אולי תגדיר יותר מה השאלה שלך.כמדומה לי שאינך מבין את הבעייה.
1. למה הב"י הולך כעמודי הוראה נגד רוב הפוסקים (על זה שלחתי לך את הנ"ל)
2. למה דווקא ג' עמודי הוראה אלה? (וגם זה נתבאר קצת שם)
3. למה דווקא שלושה עמודי הוראה?
אולי תגדיר יותר מה השאלה שלך.כמדומה לי שאינך מבין את הבעייה.
אני מגדיר אותה כבר חצי שעה עם ידידינו @בדרך התורה .אולי תגדיר יותר מה השאלה שלך.
1. למה הב"י הולך כעמודי הוראה נגד רוב הפוסקים (על זה שלחתי לך את הנ"ל)
2. למה דווקא ג' עמודי הוראה אלה? (וגם זה נתבאר קצת שם)
3. למה דווקא שלושה עמודי הוראה?
פשוט מאוד.אני מגדיר אותה כבר חצי שעה עם ידידינו @בדרך התורה .
ממ"נ אם אתה הולך עם מה שמקובל עד היום, היינו מרא דאתרא. - לך עם הרמב"ם וכו'.
ואם אתה הולך עם כלל חדש של רוב, אז תיקח את כולם.
אך לקחת רק 3 מרא דאתרא מתוך 100, ולעשות מיניה וביה רוב, זה כלאיים.
פשוט מאוד.
מבחינת הבית יוסף, הרי"ף הרמב"ם והרא"ש נמצאים דרגה אחת מעל כולם מבחינת פסיקת ההלכה. (דהיינו שהם השו"ע של השו"ע...)
ואחר שיש לו שלושה כאלה, אז הוא הולך כמוהם נגד שאר פוסקים. (דהיינו היה יכול להיות ארבעה וחמישה או ששה, אבל היה שלושה) וכן בהם גופא הולך כמו הרוב.
אתה שואל יפה, אבל תחשוב מה האופציות. אתה הרי מודה שבעצם הרמב''ם ורי''ף הם שיטה די קרובה, רק לפעמים יש חלק מהקהילות שנטו לכאן וחלק לכאן, והרמב''ם רוב כלל ישראל הלכו כמותו, והייתה דמות מקבילה לזה שגם השפיעה בפסיקותיה על כל הכלל והיא הרא''ש, עתה יש תערובת קהילות, והשפעות, קח לדוגמא בשו''ת אבקת רוכל באים מגורשי ספרד לארם צובא, ומתוכחים עם המקומיים על כשרות המקוה, הדבר חולל סערה רבתי, של הלשנות, וקטטות בין האנשים, השאלה הגיעה לבית יוסף, וכך מכל רחבי העולם, הגיעו שאלות למי שהיה נחשב לגדולי הדור (השאלות הללו הגיעו גם למבי''ט מהרשד''ם ועוד) וכולם קבלו דעתו.אני מגדיר אותה כבר חצי שעה עם ידידינו @בדרך התורה .
ממ"נ אם אתה הולך עם מה שמקובל עד היום, היינו מרא דאתרא. - לך עם הרמב"ם וכו'.
ואם אתה הולך עם כלל חדש של רוב, אז תיקח את כולם.
אך לקחת רק 3 מרא דאתרא מתוך 100, ולעשות מיניה וביה רוב, זה כלאיים.
זה ודאי נכון. והמהרש''ל אכן טוען זאת מול הבית יוסף, שהרא''ש מעיד שר''ת היה גדול גם מהרמב''ם...(רק למען ההברה, לוּ נשאל את הרא"ש על אמת, מי יותר גדול בפסק אתה או ר"ת ? - לא קשה לנחש מה הוא יענה).
