הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
וכי אינך מודע שמרן הראשון לציון פוסק הדור הרה"ג יצחק יוסף, הוא ממשיך דרכו של מרן האבא?
וזה בעיניך לפינות?
התמיהה הזו בעצמה היתפסות לפינה. אינני רואה באמור לעיל ממשיך דרכו של אביו בהכרח, בודאי לא בכל העניינים, וכבר רמזתי לעיל, וקל להבין וכנ"ל.
 
חכם עובדיה אכן חי בתקופה הזו של הספרדים הקדמונים, והוא שלח את בניו לא לפורת יוסף אלא לישיבות האשכנזיות.
השאלה למה ?
לא קראת את תגובתי:
כי הוא לא שלח אף ילד שלו לישיבה אשכנזית.
את בניו רבי יעקב ויבלח"א רבי אברהם ורבי יצחק הוא שלח לפורת יוסף (ר' יעקב לגאולה, ר"א ורי"צ בקטמון ובסניף תורה והוראה - ת"א), והם בחרו אח"כ לעבור לישיבות אשכנזיות (קול תורה חברון והנגב) - למרות שניסה למנוע זאת. רבי דוד למד בת"ת כאשר מרן זצ"ל היה רבה של ת"א, ושם לא היה ת"ת ספרדי, וממילא הממשיך לישיבות עם חבריו, ור' משה הלך בעקבות אחיו. ככל ששאלו לדעתו, הוא העדיף את פורת יוסף ושלוחותיה, וכך יישם.
 
אינני רואה באמור לעיל ממשיך דרכו של אביו בהכרח
זה תלוי בעיני המתבונן
רוב ככל הציבור אוחז שהוא ממשיך דרכו של אביו בכל פרט הן בהלכה והן.. וכו' וכו'
ולכן עניתי- שאם ממשיך דרכו דורש מאחרים לחזק את הספרדים ושיש לנו מוסדות איכותיים וכו' וכו', וביד השניה שם את ילדיו שם ולקח חותניו משם....
ואידך זיל גמור [ע"ז נאמר נאה דורש ונאה מקיים]
 
רוב ככל הציבור אוחז שהוא ממשיך דרכו של אביו בכל פרט הן בהלכה והן.. וכו' וכו'
אתה מתכוון כנראה לציבור בלוויין...
האיכות שבציבור באה לידי ביטוי בין היתר בפורום הזה.
צא וראה..
 
רק תעיין ותעלעל בהודעות שלי ובאשכולות שהעלתי, ותראה בדיוק את דעתי ואת הלך רוחי
ראיתי, וזה בדיוק הענין. מי שמבין שהוא לא ממשיך דרכו, לא עושה ממנו השלכה על אביו, מרן רבינו הגדול זצ"ל, לא מכנה את מרן "הגאון הגדול" כמו ביתד נאמן, ומתעסק קצת יותר בחרדת קודש עם דבריו ועם תורתו, לפחות כמו יחס האשכנזים לרב אלישיב ולרב אוירבך.
מניסיוני, אני לא מצפה שתגיב כעניין. אבל מספיק שהציבור יבין.
 
לא קראת את תגובתי:

זה לא הענין,
הרב עובדיה בימים ההם לא הסתכל כלל (לדעתי) על ספרדים ואשכנזים כציבור מול ציבור, למיטב ידיעתי זה לא היה הנושא בימים ההם.
הוא שלח את בניו לפורת יוסף כי זה מה שהוא הכיר, ואת האשכנזים הוא פשוט לא הכיר, ולכן הוא גם התנגד.
אבל בניו שהיו צעירים רצו "להתקדם", (בתקופה ההיא של פורת יוסף גאולה וקטמון, כבר היה הבדל גדול בין פורת יוסף של חכם עזרה עטייה לפורת יוסף החדשות, גם גאולה לא היתה נוצצת כבימי רע"ע).
כך שאין להאשים את איש, פשוט זה היה המצב, כאן היה נוצץ וכאן לא.
השאלה למה?
יש לי כמה כיווני חשיבה בנושא, אבל זה לא משנה כרגע.
 
