הדרך לפסיקת הלכה בזמנינו

חשבתי שתביא את הקטע הזה.
שם פשיטא לי שכוונת הב"י רק לומר [שאחר שהקדים שמביא ל"א פוסקים ומדברי הזוהר], שלא יחשוד הקורא שלא הביא את כולם.
כלומר: זו רק סיבת השמטת ה'אזכור' של הפוסקים הנ"ל, בספר שמבטיח להביא את כל הדעות. ולא סיבת ההכרעה שלא כמותם, או נטיה לצד זה או אחר וכדו'.
לדעתי ברור שלא, יש כאן תפיסה של גישה, הוא מתייחס לבית מדרש של תוספות והנמשכים אחריו, כבימ''ד אחד, וכמו שכתב החיד''א דבשביל מרן לאו רבותא למימני גברא.
צריך לזקק את השיטות, ולמנות את הגישות העקרוניות, וללכת על פיהם.

הקושיא היחידה שיש על זה היא הרמב''ם ורי''ף.
אולם האמת יורה דרכו שפעם שמעתי מהגרע''י זצ''ל שאף שכתב הרמב''ם שלא חולק על הרי''ף רק במספר מקומות בודדים, זה הכוונה שחלק בחריפות שזה לדעתו השגה ברורה, אך מחלוקת בשיקול דעת ישנה הרבה, הרמב''ם הביא משהו חדש, ולא רק נסמך על הרי''ף. ולכן התייחס אליו כבפני עצמו.
 
לדעתי ההיפך הגמור.
מסתבר טעמיה בכל מקום היינו שכן מסתבר מצד הסוגיא וכדו', לא מצד סגנון החשיבה של הפוסק, ובנדו"ד אין התייחסות לסגנון הרמבמ"י אלא לטעם הדין הפרטי ההוא.
אלא שכמובן תוכל לדחות שהיא גופא קשיא, מדוע מסתבר להב"י טעמו של הרמב"ם כאן יתר משל הרא"ש, אלא ודאי בגלל שסגנון חשיבתו נוטה לדבריו באופן כללי. ולדעתי זה לא ניתן להאמר.
רק בדורנו (דור המחשב והבמבה) אפשר לחלק בין סגנון חשיבה של בן אדם ושיקול דעתו, לבין פסיקתו. זה ברור שלכל אחד מגדולי הפוסקים היה דרך חשיבה, והפעילה אותה במהלך הפסיקה.
 
אולם האמת יורה דרכו שפעם שמעתי מהגרע''י זצ''ל שאף שכתב הרמב''ם שלא חולק על הרי''ף רק במספר מקומות בודדים, זה הכוונה שחלק בחריפות שזה לדעתו השגה ברורה, אך מחלוקת בשיקול דעת ישנה הרבה, הרמב''ם הביא משהו חדש, ולא רק נסמך על הרי''ף. ולכן התייחס אליו כבפני עצמו.
איני יודע היכן הרמב"ם חלק על הרי"ף 'בחריפות'.
אבל זה ברור שיש ביניהם מאות מחלוקות.
רק בדורנו (דור המחשב והבמבה) אפשר לחלק בין סגנון חשיבה של בן אדם ושיקול דעתו, לבין פסיקתו. זה ברור שלכל אחד מגדולי הפוסקים היה דרך חשיבה, והפעילה אותה במהלך הפסיקה.
הדבר ברור שלכל פוסק יש דרך חשיבה מסוימת. על זה אין שום ויכוח.
השאלה היא האם דרך זו היתה 'דרך רמבמי"ת' דוקא.
ומהרמב"ם עד הב"י עברו הרבה מים בנהר.
כבר הרמב"ן והרשב"א והר"ן והריב"ש עברו כל אחד כברת דרך לכיוון התוס' וסיעתם.
בדור ההוא של מרן הב"י, לומר שהרמב"ם והרא"ש נתפסים כשני פוסקים שזה 'כסגנון חשיבתנו' וזה 'כסגנון חשיבה אחר', נראה לי תמוה.
אבל זה כבר סוטה לגמרי מנושא האשכול.
 
איני יודע היכן הרמב"ם חלק על הרי"ף 'בחריפות'.
אבל זה ברור שיש ביניהם מאות מחלוקות.

הדבר ברור שלכל פוסק יש דרך חשיבה מסוימת. על זה אין שום ויכוח.
השאלה היא האם דרך זו היתה 'דרך רמבמי"ת' דוקא.
ומהרמב"ם עד הב"י עברו הרבה מים בנהר.
כבר הרמב"ן והרשב"א והר"ן והריב"ש עברו כל אחד כברת דרך לכיוון התוס' וסיעתם.
בדור ההוא של מרן הב"י, לומר שהרמב"ם והרא"ש נתפסים כשני פוסקים שזה 'כסגנון חשיבתנו' וזה 'כסגנון חשיבה אחר', נראה לי תמוה.
אבל זה כבר סוטה לגמרי מנושא האשכול.
הכיוון של בימ''ד של הרמב''ן וכו' היה שילוב של תוס' ורמב''ם. וזה בדיוק הבית יוסף, סגנון הראיות מכל הש''ס התלמוד ככדור, כתוספות. וסגנון הסברא כהרמב''ם ובימ''ד.
 
ואגב, הרב @אלישמע
דרך זו של 'עמודי הוראה' אינה מיוחדת למרן הב"י,
כי גם הרמ"א נשתמש בה, אלא שבמקום 'שלשה עמודי הוראה', אצלו מנה 'שבעה'.
ועיין בהקדמתו שנאספו עליו והוסיפו לו אח"כ את מנהגיהם ע"פ תשובות פוסקים מאוחרים, והוא 'לא רצה לחלוק עליהם'. והוסיפם לפסיקתו.
[ולענ"ד בכל המקומות שלא פסק אלא מכח מנהג, דהיינו שלא כפי שנראה לו מעיקר הדין ע"פ שבעת עמודי ההוראה שברר לו, הדגיש לכתוב שכן המנהג. ולפ"ז דבריו באו לבאר שאי"ז מצד עיקר ההלכה. - ואחשוב עפ"ז ללמד זכות עמש"כ הגרע"י בקול סיני שהרמ"א התכוין להביא מנהגים, ויצא עליו קצפו של הרב שבט הלוי, ויש מקום לומר שנתכוין להנ"ל, שכאשר כותב הרמ"א שכן נהגו וכדו', היינו שרק מצד המנהג כן הוא].

לא בהכרח שהיה לו עמודי הוראה,
הוא בסה"כ עיין בפוסקים המצויים שהיו ע"ס הגמ' או כיו"ב, לפי שזה נוח לעיין טפי.
ואח"כ העירו לו שהתעלם מדברי השותי"ם, (וראה בעיניך שמנה את האשירי בין הפוסקים שעיין בהם, ואח"כ מנאו בין אלו שהתעלם מתשובותיהם כי לא עיין בתשובותיו).
ומה שמתחילה לא עיין בשותי"ם כבר כתב כי יכלה הזמן ולא היה סיפק בידו.
אין בעייה אם מישהו לא מעיין בדברי פוסק מסויים מאיזושהי סיבה טכנית, הבעייה מתחילה שמתעלמים במכוון או שעושים מכמה פוסקים פוסק אחד. - וזה לכאו' התחיל בב"י.
 
הכיוון של בימ''ד של הרמב''ן וכו' היה שילוב של תוס' ורמב''ם. וזה בדיוק הבית יוסף, סגנון הראיות מכל הש''ס התלמוד ככדור, כתוספות. וסגנון הסברא כהרמב''ם ובימ''ד.
לדעתי אי אפשר לנתק את 'סגנון הראיות' מ'סגנון הסברא'.
יש כאן שני קוים מקבילים.
וזה בהחלט נושא מעניין לכשעצמו.
 
