האם לספרדים יש בעיות יסוד, ומהן?

אנטישמיות בוא נוריד מהרשימה זה לא קשור זה לא שנאה שאפשר להסביר.

לגבי הסיבות למה זה נראה שהספרדים פחותים - יש לדעתי שרשרת סיבות וארשמם בעיתות הפנאי.

הייתי רוצה כעת רק להפנות זרקור קטן, שנראה את אותם מוסדות שמעולם לא היו כפופים לאשכנזים ולא ראו בהם את גדולי הדור אלא ראו במרן הרב עובדיה את גדול הדור, ובחכמי הספרדים משנות דור את גדולי הדורות, ולכן גם לא דשו בשאלה למה אנחנו פחותים אלא בנו את עצמם. היו גם מוסדות כאלו, אולי זו בעצם הדרך? להפסיק למקם את החבר למעלה ואז למדוד את המרחק, אלא לגדול לעצמנו?
 
יש לדעתי שרשרת סיבות וארשמם בעיתות הפנאי
רק תשלח אותם מיד אחר כך
אולי זו בעצם הדרך? להפסיק למקם את החבר למעלה ואז למדוד את המרחק, אלא לגדול לעצמנו?
ברור שזה יכול לעזור, אבל אני כן חושב שהשראה ולמידה הם כלים חיוביים בעיקרם.
 
טור שקיבלתי במייל

הוא אשר אמרתי, במקום לשכנע רב אחד שיסכים עם כל גחמה שלו, הוא צריך להתרוצץ בין כל הרבנים ולשמוע הרבה דעות. מה טוב ומה נעים.

ומה שהתלונן הכותב שהעיתונאים קובעים מי יהיה נשיא המועצת, זה לא חדש. אחת הסיבות שעורך יתד נאמן נז"ג הודח מתפקידו היתה התארים שחילק לרבנים מסויימים וקידם אותם ל"מרן".
 
בקצרה:
א-לא יודעים להעריך ולייקר מה שיש לנו ביד (ויש לנו אוצרות..),
ב-תלויים ותלותיים באישור של אחרים...,(מתקרבנים, מתעסקים מידי בדחייה ובזלזול של חלקים מהמגזר האשכנזי, מתחננים כל הזמן שיקבלו אותנו וכו' במקום להיות עם ראש על הכתפיים ועצמאים ולדאוג לעצמינו כמו שחלקנו יכולים לעשות את זה הכי טוב...)
ג-מחפשים לחקות את אלו שהצליחו, הרבה פעמים בצורה שלא קשורה אלינו תוך איבוד מעלותינו וכ"ז כדי לרצות ולהיות נחשבים בעיני אחרים.
ד-לא מעריכים ולא מחשיבים את הדרך שעשינו לתוך עולם התורה מאפס-אבות וסבות "פרימיטיביים" ו"פשוטים" שעלו לארץ ושכנו במעברות ואיפה כיום עולם התורה שלנו נמצא במקום זה משווים כל הזמן לאחרים שעבדו עמלו וחטפו (פוגרומים ומשברים קשים...) במשך עשרות שנים כמו "למה אין חברון ספרדית" וכדו'...
ה-קצת פחות פרקטיים בחלק של היהדות התורה והמצוות, (אפשר יותר לזרום ה' הוא אבא טוב ורחמן והוא בעדינו ולא דורש ממנו מה שאנחנו לא יכולים...).
ו-לא סומכים כל כך על ילדינו ותלמידנו "שולטים על המצב הרוחני שלהם" במקום לשחרר קצת...

