לחצו כאן – תרומה לשמואל

הדרך לפסיקת הלכה בזמנינו

אני לא מצליח להבין את ההקשר בין בחירת הפוסקים, לבין התפאורה שמסביב. ר"ת ור"י הם פוסקים לא פחות מהרי"ף והרמב"ם, וכשמדברים על "רוב שיטות" יש להתייחס אליהם לא פחות מכל ספר אחר.
האמת שאני חושב שהויכוח לא יגיע להתקדמות, כי אתה דן בפן התיאורטי, כיצד ייתכן להתעלם מראשונים, מדעות קדמונים רבים, ולתת את כל המשקל לשלושה פוסקים.
האמת שבמישור התיאורטי אין תשובה שתניח את הדעת.

אולם במישור המעשי למי שמורגל בבית יוסף, ובדברי הפוסקים הללו רואה שהבית יוסף השתמש בכללים אלו ככלי עזר לפסיקה, אך לא היה כאן התעלמות משאר פוסקים, והרא''ש והרמב''ם אכן מייצגים בתי מדרשות שונים. שנותנים ביטוי לבתי מדרשות, אלו, כשהפסיקה לא מאוזנת אכן נעזרים ברוב הפוסקים האחרים, ובעיקר מבית מדרשו של הרמב''ן, שהם מאזנים בין ב' בתי מדרשות אלו. מביאים שניהם ומכריעים בראיות ביניהם.
 
האמת שאני חושב שהויכוח לא יגיע להתקדמות, כי אתה דן בפן התיאורטי, כיצד ייתכן להתעלם מראשונים, מדעות קדמונים רבים, ולתת את כל המשקל לשלושה פוסקים.
האמת שבמישור התיאורטי אין תשובה שתניח את הדעת.

אולם במישור המעשי למי שמורגל בבית יוסף, ובדברי הפוסקים הללו רואה שהבית יוסף השתמש בכללים אלו ככלי עזר לפסיקה, אך לא היה כאן התעלמות משאר פוסקים, והרא''ש והרמב''ם אכן מייצגים בתי מדרשות שונים. שנותנים ביטוי לבתי מדרשות, אלו, כשהפסיקה לא מאוזנת אכן נעזרים ברוב הפוסקים האחרים, ובעיקר מבית מדרשו של הרמב''ן, שהם מאזנים בין ב' בתי מדרשות אלו. מביאים שניהם ומכריעים בראיות ביניהם.

ובקצרה, אין סינכרון בין הנחרצות שבהקדמה, לבין מה שנעשה במציאות.
 
@אלישמע שאלת שאלת חכם.

אנסה לתת כיוון ואולי להגדיר מה קשה.

הב"י בהקדמתו מנסה לבאר את דבריו.
שם מבוארים כמה וכמה עניינים.
נראה שעיקר ההקדמה היא לבאר את החידוש שיש בשיטת הפסיקה שלו ע"פ השיטה שהיתה רווחת בזמנו.

ומעיון בדבריו שם נראה שעצם מה ששלשת עמודי הוראה היו 'עמודי הוראה', לא היה זה חידושו של הבית יוסף.
הוא מזכיר אותם כ'עמודי הוראה' כעובדה קיימת.

החידוש שלו הוא שאפשר לעשות מהם 'רוב'.
ויסוד החידוש הוא, שאמנם היו הרבה קהילות ככל אחד מהם, אבל ששלשתם יחייבו את הכל בשווה, זה לא מצינו.
[ולפום קושטא, כל פוסק מאסף - כדוגמת המ"ב - משתמש בעצם ביסוד הזה, כי היו קהילות שנוהגות כהט"ז ואחרות כהחיי אדם, ואחרות כהגר"א, ובא המ"ב וחידש שכולם מחייבים את כולם. וזה בעצם ענין 'רוב' בפוסקים, שאם לא היו הכל מחייבים את הכל, לא היה שייך למנות רוב מתוכם. - אלא שבעוד שאצל המ"ב ושאר פוסקים כולם נכנסים למנין, אצל הב"י יש מדרגה מעל כולם והיא הכניסה ל'בנין'].

סיבת הדבר מבוארת שתהיה תורה אחת ומשפט אחד.

