תיאוריה מעניינת, מסכים עם עיקר הניתוח של העבר. רק שאני מבין שהמסקנה להיום אינה באמת לחזק את הציבור הספרדי כציבור, אלא פשוט לזרום עם המציאות הנוכחית.
...
אבל לאמיתו של דבר, באירופה השינויים כולם נעשו או נוצרו מכורח המציאות המסוכנת, והם באו על חשבון דברים אחרים, שלא הופסדו מהספרדים - המקוריים. כך בדרך הלימוד השווה לכל נפש מחד, והמבוססת יותר ברבדים העמוקים והסופיים (אכמ"ל), בחסידות המופלגת, במסורות העצומות ("שייכות של ראשונים" - החזו"א על הגרע"ע, לדעתי היא תופעה ולא מקרה יחידי), ויש מקום להאריך עוד הרבה.
היום כבר נפל דבר, ו"השתכנזנו" במהות. חושבני, שיחד עם קבלת המצב, וההבנה שכיום אנו באמת בסביבת גידול הדורשת דרכים חדשות להתמודדות מול אתגרי העת החדשה שלאחר ההשכלה וגרורותיה, מ"מ אחיזה אמיתית במעלות רבותינו האמורות היא נכונה בפני עצמה ועדיין נותרו לנו מעט כלים לביצועה, וכתוצאה מכך באופן הנכון יותר - הזהות הספרדית מקבלת משמעות פנימית ואמיתית. כי הייחודיות היא היא מרכיב הזהות העיקרי.
על עצמי אומר שאני משתדל לעשות זאת, לשמש את חכמינו שליט"א ככל האפשר, כדבר נכון והכרחי בפני עצמו, אבל גם יוצק זהות ברורה ומספקת.
לא שייך לחזק את הציבור כציבור בלי סיבה מספקת, והיום יש כבר הכל ישיבות דרך לימוד תובנות בעבודת ה' וכו', מה יגרום לדור הצעיר לרצות לשנות תפיסת עולם?
השינויים שחלו ע"ח משהו אחר הם כורח המציאות ונחלת כולנו, מה לדעתך יקרוץ היום לציבור הצעיר בחכמי קדם הספרדיים ?
שיטת הלימוד לא בהכרח טובה יותר (אם כי לא בהכרח שלא), עכ"פ ודאי אינה קורצת יותר. חסידות ופרישות ודאי אינם נחלת הדור הצעיר, רק לאדם בפנ"ע עצמו ותו לא. (וכאן קשורה גם דרך חינוכו של חכם עובדיה, הוא חינך לאנטיתזה של אותם חכמים בכמה מובנים, והיום הרבה מהציבור לא יוכל לקלוט זאת, וכוונתי לכוחא דהיתרא שהוא טבע, לבריחה מכל מה שריח חסידות וקבלה נודף הימנו, לסגידה לתפקיד מדיני (לא בתובנה של החזו"א ותלמידיו לתפוס כסאות כדי להציל, אלא לסגידה במהות. מבית מדרשו יצאה תובנה שרב ראשי
[המכונה אצל החזו"א רב מטעם] זו מעלה בעצם כמו שהיה בזמן הטורקים. - הטישטוש בין בחירת ת"ח ע"י רבנים אמתיים, לבין בחירתו ע"י הגוף הבוחר, נתנו את אותותם עמוק עמוק. עד שלפעמים ראש ישיבה יכול להיות "לא רב" וכבודו הופך למרמס, מול איזה רב מושבה זוטר. והדברים לצערינו ידועים).
עכשיו לך תבקש מהדור הצעיר לחזור אחורנית כמה צעדים. גם ללמוד בישיבה ספרדית, גם להתחיל להעריך את רבותיו שבישיבה ולעשות מהם "מורו ורבו", וגם להתחיל להנהיג בביתו מנהגי חסידות או חומרות כהרמ"א, ולהרגיש לא משתכנז אלא ספרדי מקורי...
זה חלום אבוד שאולי יחזור להיות במילניום הבא.
צא ולמד מה היה מעמדם של כל חכמי הספרדים
(שחלקם כיום נפתחו להם "דיווחים מחצרות קודשם" כאן בפורום) כשעוד התנגדו לרב עובדיה, ומה עלה בגורלם כשהחליטו לזרום עם הציבור. עיין ע' הגרב"ץ מוצפי, הרב זעפראני, הרב סאלים, ועוד ועוד. וראה מה ערכם של אלו שעדיין לא הסכימו להתכופף.
ותבין מה באמת מוביל את הציבור, ולכן זו בכייה לחינם לדעתי. - תהיה מה שתהיה בביתך הפרטי, תראה מה הטוב שיש במקומות אחרים ותיקח, ומה שלא טוב אצלך (במידה ויש) תעזוב. - והטוב והישר תעשה.