לא בהכרח שהיה לו עמודי הוראה,
הוא סבה"כ עיין בפוסקים המצויים שהיו ע"ס הגמ' או כיו"ב, לפי שזה נוח לעיין טפי.
ואח"כ העירו לו שהתעלם מדברי השותי"ם, וראה בעיניך שמנה את האשירי בין הפוסקים שעיין בהם, ואח"כ מנאו בין אלו שהתעלם מתשובותיהם כי לא עיין בתשובותיו.
ז"ל הרמ"א בהקדמתו:
ולעולם שויתי נגד עיני דברי הקדמונים, דברי הגמרא והגאונים, ורי"ף והתוספות והרמב"ם הפוסקים הראשונים, והמרדכי והאשירי והטור המה האחרונים, כי המה באו לפני ולפנים, ובראש כל המחברים המה נמנים. ואף כי הם הפוסקים שפשטו בכל הגולה, וזאת תורת העולה על לבי בראשונה, להורות אחר דבריהם לעדת מי מנה.

מה שהערת מתשובת הרא"ש, היא הערה נפלאה.
ולדעתי כוונתו לומר שלא התפשטו הוראות הרא"ש בתשובותיו אלא רק בפסקיו.
מעין מה שתמצא בב"י סי' ג, שהסיבה שנהגו בענין מסוים שלא כהרמב"ם, היא לפי שאין מעיינים בדבריו בבית הבחירה כי אם אחד מעיר ושנים ממשפחה. [ומשמע לי מדבריו שם שדי בזה כדי שלא ייחשב בזה כעמוד הוראה].
 
א. ביחס לספרו של הגאון ר' יוסף ישראל כהן שליט"א: הקדמה יפה ומועילה מאוד, לטעמי.
ב. ביחס לשאלת הרב @אלישמע שליט"א על ג' עמודי ההוראה, אנסה לתת תשובה, בהקדים ב' נקודות:
1. "הקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה" כך (לא מדויק) לשון הרמב"ם. כלומר, המנהג הוא עמוד גדול מאוד בהוראה.
כיון שבכל תפוצות ישראל התקבלו ג' עמודים אלה - מקום מקום ופשטיה, אין יחס ביניהם לבין שאר הראשונים. זה לא 3 מתוך 100 אלא 3 מתוך 3 (כמעט).
כמובן שזה לא שולל באופן מוחלט את שאר יסודות הפסיקה, כגון היכן שאין דברי האחד מחוורים לחלוטין, שהרי הקבלה והמעשה אינם עמודים יחידיים אלא גדולים.
2. אחרי שהנחנו ש3 עמודי ההוראה הם 3 מתוך 3 פוסקים, ומייצגים את כלל ישראל בהלכה, יש היגיון בללכת אחר הרוב מתוכם, שהוא כעין מושב ב"ד ואחר שבמרוצת הדורות ראו אלו את דברי אלו ודנו בדברים, ויש להחיל כאן את הכלל אחרי רבים להטות - ולכה"פ כעין רוב של רוב הפוסקים.
אכן, כוונת מרן לא היתה לשנות מנהגים כמפורסם מהקדמת הב"י, ובסופו של דבר התפשטות חיבורו לא התבססה על כפייה, אלא כמו כל מחבר שמציע את הנראה בעיניו, ואולם בסופו של דבר החיבור התקבל והתפשט והכלל הפך לאבן יסוד הלכתית, אך לא היתה כוונה לשנות את מנהגי המקומות הנוהגים לפי מארי דאתרא שלהם, אלא להציע דרך הכרעה בין עמודי ההוראה.
 
2. אחרי שהנחנו ש3 עמודי ההוראה הם 3 מתוך 3 פוסקים, ומייצגים את כלל ישראל בהלכה, יש היגיון בללכת אחר הרוב מתוכם, שהוא כעין מושב ב"ד ואחר שבמרוצת הדורות ראו אלו את דברי אלו ודנו בדברים, ויש להחיל כאן את הכלל אחרי רבים להטות - כעין רוב של רוב הפוסקים.
זה צע"ג, כי לא ראו אלו את אלו. האחרון ראה את השנים, והאמצעי ראה את הראשון.
אין כאן שום דיון בדברים שגורם רוב. לכל היותר גורם טענת בתראה כמ"ש הרמ"א.
 
ז"ל הרמ"א בהקדמתו:
ולעולם שויתי נגד עיני דברי הקדמונים, דברי הגמרא והגאונים, ורי"ף והתוספות והרמב"ם הפוסקים הראשונים, והמרדכי והאשירי והטור המה האחרונים, כי המה באו לפני ולפנים, ובראש כל המחברים המה נמנים. ואף כי הם הפוסקים שפשטו בכל הגולה, וזאת תורת העולה על לבי בראשונה, להורות אחר דבריהם לעדת מי מנה.

מה שהערת מתשובת הרא"ש, היא הערה נפלאה.
ולדעתי כוונתו לומר שלא התפשטו הוראות הרא"ש בתשובותיו אלא רק בפסקיו.
מעין מה שתמצא בב"י סי' ג, שהסיבה שנהגו בענין מסוים שלא כהרמב"ם, היא לפי שאין מעיינים בדבריו בבית הבחירה כי אם אחד מעיר ושנים ממשפחה. [ומשמע לי מדבריו שם שדי בזה כדי שלא ייחשב בזה כעמוד הוראה].

לא נראה שהכוונה לעמודי הוראה, אלא הכוונה שלא רצה להורות רק מסברא דלמא יטעה בדין, ועל כן נצמד לפוסקים הגדולים.
אבל לא שבחר לו כמה פוסקים ועשה ביניהם רוב ועפ"ז הכריע.
משא"כ הב"י, שלפי מ"ש בהקדמתו אינו הולך בדרך הסברא והראיות, אלא בדרך רוב, והוא בחר לו עמודי הוראה לרוב.
וזה הבדל עצום.
 
זה צע"ג, כי לא ראו אלו את אלו. האחרון ראה את השנים, והאמצעי ראה את הראשון.
אין כאן שום דיון בדברים שגורם רוב. לכל היותר גורם טענת בתראה כמ"ש הרמ"א.
מנהגי המקומות השונים כאותם המארי דאתרי חשיבי ראו אלו את דברי אלו, שחכמי אותם המקומות נשאו ונתנו בדברי הרי"ף והרמב"ם והרא"ש וראיותיהם והכרעותיהם וכאשר התקבלו פסקיהם חשיבי ראו.
ומ"מ לא יהא אלא רוב כרוה"פ, אם נקבל את ההנחה שהם 3 מתוך 3, יש היגיון ללכת אחרי הרוב כמו שהולכים אחר רוה"פ.
 
ב. ביחס לשאלת הרב @אלישמע שליט"א על ג' עמודי ההוראה, אנסה לתת תשובה, בהקדים ב' נקודות:
1. "הקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה" כך (לא מדויק) לשון הרמב"ם. כלומר, המנהג הוא עמוד גדול מאוד בהוראה.
כיון שבכל תפוצות ישראל התקבלו ג' עמודים אלה - מקום מקום ופשטיה, אין יחס ביניהם לבין שאר הראשונים. זה לא 3 מתוך 100 אלא 3 מתוך 3 (כמעט).
כמובן שזה לא שולל באופן מוחלט את שאר יסודות הפסיקה, כגון היכן שאין דברי האחד מחוורים לחלוטין, שהרי הקבלה והמעשה אינם עמודים יחידיים אלא גדולים.

קבלה ומעשה, אין הכוונה לבחור רב שהתקבל ועוד רב שהתקבל ועוד, וללכת ע"פ רוב מתוכם.
אלא להישאר במנהג. מי שקיבל את הרמב"ם ימשיך כהרמב"ם ומי שקיבל את הרא"ש ימשיך כהרא"ש.
וכשבוחרים 3 עמודים להקים מהם ב"ד, זה 3 מתוך 100.


