לחצו כאן – תרומה לשמואל

הדרך לפסיקת הלכה בזמנינו

אך דא עקא, שהוא ניסה להסביר את המח' של הב"י והרמ"א בענין זה ממש (ראה עמ' לא ואילך),
ושם ניסה להסביר מה האג'נדה של הב"י, וכאמור לא מצאתי בדבריו מנוחה.
ראיתי שעומד בזה ומוכיח שכולם היו בגדר "מרא דאתרא" ברוב המקומות וקבלו את הוראותיהם בכל העולם, וזה כנראה בבחינת הלך אחר הגדול בחכמה ובמנין. וגם קבלת מרא דאתרא, רואים שבמקומו של ר''א וכו'. ודן בהערה האם יש דין מרא דאתרא גם לאחר פטירתו.
 
ראיתי שעומד בזה ומוכיח שכולם היו בגדר "מרא דאתרא" ברוב המקומות וקבלו את הוראותיהם בכל העולם, וזה כנראה בבחינת הלך אחר הגדול בחכמה ובמנין. וגם קבלת מרא דאתרא, רואים שבמקומו של ר''א וכו'. ודן בהערה האם יש דין מרא דאתרא גם לאחר פטירתו.

הא גופא קשיא, מה הטעם לקחת 3 מרא דאתרא ולעשות מהם ב"ד אחד ולבחור מתוכו רוב,
כל אחד ימשיך עם המרא דאתרא שלו ושלום.
 
הא גופא קשיא, מה הטעם לקחת 3 מרא דאתרא ולעשות מהם ב"ד אחד ולבחור מתוכו רוב,
כל אחד ימשיך עם המרא דאתרא שלו ושלום.
בשביל זה צריך לדעת את הרקע ההיסטורי לחיבור ייחודי זה, שנתחבר מיד לאחר גירוש ספרד, אחרי הגירוש היו לקוטאי, והיה תערובת הקהילות בין מגורשי קטלוניא, לבין קסטיליא, בין הספרדים לבין צפו''א, וכל העולם נעשו כמדורה, והיה צריך להעמיד קו, אך על בסיס הנהוג והמקובל ברוב ככל המקומות, ועל הפוסקים שהוגדרו בכלל ישראל "הלך אחר הגדול בחכמה ובמנין", כשאתה רואה כיצד הרמב''ן, בטל לרי''ף, הרמב''ם הוגדר ע''י הגר''א (וזה רק סימן) כגדול הראשונים, והרא''ש הביא גישת חכמי התוספות למיצוי ולכדי פסיקה מסודרת. זה שנתקבלו לפני כמארי דאתרא ברוב המקומות היה "סימן" לגדלותם, ואף שאנו ממרחק שנות אור קשה לנו לראות הבדלים בין ראשונים, הלך אחר הגדול היה כלל תקף גם בזמן הקדמונים, ולא אנו נכריע, אך הב''י ורוב גדולי ואדירי התורה יכריעו. ולא לנו להכריע בכהאי גוונא.
 
בשביל זה צריך לדעת את הרקע ההיסטורי לחיבור ייחודי זה, שנתחבר מיד לאחר גירוש ספרד, אחרי הגירוש היו לקוטאי, והיה תערובת הקהילות בין מגורשי קטלוניא, לבין קסטיליא, בין הספרדים לבין צפו''א, וכל העולם נעשו כמדורה, והיה צריך להעמיד קו, אך על בסיס הנהוג והמקובל ברוב ככל המקומות, ועל הפוסקים שהוגדרו בכלל ישרא "הלך אחר הגדול בחכמה ובמנין", כשאתה רואה כיצד הרמב''ן, בטל לרי''ף, הרמב''ם הוגדר ע''י הגר''א (וזה רק סימן) כגדול הראשונים, והרא''ש הביא גישת חכמי התוספות למיצוי ולכדי פסיקה מסודרת. זה שנתקבלו לפני כמארי דאתרא ברוב המקומות היה "סימן" לגדלותם, ואף שאנו ממרחק שנות אור קשה לנו לראות הבדלים בין ראשונים, הלך אחר הגדול היה כלל תקף גם בזמן הקדמונים, ולא אנו נכריע, אך הב''י ורוב גדולי ואדירי התורה יכריעו. ולא לנו להכריע בכהאי גוונא.