הב"י לא 'נכנס' לענין זה, לברר מדוע בחרו קהילות הקודש בשלשת אלו כעמודי הוראה, ולא בחרו את הרשב"א והרמב"ן, התוס' והר"ן.
אחת היא לו סיבת דבר זה. הוא רק מציין את העובדה היבשה שהללו עמודי הוראה שהבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם.
ומכאן ואילך הוא בונה את היסוד שלו.

וכעת שאלתך כפולה:
א) מדוע נהגו בית ישראל לסמוך עליהם בהוראותיהם, ולא התחשבו בכל הלכה והלכה לדעת מה סוברים כל הראשונים.
ב) גם אחר שנהגו כאחד משלשתם, מדוע הכריע הב"י ששנים מהם נחשבים ל'רוב'.
 
@אלישמע שאלת שאלת חכם.

...

ומעיון בדבריו שם נראה שעצם מה ששלשת עמודי הוראה היו 'עמודי הוראה', לא היה זה חידושו של הבית יוסף.
הוא מזכיר אותם כ'עמודי הוראה' כעובדה קיימת...

מציאות זו מוזכרת גם ברדב"ז.
 
אולם במישור המעשי למי שמורגל בבית יוסף, ובדברי הפוסקים הללו רואה שהבית יוסף השתמש בכללים אלו ככלי עזר לפסיקה, אך לא היה כאן התעלמות משאר פוסקים, והרא''ש והרמב''ם אכן מייצגים בתי מדרשות שונים. שנותנים ביטוי לבתי מדרשות, אלו, כשהפסיקה לא מאוזנת אכן נעזרים ברוב הפוסקים האחרים, ובעיקר מבית מדרשו של הרמב''ן, שהם מאזנים בין ב' בתי מדרשות אלו. מביאים שניהם ומכריעים בראיות ביניהם.
לדעתי העניה, כל הענין של בתי מדרשות שונים אצל הפוסקים, כמעט ולא בא לידי ביטוי בספר בית יוסף.
הוא תמיד דן לגופם של דברים וטענות, וכולם נחשבים אצלו כפוסקים לגיטימיים.
אם יש לו משקל בין דברי הפוסקים (מעבר לעמודי ההוראה) הוא משקל מצד היותם חכמים מפורסמים או הסתברות דבריהם וכדו', ולא מצד המקור הבית-מדרשי שממנו באו.
ולמשל בעלמא, בסי' י כשדן הב"י במחלוקת רמב"ם ורא"ש, הוא כותב דהוו חד לגבי חד והלכה כהרמב"ם 'דמסתבר טעמיה'.
הא ותו לא.
 
ובקצרה, אין סינכרון בין הנחרצות שבהקדמה, לבין מה שנעשה במציאות.
אני חושב שהוא כותב בהקדמה עצמה, שכשאין הסכמה ביניהם, נביא שאר הפוסקים, ואכן הרא''ש והרמב''ם מייצגים ב' בתי מדרשות, כשיש הסכמה ביניהם, זה ביטוי להסכמה הרחבה מאאאאד, וכשאין הסכמה, אכן מתרחבים לכל השיטות. ומ''מ הפן המעשי ודאי שהדבר הרבה יותר מורכב, וע' בחזו''א בהנהגת איסור והיתר שאפילו שאין הב"י מכריע בראיות יש נטייה לתת משקל מכריע לשיטה המחוורת בהלכה מהסוגיא. כך שאין כאן שחור לבן. אלא כלי עזר, למציאות שא''א להכריע באופן נחרץ בראיות.
 
מציאות זו מוזכרת גם ברדב"ז.
אכן. וגם הברכ"י הנודע בחו"מ סי' כה כותב שהדברים היו ידועים שאלו הם שלשה עמודי הוראה. [דבר זה יישב לו מה שנתקשה בבחירת שלשה אלו דוקא]. אבל זה נראה בהדיא גם בלשון מרן בהקדמה: 'אשר הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם'. וזה מבואר כמציאות קיימת.
 