2. אחרי שהנחנו ש3 עמודי ההוראה הם 3 מתוך 3 פוסקים, ומייצגים את כלל ישראל בהלכה, יש היגיון בללכת אחר הרוב מתוכם, שהוא כעין מושב ב"ד ואחר שבמרוצת הדורות ראו אלו את דברי אלו ודנו בדברים, ויש להחיל כאן את הכלל אחרי רבים להטות - כעין רוב של רוב הפוסקים.

הנחה שגויה מעיקרא.
ויש להבין, שאלו שהלכו אחר הרמב"ם, זה לא בגלל שהם החליטו שהרא"ש פחות טוב. וכן להיפך. - וה"ה גבי כל הפוסקים.
כך שהם מעולם לא ישבו זע"ז.
וההגיון לחבר כמה קהילות (או פוסקים שבחרו להם) ולעשות מהם ב"ד, הוא רעיון תמוה ומוקשה ביותר.
 
לא נראה שהכוונה לעמודי הוראה, אלא הכוונה שלא רצה להורות רק מסברא דלמא יטעה בדין, ועל כן נצמד לפוסקים הגדולים.
אבל לא שבחר לו כמה פוסקים ועשה ביניהם רוב ועפ"ז הכריע.
משא"כ הב"י, שלפי מ"ש בהקדמתו אינו הולך בדרך הסברא והראיות, אלא בדרך רוב, והוא בחר לו עמודי הוראה לרוב.
וזה הבדל עצום.
צודק שאכן הענין של 'רוב' לא נזכר ברמ"א בהדיא כלל. וכבר הקדמתי שזה חידוש של מרן הב"י.
ומ"מ נזכר בדברי הרמ"א שיש את הפוסקים המפורסמים. ומשמע מלשונו שדי לו בהם בשביל לפסוק הלכה. (ולא נראה לי שהוא בכלל חשב להורות מסברא בלבד). וזה התכוונתי שיש לו 'עמודי הוראה', דהיינו שאינו הולך אחר 'כל הפוסקים' אלא אחר אותם שפשטו הוראותיהם, ודי לו בזה.

ואגב, לענין היותם 'עמודי הוראה' כן לשונו גם בהמשך דבריו:
וכן כתב מהרי"ו בתשובה סי' קע"א דעל הרוב פוסקים ע"פ התוספות ומוהר"ם וראבי"ה, וכן מרגלא בפומי דאינשי לפסוק כדברי המרדכי ואשיר"י ובעל הטור ר' יעקב ב"ר אשר, ובדרך זה הלכתי, ושאר הנחתי.
 
וההגיון לחבר כמה קהילות (או פוסקים שבחרו להם) ולעשות מהם ב"ד, הוא רעיון תמוה ומוקשה ביותר.
והצורך שתהיה תורה אחת ומשפט אחד, יכול לגבור על ההגיון הזה או לא?

מלשון מרן הב"י בהקדמתו מבואר שהצורך הזה גובר:
"ועלה בדעתי, שאחר כל הדברים אפסוק הלכה ואכריע בין הסברות, כי זהו התכלית להיות לנו תורה אחת ומשפט אחד".

מעתה, על זה יש לדון, להבין את עיקרו של דבר זה, שהוא כ"כ פשוט למרן הב"י עד שלא חש להאריך בו לפרשו ולפרטו. והיעבת"א.
 
קבלה ומעשה, אין הכוונה לבחור רב שהתקבל ועוד רב שהתקבל ועוד, וללכת ע"פ רוב מתוכם.
דבריך ברורים, אלא שכאמור, הם עמודים גדולים אך לא יחידים, ויש מקום לאסוף את הקבלה והמעשה ולהחיל עליהם דין אחרי רבים להטות.

ויש להבין, שאלו שהלכו אחר הרמב"ם, זה לא בגלל שהם החליטו שהרא"ש פחות טוב. וכן להיפך. - וה"ה גבי כל הפוסקים.
כך שהם מעולם לא ישבו זע"ז.
לא ולא.
ביארתי, שהמנהג לא התקבע "כי הרמב"ם אמר", אלא כי המבואר בחיבורו התקבל על דעתם של חכמי דורו והדורות הבאים.
משכך, יש מקום להחשיבם במידה מסוימת ישבו זה עם זה, שהרי אותם החכמים ראו את דעתו ואת דעת החולקים ואעפ"כ קבלו את דעתו.
ומ"מ אם נחשיב אותם 3 מתוך 3, איננו צריכים להחשיבם שישבו זע"ז, אלא די שיהיה רוב כעין רוה"פ, שמשתמשים בו להכריע ההלכה.
 
וזה בהחלט נושא מעניין לכשעצמו.
אביא מעט מה שהתכתבתי בנושא זה עם ת''ח אחד. זהו מכתב ראשון בענין זה.

לכבוד ידידי, האברך היקר והחשוב, עוסק בצורכי ציבור באמונה, ה' עליו יחיה.
קראתי בעיון רב את סקירת הדברים שהעלית, ואת הדין ודברים הער והתוסס שהתעורר סביב הסוגיה החשובה של תיחום תקופת הראשונים והשלכותיה על עולם הפסיקה. יישר כוחך על ההתעמקות והחתירה לבירור האמת. כפי שביקשת, אנסח את מכלול הטענות, הראיות והסברות לכדי תשובה אחת סדורה ומגובשת, בסגנון רגוע ושווה לכל נפש, הראוי לעיסוק בדברי קדמוננו.

פתיחה: הגדרת סוף תקופת הראשונים – שאלה של זמן ומקום
השאלה בדבר קו הגבול המדויק המפריד בין תקופת הראשונים לתקופת האחרונים היא שאלה יסודית ובעלת משמעות הלכתית רבה. המקובל בעולם התורה הוא לתארך את סיומה של התקופה סביב גירוש ספרד (ה'רנ"ב), אך כפי שהערת בצדק, תיארוך זה אינו כה פשוט וחד-משמעי. מתעוררת התמיהה, מדוע גדולי עולם מאשכנז שפעלו באותה עת, כדוגמת בעל "תרומת הדשן" ותלמידו המהרי"ל, נחשבים בעיני פוסקים רבים, ובראשם מרן הבית יוסף, כפותחי תקופת האחרונים, בעוד בני דורם בספרד ובצפון אפריקה – כדוגמת הריב"ש, התשב"ץ ובנו הרשב"ש – נמנים עדיין על חותמי תקופת הראשונים המזהירה?

התשובה לכך אינה נעוצה בתאריך קלנדרי גרידא, אלא בתהליכים היסטוריים עמוקים שעיצבו באופן שונה את מרכזי התורה בארצות אשכנז וספרד.



החילוק המהותי בין מרכזי התורה בספרד ובאשכנז

כדי להבין את פשר ההבחנה, עלינו להתבונן במצבן של הקהילות בשלהי ימי הביניים. יהדות אשכנז וצרפת ספגה מכות אנושות שקיטעו פעם אחר פעם את רצף המסורת. גזירות המגפה השחורה (ק"ח-ק"י) והגירושים התכופים (כגון גירוש צרפת הגדול בשנת קנ"ד) החריבו את בתי המדרש המפוארים, פיזרו את החכמים והביאו לירידה דרסטית בכוח התורה.

לשונו של המהרי"ל (שו"ת, סי' ס"ז), רבם של בני אשכנז, מעידה על כך כאלף עדים. הוא מתאר את ההבדל התהומי בין החכמים שפעלו לפני המגפה לאלו שבאו אחריה, ומדבריו עולה תמונה של שבר ושל צורך לבנות מחדש את עולם התורה כמעט מן היסוד. כפי שהיטיבו לנסח זאת המתווכחים: יהדות אשכנז "הורקה מכלי אל כלי", ומסורת הראשונים נקטעה במידה רבה.
לעומת זאת, בספרד ובצפון אפריקה, על אף הגזירות והרדיפות (כגון גזירות קנ"א שהובילו את הריב"ש והתשב"ץ לאלג'יר), המשיכו מרכזי התורה להתקיים בתנופה וברציפות. שושלת המסירה, החל מהרמב"ן ורבינו יונה, דרך תלמידיהם הרשב"א והרא"ה, ועד לר"ן ותלמידיו הריב"ש והתשב"ץ, נשמרה כשלשלת זהב רציפה. הישיבות הגדולות המשיכו לפעול, והתורה נמסרה מדור לדור באופן שלא נקטע. רק גירוש ספרד הגדול (רנ"ב) הוא שהביא לסיומה של תקופה מפוארת זו. על כן, חכמי ספרד וצפון אפריקה בדורות אלו נחשבים עדיין כמי ש"טעמם של ראשונים" עודנו בהם.


