לחצו כאן – תרומה לשמואל

הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
לפני כשבועים היה הגאון הרב צבי ויספיש ראש מוסדות הר"ן רב מקדים בלויין
וסיפר שנכדו של מרן הראש"ל לומד בישיבתו ישיבת הגרי"ש.
וצ"ע.
 
אם הוא עצמו למד בפורת יוסף, גם ילדיו היו יכולים ללמוד שם. אלא מאי, חברון וקול תורה היו ישיבות יותר נחשבות. וזו גם טענת המשתכנזים כיום.
 
צ"ע, שהרי הוא עצמו שלח את ילדיו למוסדות אשכנזיים.
הוא מסביר בהסרטה למה הוא לעשה כן.
ההסרטה לא רלוונטית להיום משני סיבות. א. כשהוא אמר את הדברים היו לו נכדים שלמדו בת"ת אשכנזי ובישיבות אשכנזיות ולא עברו לשום מקום. והתשובה שהוא התכוון להמון העם גם כשהוא אמר לכל אחד להודיע ולהתוודע כן.
ב. המצב היום עדיף עשרת מונים ממה שהיה אז, ולא צריך את הסיבות של ללכת אחרי מרן וטעמי המקרא שכ"ז אפשר לעשות גם בבית, הסיבה המשמעותית היחידה שמשנה את המאזן היא הדאגה לשלום הבנים והבנות שלא יסבלו מגזענות ונספחיה, כשיש להם אלטרנטיבה הגיונית איכותית שמבטיחה עתיד טוב יותר עבור כל הציבור!
 
אם הוא עצמו למד בפורת יוסף, גם ילדיו היו יכולים ללמוד שם. אלא מאי, חברון וקול תורה היו ישיבות יותר נחשבות. וזו גם טענת המשתכנזים כיום.
אבל גם הנכדים שלו לא למדו שם אלא בחברון וכדו', גם הם משתכנזים?
 
אבל גם הנכדים שלו לא למדו שם אלא בחברון וכדו', גם הם משתכנזים?
זה לא הנושא אם הם משוכנזים או לא
אלא הנושא שהם יודעים להטיף לכולם מלבד לעצמם,
שכולם ישלחו את ילדיהם למוסדות ספרדים, אבל הם עצמם יגדלו אצל האשכנזים וישלחו את ילדיהם לשם ויקחו חתנים מישיבות אשכנזיות וכן ע"ז הדרך

ע"ז נאמר, גדלו בזכות האשכנזים ומקללים כל יום אותם
 
מי מקללים
לא התכוונתי קללות אישיות, אלא פרסונליות [אשכנזים ואשכנזים ואשכנזים]
וזה לא רק הם אלא זה כללית על המובילים שם, גם מבחינה פוליטית, כל הפוליטקאים הרציניים שלהם למדו אצל האשכנזים וגם את ילדיהם שולחים לאשכנזים וגם חתניהם לוקחים משם, אבל לפני בחירות כל הזמן תשמע מהם האשכנזים והאשכנזים וכו' וכו'
 
לא התכוונתי קללות אישיות, אלא פרסונליות [אשכנזים ואשכנזים ואשכנזים]
וזה לא רק הם אלא זה כללית על המובילים שם, גם מבחינה פוליטית, כל הפוליטקאים הרציניים שלהם למדו אצל האשכנזים וגם את ילדיהם שולחים לאשכנזים וגם חתניהם לוקחים משם, אבל לפני בחירות כל הזמן תשמע מהם האשכנזים והאשכנזים וכו' וכו'
מסתבר שלא היה רק גאון אשכנזי אחד אלא רבים רבים רבים
 
יש לי שאלה:

האם המוסדות הספרדיים של היום, הם מוסדות 'ספרדיים' במובן הפשוט של המילה?!
או רק בשיוך המגזרי של מנהליו ותלמידיו?!...

ברור שלא!!!

כל צורת הלימוד, צורת החינוך, ההתנהלות וכו' היא אשכנזית טהורה.