בפועל בספרד קבלו עליהם הו' הרמב"ם (ומאוחר יותר, קבלו עליהם באו"ה את הו' הרמב"ם, ובממונות את הרא"ש, או להיפך - לא זוכר).
כל שאר גלילות אליהן גלו הספרדים, והיה אם הבלאדים כפו את מנהגם על הגולים, ימשיכו במנהגם. ואם הספרדים כפו את הבלאדים, ימשיכו במנהגם. ואם נחלקו לב' קהילות, יעשו כדין קהילה שגלתה וכמו שהאריך בזה בשו"ת אבק"ר.
בר מן דין שיש עדויות של רבים מחכמי הספרדים ומרן בתוכם שהרמב"ם הוא מרא דאתרא של כל הגלילות והארצות האלו, א"כ שילכו כולם כמו הרמב"ם.
וגם הוא העיד שלא בא לשנות מנהגים קדומים, וברוב התורה הרי יש מנהגים ברורים לכולם.
אז למה החיבור, לאי אלו מקרים מיוחדים בהם לא נודע מה הדין, נו נו, שיכתוב קונ' קטן של100 עמודים.
והצרה הגדולה, שגם הוא לא תמיד היה נאמן ל-3 עמודי הוראה.
(וזה בהתעלם מעצם הטענה, מה ההגיון לבחור ג' עמודי הוראה).
 
בפועל בספרד קבלו עליהם הו' הרמב"ם (ומאוחר יותר, קבלו עליהם באו"ה את הו' הרמב"ם, ובממונות את הרא"ש, או להיפך - לא זוכר).
הובא שם מקורות ברורים ממרן הב''י, והשטמ''ק, והחיד''א שגם לרא''ש היה משקל גדול מאאאאד בספרד.
וכידוע שהיה רב בטולידו, ובקסטיליא שהוא מחוז שלם בספרד ומוגדר כמעט מדינה בפנ''ע, היו הולכים בעיקר אחר הרא''ש, (וי''א שהרבה ממנהגי מרוקו מבוססים על מגורשי ספרד שנהגו כמותו עוד בספרד ע''פ הוראתו)
1752843076619.png
 
הובא שם מקורות ברורים ממרן הב''י, והשטמ''ק, והחיד''א שגם לרא''ש היה משקל גדול מאאאאד בספרד.
וכידוע שהיה רב בטולידו, ובקסטיליא שהוא מחוז שלם בספרד ומוגדר כמעט מדינה בפנ''ע, היו הולכים בעיקר אחר הרא''ש, (וי''א שהרבה ממנהגי מרוקו מבוססים על מגורשי ספרד שנהגו כמותו עוד בספרד ע''פ הוראתו)
הצג קובץ מצורף 8203

הוא אשר אמרתי, שבספרד קבלו עליהם הו' המרב"ם ואח"כ גם הרא"ש,
ואם הדבר היה בכל הגלילות, אז שישאר המנהג כמי עולם, מה צריך ג' עמודי הוראה.
(בר מן דין שההגיון לבחירת ג' עמודי הוראה, עדיין לא הוסבר).
 
והצרה הגדולה, שגם הוא לא תמיד היה נאמן ל-3 עמודי הוראה.
כבר כתב מרן החזו''א בדרכי הוראה ביו''ד דדרך מרן הב"י להכריע כשיטה המחוורת בסוגיא, והרוב הוא עוזר למשקל של הדעת. לא הכל זה מתמטיקה כמו שזה נראה, אלא שכיון שלהכריע לגמרי בראיות שכליות בין ראשונים קשה מאד עד כי בלתי אפשרי, הרוב המספרי, מסייע להכרעה
(וזה בהתעלם מעצם הטענה, מה ההגיון לבחור ג' עמודי הוראה).
אינני מבין למה אתה ממחזר טענות, אם היו ג' אלו הפוסקים שרוב כלל ישראל פוסקים כמותו, ונוצר תערובת חדשה, וזה מושך לכאן וזה מושך לכאן, ודרכי ההוראה מבולבלות, בא מרן הב''י והתווה דרך שתתאים למנהגי רוב הקהלות ע''פ גדולי הפוסקים שעמם הם התחשבו. ובמקום שהיה מנהג ברור ואחיד אכן נשארו במנהגם.
ומש''כ למה היה צריך וכו', אני חושב שלפני כן, כמו שתראה בין מהריב''ל ומהר''י טייטצאק כל פוסק עשה את זה בכל סוגיא לבד, היה מברר דעת הראשונים, הללו, לאן נטייתם, בסברא ובגמרא. והב''י עשה זאת מסודר סוגיא אחר סוגיא. וממילא נתן לנו כלים לפסוק. הן בידיעה, והן בשיקול דעת.
 
כבר כתב מרן החזו''א בדרכי הוראה ביו''ד דדרך מרן הב"י להכריע כשיטה המחוורת בסוגיא, והרוב הוא עוזר למשקל של הדעת. לא הכל זה מתמטיקה כמו שזה נראה, אלא שכיון שלהכריע לגמרי בראיות שכליות בין ראשונים קשה מאד עד כי בלתי אפשרי, הרוב המספרי, מסייע להכרעה

ובחירת 3 מתוך 100 היא קושיא, וכדלהלן

אינני מבין למה אתה ממחזר טענות, אם היו ג' אלו הפוסקים שרוב כלל ישראל פוסקים כמותו, ונוצר תערובת חדשה, וזה מושך לכאן וזה מושך לכאן, ודרכי ההוראה מבולבלות, בא מרן הב''י והתווה דרך שתתאים למנהגי רוב הקהלות ע''פ גדולי הפוסקים שעמם הם התחשבו. ובמקום שהיה מנהג ברור ואחיד אכן נשארו במנהגם.

