לחצו כאן – תרומה לשמואל

חכם משה צדקה מניח תפילין דרש"י ור"ת ביחד או זה אחר זה?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
איך תמיד מרן הראש"ל שליט"א אומר, יש אנשים שהם תמיד איפכא מסתברא, מה שמרן יפסוק יאמרו הפוך.
שראו את העדות בשם "מרן הראש"ל שליט"א" ישר כתבו שהעדות של הרב ציון עמר עדיף טפי, ואחר שראו שהכוונה להראשל"צ הרב דוד שליט"א התחילו להתבלבל. והאמת נעדרת באמת.
הייתי אומר הפוך
שיש ת''ח שאיפה שרבני ''כסא רחמים'' ידברו יאמר הפוך
 
מתוך הקונטרס 'עין טהרה' להגר"ע דוד שליט"א.
ומחמת כבודו של הרשל"צ, על אף שבכל יום רגיל מו"ר שליט"א להניח תפילין רש"י ור"ת יחד, בעת הגיעו לתפילה אצל הרשל"צ שליט"א, הניח תפילין ר"ת בביתו, ואח"כ בעת התפילה הניח רק תפילין של רש"י, מחמת שכך סובר הרשל"צ שליט"א. וכעין זה היה מעשה ברבנו האור לציון שהזדמן לו להתפלל יחד עם מרן היבי"א, ועשה כן מחמת כבודו
אני לא מכיר את המחבר ואת מידת מהימנותו, אבל זה נשמע מופרך. להניח את ר"ת לפני רש"י. אולי היה הפוך.
ובאמת המעשה עם חכם בן ציון היה כעין זה, כי הוא הניח את של רש"י ורק לאחר התפילה הניח את של ר"ת. (כך שמעתי ממרן הראש"ל שנכח שם בשעת מעשה).
אולי ר"ח שאני, פעם שמעתי שע"פ הקבלה אין להניח תפילין כלל אחד מוסף, איני יודע אם הדברים נכונים, ואין לי יד בזה, אבל לפי"ז יתכן וזה ההסבר.
איפה כתוב ראש חודש?
ואמת כך שמעתי שאין להניח לאחר מוסף, אבל יכול היה להניח ר"ת כמו הראש"ל בעצמו.
לא כתוב פה, אבל זה היה בר"ח, אם תרצה שאביא לכך אסמכתא, אחפש במיוחד.
לענ"ד הדברים פשוטים.
אכן כפי הזכור לי הביקור היה בר"ח, ומרן הגאב"ד שליט"א רצה להניח רש"י ור"ת יחד, ומחמת שלא רצה לפגוע במרן הראשל"צ שליט"א, הניחם יחד לפני התפילה, משום שלאחר התפילה לא יכל להניחם יחד לאחר שאמר קדושת כתר, ומבואר בכה"ח שאין להניח תפילין דר"ת לאחר קדושת כתר.
 
ולגוף הענין של הביקור ונשיקת היד, ברור לכל המכיר קצת את דרכו של מרן הגאב"ד שליט"א, שאין דרכו להחזיק במחלוקת, ומוכן לכוף עצמו למען השלום, למגינת לב חלק גדול מתלמידיו ומעריציו, אולם מחמת ש'שלמה שמו', דרכו לרדוף אחר השלום, ופעם שמעתי מאחד ממקורביו כי כוונתו בענין הביקור והנישוק [שאגב היה גם באותו ביקור, ולא רק בתמונה המפורסמת בחתונת נכדתו של הראשל"צ], להראות שלמרות המחלוקות ההלכתיות החריפות ביניהם, אין לו ענין אישי מולו אלא מכבדו.
ולכן מול כאלו שברור לכל שאין לו ענין אישי נגדם לא מצינו שנישק את ידם, והדברים פשוטים לכל המכיר דרכו ותהלוכותיו של מרן הגאב"ד.
 
הנה מש"כ לי הלילה הגר"צ עמאר שליט"א

כששאלו אותו אמר משום כבודו של הגר"ע. וטעמו היה שלא ייראה שהחכמים חלוקים בדעותיהם. (כמו שידוע שהגר"י צדקה בירך בחופה על יין בד"ץ שהכל אחרי שבירך כן הגר"ע, אף שלאחר מכן הביע את מורת רוחו מכך, שכן לדעתו צריך לברך עליו הגפן. וכן אמר לי הגרב"צ שאם מביאים לו בחתונה יין בד"ץ מברך הגפן, ואכ"מ להאריך בטעמו).
סיבה נוספת שלא הניח סיפר ר' אליהו, שמי שרגיל היה להניח לו תפילין כל בוקר היה אחיו רבי אברהם, והוא לא בא עמו לפנמה, והתקשו הם להניח לו במצבו אז.
"סיבה נוספת" - ז"א שב' הסיבות היו
כדאי שתשיג ס' קול סיני - ותראה שם הל' מוקצה.
כבר אמרו כמה ת"ח שהצרות התחילו מאז שהתחיל להוסיף על פסקי אביו. והפסיק לשמש כילקוט. וד"ל.
אז יש שם הכרעות משל עצמו...
 
"סיבה נוספת" - ז"א שב' הסיבות היו
תחשוב טוב.
אם סיבה ב' לא היתה קיימת, אזי סיבה א' היתה מתקיימת מחמת עצמה, אך מאחר וסיבה ב' קיימת וגם אם היה רוצה להניח 2 תפילין לא היה יכול, אז משקלה של סיבה א' הוא לא כ"כ גדול, ונאמרה להפיס דעתם של החכמים הנלווים.
 
ולגוף הענין של הביקור ונשיקת היד, ברור לכל המכיר קצת את דרכו של מרן הגאב"ד שליט"א, שאין דרכו להחזיק במחלוקת, ומוכן לכוף עצמו למען השלום, למגינת לב חלק גדול מתלמידיו ומעריציו, אולם מחמת ש'שלמה שמו', דרכו לרדוף אחר השלום, ופעם שמעתי מאחד ממקורביו כי כוונתו בענין הביקור והנישוק [שאגב היה גם באותו ביקור, ולא רק בתמונה המפורסמת בחתונת נכדתו של הראשל"צ], להראות שלמרות המחלוקות ההלכתיות החריפות ביניהם, אין לו ענין אישי מולו אלא מכבדו.
ולכן מול כאלו שברור לכל שאין לו ענין אישי נגדם לא מצינו שנישק את ידם, והדברים פשוטים לכל המכיר דרכו ותהלוכותיו של מרן הגאב"ד.
כפי שהובא כאן
 
האמת שאני לא מבין את כותרת האשכול
ר' משה חי ובית דינו קיים ומחר בבוקר כל מי שרוצה יכול ללכת לבית מדרשו ולראות כיצד הוא נוהג?
 
ראשי תחתית