אתה שואל יפה, אבל תחשוב מה האופציות אתה הרי מודה שבעצם הרמב''ם ורי''ף הם שיטה די קרובה, רק לפעמים יש חלק מהקהילות שנטו לכאן וחלק לכאן, והרמב''ם רוב כלל ישראל הלכו כמותו, והייתה דמות מקבילה לזה שגם השפיעה בפסיקותיה על כל הכלל והיא הרא''ש, עתה יש תערובת קהילות, והשפעות, קח לדוגמא בשו''ת אבקת רוכל באים מגורשי ספרד לארם צובא, ומתוכחים עם המקומיים על כשרות המקוה, הדבר חולל סערה רבתי, של הלשנות, וקטטות בין האנשים, השאלה הגיעה לבית יוסף, וכך מכל רחבי העולם, הגיעו שאלות למי שהיה נחשב לגדולי הדור (השאלות הללו הגיעו גם למבי''ט מהרשד''ם ועוד) וכולם קבלו דעתו.
הבית יוסף ראה מציאות שחייב לעשות סדר בפסיקת ההלכה, לאחר שמצב הקהילות בעקבות הגירוש השתנה לבלי הכר.
מה האופציות לעשות שינוי דרסטי, ולהפקיע את מי שכבר הלכו אחריו, הרמב''ם ורי''ף ורא''ש, וללכת ע''פ רוב הראשונים, הרי קודם כל זה שינוי חריף מההנהגה המקובלת זה מכבר בכלל ישראל ללא כל צורך. ללכת כאחד ולכפות על הצד השני גם לא יתקבל.
המציאות הייתה שהוסכם וכידוע מדברי הגרי''ח סופר שמה שאמרו מאתים רבנים נסמך, זה על עקרון זה, כלומר הייתה הסכמה רחבה מאד כנראה של רוב הקהילות בגולה, על משקל הפוסקים הללו, שהם יכריעו, ומסתבר מאאאד שזה הסיבה שאכן התקבלה הוראה זו, כי לא היה כאן שינוי דרסטי בפסיקה, אלא הכרעה כשיש שינויים בתוככי הקהילות, באופן שהוכרע הדבר, ונעשה כעין בית דין של הגדולים בחכמה ובמנין. שע''פ הלכו כבר בית ישראל.
אולם האמת יורה דרכו שכל זה תפס במקומות בהם אכן קבלו את הרמב''ם ורי''ף (שהוא רביה דרביה) ורא''ש כעיקר הוראה, והייתה הסכמה כזו מקיר לקיר, והיינו ארץ ישראל, מגורשי ספרד בטורקיה, אר''ץ, צפו''א והמגורשים ויתר עדות המזרח.
ואכן מאותה סיבה שזה התקבל בארצות המזרח, מכיון שהבסיס והקו היה מעוגן על מה שכבר נתקבל לפני כן על גדוליהם ורבניהם, ומנהג מדינותיהם, מאותה סיבה ממש הרמ''א לא קיבל זאת וכתב שהבית יוסף "הרס כל המנהגים במדינות אלו", שהם היו פוסקים ע''פ בתראי, והיינו תרוה''ד ומהרי''ל, ונוטים יותר גם בקמא לתוס'. הרי שהבית יוסף הביא גישה שונה לגמרי ממה שהיה מקובל באותה מדינה ולכן הרמ''א פרס מפה.
אם תמצי לומר הבית יוסף והרמ''א בדור של בלבול, אחרי הגירוש, והרמ''א אחרי המגפה השחורה, ראו צורך לרכז את דרך הפסיקה הקיימת בסך הכל, ולהכניס אותה בצורה מסודרת הלכה אחר הלכה.
ואין כאן מהפכה, של שינוי יוצרות. אלא המשך ישיר של דרכי ההוראה המקובלות בספרד ע''י הב''י, והמשך ישיר של ההוראה המקובלת באשכנז ע'י הרמ"א.
אולם החיבור הוא בעצם חידוש על קרקע קיימת. של דרך פסיקה מקובלת. אך יוצר אחדות בין קהלים שונים, באופן שיכול להתקבל, לקו אחד.
זה ודאי נכון. והמהרש''ל אכן טוען זאת מול הבית יוסף, שהרא''ש מעיד שר''ת היה גדול גם מהרמב''ם...