הנפקותא ההלכתית: "הלכתא כבתראי" והשלכותיו
לחילוק היסטורי זה ישנן השלכות הלכתיות מרחיקות לכת, והן עומדות בלב מחלוקות רבות בין פוסקי ההלכה, ובראשן המחלוקת המפורסמת בין מרן הבית יוסף לרבינו הרמ"א.
הכלל היסודי "הלכתא כבתראי" קובע כי כאשר ישנה מחלוקת בין פוסקים, יש ללכת אחר דעתם של המאוחרים, מתוך הנחה שהם ראו את דברי קודמיהם, שקלו אותם, ובכל זאת הכריעו אחרת.

שיטת מרן הבית יוסף: מרן, שפעל במרחב הספרדי, ראה את חכמי אשכנז המאוחרים (כתרומת הדשן ומהרי"ל) כמי שבאו לאחר השבר הגדול ביהדות אשכנז. על כן, בעיניו, הם "אחרונים" ביחס לראשונים הקלאסיים, והכלל "הלכתא כבתראי" אינו תקף כלפיהם באופן אוטומטי. לעיתים הוא דוחה את דבריהם כ"חומרות יתירות" שאין להן יסוד בדברי הראשונים שלפניהם, מתוך גישה שמעלתם של הראשונים גדולה יותר.

שיטת הרמ"א: רבינו הרמ"א, בהקדמתו ל"דרכי משה", חולק על גישה זו בחריפות. הוא טוען שהבית יוסף, באי-החלתו את כלל "הלכתא כבתראי" על פוסקי אשכנז המאוחרים, "הרס כל מנהגי מדינות אשכנז". עבור יהדות אשכנז, המהרי"ל ותרומת הדשן הם אכן ה"בתראי", ופסקיהם הם אלו שמעצבים את ההלכה והמנהג.
מחלוקת זו אינה טכנית בלבד; היא משקפת שתי תפיסות עולם הלכתיות שנובעות ישירות מההיסטוריה השונה של שני מרכזי התורה.


מעמדם של חכמי הדור: הרשב"ץ מול התרומת הדשן
ההשוואה בין התשב"ץ לתרומת הדשן היא מקרה מבחן מצוין לעקרונות אלו. שניהם חיו באותה תקופה, ושניהם היו מגדולי עולם. מדוע, אם כן, זכה הרשב"ץ למעמד של "ראשון" בעיני הבית יוסף, בעוד התרומת הדשן לא?

הרשב"ץ (רבי שמעון בן צמח דוראן): כפי שביארנו, הוא נחשב לחוליה האחרונה בשלשלת הזהב של חכמי ספרד וקטלוניה. שיטת לימודו, כפי שעולה מתשובותיו, היא בירור מקיף של כל שיטות הראשונים שקדמו לו, דיון רחב בדבריהם, ורק לאחר מכן הכרעה. הוא ממשיך את דרכם של הרמב"ן, הרשב"א והר"ן. על כן, הבית יוסף, אף אם לא תמיד היו כל כתביו לפניו, התייחס אליו בכובד ראש של ראשון, אשר דבריו נושאים משקל רב. כפי שהעיד מהר"י עייאש (בספרו "מטה יהודה"), ברוב הפעמים שהבית יוסף הביא את דברי התשב"ץ, הוא פסק כמותו, והוא טוען שאילו ראה את כל תשובותיו, היה מקבלן להלכה.

התרומת הדשן (רבי ישראל איסרלן): לעומתו, בעל תרומת הדשן פעל במרחב האשכנזי שלאחר השבר. סגנונו ייחודי ומקורי, ורבות מפסיקותיו מבוססות על סברתו החריפה והעמוקה, לעיתים בחידושים שלא נמצאו אצל קודמיו. הבית יוסף, כאמור, ראה בכך לעיתים "חומרות יתירות" של "אחרון" שאינו כפוף למסורת הראשונים באותה מידה.

אין בכך, חלילה, כדי להפחית מגדלותו העצומה של בעל תרומת הדשן, אשר הרמ"א ראה בו את אחד מעמודי ההוראה המרכזיים של יהדות אשכנז. הדבר רק ממחיש כיצד המעמד ההיסטורי השפיע על היחס ההלכתי.


הגדרת המעבר בין תקופות: ירידת הדורות או שינוי בדרך הלימוד?
נקודה נוספת, וחשובה לא פחות, שהועלתה בדיון, היא הגדרת מהות המעבר בין התקופות. האם מדובר רק בתאריך שרירותי או ב"ירידת הדורות", או שמא חל שינוי מהותי בדרך הלימוד עצמה?

הסברה שהועלתה, והיא נכונה לעניות דעתי, היא שההבדל העיקרי נעוץ ביחס אל התלמוד. הראשונים הרגישו "בעלי בית" בסוגיות הגמרא. הם עסקו ישירות בפירוש דברי האמוראים והרגישו בני חורין להציע הבנות חדשות בסוגיה, ומהן להוציא פסק הלכה.

האחרונים , לעומתם, עוסקים בעיקר בדברי הראשונים. עמלם הוא להבין, ליישב ולהכריע בין שיטות הראשונים, אך לרוב אינם מציעים פירוש חדש ועצמאי בגמרא כבסיס לפסיקה.

שינוי זה קשור קשר הדוק להופעתן של ספרי פסיקה מקיפים שסיכמו את התורה שבעל-פה עד זמנם. כשם שהמשנה חתמה את תקופת התנאים, והתלמוד את תקופת האמוראים, כך ספר הטורים, ובמיוחד מפעלותיו האדירים של מרן הבית יוסף – ספרו "בית יוסף" וקיצורו ה"שולחן ערוך" – חתמו למעשה את תקופת הראשונים. אין זה מקרי; ירידת הדורות והקושי הגובר לפסוק ישירות מהמקורות הצריכו יצירת ספר פסיקה מרכזי, ומשזה נכתב והתקבל, הוא עיצב את דרך הלימוד של הדורות הבאים, שהחלו לדון "סביב השולחן".


סיכום הדברים

לסיכום, הדיון המרתק שהצגת חושף את הרבדים העמוקים שמאחורי החלוקה לתקופות בעולם התורה:
1. סיום תקופת הראשונים אינו תאריך אחיד , אלא תהליך היסטורי שהתרחש בזמנים שונים במרכזי התורה השונים, כאשר באשכנז הוא קדם לספרד עקב החורבן והשבר שפקדו את קהילותיה.
2. להבדל היסטורי זה יש השלכות הלכתיות ישירות , הבאות לידי ביטוי מובהק במחלוקת בין הבית יוסף והרמ"א על תחולת הכלל "הלכתא כבתראי" על חכמי אשכנז המאוחרים.
3. מעמדו של פוסק נקבע לא רק על פי זמנו, אלא גם על פי מקומו ושיטת לימודו. הרשב"ץ, כממשיך ישיר של מסורת ספרד, זוכה ליחס של "ראשון", בעוד התרומת הדשן, על אף גאונותו, נתפס לעיתים כ"אחרון" הפועל במציאות של מסורת שנקטעה.
4. המעבר בין התקופות מסמל גם שינוי מהותי בדרך הלימוד, מעיסוק ישיר בגמרא לעיסוק ופסיקה מתוך דברי הראשונים, תהליך שהואץ והתקבע עם חיבור השולחן ערוך.

