חכם בן שושן
חבר פעיל
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 145
שאלה שמטרידה את מנוחתי ולדעתי נמצאת במחלוקת עצומה: יש הרבה שחושבים שהמצב הציבור הספרדי אינו טוב ודורש תיקון, אבל יש שני גישות שונות למצב הזה:
גישה א - שמייצגים אותה המונים, החל מהתנועה הקדושה וכלה באריות קשורים בחוט, שהציבור הספרדי אינו סובל מבעיית יסוד אמיתית, הוא פשוט אריה קשור בחוט, מצבו טוב מאוד, לו רק ישכיל לקרוע את חוטי שביו יהפוך מיד לציבור המוצלח ביותר, הפורח ביותר והמשגשג ביותר. כל מצבו הלא טוב אינו נובע אלא בצירופי מקרים היסטוריים בלבד, החל מהשילומים וכלה בהתמודדות האשכנזית המוקדמת עם ההשכלה, האחרים ירחיקו ראות ויאמרו שהיסטורית האשכנזים הם רוב עצום מעם ישראל (בערך 1:7) והם גם גרו באזור הרבה יותר צפוף ביחס לספרדים שהיו ממש שה פזורה ישראל... וכו' וכו'. הצד השווה שבהם אין לנו אלא להכריז עצמאות באופן מוחלט לשלם והכל יהיה טוב.
גישה ב - הציבור הספרדי סובל בהחלט מאותם עיוותים היסטוריים אבל ממש אי אפשר לתלות בהם את הקולר, כל היסטוריון יסביר את האנטישמיות בסיבות היסטוריות שונות ומשונות אבל אנחנו יודעים שכלום לא מסביר באמת, הכול תירוצים של בדיעבד, הסיבה לשנאת ישראל ירדה מהר סיני והיא חלק ממהותו של העם הנבחר.
בדומה לכך ולהבדיל אלפי הבדלות, הציבור הספרדי אכן סובל מן ההיסטוריה, אבל הסבל הזה לא היה חייב להגיע, בעיות יסוד שונות בציבור הזה (תמימות, קבלה, פנימיות גדולה מידי, חיצוניות גדולה מידי, איש לפי אוכלו....) הם אילו האחראים לבעיה, בגללם ההיסטוריה הצליחה להתעלל בספרדים כל כך. רק פיתרון הבעיות הללו ושיח עמוק ורציני עליהם כל לפתור את הבעיה באופן סופי ומוחלט.
אני רק רוצה לציין למי שלא מבין מעצמו, בעיות יסוד אם קיימות אינם קשורות בכלל על נחיתות רוחנית עקרונית, הציבור האשכנזי סובל מלא-מעט בעיות יסוד קשות שגורמות לנזקים רחבים ממש, בעיות יסוד יש לכל אחד ובכל מקום, השאלה היא מה הסיבות החשובות יותר.
ובעקבות השאלה הזו נשאלת השאלה השניה, הקצת מפחידה - אם יש בעיות יסוד, אז מהם? ואם יש בעיות יסוד, איך אפשר לפתור אותם?
גישה א - שמייצגים אותה המונים, החל מהתנועה הקדושה וכלה באריות קשורים בחוט, שהציבור הספרדי אינו סובל מבעיית יסוד אמיתית, הוא פשוט אריה קשור בחוט, מצבו טוב מאוד, לו רק ישכיל לקרוע את חוטי שביו יהפוך מיד לציבור המוצלח ביותר, הפורח ביותר והמשגשג ביותר. כל מצבו הלא טוב אינו נובע אלא בצירופי מקרים היסטוריים בלבד, החל מהשילומים וכלה בהתמודדות האשכנזית המוקדמת עם ההשכלה, האחרים ירחיקו ראות ויאמרו שהיסטורית האשכנזים הם רוב עצום מעם ישראל (בערך 1:7) והם גם גרו באזור הרבה יותר צפוף ביחס לספרדים שהיו ממש שה פזורה ישראל... וכו' וכו'. הצד השווה שבהם אין לנו אלא להכריז עצמאות באופן מוחלט לשלם והכל יהיה טוב.
גישה ב - הציבור הספרדי סובל בהחלט מאותם עיוותים היסטוריים אבל ממש אי אפשר לתלות בהם את הקולר, כל היסטוריון יסביר את האנטישמיות בסיבות היסטוריות שונות ומשונות אבל אנחנו יודעים שכלום לא מסביר באמת, הכול תירוצים של בדיעבד, הסיבה לשנאת ישראל ירדה מהר סיני והיא חלק ממהותו של העם הנבחר.
בדומה לכך ולהבדיל אלפי הבדלות, הציבור הספרדי אכן סובל מן ההיסטוריה, אבל הסבל הזה לא היה חייב להגיע, בעיות יסוד שונות בציבור הזה (תמימות, קבלה, פנימיות גדולה מידי, חיצוניות גדולה מידי, איש לפי אוכלו....) הם אילו האחראים לבעיה, בגללם ההיסטוריה הצליחה להתעלל בספרדים כל כך. רק פיתרון הבעיות הללו ושיח עמוק ורציני עליהם כל לפתור את הבעיה באופן סופי ומוחלט.
אני רק רוצה לציין למי שלא מבין מעצמו, בעיות יסוד אם קיימות אינם קשורות בכלל על נחיתות רוחנית עקרונית, הציבור האשכנזי סובל מלא-מעט בעיות יסוד קשות שגורמות לנזקים רחבים ממש, בעיות יסוד יש לכל אחד ובכל מקום, השאלה היא מה הסיבות החשובות יותר.
ובעקבות השאלה הזו נשאלת השאלה השניה, הקצת מפחידה - אם יש בעיות יסוד, אז מהם? ואם יש בעיות יסוד, איך אפשר לפתור אותם?