בעיניי, כל הדברים שאמרם כאן מרן הגרע"י לא נועדו לומר שהמוסדות הספרדיים עדיפים בחינוכם על האשכנזיים,
כי הם פשוט חיקוי מדוייק שלהם.
אלא לענ"ד, כל מה שהוא אמר, שלאחר שנוסדה ש"ס ויש מוסדות ספרדיים, השווים בחיקויים לאשכנזים, ופעמים אף שווים באיכותם,
אז אין עניין להילחם ולהתאמץ להתקבל.
ומכלל לאו אתה שומע הן, שאם קיבלו אותך בזרועות פתוחות במקום אשכנזי טוב, אז למה לא?!

הגע עצמך, אם הבן שלך ברמת לימודיו וכו' מתאים ל'חברון' - והוא יתקבל בקלות (נגיד, כן) לפחות כמו בחור אשכנזי, האם תעדיף לשלוח אותו למאור התורה או ישיבה ספרדית מצויינת אחרת טובה ככל שתהיה?!
לא היית מעדיף את המקור מאשר חיקוי טוב ככל שיהיה?!

יתירה מזאת, האם היית אומר אז, אני רוצה לשלוח את בני לפורת יוסף או לכסא רחמים כי היא ספרדית מקורית?! וגם אם אתה תרצה, הבן יקיר שלך יהיה איתך באותו הראש?!...

לכן אני לא רואה פסול במה שמרן הגרע"י שלח את בניו לישיבות כמו חברון וכיו"ב, כי מסברא נ"ל שזה לא היה קשה לו...
והם התקבלו בזרועות פתוחות.
לו יצוייר, שזה לא היה כך, לא נראה לי שהיינו רואים את מרן הגרע"י מידפק על דלתות רה"י שיקבלו את בניו...
וככל הנראה, שבניו של מרן, הם בני אדם כמו כולם, וגם הם רצו ללמוד במקומות הנוצצים והנחשבים, וככל הנראה שגם מרן הגרע"י היה בן אנוש, שבסך הכל רצה חינוך טוב לבניו, ואם הם רוצים, או אפשר לשלוח למוסדות הנוצצים - אז למה לא?!

ואל תביאו לי את הדוגמא של מרן הגר"ש זעאפרני שנכדיו לומדים במוסדות הספרדיים דהיום, שכפי הנראה אכשר דרא, והמוסדות הספרדים החדשים שנפתחו בכמה מקומות רמתם עולה עשרת מונים על פני מקביליהם האשכנזים.

לאמר, מרן הגרע"י לא שלח את בניו\נכדיו וכו' לאשכנזים מתוך שיטה, וגם מה שאומר לשלוח למוסדות הספרדיים אינה שיטה. אלא מרן בא לומר שישנה אפשרות אחרת, שונה ממה שחשבנו עד עתה (לאותו הזמן שנאמרו הדברים....).
 
כל התיובתות המטופשות והפירוקים הדחוקים כאן לא רלוונטיים למי שמכיר את ההיסטוריה של מרן זצ"ל. כי הוא לא שלח אף ילד שלו לישיבה אשכנזית.
את בניו רבי יעקב ויבלח"א רבי אברהם ורבי יצחק הוא שלח לפורת יוסף (ר' יעקב לגאולה, ר"א ורי"צ בקטמון ובסניף תורה והוראה - ת"א), והם בחרו אח"כ לעבור לישיבות אשכנזיות (קול תורה חברון והנגב) - למרות שניסה למנוע זאת. רבי דוד למד בת"ת כאשר מרן זצ"ל היה רבה של ת"א, ושם לא היה ת"ת ספרדי, וממילא הממשיך לישיבות עם חבריו, ור' משה הלך בעקבות אחיו. ככל ששאלו לדעתו, הוא העדיף את פורת יוסף ושלוחותיה, וכך יישם.
מ"מ ניכר שחלק ניכר מהכותבים כאן הם דור שלא ידע את יוסף, ודוחים את דבריו כאילו הוא חברותא שלהם. אפשר לדון לכף זכות שזו תנועת מטוטלת כתוצאה מחסידים שוטים ודומיהם, אבל מצופה מהחברים-הרבנים הנכבדים להפעיל שיקול דעת הגיוני, במיוחד כשמתעסקים בגדולי ישראל.
 