כשממחזרים לי תשובה, אני ממחזר טענה.
אין דבר כזה רוב פוסקים שכל ישראל הולכים כמותם (כלומר, יש, השאלה על ההגיון), כי אם אתה הולך אחר מרא דאתרא, תישאר בזה. ואם אתה הולך אחר רוב, תיקח את כולם, מה זה משנה שקהילה מסויימת בחרה לה לרב איזה חכם מסויים, וכי לכן הוא יותר דעה מרב אחר? מה זה ? - ועוד, אז למה הרמב"ם והרי"ף הם ב' דעות, הרי לדעת הרמב"ם המחלוקות בינו לבין הרי"ף הן מינוריות, אז שיחשבו לדעה אחת. ואם בגלל שבכ"ז יש ביניהם מח', ויש קהילות שהלוכים לפי זה ויש שלפי זה, אז א"כ כל קהילות האשכנזים הולכים בתר בעלי התוס', והם הרבה חכמים, ודעותיהם מגוונות, ויש קהילות שהולכים בתר זה ויש בתר זה, אז למה להפוך את כולם לאחד (הרא"ש).
ואם בגלל שהתייחס למה שהספרדים הולכים, אז הספרדים כבר ידוע כמו מי הם הולכים כמו הרמב"ם (והרא"ש), אז שיפסוק כמותם ודי.
מה צריך 3 עמודים ? ואיך מחליטים מי בפנים ומי בחוץ ?


ומש''כ למה היה צריך וכו', אני חושב שלפני כן, כמו שתראה בין מהריב''ל ומהר''י טייטצאק כל פוסק עשה את זה בכל סוגיא לבד, היה מברר דעת הראשונים, הללו, לאן נטייתם, בסברא ובגמרא. והב''י עשה זאת מסודר סוגיא אחר סוגיא. וממילא נתן לנו כלים לפסוק. הן בידיעה, והן בשיקול דעת.

לא הבנתי מה הקשר בין סדר התשובות והפסקים, לבין הכלל של ג' עמודי הוראה.
 
כמדומה לי שאינך מבין את הבעייה.
אולי תגדיר יותר מה השאלה שלך.

1. למה הב"י הולך כעמודי הוראה נגד רוב הפוסקים (על זה שלחתי לך את הנ"ל)
2. למה דווקא ג' עמודי הוראה אלה? (וגם זה נתבאר קצת שם)
3. למה דווקא שלושה עמודי הוראה?
 
אולי תגדיר יותר מה השאלה שלך.

1. למה הב"י הולך כעמודי הוראה נגד רוב הפוסקים (על זה שלחתי לך את הנ"ל)
2. למה דווקא ג' עמודי הוראה אלה? (וגם זה נתבאר קצת שם)
3. למה דווקא שלושה עמודי הוראה?
אני מגדיר אותה כבר חצי שעה עם ידידינו @בדרך התורה .
ממ"נ אם אתה הולך עם מה שמקובל עד היום, היינו מרא דאתרא. - לך עם הרמב"ם וכו'.
ואם אתה הולך עם כלל חדש של רוב, אז תיקח את כולם.
אך לקחת רק 3 מרא דאתרא מתוך 100, ולעשות מיניה וביה רוב, זה כלאיים.
 
אני מגדיר אותה כבר חצי שעה עם ידידינו @בדרך התורה .
ממ"נ אם אתה הולך עם מה שמקובל עד היום, היינו מרא דאתרא. - לך עם הרמב"ם וכו'.
ואם אתה הולך עם כלל חדש של רוב, אז תיקח את כולם.
אך לקחת רק 3 מרא דאתרא מתוך 100, ולעשות מיניה וביה רוב, זה כלאיים.
פשוט מאוד.

מבחינת הבית יוסף, הרי"ף הרמב"ם והרא"ש נמצאים דרגה אחת מעל כולם מבחינת פסיקת ההלכה. (דהיינו שהם השו"ע של השו"ע...)

ואחר שיש לו שלושה כאלה, אז הוא הולך כמוהם נגד שאר פוסקים. (דהיינו היה יכול להיות ארבעה וחמישה או ששה, אבל היה שלושה) וכן בהם גופא הולך כמו הרוב.
 
פשוט מאוד.

מבחינת הבית יוסף, הרי"ף הרמב"ם והרא"ש נמצאים דרגה אחת מעל כולם מבחינת פסיקת ההלכה. (דהיינו שהם השו"ע של השו"ע...)