הוא שלח את בניו לפורת יוסף כי זה מה שהוא הכיר, ואת האשכנזים הוא פשוט לא הכיר, ולכן הוא גם התנגד.
לא נכון. הוא הכיר היטב, עשה סדר ג' בחברון במשך תקופה, ודעתו היתה להעדיף את דרך הלימוד הספרדית. מידיעה ברורה.
 
לא נכון. הוא הכיר היטב, עשה סדר ג' בחברון במשך תקופה, ודעתו היתה להעדיף את דרך הלימוד הספרדית. מידיעה ברורה.

או קיי, אז הנושא היה אצלו "דרך לימוד" ולא "ציבור ספרדי".
כיום כולם לומדים בסגנון האשכנזי, אך רוצים לחזק את הציבור הספרדי.
השאלה למה אז הרבה (ובניו בתוכם) העדיפו את הישיבה בעלת הלימוד האשכנזי, וכאן לכאו' נמצא הפתרון.
 
או קיי, אז הנושא היה אצלו "דרך לימוד" ולא "ציבור ספרדי".
כיום כולם לומדים בסגנון האשכנזי, אך רוצים לחזק את הציבור הספרדי.
מקווה שאתה לא מנסה לבסס את ההבדלים בין העדות על ארץ מוצא גרידא. כמו שברור שההבדל בין חסידים לליטאים מתבסס על הבדלי דרך, מנהג והלכה, זה אמור להיות ברור גם בבידול הזה. הרב עובדיה לא חיפש "שנהיה ציבור נפרד", אלא שנשמור על המסורות שלנו ללא חת. לכן קשה לראות את הציבור הספרדי עצמאי לחלוטין כל עוד הוא נשען על המסורות של הליטאים במידה רבה (ובלי קשר לגזענות, מי שהכיר קצת מקרוב את חכמי פורת יוסף וגלילותיה, מבין שההפסדים שלנו כציבור ושל כל העולם היהודי והחרדי מהניתוק מהם ומדרכיהם הם עצומים ובלתי נתפסים, ואכמ"ל). שים לב שעד לשנתיים האחרונות ההנהגה הרוחנית בש"ס היתה עצמאית לגמרי ורק מתואמת לכל היותר עם הליטאית, משא"כ עכשיו, וההתנהלות בענין חוק הגיוס תעיד. מה השתנה? השתנה שהדמויות הדומיננטיות במועצת החכמים הינן בוגרות ישיבות אשכנזיות. הכלל: אין עצמאות בלי יחודיות. אם אתה חיקוי - המקור טוב ממך.
 
שים לב שעד לשנתיים האחרונות ההנהגה הרוחנית בש"ס היתה עצמאית לגמרי ורק מתואמת לכל היותר עם הליטאית,
אם כבר העלת את הנקודה, חכם שלום כהן זה הדוגמא הכי טובה
הוא עצמו גדל בפור"י והיה בין החכמים שם, וגדל עם אביו וחכמי הקבלה והכיר את כולם מתוך תוכו
ואעפ"כ הוא פתח את פורת יוסף קטמון ושינה את כל סדרי הלימוד מפור"י הישנה והביא צוות "אשכנזי", ובוגרי פוניבז
הר' יהודה עדס היה שם ר"מ עד שפתח את ישיבתו, וכן הר' ניסים טולידאנו היה שם ר"מ עד שפתח את ישיבתו, וכן הר' סלים, כל אלה בוגרי פוניבז'
והמשגיח היה הר' קופשיץ
וכל דרך הלימוד הייתה ממש כהאשכנזים, וגם הוא עצמו היה ממש לא "עצמאי" כמו שהגדרת, הוא היה מתייעץ הרבה עם הר' שך...

וכל זה אומר "דרשני".
 