ביתר הרחבה- היות ואנחנו דור שני שלישי אולי רביעי לאלו שעלו לארץ והקימו משפחות ואנשים קשיי יום שדחו אותם במשך שנים מלהצליח ולהתקדם, רמסו אותם, בזו להם, שכנעו אותם שהם באמת פחותים הורידו להם את כל הביטחון עצמי והאימון העצמי לא נתנו להם מגורים נורמלים ולחיות כשווים בין שווים והם רצו לעשות בתמימות ובאמת את רצון ה' ושמעו שיש ישיבות וניסו לשלוח חלק הצליחו ואז חינכו את הבנים, באנו לחיים וגילינו את שינויי המעמדות, רצינו גם להיות מיוחדים ואהובים, נחשבים ונספרים, והלכנו בדרך הקלה והמטופשת אמרנו נעשה וננהג בדיוק בצורה שמצפים ממנו "המיינסטרים החרדי והישיבתי" כך יעריכו ויחשיבו אותנו יותר (מה שיוצר ההפך..) וכך במשך שנים התרגלנו לשליטה של האליטה הישיבתית הליטאית היפה והמוצלחת שקבעה והגדירה מה הערכים החשובים ביהדות (יותר נכון בחרדיות...) ובמה להתמקד... ואיזה גדול ראוי ומי לא ראוי...
ואנחנו רצינו להיות כמוהם, חיקינו אותם עד כדי ביטול עצמי... ויתרנו על עולם שלם חשוב ויקר לאין ערוך של ערכים מופלאים ובסיסים במערכת החיים הנורמלית והתקינה כמו ערך של משפחה, מסורת, כבוד וחום, אהבה וקשר נורמלי ומוצלח, מנהגים חשובים...
במקום זה התעסקנו בדיקדוקי חומרות למיניהם... נושאים טפלים ולא מהותיים, וחלקם (אני חושב הקטן..) הצליח להקטין אותנו ואת הדברים הגדולים שלנו באמת,
זכינו בדמות כמו מרן הרב עובדיה זי"ע שהיו בו פסגת רוב המעלות שיש בגדולי הדור קרי יש גדול דור שגדולתו בשקדנותו, יש גדול דור שגדולתו בהעמדת ישיבות וכוללים ויש אחר שגדולתו והתמקדותו בהחזרה בתשובה "מרן הרב עובדיה" היה בו הכל שקיעות, שקדנות, גאונות, פשטות, העמדת תורה, החזרה בתשובה, אימון עצמי, הקמת מגזר שלם מאפס, זיכוי הרבים, פסיקה, ספרים נפוצים והעמדת הלכה.. במקום זה התעסקנו עם הסגנון שלא התאים לחלקנו השיח השפה בטיפשות שאין כדוגמתה הצליחו להחדיר לנו למה הוא לא ראוי כי רעדו מהעוצמה המיוחדת שלו ("דמות ענקית שהיא לא משלהם מערערת את חלקם..") ולכן הם עמלו להקטין אותו וקנינו את זה...
חיפשנו שיקבלו אותנו למוסדות שלהם לישיבות שלהם כדי להרגיש יוקרתיים (חלק הסכימו לשלם מחיר יקר בשביל זה..) וכשלא קיבלו כל הזמן התעסקנו עם "האפלייה והגזענות" במקום לייצור בעצמינו, לגדול לבדנו, להיות גדולים, להתמקד בנו במה שיש לנו למכור "הקדושה אינה צריכה לאחרים" כותב האו"ח על פרשת קין...
ובאנו עם דרישות מאוד גבוהות כל הזמן בהשוואה אליהם למרות שמסע דרכם היה קשה וקשוח שכלל עולם יהדות ענקקק באירופה עם חורבן ושואה ואחרי זה ההולדה מחדש בהעמדת עולם ישיבות מפואר בתכלית ואנחנו שהתחלנו מאפס רוצים הכל כאן ועכשיו, מלאי קנאה איך הם הצליחו כ"כ, רצינו להיות כמוהם והתחלנו לדרוש דרישות לא הגיוניות ולא מציאותיות (גם באימון בכושר א"א להתחיל במשקל של 100 קילו...).
ויש את הקטע של השמרנות והסגירות סוג של הסתכלות על החיים הרוחניים לא ממקום של התחברות אלא כפייה ושליטה ואי הכרה בכוחות הנפש והגוף עם סיגופים ודברים שלא נכונים לדור שלנו, והרבה אשמה עלינו ועל ילדינו במקום להכיל יותר את עצמנו ולא להיות גסי רוח שבטוחים שצריך להצליח בכל הדרישות הרוחניות, אמת צריך להשתדל ולהתאמץ אבל גם לשחרר ולהרפות אפשר לפתוח את הבחורים ולסמוך עליהם גם אם בדרך ייעשו קצת שטויות הכל בסדר.... (היינו ערך הנושא בפורם של "לבקר בהיכלו" חברי הפורום כ"כ נלחצים שסוגדים לזמרים וכדו' זה טבע נורמלי של בנ"א שנולדו חסרים וצריך בעבודה נכונה לזכך אותם כמה מתעסקים עם זה יאלללה די כל בחור שמגיע לכנס כזה על פני תאוות העולם הוא גדול ואדיר..)
 