ואחר שיש לו שלושה כאלה, אז הוא הולך כמוהם נגד שאר פוסקים. (דהיינו היה יכול להיות ארבעה וחמישה או ששה, אבל היה שלושה) וכן בהם גופא הולך כמו הרוב.

הוא אשר שאלתי, מה ההגיון ?
(רק למען ההברה, לוּ נשאל את הרא"ש על אמת, מי יותר גדול בפסק אתה או ר"ת ? - לא קשה לנחש מה הוא יענה).
 
אני מגדיר אותה כבר חצי שעה עם ידידינו @בדרך התורה .
ממ"נ אם אתה הולך עם מה שמקובל עד היום, היינו מרא דאתרא. - לך עם הרמב"ם וכו'.
ואם אתה הולך עם כלל חדש של רוב, אז תיקח את כולם.
אך לקחת רק 3 מרא דאתרא מתוך 100, ולעשות מיניה וביה רוב, זה כלאיים.
אתה שואל יפה, אבל תחשוב מה האופציות. אתה הרי מודה שבעצם הרמב''ם ורי''ף הם שיטה די קרובה, רק לפעמים יש חלק מהקהילות שנטו לכאן וחלק לכאן, והרמב''ם רוב כלל ישראל הלכו כמותו, והייתה דמות מקבילה לזה שגם השפיעה בפסיקותיה על כל הכלל והיא הרא''ש, עתה יש תערובת קהילות, והשפעות, קח לדוגמא בשו''ת אבקת רוכל באים מגורשי ספרד לארם צובא, ומתוכחים עם המקומיים על כשרות המקוה, הדבר חולל סערה רבתי, של הלשנות, וקטטות בין האנשים, השאלה הגיעה לבית יוסף, וכך מכל רחבי העולם, הגיעו שאלות למי שהיה נחשב לגדולי הדור (השאלות הללו הגיעו גם למבי''ט מהרשד''ם ועוד) וכולם קבלו דעתו.
הבית יוסף ראה מציאות שחייב לעשות סדר בפסיקת ההלכה, לאחר שמצב הקהילות בעקבות הגירוש השתנה לבלי הכר.
מה האופציות לעשות שינוי דרסטי, ולהפקיע את מי שכבר הלכו אחריו, הרמב''ם ורי''ף ורא''ש, וללכת ע''פ רוב הראשונים, הרי קודם כל זה שינוי חריף מההנהגה המקובלת זה מכבר בכלל ישראל ללא כל צורך. ללכת כאחד ולכפות על הצד השני גם לא יתקבל.
המציאות הייתה שהוסכם וכידוע מדברי הגרי''ח סופר שמה שאמרו מאתים רבנים נסמך, זה על עקרון זה, כלומר הייתה הסכמה רחבה מאד כנראה של רוב הקהילות בגולה, על משקל הפוסקים הללו, שהם יכריעו, ומסתבר מאאאד שזה הסיבה שאכן התקבלה הוראה זו, כי לא היה כאן שינוי דרסטי בפסיקה, אלא הכרעה כשיש שינויים בתוככי הקהילות, באופן שהוכרע הדבר, ונעשה כעין בית דין של הגדולים בחכמה ובמנין. שע''פ הלכו כבר בית ישראל.

אולם האמת יורה דרכו שכל זה תפס במקומות בהם אכן קבלו את הרמב''ם ורי''ף (שהוא רביה דרביה) ורא''ש כעיקר הוראה, והייתה הסכמה כזו מקיר לקיר, והיינו ארץ ישראל, מגורשי ספרד בטורקיה, אר''ץ, צפו''א והמגורשים ויתר עדות המזרח.

ואכן מאותה סיבה שזה התקבל בארצות המזרח, מכיון שהבסיס והקו היה מעוגן על מה שכבר נתקבל לפני כן על גדוליהם ורבניהם, ומנהג מדינותיהם, מאותה סיבה ממש הרמ''א לא קיבל זאת וכתב שהבית יוסף "הרס כל המנהגים במדינות אלו", שהם היו פוסקים ע''פ בתראי, והיינו תרוה''ד ומהרי''ל, ונוטים יותר גם בקמא לתוס'. הרי שהבית יוסף הביא גישה שונה לגמרי ממה שהיה מקובל באותה מדינה ולכן הרמ''א פרס מפה.

אם תמצי לומר הבית יוסף והרמ''א בדור של בלבול, אחרי הגירוש, והרמ''א אחרי המגפה השחורה, ראו צורך לרכז את דרך הפסיקה הקיימת בסך הכל, ולהכניס אותה בצורה מסודרת הלכה אחר הלכה.
ואין כאן מהפכה, של שינוי יוצרות. אלא המשך ישיר של דרכי ההוראה המקובלות בספרד ע''י הב''י, והמשך ישיר של ההוראה המקובלת באשכנז ע"י הרמ"א.