אולם נראה ברור שהבית יוסף לא הכריע כהרא''ש משום שהיה גדול יותר מכל בעלי התוס', אלא שהרא''ש היה לו ב' דברים ומעלות ייחודיות,
א] סיכם את כל בית המדרש של תוס' כולל ר''י רשב''ם ר''ת וכו' וכו', והכריע. והיה לו תוקף של ראשון מבחינתו, ולכן בזה אכן סבר שאחרי שראה את כולם והכריע הלכתא כבתראי. ובנקודה זו לא חולק על הד''מ בענין הלכתא כבתראי.
ב] מעלה שניה, אף שדברי תוס' נפסקים להלכה ולמעשה בכל יומא, אך מ''מ יש מעלה במה שכתב פוסק שבא להכריע הלכה למעשה על הסדר, כמוש''כ בגמ' אין למדין וכו' עד שיאמרו לך הלכה למעשה.
א''א להתעלם מהרי''ף שהיה רביה דרביה של הרמב''ם, וגם היו הרבה קהילות שהלכות על פיו, וכמבואר בספרות השו''ת בארוכה, וגם כן כתב את ספרו בצורה של הכרעת הלכה, כל ספר הרי''ף נקרא הלכות, מכיון שבא להכריע ההלכה.א. אז שיקח את הרמב"ם ללא הרי"ף שהוא בתראה (ואולי גם את הרא"ש מהרמב"ם ?).
זה אכן שאלה ספציפית שדורשת חשיבה.ב. גם מה הענין לעשותם ב"ד של שנים מול אחד אחר שלא זו ההכרעה אלא ה"בתראה".
ג. ואם כבר רוצה לגבש רוב, אז מה ההגיון להפוך את כל בעלי התוס' לאחד (הרא"ש) ואת הרמב"ם והרי"ף לשתים.
ממש לא. יש כן אולי נקודה או שנים שדורשים בירור והעמקה.כל המהלך הזה חסר היגיון.
על מה אתה מדבר? הרי''ף לא כתב את ספרו לפסוק הלכה כסדר?א. אז שיוריד את הרי"ף שלא עשה כן.
ואכן הרא''ש הוא מייצג בית מדרש זה מה נהגו למעשה, ומה לא.ב. כאשר הדבר ידוע שחכם מסויים הורה והנהיג כן הלכה למעשה, אז אין צורך שיכתוב זה בספר ע"ס היומיום וסגי שיש עדות כזו מפי תלמידיו, (מה גם שיש ספרי הלכה ממנהגי אשכנז שם דברי ר"ת ור"י מובאים ממש ע"ס ההלכה), וגם מהם התעלם הב"י.
א''א להתעלם מהרי''ף שהיה רביה דרביה של הרמב''ם, וגם היו הרבה קילות שהלכות על פיו, וכמבואר בספרות השו''ת בארוכה, וגם כן כתב את ספרו בצורה של הכרת הלכה, כל ספר הרי''ף נקרא הלכות, מכיון שבא להכריע ההלכה.
ואגב, בתשובות הקדמונים מבואר שבדור קודם לב''י פוסק הלכה היה צריך לדעת רוב הד' סדרים של הרי''ף עם הר''ן. ובזה היה ראוי להוראה. הרי שספר זה היה הספר בין המשפיעים והמכריעים בהלכה. ועיין גם בתשובת הרשב''א לגבי מרא דאתרא שמציין שקבלו את הרי''ף בהרה קהילות, וכן מהרי''ף כותב כן. הרי שזה היה מציאות רווחת.
זה אכן שאלה ספציפית שדורשת חשיבה.
אולם סתם לחיזוק הענין, של היחס לרא''ש כעמוד הוראה בגלל זה, שמעתי מת''ח עצום הבקי בכל ד' חלקי שו''ע, שכל המעיין בהל' נדה ואיסור והיתר הוא הולך כהרשב''א כמעט בכל. מכיון שהיה גם בבחינת ראשון, ורה את כולם והיה בתראי. ויש לי על זה בכתובים הרבה.
נ''ל גם ככה התייחס לרשב''ץ ולריב''ש שבדרך כלל אינו חולק עליהם, כי זו דרכם גם כן. ואכן הכלל של בתראי תופס אצל מרן הרבה מאד.