בקצרה:
א-לא יודעים להעריך ולייקר מה שיש לנו ביד (ויש לנו אוצרות..),
ב-תלויים ותלותיים באישור של אחרים...,(מתקרבנים, מתעסקים מידי בדחייה ובזלזול של חלקים מהמגזר האשכנזי, מתחננים כל הזמן שיקבלו אותנו וכו' במקום להיות עם ראש על הכתפיים ועצמאים ולדאוג לעצמינו כמו שחלקנו יכולים לעשות את זה הכי טוב...)
ג-מחפשים לחקות את אלו שהצליחו, הרבה פעמים בצורה שלא קשורה אלינו תוך איבוד מעלותינו וכ"ז כדי לרצות ולהיות נחשבים בעיני אחרים.
ד-לא מעריכים ולא מחשיבים את הדרך שעשינו לתוך עולם התורה מאפס-אבות וסבות "פרימיטיביים" ו"פשוטים" שעלו לארץ ושכנו במעברות ואיפה כיום עולם התורה שלנו נמצא במקום זה משווים כל הזמן לאחרים שעבדו עמלו וחטפו (פוגרומים ומשברים קשים...) במשך עשרות שנים כמו "למה אין חברון ספרדית" וכדו'...
ה-קצת פחות פרקטיים בחלק של היהדות התורה והמצוות, (אפשר יותר לזרום ה' הוא אבא טוב ורחמן והוא בעדינו ולא דורש ממנו מה שאנחנו לא יכולים...).
ו-לא סומכים כל כך על ילדינו ותלמידנו "שולטים על המצב הרוחני שלהם" במקום לשחרר קצת...