אולם החיבור הוא בעצם חידוש על קרקע קיימת. של דרך פסיקה מקובלת. אך יוצר אחדות בין קהלים שונים, באופן שיכול להתקבל, לקו אחד.
 
(רק למען ההברה, לוּ נשאל את הרא"ש על אמת, מי יותר גדול בפסק אתה או ר"ת ? - לא קשה לנחש מה הוא יענה).
זה ודאי נכון. והמהרש''ל אכן טוען זאת מול הבית יוסף, שהרא''ש מעיד שר''ת היה גדול גם מהרמב''ם...
אולם נראה ברור שהבית יוסף לא הכריע כהרא''ש משום שהיה גדול יותר מכל בעלי התוס', אלא שהרא''ש היה לו ב' דברים ומעלות ייחודיות,
א] סיכם את כל בית המדרש של תוס' כולל ר''י רשב''ם ר''ת וכו' וכו', והכריע. והיה לו תוקף של ראשון מבחינתו, ולכן בזה אכן סבר שאחרי שראה את כולם והכריע הלכתא כבתראי. ובנקודה זו לא חולק על הד''מ בענין הלכתא כבתראי.
ב] מעלה שניה, אף שדברי תוס' נפסקים להלכה ולמעשה בכל יומא, אך מ''מ יש מעלה במה שכתב פוסק שבא להכריע הלכה למעשה על הסדר, כמוש''כ בגמ' אין למדין וכו' עד שיאמרו לך הלכה למעשה.
 
אתה שואל יפה, אבל תחשוב מה האופציות אתה הרי מודה שבעצם הרמב''ם ורי''ף הם שיטה די קרובה, רק לפעמים יש חלק מהקהילות שנטו לכאן וחלק לכאן, והרמב''ם רוב כלל ישראל הלכו כמותו, והייתה דמות מקבילה לזה שגם השפיעה בפסיקותיה על כל הכלל והיא הרא''ש, עתה יש תערובת קהילות, והשפעות, קח לדוגמא בשו''ת אבקת רוכל באים מגורשי ספרד לארם צובא, ומתוכחים עם המקומיים על כשרות המקוה, הדבר חולל סערה רבתי, של הלשנות, וקטטות בין האנשים, השאלה הגיעה לבית יוסף, וכך מכל רחבי העולם, הגיעו שאלות למי שהיה נחשב לגדולי הדור (השאלות הללו הגיעו גם למבי''ט מהרשד''ם ועוד) וכולם קבלו דעתו.
הבית יוסף ראה מציאות שחייב לעשות סדר בפסיקת ההלכה, לאחר שמצב הקהילות בעקבות הגירוש השתנה לבלי הכר.
מה האופציות לעשות שינוי דרסטי, ולהפקיע את מי שכבר הלכו אחריו, הרמב''ם ורי''ף ורא''ש, וללכת ע''פ רוב הראשונים, הרי קודם כל זה שינוי חריף מההנהגה המקובלת זה מכבר בכלל ישראל ללא כל צורך. ללכת כאחד ולכפות על הצד השני גם לא יתקבל.
המציאות הייתה שהוסכם וכידוע מדברי הגרי''ח סופר שמה שאמרו מאתים רבנים נסמך, זה על עקרון זה, כלומר הייתה הסכמה רחבה מאד כנראה של רוב הקהילות בגולה, על משקל הפוסקים הללו, שהם יכריעו, ומסתבר מאאאד שזה הסיבה שאכן התקבלה הוראה זו, כי לא היה כאן שינוי דרסטי בפסיקה, אלא הכרעה כשיש שינויים בתוככי הקהילות, באופן שהוכרע הדבר, ונעשה כעין בית דין של הגדולים בחכמה ובמנין. שע''פ הלכו כבר בית ישראל.

אולם האמת יורה דרכו שכל זה תפס במקומות בהם אכן קבלו את הרמב''ם ורי''ף (שהוא רביה דרביה) ורא''ש כעיקר הוראה, והייתה הסכמה כזו מקיר לקיר, והיינו ארץ ישראל, מגורשי ספרד בטורקיה, אר''ץ, צפו''א והמגורשים ויתר עדות המזרח.

ואכן מאותה סיבה שזה התקבל בארצות המזרח, מכיון שהבסיס והקו היה מעוגן על מה שכבר נתקבל לפני כן על גדוליהם ורבניהם, ומנהג מדינותיהם, מאותה סיבה ממש הרמ''א לא קיבל זאת וכתב שהבית יוסף "הרס כל המנהגים במדינות אלו", שהם היו פוסקים ע''פ בתראי, והיינו תרוה''ד ומהרי''ל, ונוטים יותר גם בקמא לתוס'. הרי שהבית יוסף הביא גישה שונה לגמרי ממה שהיה מקובל באותה מדינה ולכן הרמ''א פרס מפה.