כל התיובתות המטופשות והפירוקים הדחוקים כאן לא רלוונטיים למי שמכיר את ההיסטוריה של מרן זצ"ל. כי הוא לא שלח אף ילד שלו לישיבה אשכנזית.
לא הנושא רק הרב עובדיה
אלא גם בממשיכי דרכו, הן בנו הר' יצחק, שכל היום מדבר לחזק מוסדות ספרדים ומוסדות שלנו וכו' וכו', ולא חסר לנו... ועוד כהנה וכהנה

אבל את בניו שם בישיבות אשכנזיות, וחתניו לקח מישיבות אשכנזיות, וכן ע"ז הדרך.

והן ממשיכי דרכו בפוליטיקה, כל היום מנפנפים שהמוסדות של הספרדים הכי איכותיים, וצריך לחזק את הספרדים ולשלוח רק לספרדים וכו' וכו' [ולפני בחירות, וואווו, וואוו, ......]
ובפועל ילדיהם וחתניהם רק מהאשכנזים ואצל האשכנזים
 
לא הנושא רק הרב עובדיה
במחילה, אתה קצת מערבב. האשכול, ההסרטה וכל התגובות עד כאן דיברו על הרב. ממשיכי דרכו - במירכאות או שלא, הם ענין נפרד, והתייחסתי אליו במרומז.
אבל את תודעת הגלותיות הספרדית שבלתי אפשרי לשחרר יצרו לא הוא ולא הם, אלא הספרדים הראשונים שבחרו ללכת לישיבות הנוצצות במקום לשמש את גדולינו הענקיים בפורת יוסף, ובכך חיסלו כמעט את התודעה התורנית העצמאית הספרדית המפוארת.
 
אבל את תודעת הגלותיות הספרדית שבלתי אפשרי לשחרר יצרו לא הוא ולא הם,
והם בחרו אח"כ לעבור לישיבות אשכנזיות (קול תורה חברון והנגב) - למרות שניסה למנוע זאת.
האי קרא לאו רישיה סיפיה ולאו סיפיה רישיה

מחד- לא הוא ולא הם [היינו בניו וממשיכי דרכו] לא הם יצרו
ומאידך- הם [היינו בניו] הם אלא שבחרו לעבור לישיבות אשכנזיות אע"פ שאביהם ניסה למנוע זאת
במחילה, אתה קצת מערבב.
 
כוונתי כמובן - לא הם כ'ממשיכי דרכו'. כלומר אין לזה שום קשר למרן זצ"ל או לדרכו. הם עשו זאת כיחידים. וקל להבין לרוצה, ובל יטרח להתפס לפינות.
 
במחילה, אתה קצת מערבב. האשכול, ההסרטה וכל התגובות עד כאן דיברו על הרב. ממשיכי דרכו - במירכאות או שלא, הם ענין נפרד, והתייחסתי אליו במרומז.
אבל את תודעת הגלותיות הספרדית שבלתי אפשרי לשחרר יצרו לא הוא ולא הם, אלא הספרדים הראשונים שבחרו ללכת לישיבות הנוצצות במקום לשמש את גדולינו הענקיים בפורת יוסף, ובכך חיסלו כמעט את התודעה התורנית העצמאית הספרדית המפוארת.

את הגלותיות לא יצרו הספרדים הראשונים שלמדו בישיבות אשכנזיות הנוצצות,
אין ספק שאילו פורת יוסף היתה נוצצת היו הולכים גם אליה.
חכם עובדיה אכן חי בתקופה הזו של הספרדים הקדמונים, והוא שלח את בניו לא לפורת יוסף אלא לישיבות האשכנזיות.
השאלה למה ?
 
ראשי תחתית