יהי רצון שנזכה להמשיך ולעסוק בדבריהם של רבותינו הקדושים, ראשונים ואחרונים, מתוך יראת כבוד והכנעה, ונזכה להגדיל תורה ולהאדירה.
 
צודק שאכן הענין של 'רוב' לא נזכר ברמ"א בהדיא כלל. וכבר הקדמתי שזה חידוש של מרן הב"י.
ומ"מ נזכר בדברי הרמ"א שיש את הפוסקים המפורסמים. ומשמע מלשונו שדי לו בהם בשביל לפסוק הלכה. (ולא נראה לי שהוא בכלל חשב להורות מסברא בלבד). וזה התכוונתי שיש לו 'עמודי הוראה', דהיינו שאינו הולך אחר 'כל הפוסקים' אלא אחר אותם שפשטו הוראותיהם, ודי לו בזה.

בהחלט מותר לו לאדם לבחור לו רב אחד או שנים מהמפורסמים אם הוא רוצה שכל דבריו יהיו מגובים בדברי פוסק מפורסם כדי שלא יטעה בהוראה, והוא לא חייב את כולם. אבל זה לא נחשב "עמוד הוראה", כלומר אדם שבוחר את עצם הפסק "מתוך דברי הפוסקים".
ובזה הוא שונה לחלוטין מהב"י.

ואגב, לענין היותם 'עמודי הוראה' כן לשונו גם בהמשך דבריו:
וכן כתב מהרי"ו בתשובה סי' קע"א דעל הרוב פוסקים ע"פ התוספות ומוהר"ם וראבי"ה, וכן מרגלא בפומי דאינשי לפסוק כדברי המרדכי ואשיר"י ובעל הטור ר' יעקב ב"ר אשר, ובדרך זה הלכתי, ושאר הנחתי.

כעת קשה העיון, ההודעות רצות פה בקצב מסחרר ב"ה,
ואני כבר צריך להתחיל להתארגן...
אבל מקופיא נראה שהוא מביא זה כתגובה לדברי הב"י, ולא שהוא בחר לו עמודי הוראה.
אי"ה בהמשך אעיין בזה טובא.
 
דבריך ברורים, אלא שכאמור, הם עמודים גדולים אך לא יחידים, ויש מקום לאסוף את הקבלה והמעשה ולהחיל עליהם דין אחרי רבים להטות.

זה חידוש, והוא דבר תמוה ביותר.


לא ולא.
ביארתי, שהמנהג לא התקבע "כי הרמב"ם אמר", אלא כי המבואר בחיבורו התקבל על דעתם של חכמי דורו והדורות הבאים.
משכך, יש מקום להחשיבם במידה מסוימת ישבו זה עם זה.
ומ"מ אם נחשיב אותם 3 מתוך 3, איננו צריכים להחשיבם שישבו זע"ז, אלא די שיהיה רוב כעין רוה"פ, שמשתמשים בו להכריע ההלכה.

אתה לפי הנחתך שיש הבדל בין חכם שיש לו קהילה לבין חכם שאין לו קהילה.
ואני לשיטתי שאין הבדל, (בר מן דין שיש הרבה קהילות שבחרו להם דוקא חכמים אחרים וכמו שהעיד הרמ"א בהקדמתו).
 
והצורך שתהיה תורה אחת ומשפט אחד, יכול לגבור על ההגיון הזה או לא?

מלשון מרן הב"י בהקדמתו מבואר שהצורך הזה גובר:
"ועלה בדעתי, שאחר כל הדברים אפסוק הלכה ואכריע בין הסברות, כי זהו התכלית להיות לנו תורה אחת ומשפט אחד".

מעתה, על זה יש לדון, להבין את עיקרו של דבר זה, שהוא כ"כ פשוט למרן הב"י עד שלא חש להאריך בו לפרשו ולפרטו. והיעבת"א.


...

ולעצם הענין; גם כשבאים לעשות סדר (תהא הסיבה אשר תהא), ישנן דרכים מקובלות לעשיית הסדר.
א. לפסוק ולהכריע ע"פ סברות וראיות. דבר זה שלל הב"י.
ב. להכריע ע"פ מרא דאתרא. דבר זה היה אכן נר לרגליו של מרן בתשובותיו, אך לא בב"י.
ג. להכריע ע"פ רוב הפוסקים. דבר זה קיבל פנים חדשות בב"י, ע"י ברירת 3 פוסקים בלבד (שבמקרה גם היו בבחינה מסויימת [ליתר דיוק באופן חלקי] 'מרא דאתרא' באי אלו קהילות). ובחירת רוב מביניהם.
דבר זה הוא המצאה חדשה, שאין לה שום היגיון לכאו', ואינה אמורה להועיל יותר מאחת הדרכים הרגילות.

כמו"כ, גם אם אמנם התקבלו בסוף דברי הב"י (דבר לא ברור לכשעצמו, כדלהלן), הרי שאין זו תשובה למה בכלל הוא עשה כך. ומן הסתם דבריו היו מתקבלים (בהנחה שהתקבלו) גם אם היה בוחר אחרת.
ולעצם הענין האם התקבלו דבריו, הרי שדוקא בדורו היו כמה וכמה חכמים ידועים שהתנגדו לכלל זה של עמודי הוראה, אלא שלאידך מפי השמועה שמענו שכ-200 רבנים אישרו שאפשר ללכת ע"פ ג' עמודי הוראה. אישרו ולא הכריחו. (ואמנם עינינו הרואות שהויכוחים וההלשנות המשיכו גם לאחר פטירתו, והויכוחים על עצם ההכרעה האבסולוטית ע"פ ספרו, נמשכים עד היום).

העולה: גם לו יצוייר, שדברי מרן היו מתקבלים ללא עוררין, הדבר אינו הסבר הגיוני למה מרן בחר ללכת בדרך זו, ועל מה ביסס אותה, (אחר שאין בה לא מרא דאתרא, ולא רוב. - כיון שחצי מרא דאתרא אינו מרא דאתרא, וחצי רוב אינו רוב, וכאמור).
 
זה חידוש, והוא דבר תמוה ביותר.
חידוש - יתכן, אבל יש בכוחו של מרן הב"י לחדש.

אתה לפי הנחתך שיש הבדל בין שחכם שיש לו קהילה לבין חכם שאין לו קהילה.
ואני לשיטתי שאין הבדל,
אם אתה מסכים עם הכלל של הקבלה והמעשה,
אתה מוכרח להסכים שיש הבדל בין חכם שיש לו קהילה (כלומר, שרשרת דורות של תלמידים. לא בע"ב מקשיבים) לשאין לו.
 
(בר מן דין שיש הרבה קהילות שבחרו להם דוקא חכמים אחרים וכמו שהעיד הרמ"א בהקדמתו).
כאן אתה מבקש לערער על המציאות של 3 עמודי ההוראה, ויש מקום גם לשאלה הזו.
אני מבקש לענות על השאלה מה ההיגיון ללכת על פיהם, בהנחה שהם אכן 3.
 
חידוש - יתכן, אבל יש בכוחו של מרן הב"י לחדש.

או קיי,
אבל זו לא תשובה לשאלה.


אם אתה מסכים עם הכלל של הקבלה והמעשה,
אתה מוכרח להסכים שיש הבדל בין חכם שיש לו קהילה (כלומר, שרשרת דורות של תלמידים. לא בע"ב מקשיבים) לשאין לו.

קבלה ומעשה הכוונה, שמי שעשה כמו הרמ"א ממשיך לעשות כמו הרמ"א, ומי שעשה כמו השו"ע ממשיך לעשות כמו השו"ע, ומי שעשה כמו האריז"ל (סתם לצורך הענין) ממשיך לעשות כמו האריז"ל.
ולא שמערבבים את שלשלתם ומוציאים משהו מעורבב לציבור, ואז אני עושה בחלק מהדינים כמו מה שאתה נהגת ואתה עושה בחלק מהדינים כמו מה שאני נהגתי.
זה לא "הקבלה והמעשה".
 