אם תמצי לומר הבית יוסף והרמ''א בדור של בלבול, אחרי הגירוש, והרמ''א אחרי המגפה השחורה, ראו צורך לרכז את דרך הפסיקה הקיימת בסך הכל, ולהכניס אותה בצורה מסודרת הלכה אחר הלכה.
ואין כאן מהפכה, של שינוי יוצרות. אלא המשך ישיר של דרכי ההוראה המקובלות בספרד ע''י הב''י, והמשך ישיר של ההוראה המקובלת באשכנז ע'י הרמ"א.

אולם החיבור הוא בעצם חידוש על קרקע קיימת. של דרך פסיקה מקובלת. אך יוצר אחדות בין קהלים שונים, באופן שיכול להתקבל, לקו אחד.

זה לא קשור לגלות ספרד, ולא קשור להלשנות, הב"י רצה סה"כ לעשות סדר ללומד בביהמ"ד, כמו שהוא כותב בהקדמתו לב"י בהרחבה שכשאדם רואה הרבה דעות זה אומר בכה וזה אומר בכה ואינו יודע לאן הדין נוטה. - לא קשור למצב של הגולים והמוסערבים.
אגב; הוא לא הראשון שהתחיל עם זה, כל הפוסקים עשו זה לפניו, החל מהרמב"ם ואילך.
כמו"כ הוא בעצמו מעיד שמי שיש לו מנהג (ולכאו' לכל יהודי באשר הוא כבר היה מנהג כזה או אחר ברוב ככל חלקי התורה, כי כולם שמרו שבת והניחו תפילין), ימשיך במנהגו. כמו"כ הוא המעיד בעצמו שהמנהג הרווח היה ע"פ הרמב"ם (למעט אצל קהילות שנגררו אחר בעלי התוס'), וכך הכריע בעצמו בתשובותיו.
וכל זה בלי כל קשר למצב של הגולים והויכוחים בין הקהילות. ואכן דברים שאין בהם מנהג ברור, כמו מקוה שנבנה מעל דבר שאפשר לכנותו כלי ואפשר שלא (זו סתם דוגמא מטאפורית) באמת שהיה יכול להתגלע בזה ויכוח הלכתי. - ולכאו' רוב הב"י לא עוסק בכגון דא.
גם טעות לחשוב שאחרי שהב"י כתב תשובה הדברים התקבלו והדבר נרגע, וכפי שההיסטוריה מוכיחה, (מה גם שבתשובותיו הוא כלל לא מתייחס למושג עמודי הוראה, כך שהתאוריה מתנפצת מאליה). גם מוגחך להביא את המבי"ט לדוגמא לקבלת הוראתו של הרי"ק, כי מי כמוהו להתווכח עמו בתשובותיו ולבטל את דבריו פעם אחר פעם, וכמו שידוע מתשובות הפוסקים, וההיסטוריה.
עד כאן רק בשביל לתת לדברים פרופורציה.

ולעצם הענין; גם כשבאים לעשות סדר (תהא הסיבה אשר תהא), ישנן דרכים מקובלות לעשיית הסדר.
א. לפסוק ולהכריע ע"פ סברות וראיות. דבר זה שלל הב"י.
ב. להכריע ע"פ מרא דאתרא. דבר זה היה אכן נר לרגליו של מרן בתשובותיו, אך לא בב"י.
ג. להכריע ע"פ רוב הפוסקים. דבר זה קיבל פנים חדשות בב"י, ע"י ברירת 3 פוסקים בלבד (שבמקרה גם היו בבחינה מסויימת [ליתר דיוק באופן חלקי] 'מרא דאתרא' באי אלו קהילות). ובחירת רוב מביניהם.
דבר זה הוא המצאה חדשה, שאין לה שום היגיון לכאו', ואינה אמורה להועיל יותר מאחת הדרכים הרגילות.

כמו"כ, גם אם אמנם התקבלו בסוף דברי הב"י (דבר לא ברור לכשעצמו, כדלהלן), הרי שאין זו תשובה למה בכלל הוא עשה כך. ומן הסתם דבריו היו מתקבלים (בהנחה שהתקבלו) גם אם היה בוחר אחרת.
ולעצם הענין האם התקבלו דבריו, הרי שדוקא בדורו היו כמה וכמה חכמים ידועים שהתנגדו לכלל זה של עמודי הוראה, אלא שלאידך מפי השמועה שמענו שכ-200 רבנים אישרו שאפשר ללכת ע"פ ג' עמודי הוראה. אישרו ולא הכריחו. (ואמנם עינינו הרואות שהויכוחים וההלשנות המשיכו גם לאחר פטירתו, והויכוחים על עצם ההכרעה האבסולוטית ע"פ ספרו, נמשכים עד היום).