ביתר הרחבה- היות ואנחנו דור שני שלישי אולי רביעי לאלו שעלו לארץ והקימו משפחות ואנשים קשיי יום שדחו אותם במשך שנים מלהצליח ולהתקדם, רמסו אותם, בזו להם, שכנעו אותם שהם באמת פחותים הורידו להם את כל הביטחון עצמי והאימון העצמי לא נתנו להם מגורים נורמלים ולחיות כשווים בין שווים והם רצו לעשות בתמימות ובאמת את רצון ה' ושמעו שיש ישיבות וניסו לשלוח חלק הצליחו ואז חינכו את הבנים, באנו לחיים וגילינו את שינויי המעמדות, רצינו גם להיות מיוחדים ואהובים, נחשבים ונספרים, והלכנו בדרך הקלה והמטופשת אמרנו נעשה וננהג בדיוק בצורה שמצפים ממנו "המיינסטרים החרדי והישיבתי" כך יעריכו ויחשיבו אותנו יותר (מה שיוצר ההפך..) וכך במשך שנים התרגלנו לשליטה של האליטה הישיבתית הליטאית היפה והמוצלחת שקבעה והגדירה מה הערכים החשובים ביהדות (יותר נכון בחרדיות...) ובמה להתמקד... ואיזה גדול ראוי ומי לא ראוי...
ואנחנו רצינו להיות כמוהם, חיקינו אותם עד כדי ביטול עצמי... ויתרנו על עולם שלם חשוב ויקר לאין ערוך של ערכים מופלאים ובסיסים במערכת החיים הנורמלית והתקינה כמו ערך של משפחה, מסורת, כבוד וחום, אהבה וקשר נורמלי ומוצלח, מנהגים חשובים...
במקום זה התעסקנו בדיקדוקי חומרות למיניהם... נושאים טפלים ולא מהותיים, וחלקם (אני חושב הקטן..) הצליח להקטין אותנו ואת הדברים הגדולים שלנו באמת,
זכינו בדמות כמו מרן הרב עובדיה זי"ע שהיו בו פסגת רוב המעלות שיש בגדולי הדור קרי יש גדול דור שגדולתו בשקדנותו, יש גדול דור שגדולתו בהעמדת ישיבות וכוללים ויש אחר שגדולתו והתמקדותו בהחזרה בתשובה "מרן הרב עובדיה" היה בו הכל שקיעות, שקדנות, גאונות, פשטות, העמדת תורה, החזרה בתשובה, אימון עצמי, הקמת מגזר שלם מאפס, זיכוי הרבים, פסיקה, ספרים נפוצים והעמדת הלכה.. במקום זה התעסקנו עם הסגנון שלא התאים לחלקנו השיח השפה בטיפשות שאין כדוגמתה הצליחו להחדיר לנו למה הוא לא ראוי כי רעדו מהעוצמה המיוחדת שלו ("דמות ענקית שהיא לא משלהם מערערת את חלקם..") ולכן הם עמלו להקטין אותו וקנינו את זה...
חיפשנו שיקבלו אותנו למוסדות שלהם לישיבות שלהם כדי להרגיש יוקרתיים (חלק הסכימו לשלם מחיר יקר בשביל זה..) וכשלא קיבלו כל הזמן התעסקנו עם "האפלייה והגזענות" במקום לייצור בעצמינו, לגדול לבדנו, להיות גדולים, להתמקד בנו במה שיש לנו למכור "הקדושה אינה צריכה לאחרים" כותב האו"ח על פרשת קין...
ובאנו עם דרישות מאוד גבוהות כל הזמן בהשוואה אליהם למרות שמסע דרכם היה קשה וקשוח שכלל עולם יהדות ענקקק באירופה עם חורבן ושואה ואחרי זה ההולדה מחדש בהעמדת עולם ישיבות מפואר בתכלית ואנחנו שהתחלנו מאפס רוצים הכל כאן ועכשיו, מלאי קנאה איך הם הצליחו כ"כ, רצינו להיות כמוהם והתחלנו לדרוש דרישות לא הגיוניות ולא מציאותיות (גם באימון בכושר א"א להתחיל במשקל של 100 קילו...).
ויש את הקטע של השמרנות והסגירות סוג של הסתכלות על החיים הרוחניים לא ממקום של התחברות אלא כפייה ושליטה ואי הכרה בכוחות הנפש והגוף עם סיגופים ודברים שלא נכונים לדור שלנו, והרבה אשמה עלינו ועל ילדינו במקום להכיל יותר את עצמנו ולא להיות גסי רוח שבטוחים שצריך להצליח בכל הדרישות הרוחניות, אמת צריך להשתדל ולהתאמץ אבל גם לשחרר ולהרפות אפשר לפתוח את הבחורים ולסמוך עליהם גם אם בדרך ייעשו קצת שטויות הכל בסדר.... (היינו ערך הנושא בפורם של "לבקר בהיכלו" חברי הפורום כ"כ נלחצים שסוגדים לזמרים וכדו' זה טבע נורמלי של בנ"א שנולדו חסרים וצריך בעבודה נכונה לזכך אותם כמה מתעסקים עם זה יאלללה די כל בחור שמגיע לכנס כזה על פני תאוות העולם הוא גדול ואדיר..)
בלי להתייחס לתוכן - שאפו על ההשקעה.

ויש את הקטע של השמרנות והסגירות סוג של הסתכלות על החיים הרוחניים לא ממקום של התחברות אלא כפייה ושליטה ואי הכרה בכוחות הנפש והגוף עם סיגופים ודברים שלא נכונים לדור שלנו, והרבה אשמה עלינו ועל ילדינו במקום להכיל יותר את עצמנו ולא להיות גסי רוח שבטוחים שצריך להצליח בכל הדרישות הרוחניות, אמת צריך להשתדל ולהתאמץ אבל גם לשחרר ולהרפות אפשר לפתוח את הבחורים ולסמוך עליהם גם אם בדרך ייעשו קצת שטויות הכל בסדר....
לדעתי בדיוק הפוך, אבל ממש בדיוק. עולם התורה הספרדי מסתכל על חברון כאם הישיבות, בזמן שזה ממש לא המציאות, השאלה היותר מרכזית צריכה להיות למה אין פוניבז' ספרדית, ולמה זה לא מעניין אף אחד...
 
