, "דבר זה הינו מכוער בפני כל הקהל"
משנת יוסף פרשת ויחי -
והנוהגים לעשות את החדר יחוד מייד לאחר החופה "הוא מנהג מכוער היפך דברי הפוסקים ויש לבטלו".
אור תורה תקט' -
לשון מרן זצוק"ל למי ששאלו "אין אנו נוהגים לעשות חדר יחוד מפני שיש בו כיעור"
שאלה.
על מה צריך יותר לסמוך,
על היביע אומר שכתב הגרע"י ספר הלכות לכלל הציבור, או על כל מה שהבאת?
 
שאלה.
על מה צריך יותר לסמוך,
על היביע אומר שכתב הגרע"י ספר הלכות לכלל הציבור, או לכל מה שהבאת?
ביבי"א לא כתוב על החדר יחוד שעושים שהוא לא מנהג מכוער.

ולדעתי יש הרבה כיעור בכך ממה שמביאים שתי עדים לבית.
ויוכיחו השלושה מקומות הנ"ל שאמר כן להדיא.
 
ראשי תחתית