העולה: גם לו יצוייר, שדברי מרן היו מתקבלים ללא עוררין, הדבר אינו הסבר הגיוני למה מרן בחר ללכת בדרך זו, ועל מה ביסס אותה, (אחר שאין בה לא מרא דאתרא, ולא רוב. - כיון שחצי מרא דאתרא אינו מרא דאתרא, וחצי רוב אינו רוב, וכאמור).
 
נערך לאחרונה:
זה ודאי נכון. והמהרש''ל אכן טוען זאת מול הבית יוסף, שהרא''ש מעיד שר''ת היה גדול גם מהרמב''ם...
אולם נראה ברור שהבית יוסף לא הכריע כהרא''ש משום שהיה גדול יותר מכל בעלי התוס', אלא שהרא''ש היה לו ב' דברים ומעלות ייחודיות,
א] סיכם את כל בית המדרש של תוס' כולל ר''י רשב''ם ר''ת וכו' וכו', והכריע. והיה לו תוקף של ראשון מבחינתו, ולכן בזה אכן סבר שאחרי שראה את כולם והכריע הלכתא כבתראי. ובנקודה זו לא חולק על הד''מ בענין הלכתא כבתראי.

א. אז שיקח את הרמב"ם ללא הרי"ף שהוא בתראה (ואולי גם את הרא"ש מהרמב"ם ?).
ב. גם מה הענין לעשותם ב"ד של שנים מול אחד אחר שלא זו ההכרעה אלא ה"בתראה".
ג. ואם כבר רוצה לגבש רוב, אז מה ההגיון להפוך את כל בעלי התוס' לאחד (הרא"ש) ואת הרמב"ם והרי"ף לשתים.
כל המהלך הזה חסר היגיון.


ב] מעלה שניה, אף שדברי תוס' נפסקים להלכה ולמעשה בכל יומא, אך מ''מ יש מעלה במה שכתב פוסק שבא להכריע הלכה למעשה על הסדר, כמוש''כ בגמ' אין למדין וכו' עד שיאמרו לך הלכה למעשה.

א. אז שיוריד את הרי"ף שלא עשה כן.
ב. כאשר הדבר ידוע שחכם מסויים הורה והנהיג כן הלכה למעשה, אז אין צורך שיכתוב זה בספר ע"ס היומיום וסגי שיש עדות כזו מפי תלמידיו, (מה גם שיש ספרי הלכה ממנהגי אשכנז שם דברי ר"ת ור"י מובאים ממש ע"ס ההלכה), וגם מהם התעלם הב"י.
 
א. אז שיקח את הרמב"ם ללא הרי"ף שהוא בתראה (ואולי גם את הרא"ש מהרמב"ם ?).
א''א להתעלם מהרי''ף שהיה רביה דרביה של הרמב''ם, וגם היו הרבה קהילות שהלכות על פיו, וכמבואר בספרות השו''ת בארוכה, וגם כן כתב את ספרו בצורה של הכרעת הלכה, כל ספר הרי''ף נקרא הלכות, מכיון שבא להכריע ההלכה.
ואגב, בתשובות הקדמונים מבואר שבדור קודם לב''י פוסק הלכה היה צריך לדעת רוב הד' סדרים של הרי''ף עם הר''ן. ובזה היה ראוי להוראה. הרי שספר זה היה הספר בין המשפיעים והמכריעים בהלכה. ועיין גם בתשובת הרשב''א לגבי מרא דאתרא שמציין שקבלו את הרי''ף בהרבה קהילות, וכן מהרי''ף כותב כן. הרי שזה היה מציאות רווחת.
ב. גם מה הענין לעשותם ב"ד של שנים מול אחד אחר שלא זו ההכרעה אלא ה"בתראה".
ג. ואם כבר רוצה לגבש רוב, אז מה ההגיון להפוך את כל בעלי התוס' לאחד (הרא"ש) ואת הרמב"ם והרי"ף לשתים.
זה אכן שאלה ספציפית שדורשת חשיבה.
אולם סתם לחיזוק הענין, של היחס לרא''ש כעמוד הוראה בגלל זה, שמעתי מת''ח עצום הבקי בכל ד' חלקי שו''ע, שכל המעיין בהל' נדה ואיסור והיתר הוא הולך כהרשב''א כמעט בכל. מכיון שהיה גם בבחינת ראשון, וראה את כולם והיה בתראי. ויש לי על זה בכתובים הרבה.
נ''ל גם ככה התייחס לרשב''ץ ולריב''ש שבדרך כלל אינו חולק עליהם, כי זו דרכם גם כן. ואכן הכלל של בתראי תופס אצל מרן הרבה מאד.
כל המהלך הזה חסר היגיון.
ממש לא. יש כן אולי נקודה או שנים שדורשים בירור והעמקה.
א. אז שיוריד את הרי"ף שלא עשה כן.
על מה אתה מדבר? הרי''ף לא כתב את ספרו לפסוק הלכה כסדר?
ב. כאשר הדבר ידוע שחכם מסויים הורה והנהיג כן הלכה למעשה, אז אין צורך שיכתוב זה בספר ע"ס היומיום וסגי שיש עדות כזו מפי תלמידיו, (מה גם שיש ספרי הלכה ממנהגי אשכנז שם דברי ר"ת ור"י מובאים ממש ע"ס ההלכה), וגם מהם התעלם הב"י.
ואכן הרא''ש הוא מייצג בית מדרש זה מה נהגו למעשה, ומה לא.
התעלמות לא הייתה בבית יוסף משום דבר, הנהגות והלכות הובאו, והב''י התייחס אליהם ברצינות מירבית. לא בכל מקום הם סותרים את דעת ג' עמודי הוראה.
 