כאן אתה מבקש לערער על המציאות של 3 עמודי ההוראה, ויש מקום גם לשאלה הזו.

הגבתי לטענתך, ואני בהחלט מתנגד לפרשנות שלך לנושא.


אני מבקש לענות על השאלה מה ההיגיון ללכת על פיהם, בהנחה שהם אכן 3.

ואת זה לא הסברת.
כלומר הנחת הנחה מוקשית לכשעצמה ועפ"ז הסברת קושיא אחרת,
אבל זה לא נקרא להסביר.
 
עיינתי בדברים כעת, ואכן הוא עומד בזה מחלוקת הב''י והרמ''א האם להתייחס לראשונים מאוחרים כראשונים, ובתראי. או כאחרונים מול ראשונים. זה מחלוקת בנתינת משקל לפוסקים. וכמו שרואים שהבית יוסף לא פעם חולק מעצמו על הר''ן, מגיד משנה, ותרומת הדשן. הרי שהתייחס אליהם (שהיו בסמיכות אליו כמאה חמישים שנה) כאחרונים, וברי פלוגתא. ואילו עד הרא''ש התייחס כראשונים. ולא חולק מעולם בבית יוסף מסברא עליהם. זה נתינת משקל מצד ראייה כללית של כח הפוסק שהוא מתווכח איתו. וכמו שפוסק אחד בזמנינו יהיה מסוגל לחלוק בראיות, ובמקרים נדירים על אחרון קדום כמו מהרי''ט, או רדב''ז, ויש כאלה שיתייחסו אליהם, כקדמונים שאיננו יכולים להתווכח עם דעתם גם בראיות ברורות. כמו שאנו לא עושים כן מול ראשונים.
והרמ''א ראה את סיום תקופת הראשונים יותר מאוחר, ואת התרוה''ד וכו' ראה כבתראי דראשונים והכריע כמותם.
לא מדוייק, מצאנו כמה מקומות שחולק אף על הקדומים לרא"ש, והקדומים ביותר שראיתי שחולק עליהם, הם הרוקח (נפטר בערך בשנת ד'תתקצ), [בבית יוסף (או"ח סי' קסז מחודש ו-ז) כ' ע"ד הרוקח "ואיני רואה שום ראיה משם דהתם וכו' וזה נראה לי ברור". ובשו"ע השמיט דינו]. והר"א מוורדון (שנו"נ עם הרוקח כמבואר בשם הגדולים [מערכת גדולים בערכו]) באה"ע סי' יז, גבי דין משאל"ס, והאריך בזה בתשו' ב"י (דיני משאל"ס), ובתוך דבריו כתב להמבי"ט על שאלתו: "ואני תמה על צדקת לב החכם וישרות לבו איך התיר לעצמו להשיג נגד דברי קדמונים ולבטל דבריהם לדעתו כי היה ראוי לחשוב שלא יוכל הוא להשיג עליהם". בזה"ל "טענה זו אינה טענה לפני יודעי דת ודין כי כך היא דרכה של תורה בחכמי התלמוד ובכל הדורות של החכמים הבאים אחריהם הם ותלמידיהם ותלמידי תלמידיהם השותים בצמא את דבריהם להשיג האחרונים על הראשונים ותלמידים על רבותיהם ולהיות הדבר מבואר מאד אין להאריך בו". עכ"ל. ובשם הגדולים (מערכת גדולים אות י קסה, מרן מהר"ר יוסף קארו) כ' שהוכרח לשנות מדרכו בעקבות היתר המבי"ט.
וגם על רבינו יונה הקדום מעט לרא"ש חלק [בב"י (אה"ע סי' קלד ס"ג) כ' ע"ד הנימוק"י משם רבינו יונה "ודברי תימה הם היאך עלה על דעת[ו] וכו'". וביו"ד
סי' רצד סעי' ו, כ' ע"ד ר' יונה שכ' "ויש שטועים ופודים במחובר" וכ' הב"י "ואיני יודע למה כתב שהם טועים דהא וכו'". עוד כ' שם. "ומה שהביא ה"ר יונה ממסכת ערכין לא ידענא שותיה דמר דהא בערכין סוף פרק המקדיש שדהו הכי איתא וכו'"].
 
או קיי,
אבל זו לא תשובה לשאלה.
לשאלה קיבלת תשובה, אלא שאתה טוען שזה מחודש. בשביל זה יש את הב"י. כמובן שדבריי לא נאמרו ביחס להמשך דבריך: תמוה ביותר, משום שלדעתי זה לא.

קבלה ומעשה הכוונה, שמי שעשה כמו הרמ"א ממשיך לעשות כמו הרמ"א, ומי שעשה כמו השו"ע ממשיך לעשות כמו השו"ע, ומי שעשה כמו האריז"ל (סתם לצורך הענין) ממשיך לעשות כמו האריז"ל.
ולא שמערבבים את שלשלתם ומוציאים משהו מעורבב לציבור, ואז אני עושה בחלק מהדינים כמו מה שאתה נהגת ואתה עושה בחלק מהדינים כמו מה שאני נהגתי.
זה לא "הקבלה והמעשה".
טענת את זה והגבתי. זה לא "מנהג" ותו לא. זה כח של דברי תורה שהתקבלו והונהגו. אבל עדיין יש להתייחס אליהם כדברי תורה שאפשר לדון בהם ולהחיל עליהם הכרעות אחרות. ותול"מ.
 
יהי רצון שנזכה להמשיך ולעסוק בדבריהם של רבותינו הקדושים, ראשונים ואחרונים, מתוך יראת כבוד והכנעה, ונזכה להגדיל תורה ולהאדירה.
מכתב שני בענין:

ידידי היקר והנכבד, אשר שאל וחקר, דרש וביקש לעמוד על אמתתה של תורה, שלום וברכה.

שמחתי לראות את תשוקתך העזה ללבן את הסוגיה עד תום, ולא להסתפק בסיכום כללי. אכן, יפה דרשת, כי בסוגיית מעמדם של גדולי הדורות, כל פרט וכל ראיה נושאים משקל, והעיון בהם פותח שערים להבנת עולמם של פוסקי ההלכה ודרכי פסיקתם. אעשה כדברך, ואשוב לעסוק בהרחבה ובעמקות יתירה בנקודה המרכזית שהעלית – ההשוואה בין מעמדם של שני ענקי עולם, מרן בעל התשב"ץ ומרן בעל תרומת הדשן, ובפרט כיצד נתפסה סמכותם בעיני מרן הבית יוסף, אשר על פיו אנו חיים במידה רבה. נפרט את הראיות, נביא את המקורות בלשונם, ונבאר את הצדדים השונים לכאן ולכאן.


הקדמה: שני ענקים על קו התפר של התקופות
כפי שביארנו בתשובתנו הקודמת, קו הגבול המפריד בין תקופת הראשונים לאחרונים אינו קו חד וברור, אלא אזור דמדומים היסטורי, שהושפע עמוקות מהמאורעות שפקדו את מרכזי התורה השונים. אין דוגמה טובה יותר להמחיש מורכבות זו מאשר ההתבוננות בשני גאוני עולם אלו, רבי שמעון בר צמח דוראן (התשב"ץ) ורבי ישראל איסרלן (בעל תרומת הדשן), אשר חיו ופעלו כמעט באותה עת, אך ייצגו שני עולמות, שתי מסורות, ושתי דרכי התמודדות עם אתגרי הדור. השאלה אינה מי "גדול" יותר, חלילה, אלא כיצד נתפסה סמכותם ההלכתית על ידי הדורות הבאים, ובראשם על ידי קודש הקדשים מרן הבית יוסף, ומה היו הסיבות לכך.