לדעתי בדיוק הפוך, אבל ממש בדיוק. עולם התורה הספרדי מסתכל על חברון כאם הישיבות, בזמן שזה ממש לא המציאות, השאלה היותר מרכזית צריכה להיות למה אין פוניבז' ספרדית, ולמה זה לא מעניין אף אחד...
למה צריך חברון פוניבז הספרדית, יש מלא ישיבות ספרדיות מעולות שאני לא בטוח שלא יותר טובות מהנ"ל
 
למה צריך חברון פוניבז הספרדית
אכן, אבל דיברתי כלפי השואל.
עולם התורה הספרדי מאוד מסתכל על חברון, מאוד לא מעודד צו"ליות ודומיה, הרבה יותר קרוב לשיטה החברונאית מאשר לשיטה הפוניבז'אית, ומתעלם מן העובדה שפוניבז' היא היא שייסדה את עולם התורה האשכנזי כמעט בכל פרמטר חשוב. (הן במנהיגים, הן בספרי יסוד, הן בסתם ר"מים וראשי ישיבות)
 
אכן, אבל דיברתי כלפי השואל.
עולם התורה הספרדי מאוד מסתכל על חברון, מאוד לא מעודד צו"ליות ודומיה, הרבה יותר קרוב לשיטה החברונאית מאשר לשיטה הפוניבז'אית, ומתעלם מן העובדה שפוניבז' היא היא שייסדה את עולם התורה האשכנזי כמעט בכל פרמטר חשוב. (הן במנהיגים, הן בספרי יסוד, הן בסתם ר"מים וראשי ישיבות)
אני מדבר גם על חברון.
 
למה צריך חברון פוניבז הספרדית, יש מלא ישיבות ספרדיות מעולות שאני לא בטוח שלא יותר טובות מהנ"ל
וכל חיקוי נדון לכשלון חרוץ וחמור.
עי' בעצניקים שניסו לעשות חברון החדשה, וגרמו לעצמם חורבן גדול.
וכבר דורשי רשומות אמרו, דחברון התהפך להם בחורבן בהיפוך אתוון.
 
אני חושב שהבעיה הגדולה זה הפחד
דהיינו מפחדים להקים מוסדות ענקיים להקים מעצמות להתחייב כל אברך להקמת הקהילה סכום של כמה עשרות אלפיים​
אני זוכר בהיותי בחור בישיבת רכסיים שהראש ישיבה שאל בוועד כמה אתם בשיעור אמרנו לו 100 שאז בזמנו זה היה מספר עצום של בחורים הוא אמר אני רוצה שהישיבה תגיע ל 24,000 תלמדים
כמו כן סיפר שהיה שבת אחת בבני ברק והבן שלו אמר לו אבא תבוא לפוני'ז והוא כל כך התפעל ואמר אני יקים כזאת ישיבה
מי שמכיר בישיבה בקומה מתחת לבית מדרש יש קומת שירותים יש שם יותר שירותים מאשר בכותל קרובל50 שירותים שאלו את הבן של הראש ישיביה למה צריך כזה הרבה הוא ענה ל24,000 תלמדים זה לא מספיק
דהיינו שבונים קהילה או בית מדרש לחשוב על גדול לחשוב על ענק ....
 
מי שמכיר בישיבה בקומה מתחת לבית מדרש יש קומת שירותים יש שם יותר שירותים מאשר בכותל
אגב, אומרים שזה הראיה שבהרב מפוניבז' לא התכוון באמת לפתוח ישיבה לאלף בחורים, כי תמיד חסר שם...
 
בקצרה:
א-לא יודעים להעריך ולייקר מה שיש לנו ביד (ויש לנו אוצרות..),
ב-תלויים ותלותיים באישור של אחרים...,(מתקרבנים, מתעסקים מידי בדחייה ובזלזול של חלקים מהמגזר האשכנזי, מתחננים כל הזמן שיקבלו אותנו וכו' במקום להיות עם ראש על הכתפיים ועצמאים ולדאוג לעצמינו כמו שחלקנו יכולים לעשות את זה הכי טוב...)
ג-מחפשים לחקות את אלו שהצליחו, הרבה פעמים בצורה שלא קשורה אלינו תוך איבוד מעלותינו וכ"ז כדי לרצות ולהיות נחשבים בעיני אחרים.
ד-לא מעריכים ולא מחשיבים את הדרך שעשינו לתוך עולם התורה מאפס-אבות וסבות "פרימיטיביים" ו"פשוטים" שעלו לארץ ושכנו במעברות ואיפה כיום עולם התורה שלנו נמצא במקום זה משווים כל הזמן לאחרים שעבדו עמלו וחטפו (פוגרומים ומשברים קשים...) במשך עשרות שנים כמו "למה אין חברון ספרדית" וכדו'...
ה-קצת פחות פרקטיים בחלק של היהדות התורה והמצוות, (אפשר יותר לזרום ה' הוא אבא טוב ורחמן והוא בעדינו ולא דורש ממנו מה שאנחנו לא יכולים...).
ו-לא סומכים כל כך על ילדינו ותלמידנו "שולטים על המצב הרוחני שלהם" במקום לשחרר קצת...