ממש לא. יש כן אולי נקודה או שנים שדורשים בירור והעמקה.
על מה אתה מדבר? הרי''ף לא כתב את ספרו לפסוק הלכה כסדר?
ואכן הרא''ש הוא מייצג בית מדרש זה מה נהגו למעשה, ומה לא.
התעלמות לא הייתה בבית יוסף משום דבר, הנהגות והלכות הובאו, והב''י התייחס אליהם ברצינות מירבית. לא בכל מקום הם סותרים את דעת ג' עמודי הוראה.
האמת שאני חושב שהויכוח לא יגיע להתקדמות, כי אתה דן בפן התיאורטי, כיצד ייתכן להתעלם מראשונים, מדעות קדמונים רבים, ולתת את כל המשקל לשלושה פוסקים.אני לא מצליח להבין את ההקשר בין בחירת הפוסקים, לבין התפאורה שמסביב. ר"ת ור"י הם פוסקים לא פחות מהרי"ף והרמב"ם, וכשמדברים על "רוב שיטות" יש להתייחס אליהם לא פחות מכל ספר אחר.
האמת שאני חושב שהויכוח לא יגיע להתקדמות, כי אתה דן בפן התיאורטי, כיצד ייתכן להתעלם מראשונים, מדעות קדמונים רבים, ולתת את כל המשקל לשלושה פוסקים.
האמת שבמישור התיאורטי אין תשובה שתניח את הדעת.
אולם במישור המעשי למי שמורגל בבית יוסף, ובדברי הפוסקים הללו רואה שהבית יוסף השתמש בכללים אלו ככלי עזר לפסיקה, אך לא היה כאן התעלמות משאר פוסקים, והרא''ש והרמב''ם אכן מייצגים בתי מדרשות שונים. שנותנים ביטוי לבתי מדרשות, אלו, כשהפסיקה לא מאוזנת אכן נעזרים ברוב הפוסקים האחרים, ובעיקר מבית מדרשו של הרמב''ן, שהם מאזנים בין ב' בתי מדרשות אלו. מביאים שניהם ומכריעים בראיות ביניהם.
לדעתי העניה, כל הענין של בתי מדרשות שונים אצל הפוסקים, כמעט ולא בא לידי ביטוי בספר בית יוסף.אולם במישור המעשי למי שמורגל בבית יוסף, ובדברי הפוסקים הללו רואה שהבית יוסף השתמש בכללים אלו ככלי עזר לפסיקה, אך לא היה כאן התעלמות משאר פוסקים, והרא''ש והרמב''ם אכן מייצגים בתי מדרשות שונים. שנותנים ביטוי לבתי מדרשות, אלו, כשהפסיקה לא מאוזנת אכן נעזרים ברוב הפוסקים האחרים, ובעיקר מבית מדרשו של הרמב''ן, שהם מאזנים בין ב' בתי מדרשות אלו. מביאים שניהם ומכריעים בראיות ביניהם.
אני חושב שהוא כותב בהקדמה עצמה, שכשאין הסכמה ביניהם, נביא שאר הפוסקים, ואכן הרא''ש והרמב''ם מייצגים ב' בתי מדרשות, כשיש הסכמה ביניהם, זה ביטוי להסכמה הרחבה מאאאאד, וכשאין הסכמה, אכן מתרחבים לכל השיטות. ומ''מ הפן המעשי ודאי שהדבר הרבה יותר מורכב, וע' בחזו''א בהנהגת איסור והיתר שאפילו שאין הב"י מכריע בראיות יש נטייה לתת משקל מכריע לשיטה המחוורת בהלכה מהסוגיא. כך שאין כאן שחור לבן. אלא כלי עזר, למציאות שא''א להכריע באופן נחרץ בראיות.ובקצרה, אין סינכרון בין הנחרצות שבהקדמה, לבין מה שנעשה במציאות.