מעמדו הרם של בעל התשב"ץ וראיותיו
הטענה המרכזית שהועלתה היא כי מעמדו של התשב"ץ, בעיני הבית יוסף, היה כשל אחד מן הראשונים המובהקים, בעוד שבעל תרומת הדשן נחשב כבר כפותח תקופת האחרונים. טענה זו אינה מבוססת על השערה בעלמא, אלא נסמכת על ניתוח דרכי פסיקתו של הבית יוסף ועל עדויות מפורשות של גדולי האחרונים.

הראיה המכוננת מדברי מהר"י עייאש:
העדות המשמעותית ביותר, אשר שופכת אור עצום על יחסו של מרן הבית יוסף לתשב"ץ, מובאת על ידי הגאון רבי יהודה עייאש בספרו "מטה יהודה" (שהוא ביאור על מנהגי עירו אלג'יר, עירו של התשב"ץ).
אולם רבי יהודה עייאש כותב בספרו מנהגי ארגיל שרוב הפעמים שהביא הב"י תשובת רשב"ץ פסק כמותה. אולם לא ראה את כולם. ולכן מעמיד מנהגי אלג'יר ע"פ התשב"ץ נגד הב"י בטענה שאם היה רואהו היה מקבלו להלכה.
דברים אלו הם יסוד מוסד. מהר"י עייאש אינו רק מציין עובדה סטטיסטית, אלא חושף עיקרון יסודי בשיטת הבית יוסף. הוא טוען שני דברים אדירים:
1. בפועל , כאשר עמדה תשובת התשב"ץ לנגד עיני הבית יוסף, הוא קיבלה להלכה ברוב רובם של המקרים.
ומה שכתבת שלפעמים פסק כמותו, הנוסח הזה נובע פשוט מחוסר ידע כללי בדברי הבית יוסף, ולהציג זאת כאילו יש מקומות שבהם הוא "לכאורה מכריע" – זו טעות.
אדרבה, יש מקומות רבים שבהם הוא מביא את דברי הרשב"ץ לבדו ומכריע כמותו, כלומר על פי תשובת התשב"ץ בלבד, ללא צירוף פוסקים נוספים.

לדוגמה:
א. בסימן רסה ביורה דעה – הביא את דברי התשב"ץ לעניין אנוסים שמברכים "להכניסו בבריתו של אברהם אבינו".

ב. בסימן רסח – פסק שאין למול גר ביום חמישי, כדי שלא יבוא לידי חילול שבת בג' ימים שלאחר מכן.

ג. בסימן רעד – הכריע כדבריו לגבי כתיבת ספר תורה.

ד. בסימן רעו – בעניין שם ה' שלא קדשוהו. הבית יוסף הביא את פסק התשב"ץ, ואף סייע לדבריו מדברי הסמ"ק.

ה. בסימן רעז – הביא את דברי התשב"ץ לגבי קליפת אות מספר תורה, והביאו עם כל הראיות באופן מלא.

ו. ובסימן רפג – פסק שדין ארבע שיטין הוא לכתחילה, אך אינו פוסל בדיעבד.

כל אלו הן רק דוגמאות מתוך רצף של סימנים ביורה דעה, שבהם הבית יוסף מביא את דברי התשב"ץ בתוך דבריו ב"בדק הבית", שהם כידוע משנה אחרונה – וקובעם להלכה בתוך ספרו.

ויתבאר להלן מעדותם של מהר"ח ויטאל, מהר"ש אבוהב ומהריק"ש, כי ספר הבית יוסף הוא עיקר עמלו והשקעתו, ומצורף ומלובן להלכה למעשה.

אכן, יש להעיר שמכך שהביא את תשובות התשב"ץ רק בבדק הבית, עולה ששו"ת התשב"ץ הגיע לידו רק לאחר שסיים את גוף חיבורו. לכן שילבם בעיקר בבדק הבית – שהוא תוספת מאוחרת לדבריו.

כמו שכתבתי, ברוב ככל המקומות שהובא – ההלכה נפסקה כמותו.

ודרך אגב, גם הרמ"א מביאו פעמים רבות, וגם את בנו הרשב"ש, ובכמעט כל מקום שמביאו – מכריע כמותם.

לדוגמה:
א. בדרכי משה, יו"ד סימן רי"ח אות א', כותב לגבי נדרים של אדם שנשבע שלא לעשות יין וכדו' – והביא את דברי התשב"ץ להלכה.

ב. באבן העזר סימן זך – הביא את דברי בנו, הרשב"ש, להלכה לגבי מי שנשא אישה גויה ונתגיירה, שאין צורך לתת לה גט, וכו'.

ג. בחושן משפט סימן כ"ד אות א' – גם שם מביאו.

אך כמו שכתבתי לעיל: עיקר פסקיו ודבריו אינם עוסקים במנהגי אורח חיים – ברכות, שבת, ונידה.
אע"פ שגם בהם יש אזכורים, הרי שעיקר כוחו של התשב"ץ ניכר ביורה דעה, ובחלקים המורכבים של אבן העזר וחושן משפט.
ולכן, ללומד שאינו בקי בחלקים אלו – נראה שהתשב"ץ "נפל בין הכיסאות"... כלשונך – הזהב.

ואיני מדבר כאן על החיד"א – שרק בחלק מחיבוריו, באורח חיים ויורה דעה, הביא את דברי התשב"ץ כ־400 פעם להלכה.
אולם אל תדרוש ממני להביא לך מקום אחר מקום...
והרי הוא קורא לו "גדול המורים" באופן עקבי – עיין ב"יעיר אוזן" ועוד.
תוארים כאלה אינם מצויים בלשון מרן החיד"א, ולא נכתבו לתפארת המליצה – אלא לתת משקל לדבריו.
לשון זו – "גדול המורים" – אינו מזכיר בכל חיבוריו אלא על:
הרשב"א (ברכ"י, או"ח סימן ק"ח),
רבנו יונה (ברכ"י סי' קכ"ב אות א'),
והרשב"ץ (ביורה דעה סימן כ"ט וסי' פ"ז).

2. הסיבה שלא תמיד פסק כמותו היא אך ורק משום שלא כל כתביו היו בידו . שו"ת התשב"ץ, המחולק לשלושה חלקים, לא היה מצוי בשלמותו בידי מרן בעת כתיבת הבית יוסף.

מכאן גוזר מהר"י עייאש מסקנה הלכתית נועזת ומרחיקת לכת: במקום שבו מנהג אלג'יר, המיוסד על פסק של התשב"ץ, סותר את פסק השולחן ערוך, יש להמשיך ולנהוג כהתשב"ץ. הנימוק הוא, שאנו אומרים "אילו ראה מרן את דברי התשב"ץ הללו, היה חוזר בו ופוסק כמותו". אין לך ביטוי גדול מזה להערכה ולקבלת סמכות מוחלטת. משמעות הדבר היא, שהבית יוסף לא ראה את התשב"ץ כעוד דעה שיש לשקול, אלא כפוסק מכריע, שדעתו כמעט ואינה נדחית.


מהות סמכותו של התשב"ץ – "ננס על גבי ענק"
השאלה המתבקשת היא, מדוע זכה התשב"ץ למעמד רם שכזה? התשובה נעוצה בשיטת לימודו ובמקומו בשלשלת המסורה.
האמת יורה דרכו דהתשב"ץ ע"פ רוב מביא את כל הקודמים לו ונושא ונותן בדבריהם בהרחבה גדולה ומקיפה כידוע. ועל זה נאמר דמאביי ורבא שהעמידו הדברים בפלפולן יותר הלכה כבתראי דראו כל דברי הקדמונים ונשאו ומתנו והכריעו בבחינת ננס ע"ג הענק.
התשב"ץ לא היה "מהפכן". הוא היה איש המסורת הספרדית-קטלונית המפוארת, חוליה אחרונה בשלשלת הזהב של הרמב"ן, הרשב"א, והר"ן. תשובותיו הן סימפוניה של שיטות הראשונים. הוא פורס את כל הדעות, דן בהן לעומק, מיישב ומכריע. לכן, כאשר הבית יוסף ראה פסק של התשב"ץ, הוא ראה לפניו לא דעה של יחיד, אלא את מסקנת הדיון של עולם הראשונים כולו. זוהי בדיוק הסיבה שהכלל "הלכתא כבתראי" נאמר במלוא תוקפו, כי ה"בתרא" ראה את כל מה שראה ה"קמא" והוסיף את בינתו הרחבה.