ביתר הרחבה- היות ואנחנו דור שני שלישי אולי רביעי לאלו שעלו לארץ והקימו משפחות ואנשים קשיי יום שדחו אותם במשך שנים מלהצליח ולהתקדם, רמסו אותם, בזו להם, שכנעו אותם שהם באמת פחותים הורידו להם את כל הביטחון עצמי והאימון העצמי לא נתנו להם מגורים נורמלים ולחיות כשווים בין שווים והם רצו לעשות בתמימות ובאמת את רצון ה' ושמעו שיש ישיבות וניסו לשלוח חלק הצליחו ואז חינכו את הבנים, באנו לחיים וגילינו את שינויי המעמדות, רצינו גם להיות מיוחדים ואהובים, נחשבים ונספרים, והלכנו בדרך הקלה והמטופשת אמרנו נעשה וננהג בדיוק בצורה שמצפים ממנו "המיינסטרים החרדי והישיבתי" כך יעריכו ויחשיבו אותנו יותר (מה שיוצר ההפך..) וכך במשך שנים התרגלנו לשליטה של האליטה הישיבתית הליטאית היפה והמוצלחת שקבעה והגדירה מה הערכים החשובים ביהדות (יותר נכון בחרדיות...) ובמה להתמקד... ואיזה גדול ראוי ומי לא ראוי...
ואנחנו רצינו להיות כמוהם, חיקינו אותם עד כדי ביטול עצמי... ויתרנו על עולם שלם חשוב ויקר לאין ערוך של ערכים מופלאים ובסיסים במערכת החיים הנורמלית והתקינה כמו ערך של משפחה, מסורת, כבוד וחום, אהבה וקשר נורמלי ומוצלח, מנהגים חשובים...
במקום זה התעסקנו בדיקדוקי חומרות למיניהם... נושאים טפלים ולא מהותיים, וחלקם (אני חושב הקטן..) הצליח להקטין אותנו ואת הדברים הגדולים שלנו באמת,
זכינו בדמות כמו מרן הרב עובדיה זי"ע שהיו בו פסגת רוב המעלות שיש בגדולי הדור קרי יש גדול דור שגדולתו בשקדנותו, יש גדול דור שגדולתו בהעמדת ישיבות וכוללים ויש אחר שגדולתו והתמקדותו בהחזרה בתשובה "מרן הרב עובדיה" היה בו הכל שקיעות, שקדנות, גאונות, פשטות, העמדת תורה, החזרה בתשובה, אימון עצמי, הקמת מגזר שלם מאפס, זיכוי הרבים, פסיקה, ספרים נפוצים והעמדת הלכה.. במקום זה התעסקנו עם הסגנון שלא התאים לחלקנו השיח השפה בטיפשות שאין כדוגמתה הצליחו להחדיר לנו למה הוא לא ראוי כי רעדו מהעוצמה המיוחדת שלו ("דמות ענקית שהיא לא משלהם מערערת את חלקם..") ולכן הם עמלו להקטין אותו וקנינו את זה...
חיפשנו שיקבלו אותנו למוסדות שלהם לישיבות שלהם כדי להרגיש יוקרתיים (חלק הסכימו לשלם מחיר יקר בשביל זה..) וכשלא קיבלו כל הזמן התעסקנו עם "האפלייה והגזענות" במקום לייצור בעצמינו, לגדול לבדנו, להיות גדולים, להתמקד בנו במה שיש לנו למכור "הקדושה אינה צריכה לאחרים" כותב האו"ח על פרשת קין...
ובאנו עם דרישות מאוד גבוהות כל הזמן בהשוואה אליהם למרות שמסע דרכם היה קשה וקשוח שכלל עולם יהדות ענקקק באירופה עם חורבן ושואה ואחרי זה ההולדה מחדש בהעמדת עולם ישיבות מפואר בתכלית ואנחנו שהתחלנו מאפס רוצים הכל כאן ועכשיו, מלאי קנאה איך הם הצליחו כ"כ, רצינו להיות כמוהם והתחלנו לדרוש דרישות לא הגיוניות ולא מציאותיות (גם באימון בכושר א"א להתחיל במשקל של 100 קילו...).
ויש את הקטע של השמרנות והסגירות סוג של הסתכלות על החיים הרוחניים לא ממקום של התחברות אלא כפייה ושליטה ואי הכרה בכוחות הנפש והגוף עם סיגופים ודברים שלא נכונים לדור שלנו, והרבה אשמה עלינו ועל ילדינו במקום להכיל יותר את עצמנו ולא להיות גסי רוח שבטוחים שצריך להצליח בכל הדרישות הרוחניות, אמת צריך להשתדל ולהתאמץ אבל גם לשחרר ולהרפות אפשר לפתוח את הבחורים ולסמוך עליהם גם אם בדרך ייעשו קצת שטויות הכל בסדר.... (היינו ערך הנושא בפורם של "לבקר בהיכלו" חברי הפורום כ"כ נלחצים שסוגדים לזמרים וכדו' זה טבע נורמלי של בנ"א שנולדו חסרים וצריך בעבודה נכונה לזכך אותם כמה מתעסקים עם זה יאלללה די כל בחור שמגיע לכנס כזה על פני תאוות העולם הוא גדול ואדיר..)