אכן. וגם הברכ"י הנודע בחו"מ סי' כה כותב שהדברים היו ידועים שאלו הם שלשה עמודי הוראה. [דבר זה יישב לו מה שנתקשה בבחירת שלשה אלו דוקא]. אבל זה נראה בהדיא גם בלשון מרן בהקדמה: 'אשר הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם'. וזה מבואר כמציאות קיימת.מציאות זו מוזכרת גם ברדב"ז.
אני חושב שהוא כותב בהקדמה עצמה, שכשאין הסכמה ביניהם, נביא שאר הפוסקים, ואכן הרא''ש והרמב''ם מייצגים ב' בתי מדרשות, כשיש הסכמה ביניהם, זה ביטוי להסכמה הרחבה מאאאאד, וכשאין הסכמה, אכן מתרחבים לכל השיטות. ומ''מ הפן המעשי ודאי שהדבר הרבה יותר מורכב, וע' בחזו''א בהנהגת איסור והיתר שאפילו שאין הב"י מכריע בראיות יש נטייה לתת משקל מכריע לשיטה המחוורת בהלכה מהסוגיא. כך שאין כאן שחור לבן. אלא כלי עזר, למציאות שא''א להכריע באופן נחרץ בראיות.
את הפן המעשי האמור בדבריך, הב"י בכלל לא הזכיר בהקדמה.אני חושב שהוא כותב בהקדמה עצמה, שכשאין הסכמה ביניהם, נביא שאר הפוסקים, ואכן הרא''ש והרמב''ם מייצגים ב' בתי מדרשות, כשיש הסכמה ביניהם, זה ביטוי להסכמה הרחבה מאאאאד, וכשאין הסכמה, אכן מתרחבים לכל השיטות. ומ''מ הפן המעשי ודאי שהדבר הרבה יותר מורכב, וע' בחזו''א בהנהגת איסור והיתר שאפילו שאין הב'י מכריע בראיות יש נטייה לתת משקל מכריע לשיטה המחוורת בהלכה מהסוגיא. כך שאין כאן שחור לבן. אלא כלי עזר, למציאות שא''א להכריע באופן נחרץ בראיות.
אכן. וגם הברכ"י הנודע בחו"מ סי' כה כותב שהדברים היו ידועים שאלו הם שלשה עמודי הוראה. [דבר זה יישב לו מה שנתקשה בבחירת שלשה אלו דוקא]. אבל זה נראה בהדיא גם בלשון מרן בהקדמה: 'אשר הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם'. וזה מבואר כמציאות קיימת.
יעויין בחידושיו לכתובות ותראה כיצד תפס את הרמב''ן וביארו חידוש אחר חידוש, א''א לנתק את הבית יוסף מהמסורת של ההוראה והפסיקה עליה גדל, הב''י תלמיד מהר''י בירב, מהר''י אבוהב, ר''י קנפנטון, וע' בספר דרכי התלמוד של ר''י קנפנטון, ותראה את הבסיס לגישתו בלימוד, והדגש בהוראה ביניהם.לדעתי העניה, כל הענין של בתי מדרשות שונים אצל הפוסקים, כמעט ולא בא לידי ביטוי בספר בית יוסף.
הוא לא דן בראיות בין ראשונים בצורה מוחלטת, וכמו שכתב בהקדמה. יש נטייה של סגנון חשיבה ודעת,וודאי דהב''י נוטה לדעת הרמב''ם ורמב''ן ובתי מדרשם שעליהם הוא גדל.הוא תמיד דן לגופם של דברים וטענות, וכולם נחשבים אצלו כפוסקים לגיטימיים.
אכן כשרמב''ם ורא''ש חולקים, זה שקול מבחינתו.אם יש לו משקל בין דברי הפוסקים (מעבר לעמודי ההוראה) הוא משקל מצד היותם חכמים מפורסמים או הסתברות דבריהם וכדו', ולא מצד המקור הבית-מדרשי שממנו באו.
ולמשל בעלמא, בסי' י כשדן הב"י במחלוקת רמב"ם ורא"ש, הוא כותב דהוו חד לגבי חד והלכה כהרמב"ם 'דמסתבר טעמיה'.
הא ותו לא.