מעמדו של בעל תרומת הדשן וצדדי הסוגיה
מנגד, ניצב בעל תרומת הדשן, אשר אין חולק על גאונותו ועוצמתו. אולם, היחס אליו, ובפרט בשיטת הבית יוסף, היה שונה.

היחס המורכב של הבית יוסף:
בעוד שהתשב"ץ נתפס כמסכם ומכריע, תרומת הדשן נתפס כמחדש ומקורי. בעל תרומת הדשן הוא ספר מקורי מאד ומחודש בהרבה דינים מסברא. שיטת הפסיקה של הבית יוסף, כפי שהצהיר בהקדמתו, הייתה ללכת אחר רוב דעותיהם של שלושת עמודי ההוראה: הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש. כאשר פוסק, גדול ככל שיהיה, מחדש דין מסברא דנפשיה, אשר אינו מתיישב עם דברי עמודי ההוראה, הבית יוסף לא היסס לחלוק עליו. זהו שורש הביקורת של הרמ"א על הבית יוסף, שטען שבכך הוא מבטל את מנהגי אשכנז המיוסדים על פסקיהם של אחרונים אלו.


עדויות סותרות על מעמדו:

כפי שמובא בספר "שם הגדולים" לחיד"א (ערך מהרא"י):
מצד אחד, יש המעדיפים את התשב"ץ: החיד"א מביא את דברי ה"בית דוד" (יורה דעה סימן קל"ג):
"היכא דפליגי מהרא"י והרשב"ץ ראוי לפסוק כהרשב"ץ נגד מהרא"י שאעפ"י שמהרא"י גדול כבודו מ"מ ידענו שהרשב"ץ גדול ממנו הרבה ואף על גב דמהרא"י בתרא וכו'".
זוהי אמירה נחרצת המעדיפה את התשב"ץ לא רק בשל היותו קודם, אלא מתוך קביעה שהוא "גדול ממנו הרבה".

מצד שני, יש המעניקים מעמד-על לתרומת הדשן: החיד"א מיד מסייג ומביא את הדעה החולקת, והיא דעתם של גדולי הפוסקים הספרדים שישבו בטורקיה:
"ונראה דנעלם ממנו מ"ש מהרשד"ם בכמה תשובות דרבו הגאון מהר"י טאיטאצק היה מחזיק תשובת תרומת הדשן כתשובת הרא"ש ועלה סמך מהרשד"ם ואחריו הרב פרח מטה אהרן... גם מרן בתשובותיו דיני גירושין סי' ט' הפליג בכבוד התה"ד וכתב שהרא"ם תופס דבריו כמרגליות."

זוהי עדות מדהימה. להחזיק את תשובות תרומת הדשן כ"תשובת הרא"ש" פירושו להכניס אותו אל תוך קודש הקדשים של עמודי ההוראה של הבית יוסף עצמו! כמו כן, העובדה שמרן עצמו (הבית יוסף) וגדול דורו הר"א מזרחי הפליגו בכבודו, מראה שאין מדובר כאן חלילה בזלזול במעמדו, אלא בגישה עקרונית שונה כלפי סוג הסמכות שהוא מייצג.



סיכום ויישוב הדברים: סוגי סמכות שונים
נמצאנו למדים, כי אין כאן סתירה פשוטה, אלא שתי תפיסות של סמכות הלכתית:
1. סמכות התשב"ץ נובעת מהיותו מסכם המסורת . הוא החותם, המכריע, זה שדבריו הם המילה האחרונה בדיוני הראשונים. לכן, הבית יוסף מקבל את דבריו כפסק כמעט מוחלט, כי הם מייצגים את כל מה שקדם להם.
2. סמכות תרומת הדשן נובעת מגאונותו האישית ומכוח סברתו . הוא יסוד הפסיקה האשכנזית המאוחרת. גדולי עולם העריכו את דבריו כמרגליות והשוו אותו לרא"ש. אך עבור הבית יוסף, ששיטתו מושתתת על ההליכה אחר רוב עמודי ההוראה הקדמונים, סמכות זו, גדולה ככל שתהיה, אינה דוחה את סמכותם של שלושת עמודיו.
לפיכך, היחס השונה אינו נובע מהערכה אישית שונה, אלא מהגדרה שונה של תפקידם בעולם ההלכה. התשב"ץ נתפס כחלק אינטגרלי מעולם הראשונים, כסיומו והשלמתו. תרומת הדשן נתפס כפותחה המזהיר של תקופה חדשה – תקופת האחרונים, שבה דרכי הפסיקה והיחס אל הקדמונים השתנו.

הספרדים קיבלו עליהם את הוראות מרן השולחן ערוך, שהתבסס על הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש.
האשכנזים קיבלו עליהם את הגהות הרמ"א, שהתבסס על פוסקי אשכנז, ובראשם המהרי"ל ותרומת הדשן.
התשב"ץ, כפוסק המרכזי של יהדות צפון אפריקה, שהייתה עולם בפני עצמו, לא נכנס במלואו לאף אחת משתי המערכות המרכזיות הללו. כפי שנאמר יפה בדיון, מסורת קטלוניה, על אף גדולתה, "נעלמה כמעט לחלוטין" לאחר שהתערבבה עם גולי ספרד. וכך, באופן פרדוקסלי, למרות מעמדו הרם כראשון, שהבית יוסף קיבל את דעתו כמעט ללא עוררין, הוא פחות מצוטט בשולחן ערוך, כי כתביו לא היו מצויים לפניו בשלמותם. לעומתו, תרומת הדשן, שמרן חלק עליו רבות, מוזכר ונידון ללא הרף בבית יוסף, ועל ידי הרמ"א הפך לנר לרגליהם של פוסקי אשכנז.

יהי רצון שנזכה ללמוד וללמד, ולדקדק בדברי רבותינו, ולהבין את עומק דעתם וקדושתם.
 
הגבתי לטענתך, ואני בהחלט מתנגד לפרשנות שלך לנושא.
כנראה שלא הבנת אותי, כי לא ניסיתי לענות ע"ז בינתיים.

כלומר הנחת הנחה מוקשית לכשעצמה ועפ"ז הסברת קושיא אחרת,
אבל זה לא נקרא להסביר.
לא הנחתי הנחה. הבית יוסף הניח אותה (שיש ג' עמודי הוראה), ובהנחה שאנו "לומדים" את דבריו כמו א' מגדולי הפוס',
אני מתייחס לזה כמו לסוגיא שיש עליה 2 קושיות. זה שלא תירצתי את האחת, לא אומר שהתירוץ לשנייה לא נכון. וק"ל.
 
לא מדוייק,
נדיר ביותר, ולגבי הר''א מורדון ידוע דבגלל מעשה שהיה כתב כן. וכמוש''כ מרן החיד''א בענין זה, שאין זו דרך הב''י כלל, ומה שמצאנו שם היה בגלל מעשה שהיה. לגבי רבינו יונה, וכו', צריך לעיין, האם אמר זאת כקושיא, בלבד, שזה מצאנו לרוב כלפי כולם. וגם היום נקשה. או שהציע מהלך אחר ופסקו להלכה. וצריך פנאי לזה.
ומ''מ כלפי הר''ן והמגיד משנה, למרות שמתייחס בכבוד מאד, אך לא פעם ולא פעמיים והרבה פעמים מציע מהלך שונה, ומכריע אחרת הן בדעת הרמב''ם, והן בפירוש הסוגיות, משא''כ כלפי הדור שמעל.
 
ראשי תחתית