אני חושב שהוא כותב בהקדמה עצמה, שכשאין הסכמה ביניהם, נביא שאר הפוסקים, ואכן הרא''ש והרמב''ם מייצגים ב' בתי מדרשות, כשיש הסכמה ביניהם, זה ביטוי להסכמה הרחבה מאאאאד, וכשאין הסכמה, אכן מתרחבים לכל השיטות. ומ''מ הפן המעשי ודאי שהדבר הרבה יותר מורכב, וע' בחזו''א בהנהגת איסור והיתר שאפילו שאין הב"י מכריע בראיות יש נטייה לתת משקל מכריע לשיטה המחוורת בהלכה מהסוגיא. כך שאין כאן שחור לבן. אלא כלי עזר, למציאות שא''א להכריע באופן נחרץ בראיות.

הוא כותב שבמקום שעמוד אחד לא גילה דעתו, והשנים האחרים חולקים (ואז אין רוב), אז יתייחס לכל השאר.
השאלה איפה הם נעלמו במקומות שיש בהן עמודי הוראה.
ולאיפה נעלמו שאר הפוסקים האחרים שאותם כלל לא הביא.
 
אני חושב שהוא כותב בהקדמה עצמה, שכשאין הסכמה ביניהם, נביא שאר הפוסקים, ואכן הרא''ש והרמב''ם מייצגים ב' בתי מדרשות, כשיש הסכמה ביניהם, זה ביטוי להסכמה הרחבה מאאאאד, וכשאין הסכמה, אכן מתרחבים לכל השיטות. ומ''מ הפן המעשי ודאי שהדבר הרבה יותר מורכב, וע' בחזו''א בהנהגת איסור והיתר שאפילו שאין הב'י מכריע בראיות יש נטייה לתת משקל מכריע לשיטה המחוורת בהלכה מהסוגיא. כך שאין כאן שחור לבן. אלא כלי עזר, למציאות שא''א להכריע באופן נחרץ בראיות.
את הפן המעשי האמור בדבריך, הב"י בכלל לא הזכיר בהקדמה.
ולדעתי אין מזה שום קושיא על דבריך.
כיון שבהקדמה התכוין הב"י לבאר רק את ה'חידוש' של דרך פסיקתו, כדי שלא להתמיה את הלומד שיראה משפט כמו 'וכיון שהרי"ף והרמב"ם מסכימים לדעת אחת הכי נקטינן'.
אבל את מה שמשותף לכל פוסקי ההלכה בכל דור ודור, אין צורך לבאר.
 
אכן. וגם הברכ"י הנודע בחו"מ סי' כה כותב שהדברים היו ידועים שאלו הם שלשה עמודי הוראה. [דבר זה יישב לו מה שנתקשה בבחירת שלשה אלו דוקא]. אבל זה נראה בהדיא גם בלשון מרן בהקדמה: 'אשר הבית בית ישראל נשען עליהם בהוראותיהם'. וזה מבואר כמציאות קיימת.

רק לדייק, הרדב"ז לא התכוון למושג ג' עמודי הוראה של הב"י,
אלא למציאות שתכלס' הם עמודי הוראה כל אחד בקהילה שלו.
הב"י חידש לעשות משלשתם ב"ד אחד, ולהכריע ע"פ רוב משלשתם.
 
לדעתי העניה, כל הענין של בתי מדרשות שונים אצל הפוסקים, כמעט ולא בא לידי ביטוי בספר בית יוסף.
יעויין בחידושיו לכתובות ותראה כיצד תפס את הרמב''ן וביארו חידוש אחר חידוש, א''א לנתק את הבית יוסף מהמסורת של ההוראה והפסיקה עליה גדל, הב''י תלמיד מהר''י בירב, מהר''י אבוהב, ר''י קנפנטון, וע' בספר דרכי התלמוד של ר''י קנפנטון, ותראה את הבסיס לגישתו בלימוד, והדגש בהוראה ביניהם.
הוא תמיד דן לגופם של דברים וטענות, וכולם נחשבים אצלו כפוסקים לגיטימיים.
הוא לא דן בראיות בין ראשונים בצורה מוחלטת, וכמו שכתב בהקדמה. יש נטייה של סגנון חשיבה ודעת,וודאי דהב''י נוטה לדעת הרמב''ם ורמב''ן ובתי מדרשם שעליהם הוא גדל.
אם יש לו משקל בין דברי הפוסקים (מעבר לעמודי ההוראה) הוא משקל מצד היותם חכמים מפורסמים או הסתברות דבריהם וכדו', ולא מצד המקור הבית-מדרשי שממנו באו.
ולמשל בעלמא, בסי' י כשדן הב"י במחלוקת רמב"ם ורא"ש, הוא כותב דהוו חד לגבי חד והלכה כהרמב"ם 'דמסתבר טעמיה'.
הא ותו לא.
אכן כשרמב''ם ורא''ש חולקים, זה שקול מבחינתו.
 