א''א להתעלם מהרי''ף שהיה רביה דרביה של הרמב''ם, וגם היו הרבה קילות שהלכות על פיו, וכמבואר בספרות השו''ת בארוכה, וגם כן כתב את ספרו בצורה של הכרת הלכה, כל ספר הרי''ף נקרא הלכות, מכיון שבא להכריע ההלכה.
ואגב, בתשובות הקדמונים מבואר שבדור קודם לב''י פוסק הלכה היה צריך לדעת רוב הד' סדרים של הרי''ף עם הר''ן. ובזה היה ראוי להוראה. הרי שספר זה היה הספר בין המשפיעים והמכריעים בהלכה. ועיין גם בתשובת הרשב''א לגבי מרא דאתרא שמציין שקבלו את הרי''ף בהרה קהילות, וכן מהרי''ף כותב כן. הרי שזה היה מציאות רווחת.

ולמה נתעלם מר"ת שהיה רביה דרביה דרביה דהרא"ש ?
ומה בכך שספר הרי"ף קרוי "הלכות", גם הרא"ש והטור קרויים פסקים, וכשהם הביאו את שיטת ר"ת ור"י - הרי לפנינו 2 שיטות בפנ"ע (בספר הלכתי לכל דבר) ויש להתייחס אליהן כ-2 שיטות.
אני לא מצליח להבין את ההקשר בין בחירת הפוסקים, לבין התפאורה שמסביב. ר"ת ור"י הם פוסקים לא פחות מהרי"ף והרמב"ם, וכשמדברים על "רוב שיטות" יש להתייחס אליהם לא פחות מכל ספר אחר.

זה אכן שאלה ספציפית שדורשת חשיבה.
אולם סתם לחיזוק הענין, של היחס לרא''ש כעמוד הוראה בגלל זה, שמעתי מת''ח עצום הבקי בכל ד' חלקי שו''ע, שכל המעיין בהל' נדה ואיסור והיתר הוא הולך כהרשב''א כמעט בכל. מכיון שהיה גם בבחינת ראשון, ורה את כולם והיה בתראי. ויש לי על זה בכתובים הרבה.
נ''ל גם ככה התייחס לרשב''ץ ולריב''ש שבדרך כלל אינו חולק עליהם, כי זו דרכם גם כן. ואכן הכלל של בתראי תופס אצל מרן הרבה מאד.

נו, אז הנה לנו ראייה שהרשב"א הוא גם פוסק - אז למה לא למנותו במנין הפוסקים ?
הרי אם הר"ן פוסק (ונבחנים עליו), והרשב"א פוסק, אז למה לא להביאם ?
ולמה את ר"ת ור"י לעשותם אחד כי הובאו ברא"ש, ואילו את הרי"ף והרמב"ם לא לעשות אחד אם הטור הביאם ?
לא מצליח להבין.

ממש לא. יש כן אולי נקודה או שנים שדורשים בירור והעמקה.

זה לא דבר או שנים, זה היסוד!!!
גם אם היסוד הוא רק דבר אחד, אבל כשאין יסוד אין בנין!!!
אם היסוד לא ברור, הבנין לא ברור!!!

על מה אתה מדבר? הרי''ף לא כתב את ספרו לפסוק הלכה כסדר?

כרגע אין לי כח לדון בזה,
אבל גם לשיטתך הענין עדיין לא הוברר.

ואכן הרא''ש הוא מייצג בית מדרש זה מה נהגו למעשה, ומה לא.
התעלמות לא הייתה בבית יוסף משום דבר, הנהגות והלכות הובאו, והב''י התייחס אליהם ברצינות מירבית. לא בכל מקום הם סותרים את דעת ג' עמודי הוראה.

זה לא תשובה למה ששאלתי, למה ר"ת ור"י אחר כל הכבוד וההערכה שקבלו מהב"י, לענין הכרעת ההלכה יחשבו דעה אחת ?
 
ראשי תחתית