מקווה שאתה לא מנסה לבסס את ההבדלים בין העדות על ארץ מוצא גרידא. כמו שברור שההבדל בין חסידים לליטאים מתבסס על הבדלי דרך, מנהג והלכה, זה אמור להיות ברור גם בבידול הזה. הרב עובדיה לא חיפש "שנהיה ציבור נפרד", אלא שנשמור על המסורות שלנו ללא חת. לכן קשה לראות את הציבור הספרדי עצמאי לחלוטין כל עוד הוא נשען על המסורות של הליטאים במידה רבה (ובלי קשר לגזענות, מי שהכיר קצת מקרוב את חכמי פורת יוסף וגלילותיה, מבין שההפסדים שלנו כציבור ושל כל העולם היהודי והחרדי מהניתוק מהם ומדרכיהם הם עצומים ובלתי נתפסים, ואכמ"ל). שים לב שעד לשנתיים האחרונות ההנהגה הרוחנית בש"ס היתה עצמאית לגמרי ורק מתואמת לכל היותר עם הליטאית, משא"כ עכשיו, וההתנהלות בענין חוק הגיוס תעיד. מה השתנה? השתנה שהדמויות הדומיננטיות במועצת החכמים הינן בוגרות ישיבות אשכנזיות. הכלל: אין עצמאות בלי יחודיות. אם אתה חיקוי - המקור טוב ממך.


בחיי לא הבנתי מה אתה רוצה.

תסביר למה לדעתך בחורים בתקופה של ר' יעקב ור' אברהם העדיפו את חברון על פני פורת יוסף המעטירה.
 
לא נכון. הוא הכיר היטב, עשה סדר ג' בחברון במשך תקופה, ודעתו היתה להעדיף את דרך הלימוד הספרדית. מידיעה ברורה.
אתה לא מכיר את הפנקסים של מרן זצ"ל שבהם מביע תרעומת קשה על שיטת הלימוד בפורת יוסף, ודורש מהם להיות מרי תלמודא כמו הבחורים בחברון...
 
לפני כשבועים היה הגאון הרב צבי ויספיש ראש מוסדות הר"ן רב מקדים בלויין
וסיפר שנכדו של מרן הראש"ל לומד בישיבתו ישיבת הגרי"ש.
וצ"ע.
כמה התביישתי לפני שנתיים בערך, שסיפרו לי (אני זוכר עוד את המבט המלגלג בקצה שפתם של אחינו האשכנזים) שהראשון לציון פוסק הדור שליט"א בא בכבודו ובגלימתו לישיבת קול תורה לצעירים כדי שיקבלו את הנכד, והשיבוהו ריקם בבושת בנים, עד שערבו את פטרון עולם התורה רבי אריה דרעי נר"ו, והנכד המאושר נכנס פנימה...
 
רוב ככל הציבור אוחז שהוא ממשיך דרכו של אביו בכל פרט הן בהלכה והן.. וכו' וכו'

אם אדם אחד יכול לשמש כ'מועצת',

ואם 'נשיא' ממנה את עצמו על עצמו,

לא פלא שכל זב חוטם מחניכיו יקבע היכן רוב הציבור נמצאים \ אוחזים \ מה הם חושבים \ ומה יאכלו לארוחת בוקר.

מתי תתפקחו?! לפחות קצת?!
 
הוא עצמו גדל בפור"י והיה בין החכמים שם, וגדל עם אביו וחכמי הקבלה והכיר את כולם מתוך תוכו
ואעפ"כ הוא פתח את פורת יוסף קטמון ושינה את כל סדרי הלימוד מפור"י הישנה והביא צוות "אשכנזי", ובוגרי פוניבז
הר' יהודה עדס היה שם ר"מ עד שפתח את ישיבתו, וכן הר' ניסים טולידאנו היה שם ר"מ עד שפתח את ישיבתו, וכן הר' סלים, כל אלה בוגרי פוניבז'
והמשגיח היה הר' קופשיץ
הוא לא פתח. הרב בעדני פתח וצירף אותו. הרב בעדני היה תלמיד של הרב שך עוד לפני שהכיר את חכמי פורת יוסף.
"להתייעץ" עם הרב שך זה סיפור אחר מלהיות כפוף.
 
ראשי תחתית