הוא כותב שבמקום שעמוד אחד לא גילה דעתו, והשנים האחרים חולקים (ואז אין רוב), אז יתייחס לכל השאר.
לא ל'כל' השאר, אלא לחמשה חכמים שהזכיר שם: רמב"ן רשב"א ר"ן, מרדכי וסמ"ג.
נראה מלשון הב"י שאלו היו הפוסקים היותר מקובלים בפסיקה מכל השאר.
מעין 'עמודי הוראה בדרגה שניה'.
רק לדייק, הרדב"ז לא התכוון למושג ג' עמודי הוראה של הב"י,
אלא למציאות שתכלס' הם עמודי הוראה כל אחד בקהילה שלו.
הב"י חידש לעשות משלשתם ב"ד אחד, ולהכריע ע"פ רוב משלשתם.
צודק. הוא אשר כתבתי לעיל. שהמושג 'רוב' בנין, הוא חידושו של הב"י.
 
לא ל'כל' השאר, אלא לחמשה חכמים שהזכיר שם: רמב"ן רשב"א ר"ן, מרדכי וסמ"ג.
נראה מלשון הב"י שאלו היו הפוסקים היותר מקובלים בפסיקה מכל השאר.
מעין 'עמודי הוראה בדרגה שניה'.

צודק. הוא אשר כתבתי לעיל. שהמושג 'רוב' בנין, הוא חידושו של הב"י.

לא התכוונתי "לכל השאר" לכל שאר הפוסקים, וכמו שהדגשתי בהודעתי הנז', וז"ל:
ולאיפה נעלמו שאר הפוסקים האחרים שאותם כלל לא הביא.
 
יעויין בחידושיו לכתובות ותראה כיצד תפס את הרמב''ן וביארו חידוש אחר חידוש, א''א לנתק את הבית יוסף מהמסורת של ההוראה והפסיקה עליה גדל, הב''י תלמיד מהר''י בירב, מהר''י אבוהב, ר''י קנפנטון, וע' בספר דרכי התלמוד של ר''י קנפנטון, ותראה את הבסיס לגישתו בלימוד, והדגש בהוראה ביניהם.

הוא לא דן בראיות בין ראשונים בצורה מוחלטת, וכמו שכתב בהקדמה. יש נטייה של סגנון חשיבה ודעת,וודאי דהב''י נוטה לדעת הרמב''ם ורמב''ן ובתי מדרשם שעליהם הוא גדל.

אכן כשרמב''ם ורא''ש חולקים, זה שקול מבחינתו.
בזה אנו חלוקים.
לדעתי אכן יש לנתק.
הב"י חידש כאן חידוש גדול. 'מסורת הפסיקה' בענין זה לא היתה כמותו.
והוא גם לא מזכיר ברמז שיש לו 'סגנון חשיבה ודעת' שנוטה לראשונים מסויימים.
ויש עמדי עוד דברים בזה, שהמעיין בדברי הב"י יראה רבות שמביא 'פוסקים אשכנזים' ודן בדבריהם בדברים שלכאורה ברור שסתימת הרי"ף והרמב"ם מלמדת שחולקים, ובכ"ז אינו מזכירם כחולקים. ואכמ"ל בזה כי הדברים ארוכים.
 