לא ל'כל' השאר, אלא לחמשה חכמים שהזכיר שם: רמב"ן רשב"א ר"ן, מרדכי וסמ"ג.הוא כותב שבמקום שעמוד אחד לא גילה דעתו, והשנים האחרים חולקים (ואז אין רוב), אז יתייחס לכל השאר.
צודק. הוא אשר כתבתי לעיל. שהמושג 'רוב' בנין, הוא חידושו של הב"י.רק לדייק, הרדב"ז לא התכוון למושג ג' עמודי הוראה של הב"י,
אלא למציאות שתכלס' הם עמודי הוראה כל אחד בקהילה שלו.
הב"י חידש לעשות משלשתם ב"ד אחד, ולהכריע ע"פ רוב משלשתם.
לא ל'כל' השאר, אלא לחמשה חכמים שהזכיר שם: רמב"ן רשב"א ר"ן, מרדכי וסמ"ג.
נראה מלשון הב"י שאלו היו הפוסקים היותר מקובלים בפסיקה מכל השאר.
מעין 'עמודי הוראה בדרגה שניה'.
צודק. הוא אשר כתבתי לעיל. שהמושג 'רוב' בנין, הוא חידושו של הב"י.
בזה אנו חלוקים.יעויין בחידושיו לכתובות ותראה כיצד תפס את הרמב''ן וביארו חידוש אחר חידוש, א''א לנתק את הבית יוסף מהמסורת של ההוראה והפסיקה עליה גדל, הב''י תלמיד מהר''י בירב, מהר''י אבוהב, ר''י קנפנטון, וע' בספר דרכי התלמוד של ר''י קנפנטון, ותראה את הבסיס לגישתו בלימוד, והדגש בהוראה ביניהם.
הוא לא דן בראיות בין ראשונים בצורה מוחלטת, וכמו שכתב בהקדמה. יש נטייה של סגנון חשיבה ודעת,וודאי דהב''י נוטה לדעת הרמב''ם ורמב''ן ובתי מדרשם שעליהם הוא גדל.
אכן כשרמב''ם ורא''ש חולקים, זה שקול מבחינתו.
אכן לא אסכים איתך בזה. זה ודאי שהב''י נוטה יותר כהרמב''ם גם במקום שהבאת מצד מסתבר טעמיה, בגלל סגנון חשיבתו ולימודו. א''א לנתק בין האדם משנתו מהותו וצורת חשיבתו, לבין ספרו ההלכתי.בזה אנו חלוקים.
לדעתי אכן יש לנתק.
הב"י חידש כאן חידוש גדול. 'מסורת הפסיקה' בענין זה לא היתה כמותו.
והוא גם לא מזכיר ברמז שיש לו 'סגנון חשיבה ודעת' שנוטה לראשונים מסויימים.
ויש עמדי עוד דברים בזה, שהמעיין בדברי הב"י יראה רבות שמביא 'פוסקים אשכנזים' ודן בדבריהם בדברים שלכאורה ברור שסתימת הרי"ף והרמב"ם מלמדת שחולקים, ובכ"ז אינו מזכירם כחולקים. ואכמ"ל בזה כי הדברים ארוכים.
אינני בטוח שזה הסיבה, ולענ''ד יש לי בזה טעם אחר.לא ל'כל' השאר, אלא לחמשה חכמים שהזכיר שם: רמב"ן רשב"א ר"ן, מרדכי וסמ"ג.
נראה מלשון הב"י שאלו היו הפוסקים היותר מקובלים בפסיקה מכל השאר.
מעין 'עמודי הוראה בדרגה שניה'.

צודק. הוא אשר כתבתי לעיל. שהמושג 'רוב' בנין, הוא חידושו של הב"י.
חשבתי שתביא את הקטע הזה.
לדעתי ההיפך הגמור.אכן לא אסכים איתך בזה. זה ודאי שהב''י נוטה יותר כהרמב''ם גם במקום שהבאת מצד מסתבר טעמיה, בגלל סגנון חשיבתו ולימודו. א''א לנתק בין האדם משנתו מהותו וצורת חשיבתו, לבין ספרו ההלכתי.