בפורום השכן ממש עוקבים אחרינו...
 
וכל חיקוי נדון לכשלון חרוץ וחמור.
עי' בעצניקים שניסו לעשות חברון החדשה, וגרמו לעצמם חורבן גדול.
וכבר דורשי רשומות אמרו, דחברון התהפך להם בחורבן בהיפוך אתוון.
אני לא מדבר על החיקוי, עוד לא הגעתי לשם. אני מדבר על המדד.
[הפלג דווקא אין לי בעיה עם זה, אלו ליטאים ואלו ליטאים.]
יש לנו הספרדים כ"כ הרבה מעלות, למה אנחנו צריכים להסתכל על השני ולמדוד לפיו?! כלום כל אלפיים שנה האחרונות היינו בורים ועמי ארצות?! כלום התורה ירדה על הר סיני שנמצא בפולין פינת גרמניה?!

אני מאוד מאוד מכבד את חכמי הליטאים, אבל אנחנו חייבים להבין שזהו, גם אם תקופה מסוימת מסיבות מסוימות חלקים ממנו גדלו אצלם, בדיעבד, הרי שעכשיו הגיע הזמן לשים סטופ.

זה בערך כמו הסיפור על ההוא שהשכן שלו קנה ברוש, והוא גם רצה. בטעות המשתלה הביאו לו בטעות שתיל של אזדרכת - שכשהוא קטן דומה לברוש אבל שהוא גודל בכלל לא. והוא כל הזמן מנסה לגזום ולחתוך והכל כדי שיהיה דומה לברוש של השכן עד שיום אחד בעל המשתלה עבר והתחיל לצעוק עליו "מה יש לך?" "העץ שלך אם תיתן לו לגדול כמו שהוא צריך - הוא יהיה הרבה יותר מהברוש של השכן!"

גם אנחנו אם נגדל את עצמנו, לפי רבותינו, בדרך התורה המסורה לנו, נראה ונהיה הרבה הרבה יותר טוב.

אגב, סתם מסקרן אותי למה אף אחד מאלו שמשווים לפה ולשם לליטאים, לא מנסים להשוות לישיבת גור / בעלז / מכנובקה, יש שם כ"כ הרבה מעלות שלדעתי כדאי שנהיה חסידים יוצאי צפון אפריקה. ודו"ק.
 
לדעתי בדיוק הפוך, אבל ממש בדיוק. עולם התורה הספרדי מסתכל על חברון כאם הישיבות, בזמן שזה ממש לא המציאות, השאלה היותר מרכזית צריכה להיות למה אין פוניבז' ספרדית, ולמה זה לא מעניין אף אחד...
בסוף בסוף (לא רוצה להכליל...) מה שמכריע ומעניין את רוב הציבור שלנו זה:
1-ערכיות אנושית, כבוד והערכה, קשר נורמלי, חמלה ורחמנות...
התנהגות חייתית מעוררת סלידה וריחוק, ולכן יש ישיבות שעם כל מעלותיהם התורניות (הלומדעס' והחקירות, השקיעות והעמל בלימוד), היות ואין דגש על החלקים של "בין אדם לחבירו" ויש השלכות על חלק מהבחורים... אז אנחנו פשוט לא רוצים דבר כזה...
2-לחיות נורמלי בעולמינו עם הבנת מורכבויות, עם מעורבות עם הבריות בצורה נורמלית, ויש סלידה מסגפנות, טהרנות, וצביעות לא במקומה, שרובה בכלל בגלל ה"מה יאמרו"....
 