בזה אנו חלוקים.
לדעתי אכן יש לנתק.
הב"י חידש כאן חידוש גדול. 'מסורת הפסיקה' בענין זה לא היתה כמותו.
והוא גם לא מזכיר ברמז שיש לו 'סגנון חשיבה ודעת' שנוטה לראשונים מסויימים.
ויש עמדי עוד דברים בזה, שהמעיין בדברי הב"י יראה רבות שמביא 'פוסקים אשכנזים' ודן בדבריהם בדברים שלכאורה ברור שסתימת הרי"ף והרמב"ם מלמדת שחולקים, ובכ"ז אינו מזכירם כחולקים. ואכמ"ל בזה כי הדברים ארוכים.
אכן לא אסכים איתך בזה. זה ודאי שהב''י נוטה יותר כהרמב''ם גם במקום שהבאת מצד מסתבר טעמיה, בגלל סגנון חשיבתו ולימודו. א''א לנתק בין האדם משנתו מהותו וצורת חשיבתו, לבין ספרו ההלכתי.
 
ואגב, הרב @אלישמע
דרך זו של 'עמודי הוראה' אינה מיוחדת למרן הב"י,
כי גם הרמ"א נשתמש בה, אלא שבמקום 'שלשה עמודי הוראה', אצלו מנה 'שבעה'.
ועיין בהקדמתו שנאספו עליו והוסיפו לו אח"כ את מנהגיהם ע"פ תשובות פוסקים מאוחרים, והוא 'לא רצה לחלוק עליהם'. והוסיפם לפסיקתו.
[ולענ"ד בכל המקומות שלא פסק אלא מכח מנהג, דהיינו שלא כפי שנראה לו מעיקר הדין ע"פ שבעת עמודי ההוראה שברר לו, הדגיש לכתוב שכן המנהג. ולפ"ז דבריו באו לבאר שאי"ז מצד עיקר ההלכה. - ואחשוב עפ"ז ללמד זכות עמש"כ הגרע"י בקול סיני שהרמ"א התכוין להביא מנהגים, ויצא עליו קצפו של הרב שבט הלוי, ויש מקום לומר שנתכוין להנ"ל, שכאשר כותב הרמ"א שכן נהגו וכדו', היינו שרק מצד המנהג כן הוא].
 
לא ל'כל' השאר, אלא לחמשה חכמים שהזכיר שם: רמב"ן רשב"א ר"ן, מרדכי וסמ"ג.
נראה מלשון הב"י שאלו היו הפוסקים היותר מקובלים בפסיקה מכל השאר.
מעין 'עמודי הוראה בדרגה שניה'.
אינני בטוח שזה הסיבה, ולענ''ד יש לי בזה טעם אחר.
ומ''מ למען הדיוק זה לשונו:
1752954629763.png
צודק. הוא אשר כתבתי לעיל. שהמושג 'רוב' בנין, הוא חידושו של הב"י.
 
חשבתי שתביא את הקטע הזה.
שם פשיטא לי שכוונת הב"י רק לומר [שאחר שהקדים שמביא ל"א פוסקים ומדברי הזוהר], שלא יחשוד הקורא שלא הביא את כולם.
כלומר: זו רק סיבת השמטת ה'אזכור' של הפוסקים הנ"ל, בספר שמבטיח להביא את כל הדעות. ולא סיבת ההכרעה שלא כמותם, או נטיה לצד זה או אחר וכדו'.
 
אכן לא אסכים איתך בזה. זה ודאי שהב''י נוטה יותר כהרמב''ם גם במקום שהבאת מצד מסתבר טעמיה, בגלל סגנון חשיבתו ולימודו. א''א לנתק בין האדם משנתו מהותו וצורת חשיבתו, לבין ספרו ההלכתי.
לדעתי ההיפך הגמור.
מסתבר טעמיה בכל מקום היינו שכן מסתבר מצד הסוגיא וכדו', לא מצד סגנון החשיבה של הפוסק, ובנדו"ד אין התייחסות לסגנון הרמבמ"י אלא לטעם הדין הפרטי ההוא.
אלא שכמובן תוכל לדחות שהיא גופא קשיא, מדוע מסתבר להב"י טעמו של הרמב"ם כאן יתר משל הרא"ש, אלא ודאי בגלל שסגנון חשיבתו נוטה לדבריו באופן כללי. ולדעתי זה לא ניתן להאמר.
 
ראשי תחתית