בכל דבר יש יתרונות וחסרונות כמובן למי שמחפש
השאלה באיזו גישה מגיעים....
 
1-ערכיות אנושית, כבוד והערכה, קשר נורמלי, חמלה ורחמנות...
התנהגות חייתית מעוררת סלידה וריחוק, ולכן יש ישיבות שעם כל מעלותיהם התורניות (הלומדעס' והחקירות, השקיעות והעמל בלימוד), היות ואין דגש על החלקים של "בין אדם לחבירו" ויש השלכות על חלק מהבחורים... אז אנחנו פשוט לא רוצים דבר כזה...
2-לחיות נורמלי בעולמינו עם הבנת מורכבויות, עם מעורבות עם הבריות בצורה נורמלית, ויש סלידה מסגפנות, טהרנות, וצביעות לא במקומה, שרובה בכלל בגלל ה"מה יאמרו"....
דיון מעניין וחשוב.
אני חושב שאם יש פה מתקפה על פוניבז' אישית מילא, אבל הציבור שלנו סולד מכל התרבות הבני ברקית, שהיא ממש רוויה בבנ"א לחברו, ואפילו בכמות מוגזמת...
 
כל אלפיים שנה האחרונות היינו בורים ועמי ארצות?! כלום התורה ירדה על הר סיני שנמצא בפולין פינת גרמניה?!
לא היינו בורים ועמי הארצות, אבל האמת ההיסטורית חד משמעית - האשכנזים החזיקו את מרכז התורה והיהדות בלי שום ויכוח.
עד לפני השואה היו בעולם שבעה אשכנזים על כל ספרדי אחד, הטבח הנורא והמליונים שבארה"ב יצרו מצב מלאכותי שספרדים מרגישים שהם חצי עם ישראל - הם לא, והם מעולם לא היו, אין מה להתבייש בזה, זו עובדה היסטורית.
ולמעלה מכך, האשכנזים הם קבוצה מאוד מגובשת, הם שהו בחמש-שש מדינות מאוד סמוכות ומקשרות זו עם זו (פולין, רוסיה, ליטא וגרמניה, כולם מדינות מטווח של שבועיים הליכה ברגל בערך) הספרדים לא היו קבוצה מגובשת מבחינה גאוגרפית, הספרדים הם פשוט כל מי שלא היה מרוכז באותו מקום. אני ממליץ לכל מי שקורא את דברי לפתוח גלובוס ולראות מה המרחק הגאוגרפי בין עירק, מרוקו וקזחסטן. זה עשרות אלפי קילומטרים! לא היה קשר בניהם בכלל.
ולמעלה מזה, היום מגדירים ספרדי כל מי שלא היה באותו ריכוז יהודים גבוה באירופה. למה האיטלקים ספרדים? למה התימנים ואתיופים ספרדים? כי כל מי שספרדי הוא לא כי הוא חלק מקבוצה מסויימת - הוא כי הוא לא חלק מהקבוצה המרכזית.
תחשבו על זה, למעלה משמונים אחוז מכלל ישראל היה מאוחד ומגובש, פחות מעשרים אחוז היו מפוזרים ב'פריפריה' של העולם, מה הסיכוי שלהם להצליח בשווה?
בכל הנוגע להיסטוריה המפוארת - יש בהחלט מקום להעלות על נס את ההיסטוריה הספרדית, אבל אין שום ברירה, מי שלא רוצה לשקר חייב להכיר בנחיתותינו בעניין הזה.
זה לא קשור לאיכות, זה קשור למספרים יבשים ועובדות היסטוריות שאין בהם אשמה, זה עובדות.

אמנם, האמת צריכה להאמר, דווקא הפיזור הנורא הזה גורם לסיכוי גבוה יותר שגדולי העולם שלנו יעלמו מהזיכרון ההיסטורי, כי מי ישמע עליהם? נגד ההטיה הזו עלינו להלחם. אבל אין מה לנסות להעמיד פנים כביכול מרכז החיים היהודיים בחמש-מאות השנים האחרונות היה ספרדי, זה פשוט לא נכון.
 
ראשי תחתית